لوله کشی گاز خانگی با لوله پلاستیکی سفید و سبز – استفاده از لوله آب بجای لوله گاز

لوله کشی گاز خانگی با لوله پلاستیکی سفید و سبز – استفاده از لوله آب بجای لوله گاز

لوله کشی گاز ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی گاز ساختمان با اکیپ ماهر و حرفه ای در سراسر تهران شبانه روزی

بدون تعطیلی تلفن : 09122437371-22533080 مناسبترین قیمت لوله کشی گاز خانگی

اجرای کار کلی و خرده کاری لوله کشی گاز , آب و فاضلاب دارای تاییدیه از سازمان مهندسی

تغییرات , اصلاحات و جابجایی های لوله کشی گاز و تغییرات و جابجایی کنتور گاز و انشعاب گیری , وصل مجدد لوله کشی گاز , نصب شیرالات گاز و کنتور فرعی گاز

اصلاحات مربوط به لوله کشی گاز آشپزخانه و مسیر لوله کشی گاز مجدد و تغییرات احتمالی مسیر لوله کشی ساختمان مسکونی , تجاری و صنعتی .

 

 

لوله کشی گاز ساختمان

شرایط لوله کشی گاز ساختمان

لوله کشی گاز خانگی ساختمان با لوله سفید و  سبز پلاستیکی غیر قانونی و غیر اصولی بوده و گازکشی حتما بایستی طبق ضوابط ملی گاز و با جوشکاری لوله گاز و  اتصالات فولادی استاندارد انجام شود.

قیمت لوله کشی گاز برای متراژهای زیر 100 متر طول به صورت چکی و توافقی انجام شده و برای کارهای بالای 100 متر به صورت متری و توافقی صورت میگیرد.

هرچقدر سایز لوله کشی گاز ساختمان بیشتر شود باطبع قیمت اجرا و تعمیرات لوله کشی گاز نیز بیشتر میشود و حجم کار نیز در قیمت لوله کشی گاز موثر است.

برای کارهای خرده کاری در لوله کشی گاز قیمت از حدود 250هزار تومان شروع شده و بالاتر میرود شاید یک کورکردن ساده و انسداد لوله کشی گاز نیز همین مقدار هزینه داشته باشد.

باید توجه داشته باشید به دلیل مهارت بالای لوله کش گاز و تخصصی که دارد و قیمت یک دستگاه جوش و ایاب وذهاب قیمتهایی که بعضا از برخی از همکاران داده میشود را زیاد ندانید زیرا لوله کشی گاز تقریبا اجرتی دو یا چند برابر لوله کشی آب و فاضلاب دارد.

قیمت هر متر لوله کشی گاز در متراژهای بالای 100 متر از قرار هر متر حدود 80000 تومان برای لوله کشی 1/2 اینچ شروع شده و با افزایش قطر بالاتر میرود. حداقل اجرت برای تعمیرات لوله کشی گاز منازل در حداقل ممکن در حدود 250 تا 300 هزار تومان میباشد.

البته این اجرت معمولا تا لوله کشی لوله 1 اینچ نیز محاسبه میشود و هر چند سایز را در یک رنج قیمتی قرار میدهند مگر در سایزهای 2 اینچ به بالا که برای هرقطر لوله کشی یک قیمت درنظر میگیرند.

برای محاسبه لوله کشی گاز با مصالح میتوانید بابدست آوردن قیمت لوله و اتصالات و متراژی که در نظر دارید تا انجام شود براورد هزینه کنید.

البته با توجه به بی ثباتی بازار نمیتوان قیمت مشخصی را استعلام کرد و برای حجم های زیاد کار بهتر است مصالح لوله کشی گاز را خود تهیه نمایید.

امیدواریم در سال 1400 قیمتهای کالا و از جمله قیمت لوله کشی گاز در سال 1400 از ثبات نسبی برخوردار شود , تا نرخ لوله کشی گاز سال 1400 هم  ثابت بماند. فاکتور لوله کشی گاز نیز بسته به مصالح و متراژ متغیر میباشد.

استفاده از لوله آب بجای لوله گاز

استفاده از لوله آب بجای لوله گاز به دلیل وجود مقررات سفت و سخت سازمان نظام مهندسی و برای حفظ امنیت ساکنین و ساختمان وجود ندارد. شاید برای خیلی از سوال باشد که به چه علت لوله آب گالوانیزه را نمیتوان برای گازکشی استفاده کرد؟  دلیل این مساله این است که لوله های گالوانیزه توسط رزوه کردن به هم متصل میشوند و جوشکاری و آب بندی  کردن این لوله ها سخت بوده و به طور کلی استفاده از لوله کشی دنده ای برای گاز به این دلیل ممنوع شده که احتمال اشتباه و دخل و تصرف در سیستم رزوه ای توسط اشخاص متفرقه بالا بوده و این مساله ممکن است از لحاظ ایمنی میزان خطای انسانی در بروز مشکلات نشتی و انفجار لوله های گاز خانگی را بالا ببرد.

لوله کشی گاز با لوله سفید

گرانی و تورم بدترین ضربه ایست که در لوله کشی گاز میزند, چرا که به دلیل کاهش قدرت خرید و محدودیت هزینه گاهی برخی با بی اعتنایی به مخاطرات لوله کشی گاز مجبور میشوند ایمنی را فراموش کرده و به سراغ لوله کشی گاز با لوله سفید یا لوله های پلاستیکی سبز بروند.

زیرا استاندارد لوله کشی گاز با لوله های گاز و جوشکاری و اگر داخل کار باشد با عایق کاری و لوله مانیسمان و ای پی آی باشد. جدا از مجوز و مقررات قانونی لوله کشی گاز با لوله سفید واقعا کاری خطرناک است که به دلیل ارزانتر بودن مصالح و اجرا بسیار رایج شده است.

البته اگر مجبور به این کار شدید بهتر است درست در جایی که لوله کشی گاز پلاستیکی میشود یک شیرگازی برنجی تعبیه کنید و هر زمان که قصد استفاده از لوله کشی مذکور را ندارید شیر گازی را قطع نمایید.

نصب کنتور گاز

برای اجرا لوله کشی گاز ساختمان نوساز یا ساختمایی که کنتور ندارند باید به ترتیب امور زیر را انجام داد.

مرحله نخست تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی و تعیین بازرس گاز است. مرحله دوم انتخاب یک لوله کش گاز دارای سازمان نظام مهندسی است. پس از انتخاب لوله کش گاز و توافق با پیمانکار انجام لوله کشی گاز است . نکته مهم اینجاست که برای تعویض سنگ توالت بدون تخریب ممکن است اما گاها نیاز است لوله کشی را تغییر دهید .

مجری لوله کشی گاز بایستی مورد تایید سازمان مهندسی و دارای مجوز اجرای لوله کشی گاز باشد . بعد از اجرای لوله کشی گاز و قبل از پوشاندن لوله های گاز توکار بایستی توسط بازرس ناظر گاز نحوه اجرا و حتی لوله اتصالات و عایق کاری لوله کشی گاز ساختمان مورد تایید قرار گرفته و پس از طی مراحل اداری به ساختمان مورد نظر کنتور گاز تعلق بگیرد .

البته پس از نصب کنتور گاز هم هرگونه دخل و تصرف و تغییرات در محل نصب کنتور بایستی با اجازه شرکت گاز باشد . هزینه نصب کنتور گاز هم شامل لوله اتصالات و هزینه اجرای گاز و نقشه به اضافه هزینه کنتور و تعرفه های دولتی شرکت ملی گاز میباشد که هرساله توسط مراجع اعلام میگردد .

اخذ تاییدیه بازرس گاز

نصب علمک و کنتور گاز متناسب با مصرف ساختمان لوله کشی گاز عملیاتی است که با هدف انتقال گاز شهری از مبدا که در ساختمانها کنتور گاز است به مقصد که شعله های مختلف برای رفع نیازهای گرمایشی و پخت و پز و بعضا روشنایی است اجرا میشود.

لوله کشی گاز ممکن است در برخی نقاط ساختمان توکار انجام شود و در برخی نقاط ساختمانها روکار انجام شود. در لوله کشی گاز توکار برای اخذ تاییدیه بایستی حتما بایستی از لوله های مانیسمان یا API استفاده شود.

بسته به نوع ساختمان و بهره برداری از آن تعداد شعله ها , قطر لوله کشی و مسیر لوله کشی میتواند متغیر باشد. جنس متریال لوله کشی گاز نیز از لوله های آهنی با طریقه اتصال جوشکاری میباشد.

لوله کشی رستورانها , هتلها , فست فودها و مراکز تهیه پخت غذا و کارگاههایی که به شعله های گاز حرفه ای نیاز دارند از جمله لوله کشیهای گازی است که بایستی برمبنای قوانین لوله کشی گاز و فشار مورد نیاز محاسبه و اجرا شود.

لوله کشی گاز خانگی نیز شامل لوله کشی گاز موتورخانه , گاز پکیج آشپزخانه,کباب پز , روشنایی,آبگرمکن و

جوشکاری لوله های گاز

جوشکاری لوله گاز بایستی متناسب با سایز و اندازه لوله و اتصال و نوع الکترود باشد. معمولا در پروژه های شهری از لوله کشی گاز با جوشکاری برق  و الکترود 2/5 یا 3 استفاده میکنند.

متداولترین کاری که این روزها در خرده کاری  لوله کشی گاز درخدمات لوله کشی تهران پایپر صورت میگیرد تغییرات جزیی و جابجایی لوله های گاز آشپزخانه های مسکونیست. معمولا بعد از تغییرات و بازسازی آپارتمان و آشپزخانه و بویژه بعد از نصب کابینت و کاشیکاری جدید، ممکن است لوله کشی گاز و اگر گاز یا فر توکار نصب شود به جای قبلی نخورده و معمولا شرکتهای فروشنده و نصاب گاز با ایراداتی که برای گارانتی میگیرند خریداران گازو فر را مجبور به تغییراتی ولو جزیی و یا انشعابات جدید برای لوله کشی گاز آشپزخانه میکنند.

جابجایی و افزایش وسایل آشپزخانه و منازل نیز بعضا موجب اخذ چنین تصمیمی از سوی مراجعین محترم به ما میشود.

در برخی موارد به خصوص مناطق سردتر شهر نیز سردی هوا و پاسخگو نبودن وسیله گرمایشی ویا عدم وجود وسیله گرمایشی برای محیط و یا آب گرم مراجعینی را ترغیب به افزایش و یا ایجاد انشعاب برای یک وسیله جدید گازسوز در محل زندگی یا محل کار میکند.

به هرحال تمام این نوع لوله کشیها توسط ما صورت گرفته و در آینده نیز از هرنوع کار در زمینه انشعابات گاز استقبال میکنیم.

اجرای لوله کشی گاز ساختمان

این قسمت تمامی پیش زمینه ها  و عملیات مورد نیاز برای نصب و اجرای

گازکشی با فشار ۲ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع برای محیطها

و مجموعه های مسکونی را شامل می شود.

لوله کشی گاز ساختمان در محیطهای باز و مکانهایی که امکان قرار گرفتن لوله در مسیر آمد و شد وسایط نقلیه، یا اشخاص یا فشارهای خارجی فیزیکی را دارد, بایستی در زیرخاک و به صورت دفنی یا داخل کار اجرا شود.

گازکشی در داخل ساختمان ها و نقاط مستوری که مسکونی نبوده و

در معرض صدمات نباشد لوله کشی تا فشار ۳۰ پوند بر اینچ مربع را میشود روکار انجام داد.

در پروژهای بزرگ به منظور استقرار تکنسینها برای نقشه خوانی و همچنین استراحت

کارگاه باید مطابق نیاز تجهیز شود تا در طی اجرای لوله کشی به راحتی به کار بپردازند.

اول اینکه کارگاه باید مکانی ایمن از مخاطرات جانبی باشد.

کارگاه باید از امکاناتی نظیر آب و برق برخوردار باشد.

مکان کارگاه از لحاظ جغرافیایی بایستی متناسب با محل کارگاه فاصله ای مناسب داشته باشد.

محل کارگاه باید محلی راحت برای استقرار کارکنان و همچنین انباری مناسب برای تجهیزات باشد.

پیش از شروع عملیات اجرایی , مجری لوله کشی باید از کارگاه بازدید داشته و نسبت به تهیه نقشه اقدام کرده باشد.

اگر که در حین اجرا مجبور به تغییراتی در لوله کشی شد باید به اطلاع سازمان مهندسی رسیده و

تاییدیه گرفته شود.

در صورت عدم تایید و مغایرت تغییرات صورت گرفته , اجرا صورت گرفته باید در قسمتی که لازم است صورت پذیرد و دوباره تاییدیه اخذ شود. پس از تائید نقشه های اجرایی، سازمان مربوطه باید روال صدور مجوزها توسط سازمان مربوطه انجام شود.

لوله کش گاز در تهران

به منظور تغییر جهت در لوله های گاز حدالامکان باید از اتصالات مناسب معمولا مانیسمان و یا از لوله های ضخیم خم شده در کارخانه لوله سازی استفاده شود. در لوله های گاز یکی از پارامترهای مهم ضخامت و گوشت لوله و اتصالات گاز است.

اگر لوله گاز نورد شده باشد به آن درزدار واگر فابریک کارخانه بدون درز باشد مانیسمان نامیده میشود که در بازار برخی از لوله های درزدار را به نام بدون درز به مشتری غالب میکنند.

خم کردن لوله

هرگاه مجبور شوید میتوانید لوله های گاز را در هنگام اجرا در محل خم کنید. خم کردن لوله تابع یک سری شرایط و ضوابط است که در زیر مفصلا به آنها پرداخته ایم. خم کردن لوله توسط ابزارها مخصوص انجام شود.

خم کردن لوله باید بدون هیچ ایرادی اعم از له شدگی و دوپهن شدن و ترکی انجام شود.

در خم کردن لوله های درزدار ,درزها نباید تخت تنش قرار بگیرند, چراکه ممکن است

در آینده یا در طی اجرا ترکیده شوند.

خم کردن بیش از 90 درجه ممنوع است.

شعاع منحنی خم نباید بیش از حد کاهش یابد.

خم در قسمتی از لوله کشی قرار بگیرد که هیج جوشکاری انجام نشود.

از آکس خم باید حدود 20 متر فاصله تا نزدیکترین جوش فاصله داشته باشد.

نکات لوله کشی گاز ساختمان

در پلان و رسم نقشه باید دقیقا محل دودکش مشخص باشد.

نشانی و کروکی محل پروژه در نقشه به صورت واضح قید و رسم شود.

جهتهای جفرافیایی در نقشه مشخص باشد.

جهت شمال جغرافیایی در نقشه ایزومتریک نمایش داده شود.

نقشه لوله کشی و پلان مورد نظر بایستی بدون خط خوردگی و خوانا باشد.

بازرسی نهایی به شرط داشتن برگه پیش بازرسی مجاز است.

مقیاس پلان یک به صد باشد.

نصب علمک گاز

بازرسی بدون داشتن علمک مجاز نیست.

فاصله عملک تا شیر قفلی حدود 50 سانتیمتر است.

اگر دو رایزر لوله کشی در ساختمان بود بین آنها فاصله دوازده سانت رعایت شود.

رایزر گاز و عملک در یک جهت باشند.

فاصله بین عملک تا دیوار 5 سانتیمتر باشد.

نصب کنتور گاز

کنتور باید روی دیوار خود ساختمان نصب شود و دیوار همسایه یا مشاع نباشد.

دیوار پشت کنتور بایستی ساخته و محکم باشد.

هر ساختمان مسکونی یک کنتور اختصاصی داشته باشد.

جهت اخذ جای کنتور با حجم بالا باید با شرکت هماهنگ شود.

در ساختمانهایی که مکان نصب کنتور در راهرو قرار میگیرد این مکان باید

توسط درب از مابقی قسمتها جداسازی شده و تهویه هوا هم به خوبی صورت بگیرد.

لوله کشی گاز شمال تهران

اگر قطر لوله کشی بیش از حد معمول باشد برشکاری آن مانند قطرهای کوچکتر صورت بگیرد.

نصب شیر قفلی پس از کنتور اجباری است.

در لوله کشیهای که با تخریب بخشی از چارچوب درو پنجره صورت میگیرد پس از پایان عملیات

چارچوب کاملا مستحکم شود تا در آینده به لوله کشی آسیب نرساند.

طول لوله اصلی از کنتور نباید بیش از 25 متر باشد.

لوله کشی گاز ساختمان  خطوط افقی نباید معلق در هوا به صورت بارفیکس باشد.

لوله پس از کنتور از ملک بیرون نباشد.

برای عبور لوله از دیوارهای ضخیم بهتر است یک غلاف با 2 اندازه بیشتر

از لوله تعبیه شد و فاصله آنها با قیر پر شود.

شیرقطع کن اصلی روی لوله عمودی نصب شود.

اتصالات متوالی بیش از 2 اتصالات استفاده نشود.

لوله کشی بین کنتور و لوله اصلی روکار باشد.

انتهای جوشکاری و نظارت لوله کشی و متریال

نوار پیچی و تست لوله کشی

لوله اتصالات و شیرالات گاز استاندارد و طبق قوانین لوله کشی گاز شرکت گاز باشد.

لوله کشی گاز ساختمان  توکار باید توسط لوله های مانیسمان و یا API و اتصالات مانیسمان انجام شود.

تاییدیه لوله کشی گاز پس از انجام نازک کاری صورت میگیرد.

برای استفاده از گاز همسایه باید رضایتنامه محضری گرفته شود.

فاصله شیر اصلی تا دودکش بایستی کمتر از هستاد سانت نباشد.

لوله کش گاز غرب تهران

آخرین شیر و دودکش اصلی باید روی یک دیوار باشند.

شیرهای اصلی باید در حالت باز بوده و توسط درپوش مسدود شوند.

نصب شیرهای حساس به زلزله در لوله کشی گاز ساختمان اماکنی مانند بیمارستان و مکانهایی عمومی الزامی است.

طول لوله افقی دودکشها نباید بیش از یک و نیم متر باشد.

نصب کلاهک دودکش الزامی است.

کمترین ارتفاع دودکش از سقف یک متر است.

دودکش در محل تلاقی با لوله گاز عایق کاری شود.

در ساختمانهای بیشتر از یک طبقه دودکشها باید توکار بوده و عایقکاری شوند.

درطاقهای شیروانی دودکش بایستی از سقف عبور و به هوای آزاد راه پیدا کند.

لوله کشی گاز ساختمان چهار وسیله گازسوز به غیر از منازلی که بالکن زیر شش متر دارند اجباری است.

برای لوله کشی گاز آشپزخانه وجود سینک ظرفشویی و وسایل آشپزخانه اجباری است.

تعمیر لوله کشی گاز شرق تهران

محیط و پیش زمینه لوله کشی گاز به شرح زیر است :

آبگرمکن دیواری به حجم مکانی حدود 141 متر مکعب با ارتفاع 3 متر و یا دریچه دایمی هوای آزاد نیاز دارد.

آبگرمکن زمینی به حجمی معادل 100 متر مکعب یا در غیر اینصورت به درب دایمی به هوای باز احتیاج دارد.

اجاق گاز و فر در فضایی 40 مترمکعبی یا درب هوای آزاد نیاز دارد.

بخاری خانگی به 35 متر مکعب فضا با دودکش و یا دریچه هوای آزاد راه داشته باشد.

شعله های خارج از ساختمان نیز باید در پناه دیوار نصب شوند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (6)

  • لوله کشی الهیه 09122437371 - خدمات لوله کشی تهران 09122437371 | خدمات لوله کشی تهران 09122437371 پاسخ

    […] و تعمیرات لوله کشی گاز آب شوفاژ وفاضلاب ساختمان و […]

    می 24, 2019 at 4:33 ب.ظ
  • یاسمن پاسخ

    سلام خسته نباشین،میخواستم ازتون یه سوالی بپرسم،والا ما با عوض کردن کابینت آشپزخونه جای گاز رو تغییر دادیم و تا نیم متر جا به جا کردیم،لوله کشی گاز آشپزخانه از نما ساختمان به صورت رو کار آمده تو و از بالای دیوار آمده پایین و دقیقا الان رو دیوار پشت گاز چسبیده ،به طوری که شعله گاز رو که باز کنیم حرارت رو لولست و این موضوع خیلی خطرناکه،میخواستم ازتون بپرسم به نظرتون میشه جای لوله کشی گاز رو تغییر داد و طوری که به کابینتها آسیبی نرسه و هزینه تغییرات به نظرتون چقدر میشه حدودا؟

     

    می 17, 2020 at 4:50 ب.ظ
    • hoseinpor hoseinpor پاسخ

      شعله مستقیم آتش روی لوله گاز , بسیار خطرناک بوده و برای براورد هزینه تعمیرات لوله کشی بایستی از محل بازدید بشه . البته استعلام قیمت روی میتوان از توسط واتساپ نیز انجام داد .

      می 19, 2020 at 1:46 ب.ظ
    • admin پاسخ

      بله با این شرایط بایستی حتما مسیر لوله کشی گاز و در برخی موارد محل نصب گاز ممکن است نیاز به جابجایی و اصلاح داشته باشد و هزینه لوله کشی گاز هم در این مقدار بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است.

      فوریه 7, 2022 at 7:08 ب.ظ
  • رضا پاسخ

    سلام وقت بخیر، خسته نباشید،سوالی داشتم لطفا راهنمایی بفرمایید. حدود یک متر از لوله کشی گاز آشپزخانه دچار زنگ زدگی شدید شده است.آیا می توان آن قسمت از لوله را حذف کرد و به جای آن از شیلنگ گاز استفاده‌ کرد.این لوله کشی از زیر کابینت و چسبیده به دیوار عبور کرده است.

    اکتبر 27, 2022 at 5:13 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام , نه خیر این کار بسیار خطرناک بوده و بایستی برای ان قسمت مجددا لوله کشی گاز انجام شود.

      ژانویه 16, 2023 at 4:17 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *