نحوه اجرای لوله کشی پلی اتیلن جوشی و پیچی

لوله کشی پلی اتیلن

اجرا و تعمیرات لوله کشی پلی اتیلن با خدمات لوله کشی تهران پایپر

پلی اتیلن پلیمری ترموپلاست یا گرماذوب میباشد که بدلیل قیمت مناسب در بسیاری صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.

ساخت لوله اتصالات آبرسانی , فاضلاب,شیر فلکه  و حتی لوله  گاز از کاربردهای پلی اتیلن در صنعت Piping یا لوله کشی میباشد. البته استانداردها و شرایط اجرای هرکدام از انواع لوله کشی های فوق بایکدیگر متفاوت بوده و ابزارالات و مهارت خاصی را میطلبد .

اجرای لوله کشی ساختمان در بخش فاضلاب , لوله کشی پلی اتیلن آبیاری قطره ای , آبرسانی و انتقال خطوط گاز و همچنین اجرای لوله کشی فاضلاب شهری و محافظت از کابلهای برق از کاربرد های لوله های پلی اتیلن میباشد .

قیمت لوله کشی پلی اتیلنپلی اتیلن از لحاظ وزن ملکولی و توزیع جرم , چگالی ونوع کریستالیزاسیون تولید و ازلحاظ قیمت و کارایی تفاوتهای اساسی بایکدیگر دارند.

پلی اتلینی که در لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد بیشتر از انواع PE60 ; PE80; PE 100 و نوعی ویژه که به آن پلیمر مشبک یا PEX گفته میشود در تولید لوله های پنج لایه مورد استفاده قرار گرفته وقیمت نسبتا بالایی نیز دارند.

اتصالات لوله کشی پلی اتیلن

بطور کلی از لحاظ تولید و کاربرد 4 نوع لوله پلی اتیلن وجود دارند .

1-لوله کشی پلی اتیلن گازی که بیشتر از لوله های کاروگیت استفاده میشود. البته منظور از لوله کشی گاز خطوط لوله گاز بین شهری میباشد که برای گازرسانی به شهرها و روستاها بصورت دفنی استفاده میشوند.

2- لوله کشی آبرسانی که برای انتقال آب از یک منبع , سرچشمه و حتی لوله کشی آب شهری استفاده میشود. این نوع لوله کشی تحت فشارهای مختلف انجام میشود. لوله کشی آب تهران از این نوع لوله کشی میباشد. اتصالات این نوع لوله کشی فیتینگی و رزوه ای هستند. آب بندی لوله کشی پلی اتیلن در این نوع لوله کشی با اورینگهای لاستیکی انجام شده و قیمت ارزان آن و انعطاف مناسب باعث استفاده روزافزون آن حتی در برخی موارد در لوله کشی ساختمانها شود. البته برای اجرای لوله کشی آب ساختمان در بخش سرد و گرم نمیتوان از این لوله ها استفاده کرد و استفاده از این لوله ها فقط برای آبرسانی ساختمان در متراژ بالا رایج است.

3- لوله کشی آبیاری که برای مصارف کشاورزی و اکثرا بصورت قطره ای اجرا میشود. این نوع لوله کشی برای صرفه جویی در مصرف آب درباغها و مزارع و حتی گلخانه ها کاربرد فراوانی دارد.

تحت فشار بودن این بودن این سیستم هم بستگی به شرایط کار دارد. اتصالات این گونه لوله کشی پلی اتیلن بوسیله دنده و غیرجوشی بهم متصل میشوند.

4- لوله کشی فاضلاب ساختمان مصرف دیگری از لوله کشی پلی اتیلن است. در ساختمانهای مسکونی لوله کشی پلی اتیلن بیشتر به عنوان لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد که اتصالات پلی اتیلنی این لوله ها بوسیله راکت جوش یا دستگاه جوش پلی اتلین جوش لب به لب داده میشوند.

لوله کشی پلی اتیلن گاز

مزيت لوله پلي اتيلن از جنبه هاي مختلف مانند قيمت، سادگي نصب، مقاومت در مقابل خوردگي، عدم تاثير بر كيفيت سيال انعطاف و مقاوم در برابر حركت خاك و زمين،سبك بودن وزن تا حدود 20  آهن، روش اجرای  ساده و سريع، فابليت حلقه شدن و توليد با متراژ زياد و نياز به اتصالات كمتر موجب استفاده روز افزون اين صنعت گرديده است.

انعطاف بسیار بالای پلی اتیلن موجب شده دارای ویژگی کلاف شدن و حمل و نقل آسان و نگهداری راحت این نوع لوله ها باشد.

البته لوله های پلی اتیلن بغیر از انتقال آب وفاضلاب و گاز و همچنین سایر سیالات و میعانات در صنایع دیگری مانند عایق و محافظ کابلهای وسیمهای برق , فیبر نوری و صنعت اتومبیل سازی نیز مورد استفاده فراوانی دارد و شاید بتوان پرمصرفترین پلاستیک را از لحاظ وزنی پلی اتیلن دانست.

لوله کشی پلی اتیلن فاضلاب

لوله های فاضلابی در ایران حال افزایش و گسترش تولید است و تولیدکنندگان زیادی دارد اما در زمینه لوله های پلی اتیلن ساختمان شرکت پلی ران از شرکتهای پیشتاز در کیفیت و البته قیمت در ساخت و عرضه لوله اتصالات فاضلابی و لوله اتصالات آبرسانی میباشد.

کارخانه ای پارسیان و حافظ نیز برندهای شناخته شده و دارای استاندارد در تولید لوله های آبرسانی و فاضلاب با قیمت نسبتا مناسب میباشند.

لوله کشی فاضلاب شهری اگو نیز با لوله کشی پلی اتیلن انجام میشود. شرکت پلی رود اتصال هم در زمینه تولید اتصالات پلی اتلین فعالیت دارد. شرکتهای دیگری هم هستند که بعضا بدون استاندارد لوله و اتصالات پلی اتیلن تولید کرده و بسیاری از آنها استاندارد هم ندارند.

بخاطر قیمت ارزان هم بسیاری فریب این نوع لوله ها را خورده که عمر بسیار کم و پایداری ضعیفی از همه لحاظ دارند.

در اصل لوله کشی پلی اتیلن در ساختمانها در مواقعی استفاده می شود که انتقال آب و یا فاضلاب صورت گیرد. یک روشی که در بسیاری از پروژه های آب و فاضلاب اجرا می شود. روش های گوناگونی وجود دارد که لوله کشی پلی اتیلن را به صورت استاندارد می تواند از این نوع روش ها استفاده کنند.

لوله کشی پلی اتیلن جوشی

لوله کشی پلی اتیلن جوشی از روشهای اتصال لوله و اتصالات و اجرای لوله کشی پلی اتیلن در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان , فاضلاب شهری و همچنین خطوط انتقال گاز است که البته به دلیل اندازه متفاوت در اشل لوله کشی ساختمان و خطوط لوله کشی گاز دستگاه های مورد استفاده از لحاظ اندازه و طرز استفاده نیز متفاوت میباشند.

در لوله کشی پلی اتیلن فاضلاب ساختمانها معمولا از راکت یا اتوی لوله کشی استفاده میشود که معمولا به صورت دستی بوده و تا سایز 160 را جوش میدهند , در صورتیکه در جوش لوله های خطوط گاز و فاضلاب از دستگاههای با فک ثابت با جوش الکتروفیوژن استفاده میشود. لوله کشی پلی اتیلن جوشی با لوله اتصالات 4 بار اجرا میشود و به دلیل فشار کم,  نیازی به استفاده از لوله های قوی وجود ندارد. هرچند که به دلیل رولی بودن لوله های فشار قوی و شاخه ای بودن لوله های فاضلابی جوشی پلی اتیلن امکان استفاده نیز مشکل است.

لوله کشی پلی اتیلن کشاورزی

لوله کشی پلی اتیلن کشاورزی که معمولا در بخش آبیاری انجام میشود,با استفاده از لوله های 6 و 10 بار قابل اجراست. لوله کشی مسیرهای بسیار بلند و پرفشار مانند آبرسانی از یک چشمه یا چاه به چندصد متر دورتر توسط لوله های 10 بار و لوله کشی مسیرهای کوتاهتر توسط لوله ای 6 یا بعضا 8 بار انجام میشود.

اگر لوله پلی اتیلن به جای جوی آب نیز مدنظر استفاده است میتوان از لوله های فاضلابی با دو نیم کردن طولی آنها نیز استفاده مقرون به صرفه داشت.

لوله های پلی اتیلن با اتصالات دنده ای:

در این نوع روش که روشی است بسیار دقیق و با دقت فراوانی باید انجام شود

و به آبیاری قطره ای یا آبیاری بارانی نیز مشهور است آبیاری به صورت دنده ای یا پیچی است.

سیستم های تحت فشار:

در این روش از اتصالات جوش های لب به لب صورت می گیرد

که به این نوع جوش ها فیوژن نیز گفته می شود.

از اطمینان بسیار بالایی برخوردار است و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم های ثقلی:

این نوع کار به صورت ثقلی انجام می گیرد و از رابط هایی در کار استفاده می شود ، علاوه بر رابط ها از کاپر و اتصالات نر و ماده نیز استفاده می شود.

لوله کشی پلی اتیلن و پروژه های آبرسانی:

اجرای اینگونه پروژه ها معمولا در صنعت آب و فاضلاب توسط شرکت هایی انجام می گیرد که دارای افراد مجرب در این کار حرفه ای هستند و به درستی لوله های پلی اتیلن را می شناسند .

این شرکت ها دارای اکیپ هایی هستند که بتواند این سیستم لوله کشی شبکه ای را زیر نظر خود قرار دهند.

جوشکاری لوله های پلی اتیلن بسیار اهمیت دارد و فردی که در این زمینه کارشناس جوشکاری است باید این کار را انجام دهد. کار با لوله های پلی اتیلن و جوشکاری مربوط به انها بسیار کار جالب و سختی است و بلوله کشی پلی اتیلن نیز باید توسط شرکت هایی انجام شود که تمامی وسایل لازم را در اختیار دارند.

اتصالات پلی اتیلن

اتصالات پلی اتیلن فاضلابی دارای زانو , سراهی ,سیفون , موفه تبدیل , سراهی تبدیلی , دریچه بازدید , علمک با سایزهای مختلف هستند.

سایز پلی اتیلن فاضلاب معمولا از سایز 63 میلیمتر شروع شده و سایز 75 قطر 90 , 110 , 125 و 160 از پرمصرفترین سایزهای لوله و اتصالات پلی اتلین است.

اتصالات پلی اتیلن دنده ای هم شامل زانو مساوی , زانو یک سردنده سراهی برابر , سراهی تبدیلی ,بوشن  تبدیل , بوشن مساوی , سراهی رزوه دار , دریپر , شیر فلکه و قطع کن , بوشن ماده , اتصال نر و انواع دیگری از اتصالات هستند که از سایز 16 میلیمتر که مصرف لوله کشی پلی اتیلن قطره ای دارد و در اندازه های دیگری مانند 20 ,25 , 32 , 40 50 , 63 , 75 , 90 , 110 نیز مصرف میشوند.

البته اتصالات سایزهای قطورتر هم وجود دارد که بیشتر در انتقال آب و گاز برای لوله های کاروگیت پلی اتیلن مورد استفاده قرار میگیرند.

هزینه لوله کشی پلی اتیلن

هزینه لوله کشی پلی اتیلن فاضلابی نسبت به لوله کشی پلیکا هم از لحاظ خرید لوله اتصالات و هم از نظر اجرت و دستمزد اجرا بالاتر است و تقریبا با هزینه لوله کشی پوش فیت یکسان است. به طور کلی قیمت لوله کشی ساختمان با لوله های پلی اتیلن در سطح بالایی قرار دارد.

اما شاید بتوان گفت که در لوله کشی آبرسانی ارزان ترین لوله و اتصالات موجود در بازار لوله اتصالات پلی اتیلن بوده و اجرت اجرای آنها نیز بایستی توسط مجری معین شود اما به طور معمولا دستمزد اجرا با لوله کشی ساختمانی در سایر موارد یکسان است.