طریقه لوله کشی و نصب شیرآلات توکار

طریقه لوله کشی و نصب شیرآلات توکار

لوله کشی شیرآلات توکار

نصب و لوله کشی شیرالات توکار نیاز به آماده سازی اولیه ای بوده که بایستی در هنگام اجرای لوله کشی آب سرد و گرم پیش بینی شود. در نصب شیرالات توکار, مغزی و قسمت های داخلی شیر داخل دیوار قرار  میگیرند. در این نوع شیرالات فقط اهرم تنظیم و خروجی آب روی دیوار قرار گرفته و همین باعث ایجاد ظاهری زیبا و همچنین نیاز به فضای کمتری در بخش های خارج از دیوار میشود.

معمولا طریقه نصب و لوله کشی شیرالات توکار در برندهای مختلف یکسان بوده و البته ممکن است در برخی مدلهای با آپشن و استفاده ای خاص, شیوه و لوله کشی کمی متفاوت با انواع روتین تر باشند, که احتمالا در دفترچه راهنمای نصب و لوله کشی آنها قید شده است. در مقاله آموزش نصب وال هنگ راجع به روش و نصب توالت فرنگی توکار توضیحاتی مفصل داده شده است, و در اینجا به صورت تخصصی به نحوه نصب شیرالات مخلوط میپردازیم.

لوله کشی شیرالات توکار

طریقه لوله کشی شیرآلات توکار

برای هر یک از شیرالات توکار بایستی یک لوله کشی منحصر به فرد با توجه به شرایط محیط و نوع شیرالات انجام شود. برای این منظور ابتدا بایستی یک طرح و نقشه برای چیدمان فضای مورد نظر داشته باشیم, تا با توجه به آن لوله کشی شیرالات توکار و نصب آنها انجام شود.

به طور کلی عوامل زیر در نحوه شیر لوله کشی شیر کار مهم هستند:

  • ارتفاع نصب شیر توکار
  • عمق محل نصب مغزی یا بخش داخلی شیرالات توکار
  • نحوه اتصال بخش داخلی یا مغزی به لوله کشی
  • مسیر لوله کشی آب سرد و گرم تا مغزی شیرالات
  • و در انتها پس از کاشی کاری نصب قسمتهای خارجی شیرالات توکار

معمولا در لوله کشی شیرالات از لوله های پنج لایه استفاده شده و پس از انشعاب گیری از لوله کشی آب اصلی, هر یک از لوله ها از قسمت کف به سمت محل نصب شیرالات اجرا میشوند. پیش از اجرای لوله کشی بایستی جانمایی و چیدمان دقیق شیرالات حمام و سرویس بررسی و نهایی شود.

یکی از مهمترین مسایل در لوله کشی فواصل و ارتفاع نصب شیر توکار میباشد.

نحوه لوله کشی دوش توکار

ارتفاع نصب شیر دوش توکار از کف تمام شده حمام بین 90 تا 100 سانتی متر میباشد. تفاوت عمده در لوله کشی دوش توکار با سایر شیرالات, اضافه شدن سردوش در شیرالات توکار است. برای این منظور بسته به مدل و ساختار شیر دوش لوله کشی این قسمت انجام شود.

سه مدل سردوش توکار وجود دارد. سردوش دیواری, سردوش سقفی و سردوش متحرک

سردوش سقفی برای اماکنی با سقف کوتاه مناسب بوده, سردوش دیواری در یک نقطه مشخص نصب شده و سردوش متحرک دارای قابلیت تنظیم ارتفاع و جابجایی است.

بخش دیگر هم در نصب شیر دوش توکار, قسمت پایین ریز یا تشت پرکن دوش است که مسیر خروجی, توسط سوپاپ یا تغییر جهت دهنده آب دوش است.

طریقه نصب شیر توالت توکار

نصب شیر توالت توکار درست شبیه لوله کشی دوش توکار است, با این تفاوت که در نصب شیر توالت فقط یک بخش خروجی قابل اتصال به شلنگ وجود دارد.

ارتفاع شیر توالت از کف تمام شده سرویس بهداشتی در حدود 30 سانتی متر بوده و بسته به ضحامت کف سازی فاصله آن تا سر لوله فاضلاب تقریبا بین 45 تا 65 سانتی متر میباشد. فاصله افقی آکس شیر تا آکس لوله فاضلاب نیز در حدود 55 سانتیمتر است.

نصب شیرآلات  فرنگی روکار یا وال هنگ نیز به صورت تمام شده از کف سرامیک در حدود 50 تا 60 سانتی متر و فاصله افقی آنها از انتهای توالت فرنگی بین 65 تا 75 سانتی متر است.

ارتفاع نصب شیر ظرفشویی و روشویی توکار نیز بین 100 تا 110 سانتیمتر بوده که البته نصب و لوله کشی شیرالات توکار کمتر برای سینک ظرفشویی انجام میشود, و بیشتر در سرویس بهداشتی حمام دستشویی شیرالات توکار نصب میشود.

لوله کشی شیر دوش توکار

لوله کشی دوش توکار

در انتهای لوله کشی بایستی برای هر شیر بسته به نوع آن یک مغزی شیر توکار به انتهای لوله های اجرا شده وصل شوند. این مغزی ها توسط شرکت سازنده در بسته بندی شیرالات توکار وجود داشته و ممکن است در برندهای مختلف تفاوتهایی از لحاظ اندازه, ساختار و طریقه نصب وجود داشته باشد.

در هنگام اجرای لوله کشی توکار, بایستی نقطه نصب این مغزی ها علامت گذاری شده و برای جلوگیری از بیرون آمدگی آنها از سطح دیوار, توسط قلم چکش جای مناسبی در محل نصب شیر برای قرار دادن مغزی شیر ایجاد کنیم. در هنگام اجرای اینکار باستی دقت کنید که به اندازه دقیق انجام شده و بیش از حد دیوار را تخریب نکنید.

در انتهای کار این مغزی توسط پیچ به دیوار محکم و ثابت میشود. این مغزی ها دارای یک کاور پلاستیکی برای مراقبت از آنها بوده که فعلا باز میشوند.

2 عدد مغزی سایز 1/2 برنجی در بسته بندی شیرالات وجود داشته با استفاده از نوار تفلون به مغزی شیر متصل میشوند. به طور کلی در استفاده از قطعات برنجی هم در تفلون زدن و هم در هنگام سفت کردن خیلی فشار وارد نکنید. این دو مغزی برنجی محل اتصال ورودی آب سرد و گرم به شیر هستند.

بسته به نوع و برند شیر یک یا 2 عدد اتصال پلاستیکی هم در پک شیر وجود داشته که بایستی سرجای خود نصب شود. این مغزی یا مغزی های پلاستیکی بسته به مدل و نوع شیر در محل خروجی شیر مخلوط قرار میگیرند.

سپس زانو های قابل اتصال به لوله کشی شیرالات توکار را به طرفین مغزی شیر( یا در شیرالات روشویی وظرفشویی به کنار و پایین تنه شیر), یعنی مغزی 1/2 متصل میکنیم. لوله آب سرد سمت راست و آب گرم مصرفی در طرف چپ به زانو های متصل به شیر نصب میشوند. مهار لوله ها توسط بست بسیار مهم است. زانویی شیرالات توکار بایستی کاملا تراز و شاقول نصب شوند. برخی از انواع شیرالات توکار دارای مغزی یکپارچه و متصل به خود بوده و نیازی به وصل کردن ندارند.

در صورت دلخواه برای جلوگیری از آسیب دیدگی لوله کشی شیرالات توکار میتوانید توسط نبشی آهنی, لوله های توکار را از سوراخ شدن توسط مته حفاظت کنید.

بعد از وصل کردن لوله های سرد و گرم, یک قطعه لوله نیم دایره ای در بسته بندی وجود دارد, که به مغزی پلاستیکی متصل میشود. این لوله در یک راستای افقی با مغزی متصل شده و با بست به دیوار محکم میشود.

سپس توسط یک روپیچ توپیچ و درپوش مسدود شده تا چیزی داخل آن نرود. در صورت وجود شلنگ به جای این لوله نیم دایره ای شکل فاصله خروجی آن با آکس مغزی شیر در حدود 20 سانتی متر است. این لوله کاملا به دیوار میچسبد. در انتهای کار کاور مغزی شیر را برای محافظت از ان مجددا نصب میکنیم.

در اتمام کار بایستی کاشی کاری به دقت انجام شود. در هنگام کاشی کاری بایستی به مجری و مسول اجرایی ساختمان یا کاشی کاری متذکر شویم که مغزی شیر توسط مصالح پوشانده نشده و با برش کاشی به اندازه قطر مغزی, این قسمت از شیرالات را در بیرون کار آماده نصب و متصل کردن اهرم کنترل کننده کند.

حداکثر میزان پوشانندگی کاشی بایستی در فضای 1 تا 2 سانتیمتری قسمت گرد و بدنه اصلی کاور مغزی باشد. حفظ تراز و بره نخوردن شاقول لوله کشی شیرالات توکار در هنگام کاشی کاری بسیار مهم است.

طریقه لوله کشی شیرالات توکار

بعد از کاشی کاری

بعد از کاشی کاری قطعه فلزی شیر و اهرم شیر به قسمت مغزی متصل میشود. قالپاق شیر یا یک قطعه پولکی شکل برای پوشاندن محل برش خوردن کاشی در زیر قسمت اهرم نصب میشود. شیلنگ یا سایر خروجی های شیرالات به خروجی لوله هلالی شکل که توسط روپیچ توپیچ بیرون آمده, با بازکردن درپوش آماده وصل کردن است.

در شیر کار روشویی, ظرفشویی و دوش هم درست به مانند مراحل فوق عمل میکنیم, با این تفاوت که در شیرالات توکار متفاوت ارتفاع استاندارد لوله کشی متفاوت بوده و تنه و مغزی داخلی شیرالات توکار کمی با یکدیگر متفاوت هستند.

لوله کشی شیرالات توکار روشویی و ظرفشویی و دوش حمام ارتفاع بیشتری داشته, ضمن اینکه در شیرالات روشویی و ظرفشویی لوله هلالی شکل وجود نداشته و تنه و محل خروجی شیر یکپارچه بوده و در شیر دوش هم 2 تا 3 عدد خروجی وجود دارد.

در برخی شیرالات توکار نیز ممکن است اهرم کنترل کننده آب سرد و گرم جداگانه طراحی شده باشد که در هنگام نصب مغزی و لوله کشی شیرالات توکار بایستی مدنظر قرار بگیرند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *