نحوه تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ + قیمت مغزی شیر بالای رادیاتور

نحوه تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ + قیمت مغزی شیر بالای رادیاتور

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

رفع نشتی , تعمیر و تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

تلفن : 09122437371-22533080 سراسر تهران , شبانه روزی

عیب یابی,تعمیر, تعویض و رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ, شیر رفت و برگشت, رفع چکه از شیر بالا و پایین رادیاتور,مهره ها, اتصالات, رادیاتور و لوله کشی شوفاژ و پکیج.

نشتی از شیرهای رادیاتور و اتصالات مجاور آن میتوان باعث افت راندمان سیستم گرمایشی و کاهش گرمایش رادیاتور شوفاژ شده و حتی در هنگام راه اندازی پکیج به دلیل افت بار پکیج مانع از روشن شدن پکیج شود. از طرفی آلودگی هایی که نشتی از شیر رادیاتور ایجاد میشود, ممکن است به تدریج موجب تخریب کف و دیوار اطراف شود. از این رو بهتر است اینکار هر چه زودتر انجام شده تا از هزینه های بیشتر جلوگیری شود.

معمولا این دسته از امور پیش از شروع فصل سرما و در حین سرویس و تعمیر پکیج و راه اندازی موتورخانه انجام میشود, تا هم از سرعت کار افزایش یافته و هم بخشی از هزینه ها کاهش پیدا کند.

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

نحوه تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

برای تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ بایستی ابتدا شیر فلکه قطع کن رفت و برگشت شوفاژ را بسته و پس از تخلیه آب رادیاتور با یک آچار تخت یا فرانسه اقدام به باز کردن مغزی شیر رادیاتور و نصب مغزی نو به جای آن میکنیم. این کار ظاهرا خیلی دردسر ندارد اما در عمل ممکن است کمی با مشکلات مواجه شویم.

بهتر است در هنگام تعویض شیر و مغزی شیر رادیاتور شوفاژ دستمال و تشت آب برای جلوگیری از نشتی و جریان آب به سمت فرش یا وسایل منزل دم دست داشته باشد.

مشکل اساسی تهیه مغزی شیر رادیاتور منطبق با روی شیر موجود است که بایستی با توجه به برند شیر رادیاتور آنرا تهیه کنید. در اغلب ساختمانها به دلیل قیمت و کیفیت خوب معمولا از شیر رادیاتور گرما یا گرمافر یا اسامی شبیه به آن در نصب رادیاتور استفاده میشود که میتوانید با پیدا کردن حرف G یا نمادی شبیه آن روی بدنه شیر از مشابه بودن مغزی شیر رادیاتور گرما اطمینان حاصل کنید و برای خرید مغزی شیر رادیاتور به دنبال مغزی شیر گرما بگردید . در صورتیکه شیر رادیاتور مورد نظر متفاوت باشد بهتر است که از تعویض مغزی شیر رادیاتور منصرف شده و کل شیر رادیاتور را عوض کنید.

لازم به ذکر است که فقط شیرهای رفت رادیاتور دارای مغزی جداگانه هستند, و در صورت خرابی و نشتی شیر برگشت به دنبال تعویض مغزی آن نباشید.

مساله بعدی این است که با وجود تعویض مغزی ممکن است رسوبات موجود در بدنه شیر یا تفاوت میلیمتری در قالبهای آنها نتوانید به درستی کار تعویض مغزی و آب بندی شیر را به خوبی انجام دهید و بنابراین با توجه به زیاد نبودن تفاوت قیمت شیر رادیاتور و مغزی شیر ما به شما پیشنهاد میکنیم که کل شیر را تعویض نمایید.

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

تعویض شیر بالای رادیاتور شوفاژ

تعویض شیر رادیاتور شوفاژ به مانند تعویض مغزی بعد از قطع کردن شیر فلکه ورودی واحد از موتورخانه یا پکیج صورت میگیرد . بعد از قطع کردن جریان مدار گرمایش و تخلیه آب رادیاتور با بازکردن رادیاتور اقدام به تعویض شیر مینیماییم.

در صورت قدیمی بودن لوله کشی شوفاژ به دقت مواظب باشید که لوله کشی رادیاتور دچار آسیب دیدگی نشود.

انواع شیر رادیاتور شوفاژ

هر رادیاتور شوفاژ دارای دو شیر رفت و برگشت یا شیر بالا و پایین میباشد. شیر بالا مدار رفت گرمایش را کنترل میکند و کمی بزرگتر است و شیر برگشت در مسیر برگشت قرار داشته و به شیر زانو یا شیرقفلی نیز نامیده میشود.

معمولا در خرابی شیرهای رادیاتور نشتی از شیر بالا اتفاق میفتد و نشتی از شیر پایین به دلیل اینکه کمتر استفاده میشوند کمتر حادث میشود . شیرهای بالا رادیاتور هم به دسته شیرهای معمولی و شیرهای ترموستاتیک تقسیم بندی میشوند.

شیر معمولی یا دستی شیر رادیاتوری است که کنترل شدت جریان توسط کاربر انجام شده و در شیر رادیاتور ترموستاتیک شیر روی یک دمای معین تنظیم و مورد استفاده قرار میگیرد.

 

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

در شکل بالا نقاطی که مشخص شده اند , مواردی هستند که احتمال نشتی از آنها وجود دارد و برای هرکدام ممکن است راه حل هایی جداگانه وجود داشته باشد.

اجزای شیر رادیاتور

شیر رادیاتور به عنوان باز و بست و کنترل کننده شدت گردش آب در مدار شوفاژ نقش مهمی در تنظیم درجه حرارت منزل داشته و در فصول سرما بسیار مورد استفاده قرار میگیرد . بسته به شرایط انواع مختلفی داشته و در انواع رادیاتور و نصب حوله خشک کن به کار گرفته میشوند.

شیر رادیاتور رفت شامل 4 قسمت کله گی , مغزی شیر , تنه شیر و مهره دنباله شیر میباشند. کلگی شیر بخش پلاستیکی شیر است که توسط آن مغزی شیر را میچرخانیم. مغزی شیر با چرخیدن روی تنه باعث باز و بسته و کم و زیاد شدن شدت جریان میشود. آب بندی بین مغزی و  تنه شیر با نشستن قسمت مخروطی مغزی شیر در داخل تنه شیر بوده و هیچ نوع واشر لاستیکی در آنها بکار رفته نشده است , چرا که آب گرم باعث خرابی مکرر واشر لاستیکی میگردد. طراحی شیر و مغزی رادیاتور شوفاژ به قدری دقیق است که با قرار گرفتن مغزی در کف شیر هیچ آبی نمیتواند عبور کند. به همین دلیل برای ساخت شیر رادیاتور از فلز برنج استفاده میکنند که تراش آن بسیار دقیق است.

دنباله و مهره شیر رادیاتور هم برای متصل شدن شیر به رادیاتور میباشد . سمت دیگر شیر که به لوله کشی بیرون آمده از دیوار متصل میشود , یک مادگی 1.2 اینچ است.

مغزی شیر رادیاتور

مغزی شیر رادیاتور یک قطعه برنجی است که از یک قسمت ثابت و یک بخش متحرک تشکیل شده است. بخش ثابت تنه مغزی و بخش متحرک ساقه مغزی شیر رادیاتور است. یک مهره بین قسمت متحرک و ثابت وجود دارد که در برخی مواقع شل شدن آن میتواند موجب نشتی از شیر شود. در صورت بروز چنین نشتی ممکن است بتوان با سفت کردن این مهره جلوی چکه کردن از شیر رادیاتور را گرفت. البته برخی از انواع شیر رادیاتور چنین مهره ای ندارند.

مغزی اغلب شیرهای رادیاتور ایرانی قابل نصب روی یکدیگر هستند. قیمت مغزی شیر رادیاتور نیز بین 50 تا 70 هزار تومان است, اما مشکل اصلی این است که برای تعویض مغزی و شیر رادیاتور بایستی آب سیستم شوفاژ قطع شده و رادیاتور تخلیه شود. این کار هم از لحاظ فنی مشکل است و هم زمان زیادی میبرد. به همین دلیل توصیه ما این است که در صورت مواجهه با چنین شرایط به دلیل وجود ریسک در تعویض مغزی شیر رادیاتور بهتر است کل شیر را تعویض کنید.

علل نشتی شیر و مغزی رادیاتور

این مساله به خصوص در ابتدای فصل سرما و پس از بستن شوفاژ بسیار رایج است, چرا که انقباض و انبساط سیستم لوله کشی شوفاژ موجب تغییرات و فشار روی هم قطعات از جمله شیرالات و اتصالات شوفاژ میبشود.

ترک خوردن و نشتی از اتصالات کف و دیوار لوله شوفاژ , نشتی از مهره و دنباله شیر رادیاتور , نشتی از بدنه شیر , نشتی از مغزی و نافی شیر رادیاتور از علل عمده خرابی و نیاز به تعویض شیر و مغزی شیر رادیاتور شوفاژ میباشند.

به دلیل مشکل بودن این مساله هم ما پیشنهاد میکنیم, خود شخصا به آن دست نزنید, چرا که مهارت و تجربه زیادی در تعمیرات مربوط به تعمیر و تعویض مغزی شیر رادیاتور نیاز دارید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • جمشید جلال پور پاسخ

    مطالب بسیار بسیار عالی بود که با مطالعه آن ، خواننده ضمن آموزش ، باهشدارهائی آشنا میشود که فقط در صورت مواجهه عملی با آن روبرو میگردید
    نهایتاً هم کاملاً توجیه مینماید که اجازه بدهیم هرکس در کار خودش فعالیت کند و در حرفه وشغل یکدیگر دخالت نکنیم
    صدالبته کاملاً واضح است که علت دخالت در حرفه دیگران خصوصاً از این دست بیشتر بخاطر مسائل اقتصادی و فرار از هزینه های بالای این قبیل کارهای فنی میباشد که البته نهایتاً با توجه بوجود آمدن اشتباهات که از روی بی تجربگی بوجود میاید بسیار بالاتر از هزینه کارمزدی میباشدکه میبایست پرداخت نماید ، با این کارهم باعث ضرربه کسی که حرفه اش این بوده شده ایم هم به خودمان ضرر بالائی زده ایم

    اکتبر 27, 2022 at 9:41 ق.ظ
  • امان ا. ابراهیمی پاسخ

    متشکرم اطلاعات بسیار مفیدی ارائه شد.

    دسامبر 3, 2023 at 12:03 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *