اجرا و تعمیرات جوشکاری لوله گاز منازل

جوشکاری لوله گاز مانیسمان و درزدار

اجرا , تعمیرات و جوشکاری لوله گاز مانیسمان و درزدار

خرده کاری لوله کشی گاز , تغییر مسیر و اصلاحات کلی و جزیی لوله کشی ساختمان و آپارتمان برای گاز, لوله کشی گاز آشپزخانه, گاز رومیزی و مبله , فر,مشعل , پکیج , آبگرمکن, کباب پز و سایر وسایل گازسوز, گازرسانی و گازکشی آشپزخانه های تجاری , رستورانها , فست فود و مراکز پخت غذا, عایق کاری لوله کشی گاز.

در ادامه  به بررسی نحوه اجرای جوشکاری لوله گاز , الکترود و دستگاه جوش میپردازیم.

تلفن : 09122437371 – 22533080 سراسر تهران , بدون تعطیلی

لوله کشی گاز ساختمان خانگی , مسکونی و تجاری

هرگونه اجرا و و تغییرات در لوله کشی گاز ساختمان بایستی توسط جوشکاری انجام شود.در جوشکاری لوله گاز بسته به نوع روکار و توکار از دو نوع لوله و اتصالات مانیسمان و درزدار استفاده میشود. بین این دو نوع جوشکاری لوله مانیسمان و درزدار تفاوتهای عمده ای وجود نداشته و فقط عمق جوش متفاوت است که البته بر نوع برش و پخی و الکترودهای مورد استفاده تفاوتهایی جزیی وجود دارد. بسته به نوع جوشکاری ممکن است دستگاه جوش لوله گاز نیز از لحاظ آمپر و قدرت ذوب کردن الکترود مورد استفاده باهم متفاوت باشند. ظرافت در جوش و آب بندی و استحکام از پارامترهای مهم در جوشکاری لوله گاز میباشند.

از دیگر فاکتورهای مهم در جوشکاری لوله گاز عایق کاری, مسیر مناسب و لوله اتصالات مناسب جهت جوشکاری هستند. موارد فوق همگی باعث افزایش ایمنی و طول عمر لوله کشی گاز میشوند. در انتهای جوشکاری نیز تست مهمترین کاری است که بایستی توسط جوشکار لوله گاز انجام شود.

استفاده از لوله اتصالات و تجهیزات استاندارد, عدم عبور لوله کشی گاز از اماکن مرطوب و خطرناک , عدم لوله کشی در فضاهای کوچک و بدون دودکش از موارد اصلی لوله کشی گاز است.

اجرای جوشکاری بایستی در محیطی انجام شود که مواد آتش زا وجود نداشته باشند و در ضمن به دلیل پاشیدن شررهای جوشکاری باعث آسیب به بدنه و لوازم اطراف نشود. این مساله در ساختمان های در حال ساخت تقریبا مشکلی به وجود نیاورده اما در آپارتمان هایی که سکونت وجود دارد بایستی توسط پوشاندن یا استفاده از مایع ظرفشویی از کثیف شدن و خال زدن جوش جلوگیری نمود.

جوشکاری لوله گاز بایستی طوری انجام شود که هیچ فشار جانبی روی لوله گاز قرار نگیرد.

جوشکاری لوله گازجوشکاری لوله گاز

جوشکاری لوله گاز به خاطر خاصیت اشتعال زایی و انفجاری گاز بایستی با دقت و مهارت کافی انجام شود. هر نوع نشتی از لوله کشی گاز میتواند موجب خسارات مالی و صدمات جانی جبران ناپذیری شود.

هرچند که پس از اتمام عملیات جوشکاری لوله کشی ساختمان وقتی باید تست شود اما به هر حال برخی از ضعفها در جوشکاری لوله گاز ممکن است در طول مدت خود را نشان داده و خدای نکرده موجب مخاطرات جانی و خسارت شوند.

از این رو لازم است جوشکاری لوله کشی گاز را بر مبنای استانداردهای موجود طراحی و اجرا کنیم. هر نوع بدعت غیراصولی و سلیقه ای در اجرای جوشکاری لوله گاز ممکن است منجر به ایجاد خسارت مالی و صدمات جانی شود, از این رو بهتر است برای اجتناب از از این مخاطرات طبق اصول و مبانی علمی لوله کشی گاز عمل شود.

لوله های انتقال گاز شهری دارای فشار بالایی نزدیک به 60 psi هستند که در رگلاتور ورودی ساختمان به حدود 2 psi کاهش فشار پیدا میکنند. دلیل بالا بودن فشار در انتقال گاز هم جلوگیری از افت فشار میباشد که درب منزل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند.

آموزش جوشکاری گاز خانگی

سطح لوله و اتصالات در هنگام جوش تمیز و پاکیزه باشد.

الکترود و دستگاه جوشکاری بایستی سالم و متناسب با لوله اتصالات گاز باشند.

فضای اطراف خالی از مواد احتراقی و آتشزا باشد.

برای لوله کشی به روی لوله ها بسته به سایز لبه لوله ها پخ مناسب داشته باشند. با دقت لوله اتصالات  را به هم جوش می دهیم و  پس از اتمام دور اول یک بار توسط بورس ،  گل الکترود را تمیز کرده  و پس از اتمام دور اول و تمیزکاری دور دوم را شروع میکنیم. برخی مواقع لازم است تمیز کاری توسط سوهان انجام شود . فاصله زمانی پاس اول ودوم نباید بیش از پنج دقیقه باشد.

پخ زدن و آماده سازی لوله برای جوشکاری:

پنج حالت برای لبه جوش در لوله کشی گاز وجود دارد.

1-  این روش برای سایزهای پایین مانند

لوله کشی گاز قطر 1/2 تا 1 اینچ و بدون پخ زدن انجام میشود.

2-پخ  جناقی یک طرفه یا V شکل

3-پخ جناقی دو طرفه یا X شکل

4- لبه لاله ای یک طرفه یا U شکل

ه) لبه پخ لایه ای دو طرفه یا  Hشکل

تعداد پاس های جوشکاری علاوه بر سایز به ضخامت و رده و کلاس لوله نیز بستگی دارد. مسلما جوشکاری لوله مانیسمان رده 40 تعداد پاس های جوشکاری بیشتری نسبت به لوله گاز درزدار دارد.

جوش لوله گاز 

چند روش بسته با سایز و محدودیتهای موجود برای جوشکاری و حرکت الکترود وجود دارد. وضعیت افقی متحرک که در این حالت الکترود ثابت و لوله های در حال چرخش هستند.

وضعیت عمودی ثابت که در این حالت لوله های عمودی ثابت و الکترود به حول لوله ها میچرخند. وضعیت افقی ثابت که در این روش لوله های افقی ثابت و الکترود میچرخد.

وضعیت مایل و عمودی متحرک که لوله ها به صورت مورب و الکترود به صورت کج متحرک است.

جوشکاری لوله مانیسمان

تفاوت جوشکاری لوله مانیسمان و درزدار بسته به قطر موجب میشود که عمق جوشکاری نیز تفاوتهای داشته باشد. استفاده های مختلف و میزان فشار خط لوله گاز نیز از مواردی است که هم بر انتخاب لوله و به تبع آن بر نوع جوشکاری لوله گاز اثرگذار است. استفاده های دیگر از جوشکاری لوله گاز مانند , لوله کشی تاسیسات آتش نشانی و سیستم های گرمایش نیز از کابردهای دیگر جوشکاری لوله گاز هستند.

در جابجایی های جوشکاری لوله گاز به خصوص لوله کشی های روکار استفاده از لوله مانیسمان و درزدار فرق چندانی ندارد اما در لوله کشی گاز توکار با طول زیاد بهتر است جوشکاری لوله مانیسمان یا API انجام شود تا سطح ایمنی لوله کشی گاز افزایش یابد.

جوشکاری لوله های با قطر زیاد

بسیاری از جوشکاریهای لوله به خصوص لوله های سایز بالا با چند پاس جوش انجام میشوند.

1ـ پاس نخست مهمترین قسمت یک جوش کاری میباشد که بایستی درست انجام شود. نفوذ جوش در این مرحله بیش از مراحل دیگر است.

2ـ پاس مرحله دوم نیز تقریبا به اندازه  مرحله اول مهم میباشد و اتصال بین الکترودها را ایجاد میکندپیش از شروع این پاس بایستی به دقت تمیز کاری کنیم و نقاط ضعف پاس اول را بپوشانیم.

3ـ پاس نهایی علاوه بر پرکردن درزهای  موجود بایستی به ترتیبی انجام شود که از لحاظ ظاهری  نیز جوشکاری را زیبا نشان دهد.

نکاتی که باید در هنگام جوشکاری لوله کشی گاز خانگی رعایت شود.

  • بعد از جوشکاری هر پاس جوشهای پوک و سربارهای جوش کاملا تمیز وپاک شوند.
  • میزان حرارت و درجه کافی و مناسب به طرفین جوش اعمال شود.
  • جوشکاری هر پاس بایستی یکنواخت و برابر باشد.
  • زاویه الکترودهای باید صحیح باشد.
  • سرعت گردش الکترود در هر مرحله مساوی باشد.
  • برای جوشکاری های مختلف بایستی از روشهای زیر استفاده کرد.
  • اگر یک جوش پهن میخواهید با سرعت کم و با  نوسان دادن الکترود به فلز مذاب جوش ،زمان دهید تا کاملا درز مذکور را پر کند.
  • اگر جوش باریک میخواهید سرعت جوش دادن و حرکت الکترود را بالا ببرید. برای یک جوش خوب با یک سرعت مناسب فرصت دهید تا فلز درزهای خود را پرکند.

روش جوشکاری لوله

برای جوشکاری یکدست نکات زیر را رعایت کنید:

 آماده نمودن لبه های جوش

یکدست بودن سطح اتصال

فاصله مناسب بین دو سطح

نگهداری و ثبات دو سطح

خال جوشهای ابتدایی بسته به قطر لوله کشی گاز

تمیز بودن لبه های جوش از هر نوع آلودگی نظیر روغن , چربی , پلیسه و سایر موارد

رعایت نکات زیر برای یک جوشکاری لوله گشی گاز میتواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

روش جوشکاری برق با قوس الکتریکی

جنس فلز لوله ها و اتصالات لوله کشی گاز نظیر سراهی , سردنده , زانو , فلنچ و غیرو

سایز لوله کشی و قطر لوله اتصالات مورد نظر

نوع لبه های جوش متناسب با سایز لوله کشی گاز

نوع الکترود یا سیم جوش مورد نیاز لوله کشی

تعداد پاس های لازم

جوشکاری با جریان متناوب یا مستقیم برق

مشخصات الکتریکی ماشین جوش آمپر و ولتاژ 

وضعیت جوشکاری

بست های نگهدارنده لوله در هنگام جوشکاری

جهت جوشکاری 

فاصله زمانی بین پاسها

سرعت جوشکاری

الکترود جوشکاری لوله گاز

نوع الکترود مورد استفاده در جوشکاری لوله گاز ساختمان الکترود 6013 بوده که به الکترود همه کار معروف است . این الکترودها سایزهای متفاوت و برندهای مختلفی دارند .

الكترودهاي جوشكاري لوله ها بسته به سایز لوله کشی و اتصالات , نوع دستگاه و نوع پاس جوشکاری متغیر میباشند که طبق یک جدول استاندارد از آن تبعیت میشود.

برای جوشکاری لوله کشی گاز خانگی معمولا از الکترود 2.5 و در سایزهای بالاتر از الکترود 3 استفاده میشود. الکترود 4 و 5 میلیمتر هم بیشتر برای جوشکاری اسکلت ساختمان کاربرد دارد.

استفاده نابجا از الکترود جوشکاری در میتواند سبب سوراخ شدن لوله و اتصال و یا کاهش کیفیت جوشکاری لوله شود.

دستگاه جوش لوله گاز

در حال حاضر دستگاه جوش لوله گاز مورد استفاده جوشکار ها اغلب از نوع اینورتر میباشد که با کنتورهای برق خانگی نیز قابل استفاده بوده و در عین حال مصرف برق زیادی ندارند . کیفیت دستگاه میتواند تاثیر مستقیم روی کیفیت جوش گذاشته و البته برندهای خوب ایرانی طول عمر و مرغوبیت خوبی دارند .

دستگاه جوش لوله از 80 آمپر تا 630 آمپر و بیشتر هم موجو است اما دستگاه جوش لوله کشی بیشتر دستگاههای بین 300 تا 400 آمپر میباشند . پیشنها ما بر حسب تجربه برای خرید دستگاه جوش نسبت خوب , دستگاه جوش آورا بوده که البته در آمپرهای مختلفی در بازار موجود میباشد . البته دستگاه جوش ایران ترانس نیز از برندهای مطرح این نوع ابزار لوله کشی میباشد .

  1. دستگاه جوش ایران ترانس
  2. دستگاه جوش صبا الکتریک
  3. دستگاه جوش جوشا
  4. دستگاه جوش آروا
  5. دستگاه جوش اکتیو تولز
  6. دستگاه جوش رونیکس
  7. دستگاه جوش NEC
  8. دستگاه جوش میلران
  9. دستگاه جوش ادون
  10. اینورتر جوشکاری الکترو جوش اصفهان

در صورت نیاز به خدمات اجرا و تعمیرات جوشکاری لوله گاز و لوله مانیسمان با ما تماس بگیرید.