نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز

در این نوشته به بررسی نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز خواهیم پرداخت. هنگامی که لوله کشی گاز انجام میشود, بایستی علاوه بر ایمنی و سایر موارد فنی, به انتخاب سایز مناسب لوله کشی گاز توجه نمود, چرا که هدف از اجرای لوله کشی گاز روشن کردن دستگاه ها و لوازم گازسوزی است که بایستی به اندازه کافی فشار گاز به آنها برسد.

در نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز یک جدول استاندارد وجود داشته که بایستی طبق آن عمل شود. در کنار رعایت متراژ و سایزبندی این جدول بایستی به نوع و میزان مصرف دستگاه گازسوز مورد نظر نیز توجه شود.

به عنوان مثال دستگاه پکیج مصرف گاز و دبی بیشتری نسبت به آبگرمکن دیواری داشته و به همین دلیل در لوله کشی گاز پکیج سایز 3/4 را انتخاب کرده و برای نصب آبگرمکن سایز 1/2 کافی است. اما این دلیل نمیشود که در هر متراژی از لوله 3/4 استفاده شود و در صورت افزایش متراژ بایستی لوله کشی گاز با قطر بیشتری شروع شده و در ادامه به سایز 3/4 کاهش پیدا کند.

با همین منطق بایستی قبل از اجرای لوله کشی گاز محاسبه متراژ لوله کشی گاز بر اساس جدول های زیر و به تناسب مصرف کننده های مختلف بر حسب متر مکعب انجام شود. این مساله به خصوص در متراژهای بالای لوله کشی بسیار مهم و ضروری است.

جدول نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز ساختمان

 

در جدول زیر میزان مصرف هر وسیله گازسوز خانگی و معمولی ذکر شده است, برای به دست آوردن میزان دقیق لوازم گازی خاص با مصارف متغیر, مانند مشعل های موتورخانه, اجاق گازها و گریل های صنعتی و گرماتاب ها به کاتالوگ و بروشور شرکت سازنده مراجعه کنید.

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز

همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید, مصرف هر وسیله گازسوز به مترمکعب آورده شده است. نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز بدین صورت است, که مصرف مجموع لوازم گازسوز خ خود را محاسبه کرده و با استفاده از جدول و طول لوله کشی خود, محاسبه سایز لوله کشی مورد نیاز شما به دست می آید.

مصرف پکیج واحدهای تا مساحت 100 مترمربع, 2/5 و برای پکیج آپارتمان های بالای 100 مترمربع 3/5 مترمکعب در نظر گرفته میشود. در انشعاب گیری ها نیز, دورترین طول لوله بایستی محاسبه شود.

جدول سایزینگ لوله کشی گاز خانگیبرای محاسبه دقیق به این شکل عمل میکنیم. مثلا در یک منزل ویلایی با 80 مترمربع مساحت, یک پکیج با مصرف 2/5 مترمکعب , یک اجاق گاز با مصرف 1 متر مکعب گاز داریم.در مجموع 3/5 متر مکعب بر ساعت مصرف این دو وسیله گازسوز هستند. متراژ لوله کشی گاز از کنتور تا پکیج که آخرین مصرف کننده ساختمان است 20 متر است, با این حساب بایستی سایز لوله ما حداقل 3/4 اینچ باشد.

اطلاعات مورد نیاز ما, مصرف مجموع مصرف کننده هاست که از جدول اولی و طول لوله را نیز خودمان متر میکنیم. این دو عدد را در جدول فوق گذاشته تا سایز مناسب لوله را به دست بیاوریم.

نکات هم در محاسبه متراژ و سایز لوله کشی گاز خانگی

  • وسایل گازسوز موقت مانند باربکیو که گهگداری استفاده میشوند,جزو مصرف محسوب نمیشوند.
  • نوع لوله اتصالات اعم از لوله درزدار, لوله api, لوله مانیسمان, تغییری در نحوه محاسبه سایز لوله کشی گاز, ایجاد نمیکنند.
  • محل انشعابات فرعی هیچ تاثیری در محاسبات ندارند.
  • معیار اصلی ابتدا و انتهای لوله کشی گاز بوده و اصلی بودن یا فرعی بودن آنها موثر نیست.
  • نوع جوشکاری لوله گاز و دیگر شگردهای غیرعلمی در انتخاب سایز اهمیتی ندارد.
  • در صورتی که فاصله محل نصب شیرهای فرعی تا لوله اصلی زیاد باشد,بایستی مجموع طول لوله های فرعی نیز در محاسبه دخیل باشد.
  • روکار بودن یا لوله کشی گاز توکار هیچ ربطی به محاسبه سایز لوله نخواهد داشت.

نرم افزار محاسبه سایز لوله گاز نیز در سایت های مختلف قابل بارگیری است. برای دانلود جدول سایزینگ لوله کشی گاز خانگی میتوانید به اپلیکیشن بازار یا مایکت مراجعه کنید.

در جدول زیر نیز ظرفیت مختلف کنتورهای گاز شهری را مشاهده میکنید. جدول زیر برای انجام پروژه های مختلف تجاری و صنعتی بسیار مهم است. سایز کنتور گاز بر حسب پوند و سایز محاسبه سایز لوله کشی گاز به تناسب متر مکعب مصرفی است.

نحوه محاسبه متراژ لوله کشی گاز

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *