لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار | بهترین لوله برای گاز کشی

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار | بهترین لوله برای گاز کشی

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار | استاندارد لوله کشی گاز توکار

حتما برای شما نیز این سوال بوجود آمده است که لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار.

بررسی نحوه انتخاب و اجرای لوله کشی گاز ساختمان و مقایسه لوله های گاز روکار وتوکار

باید بدانید هر کدام از این نوع لوله کشی ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارد, و شما باید با بررسی ساختمان خود با نظر یک کارشناس تشخیص دهید که کدام نوع لوله کشی برای ساختمان شما مناسب است.

اما به طور معمول در ساختمانهای در حال ساخت از لوله کشی گاز توکار و در ساختمانهایی که ساخته شده اند و اجرای لوله کشی گاز توکار هزینه های زیادی مانند تخریب و عملیات بنایی گسترده را در پی دارد از لوله کشی گاز روکار استفاده میشود.

بنابراین بهتر بودن هر کدام از لوله کشی گاز توکار یا روکار به شرایط ساختمان دارد. اگر بنا در حال ساخت است, مسلما لوله کشی گاز توکار بهتر است, چرا که اجرای لوله کشی گاز توکار هزینه خیلی بیشتری نسبت به لوله کشی گاز روکار نداشته و از نظر ظاهری بسیار موجه تر است.

در مواردی که مراحل ساخت بنا طی شده و حتی در آن ساکن هستند, به دلیل نیاز به تخریب, نوسازی و صرف هزینه و وقت بیشتر اغلب از روش لوله کشی گاز روکار استفاده میشود.

در لوله کشی گاز توکار از لوله گاز مانیسمان یا API و اتصالات مانیسمان همراه با عایق کاری مناسب و در لوله کشی گاز روکار از لوله گاز درزدار گاز و با رعایت استاندارد و موازین لوله کشی گاز استفاده میشود .

همانطور که شما باید از نوع لوله آگاه باشید که به طور مثال برای لوله کشی آب در منازل از گالوانیزه استفاده کرده و یا برای لوله های فاضلاب از چدنی استفاده شود یا می توان از لوله های پلیکا نیز استفاده کرد. نوع لوله کشی گاز نیز بسته به نظر کارشناس است.

اینکه ساختمان دارای چه نوع طرح و نقشه ای است در نوع لوله کشی گاز تاثیر بسزایی دارد.

در لوله کشی توکار در برابر ترکیدگی و پوسیدگی و اینکه لوله خم نشود و شکل ان تغییر نکند بسیار مقاوم است این موارد از مزایای لوله کشی توکار محسوب می شود و اما در لوله کشی روکار نیر مزیت هایی وجود دارد، این مورد که شما به راحتی می توانید از لوله کشی روکار انشعابات و اتصالات را بگیرید یکی از مهم ترین مزیت هایی است که در این نوع لوله کشی وجود دارد .

برای جهت بررسی لوله کشی آب روکار یا توکار به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

 

اجرای لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار

استاندارد لوله کشی گاز توکار

از لحاظ اجرایی تفاوت زیادی بین لوله کشی گاز توکار و روکار وجود ندارد اما به دلیل اینکه لوله کشی گاز توکار از انظار پنهان بوده از نظر ظاهری شکیل تر است و در عین حال بایستی با استفاده از عایق کاری و رعایت مواردی مانند عدم عبور از کنار اماکن مرطوب و در معرض نم و آب و مصالح ساختمانی چون آهک و گچ که خورندگی زیادی دارند , بایستی ملاحظات ویژه ای شود.

اجرت لوله کشی گاز توکار نیز به دلیل تخصصی بودن و رعایت بیشتر نکات ایمنی به مراتب از بیشتر از لوله کشی گاز روکار میباشد . بنابراین در جوشکاری لوله کشی گاز  توکار نسبت به توکار سختگیری و وسواس بیشتری انجام میشود.

در صورتیکه لوله در معرض ضربه های فیزیکی قرار داشته باشد، باید با استفاده از حفاظ مقاوم از وارد آمدن ضربه به لوله جلوگیری نمود. نشت یابی لوله گاز روکار راحت تر از پیدا کردن عیوب لوله گاز توکار است.

در صورتی که لوله در معرض بارهای خارجی اضافه قرار گیرد باید با استفاده از غلاف فلزی دو سایز بالاتر، از وارد آمدن بارهای اضافی به لوله جلوگیری گردد . همچنین فضای بین لوله و غلاف  باید با مواد عایق نظیر قیر یا پرایمر پر شود بطوری که لوله گاز از مرکز غلاف عبور نموده و هیچ نقطه ای از لوله با غلاف اتصال نداشته باشد.

ضمناً دو سر غلاف باید با استفاده از لاستیک مسدود گردد . فاصله لوله گاز با سیم برق روکار، کلید و پریز برق حداقل 9 سانتی متر می باشد . لوله گاز نباید با سیم و کابل برق داخلی و خارجی ساختمان تماس داشته باشد .

عبور لوله گاز از سقف کاذب حمام ها و مناطق مرطوب مانند سونا و… ممنوع می باشد . بایسی مراقب بوده که از بکار بردن مصالح ساختمان مانند آهک و گچ روی لوله گاز جلوگیری شود , چرا که این مصالح جاذب رطوبت هستند و باعث خوردگی و پوسیدگی لوله گاز میشوند.

در صورتی که لوله کشی گاز به منظور رسیدن به نقاط مصرف از روی بام عبور کند محل عبور لوله در روی بام باید به نحوی باشد که در معرض برخورد اجسام خارجی و مسیر عبور و مرور نباشد و در صورتی که احتمال تماس طوالنی لوله با آب باران و برف وجود دارد باید پیش بینی ها و تمهیدات الزم برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله بعمل آید.

بهترین لوله برای گاز کشی

بهترین لوله برای گاز کشی , لوله های مانیسمان هستند. لوله مانیسمان لوله ای است که در فرآیند تولید آن هیچ درز و جوشی وجود نداشته و این مساله در کنار ضخامت نسبتا زیاد آن سبب استحکام بیشتر آن در برابر پوسیدگی میشود. البته در سالهای اخیر لوله های درزدار ضخیمی هم با نام لوله API در کارخانجات ایرانی تولید میشود که کیفیت بسیار خوبی داشته و برای لوله کشی گاز توکار نیز به کار میروند. با تمام این صحبتها کیفیت لوله کشی گاز بیشتر تابع اجرای استاندارد لوله کشی گاز توکار یا روکار میباشد و لوله اتصالات نقش کمتری نسبت به طریقه انجام لوله کشی گاز ایفا میکنند.

انواع لوله کشی گاز ساختمان

انواع لوله کشی گاز ساختمان شامل لوله کشی گاز توکار یا لوله کشی گاز روکار شده و از لحاظ اجرایی لوله کشی گاز توکار با لوله های مانیسمان یا API و اتصالات مانیسمان انجام میشود. لوله کشی گاز روکار را میتوان با انواع لوله مانیسمان بدون درز, ای پی آی یا درزدار استاندارد با اتصالات بدون درزدار یا درزدار استاندارد و قوی اجرا کرد.

بسته به مشترک بودن یا جدا بودن کنتور گاز هر واحد لوله کشی گاز را با ساخت کلکتور در طبقه همکف یا بدون کلکتور اجرا کرد. از لحاظ میزان و حجم مصرف کنتورهای مختلف اختصاص داده میشود که بسته به زیربنا و حجم مصرف, سایز علمک و ظرفیت کنتور گاز تغییر کرده و در برخی ساختمانهای بسیار پرمصرف فشار گاز ورودی نیز افزایش پیدا میکند.

لوله کشی گاز شهری

اجرای لوله کشی گاز داخل ساختمان برعهده مالک بوده و برای اخذ انشعاب بایستی مراحل اداری طی شود . هرگونه دخل و تصرف در لوله کشی گاز شهری بیرون از محدوده ساختمان و قبل از کنتور غیرقانونی میباشد .

سوختن یا اکسیداسیون سریع گاز که عموما با ایجاد گرما و شعله همراه است . پکیج گاز سوز تامین کننده آب گرم سرویس بهداشتی و آب گرم سیستم گرمایش داخل ساختمانها که معمولا برای هر واحد مسکونی بصورت مستقل نصب می گردد . ترموكوپل یکی از مهمترین بخش های دستگاه گاز سوز که در صورت روشن نشدن مشعل دستگاه یا از بین رفتن شعله اصلی مشعل، مسیر ورود سوخت به مشعل را بسته یا شعله اصلی مشعل و شمعک آن، هر دو قطع می گردد .

تنظیم كننده فشار گاز دستگاهی که فشار گاز ورودی را کاهش داده و آن را به میزان فشار مورد نظر برای مصرف، ثابت نگه می دارد. کنتور باید درداخل مساحت ملک مشترک،حدالامکان بلافاصله بعداز رگلاتور فشارقرارگیرد.لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار درصورتیکه مکان مناسبی درنزدیکی تنظیم کننده فشار وجودنداشته باشد بایدکنتور رادرجایی نصب کردکه درمعرض جریان ھوا باشد.

درصورتیکه کنتور درداخل محفظه مخصوص، که دردیوار تعبیه گردیده است، نصب شود،دراین محفظه که معمولاً بسته است باید بوسیله فن به محیط راه داده شود.

در انواع لوله کشی گاز زیر زمین یا لوله کشی گاز دفنی بایستی از متریال و استانداردها ویژه ای استفاده کرد .

نصب کنتور گاز

کنتور نباید درمحلھایی که امکان بروزو تشدیدآتشسوزی دارد،وصل شود . کنتور باید درمکان و وضعیتی وصل شودکه به راحتی قابل خواندن ودسترسی برای تعمیر و سرویس باشد.لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ارتفاع محل نصب کنتور برروی دیوار تاکف زمین باید حدودیک متر و نیم باشد. همچنین بایدکنتور طوری نصب شودکه درمعرض صدمات فیزیکی قرار نداشته باشد.

درهنگام اجرای سیستم لوله کشی گاز باید درمحلی که برای نصب کنتور درنظرگرفته شده است، 1 مھره وماسوره یا اتصال مهره ای روی سیستم لوله کشی نصب شود تادرزمان نصب کنتور دراین محل، مشکلی ازنظر لوله کشی پیش نیاید.

فاصله کنتور از منابع تولید آتش از قبیل کوره ،آبگرمکن بایدحداقل 1 مترباشد .

فاصله کنتور از سیمھای برق که روی کار نصب شده اند باید بیشتر از 10 سانتیمتر و از کنتور برق بیشتر از نیم متر باشد.لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار دستگاه گاز سوز وسیله ایست که حاوی یک یا چند مشعل بوده و گاز در این مشعل ها می سوزد.

دستگاه گاز سوزمصرف بالا دستگاهی که مقدار گاز مصرفی آن از2 متر مکعب در ساعت بیشتر باشد.

دودکش لوله گاز

دودكش سوراخی لوله ای شکل با مقطع دایره یا چهارگوش جهت انتقال گازهای محفظه احتراق دستگاه گازسوز به بیرون از ساختمان، دودکش سه نوع می باشد:

دودکش ساخته شده در کارخانه : دودکشی که در کارخانه و مخصوص وسیله گاز سوز ساخته شده باشد متریال و قطر آن استاندارد است.

دودکش فلزی دودکشی که از ورق آهنی گالوانیزه یا از ورق  آهن سیاه خریداری و یا در محل ساختمان ساخته شود.

دودکش پیش ساخته  قطعات این نوع دودکش، از جنس فلز یا سیمان و به طور پیش ساخته بوده به گونه ای که سوار کردن قطعات در محل به راحتی امکان پذیر باشد .دودکش یک جداره : لوله فلزی که از ورق آهنی

گالوانیزه با حداقل ضخامت یک میلی متر و یا ورق فوالدی سیاه با بیش از 2 میلیمتر ساخته شده است.

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ؟

سیستم تهویه هوا سامانه ایست که فضای داخل اتاق یا محل نصب وسایل گازسوز را جهت تعویض هوا یا ایجاد جریان هوای تازه در آن محل،

به طور مستقیم ویا غیر مستقیم به هوای آزاد راه می دهد .

سیستم لوله كشی گاز ساختمان مجموعه لوله کشی گاز ساختمان شامل بر لوله کشی رابط، کنتور و لوله کشی داخل ساختمان که از خروجی رگوالتور آغاز و به شیرهایمصرف ختم می شود .

لوله کشی گاز برای فر توکار

شركت گاز منطقه اداره ای دولتی که برخی وظایف شرکت ملی گاز ایران را در سطح کوچکتری در هر ناحیه بر عهده دارد .

شركت ها ، موسسات ،بازرسین و کارشناسان و شخص حقیقی و یا حقوقی که از مراجع قانونی جهت کار تخصصی مربوطه دارای مجوز و گواهینامه صالحیت معتبر می باشد .

شیر اصلی شیر ربع گرد توپکی که بعد از کنتور بر روی لوله کشی داخلی نصب می شود .

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار

شیر خودكار قطع جریان گاز اضافی نشانگر گازیوسیله ی ایمنی که در مسیر لوله کشی نصب و در صورت جریان گاز بیش از حد تنظیم شده، جریان گاز را قطع می نماید .

شیر خودكار قطع گاز حساس در مقابل زلزله : وسیله ای که در زمان بروز زلزله با شدت از پیش تعیین شده در آن، جریان گاز را به طورخودکار قطع می نماید.

لوله کشی گاز پکیج

شیر گازی شیر ربع گرد توپی که در ابتدای لوله کشی ورودی به هر واحد نصب می شود .

شیر پیش از رگلاتور شیر سماوری گوشواره ای که قبل از رگلاتور نصب می گردد و در حالت بسته، قابل قفل کردن بوده و برای فشار کاری 4 تا 6 پوند میباشد .

شیر گازی شیر ربع گرد نوع توپکی که در انتهای انشعاب مربوطه به هر دستگاه گازسوز قرار می گیرد .

شیرھایی که درلوله  کشی گازبکارمیروند بایدازنوع برنجی 90 درجه  توپی باشد

شیر گازی اصلی  مصرف درلوله کشی گاز ساختمان باید بلافاصله بعد ازکنتور نصب شود؛

شیرواحدمسکونی، در ساختمانھای دارای بیش از 1 واحدمسکونی , باید برروی لوله مختص ھر واحد که ازلوله ھای اصلی انشعاب دھنده منشعب میگردد.

خطرات لوله کشی گاز توکار

خطرات لوله کشی گاز توکار یا روکار فرق آنچنانی نداشته و تنها در مواقعی چون پوسیدگی به دلیل عدم دسترسی به لوله کشی گاز میتوان, لوله کشی گاز توکار را در صورت عدم رعایت مسایل ایمنی و اجرای استاندارد لوله کشی گاز توکار مخاطره آمیز دانست. از آنجا که روی لول کشی گاز با مصالح ساختمانی پوشانده شده و ممکن است در معرض آسیب های نظیر رطوبت و پوسیدگی پنهان شود, سختی گیری بیشتری در لوله کشی گاز توکار وجود دارد.

لوله کشی گاز از کف

لوله کشی گاز از کف , لوله کشی گاز زیر زمین از انواع لوله کشی گاز ساختمان هستند که میتواند باعث افزایش احتمال پوسیدگی و نشت گاز شوند. از این رو به طور کلی این نوع لوله کشیها خلاف مقررات ملی ساختمان تلقی بوده و در شرایط خاص بایستی از غلاف و عایق مناسب برای محافظت در برابر نفوذ آب و مصالح خورنده ساختمانی استفاده نمود.

لوله کشی گاز پلاستیکی

لوله کشی گاز پلاستیکی داخل منازل ممنوع است و فقط در لوله کشی بین شهری از لوله کشی پلی اتیلن بصورت دفنی استفاده میشود. لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ساختمان .

گازیاب تخشیص نشت گاز آشکار ساز گاز قابل اشتعال  حسگری حساس در مقابل وجود گاز قابل اشتعال در محیط، که قبل از رسیدن غلظت گاز به حد خطرناک، وجود گاز را به طریق صوتی یا نوری و یا طرق دیگر علایم می نماید .

آشکار ساز گاز مونوکسید کربن : وسیله ای حساس در مقابل وجود گاز مونوکسیدکربن در محیط که قبل از رسیدن غلظت گاز به حد آنرمال وجود گاز را به طریق صوتی یا نوری و یا طرق دیگر اعالم می نماید .

لوله آلومینیومی دودكش لوله ای که وسیله گاز سوز را به دودکش مرتبط می کند . لوله كشی لوله کشی رابط بین رگلاتور و کنتور گاز .

انواع لوله کشی گاز ساختمان

لوله كشی داخلی لوله کشی داخل ساختمان که بلافاصله پس از خروج از رگلاتور شروع و به شیرهای مصرف ختم می گردد . انواع لوله کشی گاز ساختمان شامل لوله کشی گاز توکار و روکار میباشد . این نوع لوله کشی ها حتما بایستی با استفاده از جوشکاری لوله های گازی درزدار یا مانیسمان صورت بگیرد.

البته در خارج از ساختمان و با نظارت مراجع ذی صلاح لوله کشی گاز دفنی یا زیر زمین نیز اجرا میشود که میتواند با استفاده از لوله های پلیمری پلی اتیلن و فلزی انجام شود .

قسمت  اول مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان که محتوای آن برای کاربری گاز طبیعی ارسالی به ساختمان ها با میزان مصرف گاز کمتر از 106 متر مکعب در ساعت و با فشار گازربع پوند بر اینچ مربع توسط وزارت راه و شهر سازی تدوین گردیده است. بارعایت خواهان مالک یا نماینده قانونی مالک یا مالكین ئشخص حقیقی یا حقوقی که درخواست استفاده از گاز طبیعی را داشته باشد .

لوله کشی گاز لوله کشی است که  که دارای گواهینامه مهارت اجرای لوله کشی گاز ساختمان از مراجع ذی صلاح داشته باشد.

لوله کشی گاز توکار چیست

نتایج  احتراق آنچه که در نتیجه احتراق به دست می آید، به انضمام گازهای بی اثر، به غیر از هوای اضافی .

محفظه احتراق بخشی از دستگاه گاز سوز که عمل احتراق در آن انجام می شود .

مالک کنتور شخص حقیقی و یا حقوقی که اقدامات الزم را مطابق ضوابط انجام و شماره اشتراک به وی تخصیص یافته باشد .

مشعل گاز دستگاهی است که گاز یا مخلوط گاز و هوا را برای ایجاد شعله در محفظه احتراق آزاد می نماید. مشعل ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند :

مشعل اتمسفری : مشعلی که در آن از نیروی فوران گاز برای مکیدن بخشی از هوای کافی برای احتراق هوای اولیه استفاده میشود، این مشعل برای احتراق کامل به هوای ثانویه نیاز دارد.

مشعل فندار  مشعلی که مجهز به دمنده است و گاز یا هوا و یا هر دو با فشار وارد آن می گردد .

لوله كشی گاز توكار

مشترک به اماکنی گفته میشود که جریان گاز ملک مورد تقاضای وی طبق ضوابط وصل و امکان بهره برداری داشته باشد . بنا هر زمینی یا ساختمانی که در آن شبکه لوله کشی گاز اجرا شده و یا در آینده اجرا خواهد شد .

مهندس ناظر گاز شخص حقیقی یا حقوقی که صالحیت وی مورد تایید وزارت مسکن میباشد و مسئولیت کنترل و تایید طرح و محاسباتتاسیسات لوله کشی گاز شهری و مصالح مصرفی و کنترل ابعاد دودکش ها و مسیر تهویه مربوط به وسایل گاز سوز ساختمان ها، نظارت براجرای عملیات لوله کشی و آزمایش های مربوطه را بر عهده دارد .

جوشکار لوله گاز

پیش از شروع جوشکاری باید لبه لوله واتصالات بوسیله بورس دستی یابرقی تاحد براق شدن ازمواد زائد از قبیل رنگ،چربیھاوآشغالها  تمیز گردد. درصورتیکه لوله بادستگاه لوله بربریده شده باشد، قبلاز شروع جوشکاری طوقه ایجاد شده درداخل لوله بایستی بوسیله برقو یا سوھان گردکامل برداشته شود.

درموردجوش لب به لب اگرضخامت لوله یااتصال کمتراز 3میلیمترباشد، کونیک زدن لبه لوله اختیاری است ومیتوان بوسیله سوھان یا سنگ سنباده برقی پخ ملایمی برروی لبه ھا ایجاد نمود. بعد ازھم امتدادکردن لوله ھا بایددو سرلوله را درگیره ھم طرازی قرارداده و پالس جوش راتا حد امکان در زیره گیره انجام داد.

لوله کشی گاز تعمیرات

بعد از جوشکاری ھرپاس وقبل از شروع پاس بعدی ،باید گل جوش وناخالصی ھرپاس جوشی را با سنگ زدن برطرف نمود. لوله ھاییکه سر آنھا دوکله شده باشد، پیش از  شروع جوشکاری باید سرآنھاراکاملاً گرد نمود. برای اینکارحدالامکان ازچکش کاری لوله خودداری گردد

ودرصورت لزوم بایدقسمت آسیب دیده لوله بریده شود. لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار نصاب مجاز شخص حقیقی یا حقوقی مورد تایید شرکت سازنده وسایل و تجهیزات گاز سوز و مراجع قانونی.

بدیهیست  طبق مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان مسئولیت نهایی نصب وسایل گاز سوز و کنترل مجدد مناسب بودن دودکش ها و مجاری تهویه لوازم گازسوز، راه اندازی و آزمایش عملکرد آنها به عهده نصاب مجاز می باشد .

نقطه مصرف مکانیست که در انتهای هر یک از انشعابهای لوله کشی داخلی قرار گرفته و وسایل گازسوز به آن متصل می شود .

هواكش مجرایی که به روش طبیعی و یا با استفاده از وسایل مکانیکی برای تهویه هوای اتاق یا محل نصب دستگاه گاز سوز استفاده می شود .

هواگیری جایگزین کردن هوای درون دستگاه یا لوله کشی ها با گاز و یا برعکس، جایگزین کردن گاز درون دستگاه یا لوله کشی ها با هوا یا گازهای دیگر مانند گازهای بی اثر .

ثبت نام لوله کشی گاز

هوای احتراق هوایی که برای احتراق در قبل و بعد از مشعل با سوخت مخلوط می گردد . هوای مازاد  که اضافه بر هوای مورد نیاز سوخت، از محفظه احتراق عبور می کند و برای سوختن کامل الزم است .

هوای تهویه هوای تازه ای که برای ایجاد جریان هوا به داخل محل نصب دستگاه گاز سوز وارد می گردد.

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار درمورد بقیه لوازم گازسوز که بطور مستقل نصب میشوند ازقبیل بخاری،

آبگرمکن وھمچنین درمواردی که اجاقگاز ازخارج ازقفسه بندی قرار میگیرد، شیر انشعاب باید درمحلی سوای پشت اجاقگازسوز که به راحتی قابلدسترسی باشد،نصب شود؛

فواصل نصب شیر مصرف کننده از زمین و از دستگاھھای گازسوز بایدمطابق استاندارد باشد. حداقل فاصله  شیرچراغ روشنایی از طاق 80 سانتیمترو اززمین 1.5 سانتیمتردرنظرگرفته شود؛ محور لوله شیراجاقگازبایدموازی دیوار ودرامتداد دستگاه گازسوزباشد.

لوله کشی گاز جدید

درصورتیکه لوله انشعاب مشعل ازکف موتورخانه عبور نماید، ارتفاع آن ازکف باید حداقل5  سانتیمتر باشد , شیرھای مصرف کننده نباید داخل کابینت ویامحفظه دربسته قرارگیرد؛

کلیه شیرھای مصرف بایددر زمان بازرسی سیستم لوله کشین صب شده باشند؛ درمحل ھاییکه شیرگاز در نزدیکی  کلیدوپریزبرق میباشد، شیرگاز بایددر فاصله ای بیش از 10 سانتیمتر نصب شود.

لوله های گاز توکار که بوسیله مصالح ساختمانی پوشیده می شوند ، باید از سایر لوله های تاسیساتی و سیم برق حداقل 16 سانتی متر فاصله داشته باشند. در صورتی که حفظ فاصله ذکر شده در تقاطع لوله های گاز با سایر لوله های تاسیساتی یا کابل برق مقدور نباشد ، باید لوله گاز را از سایر لوله ها بوسیله عایق حرارتی و از کابل برق با غالف پی وی سی یا انواع دیگر جدا نمود .

لوله کشی گاز چیست

باید لوله گاز حداقل 16 سانتی در صورتی که لوله گاز با سایر لوله های تاسیساتی و کابل برق در یک کانال افقی یا عمودی قرار گیرند، متر با سایر لوله ها و کابل برق فاصله داشته باشد مهار این لوله ها و رنگ آمیزی آن مطابق ضوابطرنگ آمیزی لوله های روکار می باشد .

همچنین کانال باید به هوای آزاد راه داشته باشد یا امکان تعویض هوا در آن پیش بینی شود . برروی تمام سرھای انتھایی لوله کشی گاز باید  بعد اجرای لوله کشی، یک شیرنصب گردد ودھانه خروجی این شیرھا با درپوشھای دنده ای طوری مسدود شوند که بابازکردن شیر،گاز نتواند ازآنھا نشت کند وتاوقتی که دستگاھھای گازسوزبه آنھا متصل نشده است، مسدودبمانند.

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار سرھای انتھایی لوله کشی محل سرھای انتھایی درلوله کشی روکار باید درمحل خود توسط بستھای فلزی بدیوار محکم گردد.

سرھای انتھایی نباید درپشت درھا قرار بگیرند. انتخاب سایز لوله کشی گازوعوامل تابعه آن

قطر لوله ھای گاز بایدبهاندازهایباشدکهبتواندگازکافیرابرای حداکثر مصرف دستگاهی دستگاھھای گازسوز مربوطه تأمین نماید. بدون اینکه بین کنتور و وسایل گازسوز افت فشاری غیرمتعارف بوجود آید.

لوله کشی گاز توکار

می توان گفت یکی از روش های نوین که در تاسیسات ساختمان به کار می رود , لوله کشی توکار است که برای کولرهای گازی و اسپیلت ها بکار می رود و دارای نتایج بسیار عالی است.

بنابراین با توجه به عملکرد مناسب برای این مورد افراد زیادی هم اکنون از این نوع لوله کشی استفاده می کنند. ساختمان هایی که هم اکنون در حال ساخت هستند تماما از لوله کشی گاز توکار برای کولرها و اسپیلت ها استفاده می کنند زیرا از نظر تهویه ای نیز بسیار مناسب هستند.

باید بدانید لوله کشی توکار برای کولرها و اسپیلت ها بسیار متفاوت است نسبت به لوله کشی توکار که برای به طور مثال آب سرد و گرم انجام می شود. بنابراین شاید بتوان گفت در ساختمان های جدید به خصوص لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ؟

جواب بیشتر مربوط می شود به لوله کشی توکار که مناسب تر است.

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *