اسیدشویی و رسوب زدایی پکیج دیواری

اسیدشویی و رسوب زدایی پکیج دیواری

جرم گیری و رسوب زدایی پکیج

ارایه کلیه خدمات عیب یابی, تعمیرات و رسوب زدایی پکیج و مبدل سراسر تهران

اسید شویی و رسوب زدایی پکیج یکی از انواع سرویس های رایج پکیج برای افزایش راندمان انواع پکیج میباشد. ته نشین شدن املاح آب بر اثر حرارت موجود در مبدل پکیج باعث کند شدن و کاهش روند تبادل حرارتی شده, که این مساله منجر به اختلال در پکیج و سرد شدن آب مصرفی پکیج میشود. در کنار این مساله و تقاضا برای استفاده از آب گرم, پکیج سعی در جبران کمبود آب گرم کرده و دایما کار میکند که این موضوع باعث افزایش استهلاک پکیج و مصرف گاز میشود.

در واقع اسیدشویی پکیج بخشی مهم از خدمات سرویس و تعمیر پکیج محسوب میشود.

وجود رسوب در مبدل پکیج میتواند باعث بروز خرابی و افزایش استهلاک پکیج شده که علاوه بر از کار افتادن پکیج منجر به سنگین شدن هزینه تعمیرات پکیج میشود. از این رو بهتر است در مواقع این چنینی بدون فوت وقت اقدام به رسوب زدایی مبدل پکیج کنیم.

شاید برای برخی این شبهه به وجود بیاید که جرم گیری و رسوب گیری پکیج یک هزینه اضافی و خرج بیهوده است, اما با اطمینان خاطر به شما گوشزد میکنیم که پکیجی که مبدلش گرفته, نیاز به اسید شویی دارد و این مساله دیر یا زود داشته, اما سوخت و سوز ندارد.

پیش از پرداختن به نحوه اسیدشویی و رسوب گیری پکیج بایستی متذکر شویم, که این کار نیاز به تجربه, مهارت و حوصله زیادی نیاز داشته و برای اینکار حتما بایستی از کسانی که سابقه رسوب زدایی و تعمیر پکیج دیواری را داشته اند, کمک بگیرید, چرا که ممکن است سهل انگاری و غفلت حتی در رعایت نکات جزیی علاوه بر خسارت زدن به پکیج و محیط میتواند باعث صدمات جسمی به سرویس کار و اطرافیان شود. به طور کلی کار با اسید و جرم گیری مبدل پکیج علاوه بر مهارت و تجهیزات لازم نیاز به حوصله و دقت کافی دارد.

رسوب زدایی پکیج

در تصویر فوق یک پکیج سرویس نشده و نیازمند به اسیدشویی پکیج را مشاهده میکنید. در ادامه تصویر همین پکیج بعد از اسیدشویی پکیج و رسوب زدایی پکیج را میبینید.

مزایای رسوب زدایی پکیج

رسوب زدایی پکیج دارای تقریبا به شکل باورنکردنی دارای محاسنی است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

  • افزایش راندمان پکیج
  • کاهش مصرف گاز
  • دسترسی سریع تر به آب گرم و گرم تر شدن آب مصرفی
  • عیب یابی احتمالی در صورت وجود خرابی در قطعات دیگر پکیج
  • کاهش استهلاک و خرابی قطعات پکیج و افزایش طول عمر به خاطر کاهش کارکرد پکیج
  • کاهش مصرف آب به دلیل دسترسی زودتر به آب گرم و کمتر بازگذاشتن شیر آب

علایم نیاز پکیج به اسید شویی

به طور کلی هر 2 تا 4 سال یک بار پکیج نیاز به جرم گیری و رسوب زدایی مبدل دارد, اما اینکه از کجا بفهیم چه زمانی وقت رسوب گیری پکیج است, به نشانه هایی نیاز دارد که برخی از اصلی ترین موارد آنها را در ادامه ذکر میکنیم.

  • افت فشار آب گرم ساختمان به خصوص در حمام و آشپزخانه
  • کاهش درجه حرارت آب گرم و ولرم بودن آن
  • طول کشیدن تولید آب گرم توسط پکیج
  • گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به اندازه کافی
  • ایجاد صدای ناهنجار از داخل پکیج
  • درجه نشانگر فشار پکیج بالا مدام بالا میرود
  • اعلام ارور در صفحه نمایش پکیج( در پکیج ایران رادیاتور ارور 70 )

در صورت نصب انواع فیلتر های تصفیه آب قبل از ورودی آب سرد به پکیج تا حد زیادی میتوان نیاز به رسوب زدایی پکیج را به تاخیر انداخت. بهتر است در هنگام شستشوی مبدل پکیج, عملیات رسوب زدایی مدار گرمایشی و رادیاتور ها نیز صورت گیرد, تا آب درون سیستم تا حد زیادی پاکسازی شود.

آموزش رسوب زدایی مبدل پکیج

نحوه اسیدشویی پکیج

عملیات رسوب گیری مبدل پکیج در حدود 2 تا 4 ساعت زمان میبرد و اجرای این کار بایستی با رعایت نکات ایمنی و دقت فراوانی انجام شود. برای انجام جرم گیری مبدل پکیج 2 روش وجود دارد.

  • رسوب زادیی سنتی با استفاده از محلول های جرم گیر پکیج
  • رسوب گیری پکیج توسط پمپ مخصوص اسید شویی پکیج 

در استفاده از هر دوش حوصله و مهارت نقش مهمی داشته و در هر 2 روش میتوان به بهترین نحوه ممکن جرم گیری مبدل پکیج را انجام داد.

رسوب گیری پکیج به روش سنتی

استفاده از لباس و تجهیزات ایمنی شامل دستکش, لباس کار, عینک یا شیلد محافظ میتواند امنیت سرویسکار را افزیش دهد. در هنگام پاشش اسید روی لباس یا محیط اطراف به سرعت اقدام به پاک کردن اسید نمایید.

  1. پریز برق پکیج را جدا کرده و پنل رویی پکیج را باز کنید.
  2. شیر آب سرد ورودی پکیج را قطع کرده و شیر پرکن پکیج را باز کنید.
  3. کم ارتفاع ترین شیر آب گرم بهداشتی( معمولا شیر توالت) را باز کنید.
  4. سپس صبر کنید تا آب گرم موجود کاملا تخلیه شود.
  5. مبدل پکیج دیواری را به وسیله یک آچار آلن باز کنید.
  6. برای رسوب زدایی  بهتر مبدل پکیج میتوان پیش از شستشو با اسید, میتوان با گرم کردن و سپس سرد کردن ناگهانی مبدل جرم های داخل مبدل را به روش مکانیکی از بین برد. برای اینکار مبدل را با شعله گاز گرم کرده و بعد از چند دقیقه زیر شیر آب گرم یا تشت قرار میدهیم, سپس با ضربات نرم پوسته های رسوب را جدا میکنیم.
  7. مبدل پکیج را داخل یک تشت آب قرار داده و به دقت توسط یک قیف, اسید دیسکلر پر میکنیم.
  8. بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه اسید رو از داخل مبدل خارج میکنیم.
  9. سپس مبدل اولیه یا ثانویه پکیج را با فشار آب گرم شستشو میدهیم.
  10. بعد از اتمام رسوب زادیی پکیج, مبدل را نصب کرده و در صورت نیاز اورینگ های معیوب را تعویض میکنیم. در هنگام نصب جهت مبدل به راس مثلثی شکل در سمت چپ قرار گرفته باشند.
  11. بعد از نصب مبدل و آب گیری پکیج , فشار بار پکیج را روی 1.5 تنظیم کرده و پکیج را روشن و تست میکنیم.
  12. بهتر است در حین اسیدشوی پکیج یا بعد از جرم گیری و رسوب زدایی پکیج دیواری, مدار گرمایش و رادیاتورهای شوفاژ را نیز شستشو دهید. با اینکار مدت زمان به اسیدشویی را میتوانید افزایش داده و مثلا اگر هر 2 سال یکبار نیاز به شسشوی پکیج است, این دوره به 3 یا 4 سال افزایش پیدا میکند, چرا که با تمیز شدن مدار گرمایش و رادیاتورها, بخش زیادی از آلودگی های سیستم کاهش پیدا میکند.

رسوب زدایی پکیج با پمپ

در این شیوه کلیه مراحل روش پیشین مانند قطع کردن برق,آب و گاز پکیج و تخلیه آب توسط شیر پرکن انجام میشود.

در روش رسوب زدایی پکیج با پمپ, نیازی به بازکردن مبدل وجود نداشته و پمپ اسید شویی را درون تشت اسید دیسکلر قرار میدهیم. سپس با استفاده از یک شلنگ پلاستیکی خروجی پمپ را به یک سمت مبدل وصل کرده و یک شلنگ به طرف دیگر مبدل وصل کرده و درون ظرف اسید می اندازیم. با روشن شدن پمپ اسید شویی پکیج, رسوبات مبدل بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه به کلی در اسید حل شده و مبدل تمیز میشود. حال با وصل کردن پمپ به آب تمیز, مبدل را با آب عاری از اسید کرده و شلنگهای پمپ را جدا میکنیم. بهتر است بعد از اسیدشویی, پمپ را هم شستشو دهیم.

اسید شویی پکیج با پمپ کولر

برای رسوب زدایی پکیج میتوان از پمپ کولر آبی هم استفاده کرد, اما استفاده از پمپ مخصوص اسید شویی مبدل پکیج حرفه ای تر است. از لحاظ ساختار به دلیل مقاومت بالای پمپ کولر در برابر اسید, ایده خوبی برای اسیدشویی مبدل پکیج به نظر میرسد.

رسوب گیری پکیج بوتان و ایران رادیاتور

هیچ فرقی بین رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور, بوتان و برندهای دیگر وجود نداشته و فقط در مبدلهای استیل زمان ماندگاری مبدل در اسید بایستی کنترل شود, چرا که این نوع مبدلهای به دلیل ساختار پرسی و تکنولوژی ساخت آنها, مقاومت زیادی به مانند مبدل های مسی ندارند. اسید شویی و جرم گیری مبدل اولیه و ثانویه در پکیج های 2 مبدله بهتر است همزمان انجام شود.

هزینه رسوب گیری پکیج

هزینه سرویس رسوب زدایی پکیج قیمت تقریبی بین 1 هزار تومان تا 1/5 میلیون تومان دارد. که باتوجه به نوع پکیج متغیر بوده و در صورت نیاز به تعویض ارینگ و قطعات و شستشوی کامل پکیج و مدار گرمایش ممکن است افزایش یابد. در سرویس شتسشوی کامل پکیج, کلیه قطعات قابل اسیدشویی باز و تمیز شده و پکیج یک سرویس کامل میشود. تقریبا میتوان گفت که غیر از قطعات الکترونیکی مانند برد,NTC و ترمستات حد در سرویس کامل تمیز و رسوب زدایی میشوند.

برای استعلام دقیق هزینه اسید شویی  و سرویس پکیج دیواری با خدمات تهران پایپر تماس بگیرید.

تلفن : 09122437371-22533080 سراسر تهران, شبانه روزی

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *