هزینه و نحوه لوله کشی و نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ آب خانگی جهت تقویت فشار آب در ساختمانهای مسکونی ,آپارتمانها ,اماکن تجاری-اداری و صنعتی انجام میشود.

افت فشار آب منازل به خصوص در طبقات بالای مجمتع های ساختمانی یکی از مهمترین دلایل نصب پمپ آب خانگی میباشد.

برای نصب پمپ آب خانگی,ابتدا باید لوله کشی آب ساختمان مورد بررسی قرار گیرد.

سایز لوله ها ,نوع لوله کشی, عمر لوله کشی از مهمترین فاکتورهای موثر در نصب پمپ تحت فشار میباشد . نکته اولی که پیش از نصب پمپ بایستی بررسی شود , حصول اطمینان از سلامت لوله های آب و اینکه لوله کشی ساختمان قدرت تحمل فشار بالا را در صورت نصب پمپ دارد یا خیر ؟

در برخی ساختمانها مشاهده شده است, حتی با لوله کشی مجدد آب و بازسازی لوله کشی, ساختمان دیگر نیازی به نصب پمپ نداشته و علت کم بودن فشار در آن قدیمی بودن لوله کشی آب ساختمان بوده است.

افت فشارهای این چنینی معمولا در تابستان و ساختمانهای با عمر طولانی مشاهده میشود. برای افزایش فشار آب لوله کشی ساختمان دو راهکار وجود دارد, نصب پمپ برای کلیه واحدهای ساختمان و نصب پمپ آب در واحد آپارتمان شخصی که البته نصب پمپ برای کل ساختمان اصولی تر بوده و با توجه به سرشکن شدن هزینه به تمام واحدهای مخارج نصب و نگهداری کمتری دارد. ضمنا با توجه به فضای کم آپارتمان های امروزی از لحاظ سر و صدا و اشغال فضا نصب پمپ آب خانگی در فضای عمومی مانند پارکینگ و موتورخانه منطقی تر به نظر میرسد.

لوازم نصب پمپ آب خانگی

پمپ آب , مخزن تحت فشار , پرشر سوییچ یا کلید اتوماتیک پمپ , پنج راهی , مانومتر , شیر یکطرفه , شیر فلکه , لوله و اتصالات از لوازم مورد نیاز برای نصب یک پمپ آب در ساختمان میباشند که البته در برخی از ساختمان ها ممکن است نصب مخزن ذخیره یا مخزن تحت فشار انجام نگیرد.

نحوه نصب پمپ آب ساختمان

هر پمپ آب یک خروجی و یک ورودی آب دارد. پمپ آب ساختمان در خط اصلی آب سرد ساختمان نصب شده و ورودی آن از لوله اصل بعد از کنتور یا مخزن ذخیره آب تغذیه میشود. برای جلوگیری از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ یک مخزن تحت فشار بر روی پمپ نصب شده که این منبع وظیفه دارد, تا  با فشار هوا تا حدی از کارکرد مکرر پمپ جلوگیری کند. از طرفی یک کلید اتوماتیک الکترومکانیکی برای کنترل این مکانیزم بر روی پمپ نصب میشود. فشار سنج یا مانومتر نیز از دیگر لوازمی است که برای نشان دادن فشار در نصب پمپ خانگی مورد نیاز است. این تجهیزات قابل نصب بر روی اتصالی به نام پنج راهی یا اتصالات لوله کشی هستند.

لوله کشی پمپ آب ساختمان

نحوه اجرای لوله کشی پمپ و ایجاد وضعیت بای پس پمپ برای مواقعی که پمپ برای تعمیرات باز میشود و یا اینکه برق قطع میشود ضروری به نظر میرسد. لوله کشی بای پس پمپ یک سیکل چهارگوش است که دو شیر فلکه قبل و بعد از پمپ در مسیر قرار گرفته و یک شیر فلکه نیز در مدار بای پس تعبیه میشود. در صورت نیاز به خارج کردن پمپ از مسیر, دو عدد شیر فلکه قبل و بعد از پمپ بسته شده و شیر فلکه بای پس باز میشود.

لوله کشی پمپ آب ساختمان قابل اجرای با لوله اتصالات تک لایه, پنج لایه و فلزی هستند.

هزینه نصب پمپ آب ساختمان

هزینه نصب پمپ آب در ساختمان بستگی به ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان, مدل و برند پمپ و تجهیزات پمپ تحت فشار و زیر بنا و میزان مصرف ساختمان دارد. نصب یا عدم نصب منبع و مخزن آب نیز میتواند در براورد هزینه نصب منبع تحت فشار دخیل باشد. از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در دستمزد نصب پمپ میزان و متراژ لوله کشی مورد نیاز برای پمپ است.

به طور دستمزد نصب پمپ آب خانگی بسته به نوع پمپ و تجهیزات بین 1/500 تا 2 میلیون تومان است. در صورت افزایش طول لوله کشی و نیاز به نصب مخزن و سایر تجهیزات از جمله بوستر پمپ و غیره, اجرت نصب پمپ افزایش پیدا میکند.

هزینه خرید پمپ, لوله اتصالات, شیرفلکه, مخزن تحت فشار, پرشرسوییچ, مانومتر, منبع ذخیره آب و دیگر لوازم نصب پمپ نیز جداگانه محاسبه میشود. به دلیل برندها و مدل های مختلف پمپ و تجهیزات و همچنین نوسانات قیمت اقلام فوق, هزینه دقیقی از مخارج نصب پمپ نمیتوان ارایه داد و بایستی پیش از اقدام به نصب پمپ از طریق فروشگاه های موجود با تعیین نوع و برند کالا هزینه خرید لوازم پمپ استعلام شود.

در حال حاضر برای یک ساختمان چهار طبقه تک واحد هزینه نصب پمپ آب خانگی با برند متوسط در حدود 9 تا 11 میلیون تومان و برای یک ساختمان 5 طبقه 2 واحدی در حدود 12 تا 14 میلیون تومان هزینه دارد. بدیهی است که با افزایش طبقات و  نیاز به پمپ و تجهیزات بزرگتر , قیمت نصب پمپ نیز افزایش پیدا میکند.

از طرفی با توجه به وجود انواع برندهای چینی, ایرانی, ترک و ایتالیایی و کیفیت های مختلف پمپ و تجهیزات, هزینه خرید این لوازم نیز متفاوت است.

انواع پمپ تحت فشار آب

پمپهای  تحت فشار موجود در بازار در دو نوع بشقابی و جتی موجود میباشند,که هر کدام خصوصیات خود را دارند.

دبی پمپ,قدرت پمپ, هد پمپ مشخصات پمپ های تحت فشار هستند که با توجه به زیر بنای مورد نیاز و ارتفاع ساختمان توسط نصاب پمپ محاسبه شده و نصب میشوند.

نصب پمپ آب خانگیتعمیر پمپ آب

لوازم و قطعات مورد نیاز برای نصب پمپ تحت فشار برای نصب پمپ آب خانگی به یک منبع تحت فشار, یک کلید اتوماتیک یا میکروسوییچ پمپ,مانومتر و پنج راهی همراه با اتصالات  متناسب با پمپ و لوله کشی احتیاج داریم .

هر یک از قطعات بالا کارکرد مختص خود را دارند که توضیح خواهیم داد. منبع تحت فشار,منبعی است فلزی که یک تیوپ در داخل خود دارد.آب با فشار پمپ به داخل لوله ها رفته و این منبع با فشار باد تیوپ یک فشار معین را که توسط میکروسوییچ به آن دستور داده شده است را به سیستم وارد میکند.

هوای درون منبع باید دارای فشار حدود 25 تا 35 Psi , بسته به ارتفاع و زیر بنای ساختمان باشد.

فشار روی میکروسویچ هم بسته به ساختمان از 3 تا 10 بار متغیر است و این رنج به زیربنا و ارتفاع ساختمان بستگی دارد.

پنج راهی پمپ در واقع رابط بین کلید اتوماتیک,پمپ , فشار سنج و منبع تحت فشار و سیستم لوله کشی ساختمان میباشد.

قانون نصب پمپ آب در ساختمان

از لحاظ قانونی و مقررات سازمان آب, نصب پمپ آب تحت فشار در کلیه ساختمان ها بایستی با تعبیه و نصب مخزن ذخیره آب همراه باشد. این مساله به این دلیل اجباری شده است که به دلیل افت فشار آب خصوصا در فصول گرم سال, با عملکرد پمپ در یک ساختمان ممکن است, مکش آب باعث تخلیه خطوط اصلی و فشار به ساختمان های مجاور باشد. یعنی در اصل در هنگام کارکرد یک پمپ به صورت مستقیم کاهش فشار خط شهری و در نتیجه محروم شدن ساختمان های مجاور از فشار آب را شاهد هستیم.

تهران پایپر آماده است با بررسی ساختمان,آپارتمان و منزل شما مناسبترین پمپ را به شما پیشنهاد داده و نصب کند.

برای ارایه خدمات ما در زمینه نصب,تعمیر و تعویض پمپ خانگی در شمال تهران,غرب تهران,شرق تهران و مرکز تهران با ما تماس بگیرید.