صفر تا صد لوله کشی فاضلاب ساختمان و شهری + هزینه اجرا

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان

صفر تا صد لوله کشی فاضلاب ساختمان و شهری + هزینه اجرا

لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب ساختمان برای انتقال و هدایت فاضلاب و پساب آلوده که ترکیبی از آب و جامدات معلق در آن است , اجرا میشود.از آنجا که این انتقال با بهره گیری از نیروی جاذبه صورت میگیرد و معمولا هیچ نیرو و پمپاژی در آن دخیل نیست, استفاده از شیب بندی مناسب و رعایت دیگر اصول فاضلاب در همه انواع لوله کشی فاضلاب اجتناب ناپذیر است.

کاهش هزینه تعمیرات و افزایش طول عمر مفید ساختمان از مزایای یک ساختمان دارای لوله کشی فاضلاب استاندارد است. نفوذ بوی نامطبوع , نشتی و انسداد مکرر لوله های فاضلاب از نتایج اجرای لوله کشی فاضلاب غیر استاندارد هستند.

با توجه به قرار گرفتن لوله های فاضلاب داخلی یک آپارتمان در کف و ملاحظات معماری, حتی پیش از اجرای عملیات سفت کاری و تیغه بندی لازم است, طراحی و جای گذاری لوله های فاضلاب به خصوص لوله های اصلی یا رایزرهای فاضلاب ساختمان انجام شود.

در این بخش به بررسی لوله کشی برای فاضلاب ساختمانهای مسکونی میپردازیم. امروزه لوله کشی فاضلاب ساختمان با متریال های مختلف انجام میپذیرد . در حال حاضر برای اجرای لوله کشی ساختمان مسکونی اغلب از متریالی مانند لوله پلیکا یا پوش فیت یا لوله اتصالات لوله پلی اتیلن جوشی استفاده میشود.

تعمیر لوله کشی فاضلاب

 

لوله کشی فاضلاب ساختمان

هدایت آبهای مصرف شده و فاضلاب دفعی انسانی و شسشویی به خارج از ساختمان و انتقال آن به چاه یا فاضلاب شهری وظیفه این لوله کشی  است.شیب بندی از اصول و مفاهیم اصلی و پایه لوله کشی فاضلاب است که باید هنگام اجرا و طراحی مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

لوله کشی آب باران و ونت را نیز میتوان بخشهای مهمی از لوله کشی فاضلاب یک ساختمان دانست که کم و زیاد در بسیاری از ساختمانها اجرای آنها ضروری به نظر میرسد.

شیب بندی مناسب در لوله کشی فاضلاب لوله های افقی حدود یک تا چهار درصد میباشد, شیب کمتر از این مقدار موجب سکون و حرکت کند فاضلاب و در نتیجه عدم خروج یا ته نشین شدن مواد جامد در کف لوله میشود.

شیب بندی بیش از حد هم باعث میشود که سرعت خروج آب به اندازه ای شود که مواد جامد از قسمت مایع جدا شده و در کف لوله افقی جا بماند .

این نوع لوله کشی معمولا یک لوله کشی آزاد است و بدون فشار هیچ پمپی با نیروی جاذبه به سمت چاه یا اگو شهری انتقال پیدا میکند . البته در برجها و ساختمانهای بلندمرتبه نوعی ازلوله کشی اجرا میشود , که در این سیستم پسابهای ساختمان پس از هدایت به سمت منهول (mainhole) و انباشته شدن در یک چاه , هر از چندی بوسیله پمپهای ویژه به سمت اگو شهری یا ماشینهای تخلیه چاه تخلیه میشوند .

دلیل این مساله هم این است که در صورت گرفتگی در لوله های فاضلاب , انسداد باعث پس زدن پسابها به سمت واحدهای فوقانی نگردد.

طراحی لوله کشی فاضلاب

انتخاب تعداد رایزر فاضلاب در کنار محل قرارگیری و سایز آن در طراحی فاضلاب کشی در اولویت قرار دارد. در کنار رایزرهای فاضلاب وجود ونت و جمع آوری آب باران نیز میتواند تعداد رایزرهای ساختمان را افزایش دهد.

به طور معمول بسته به مساحت آپارتمانها, تعداد واحد و سرویس بهداشتی در هر طبقه و چیدمان سرویس های بهداشتی و آشپزخانه حداقل بین 2 تا 6 رایزر برای ساختمانهایی تا 20 واحد 100 متری پیش طراحی و اجرا میشود. در صورت نزدیک بودن سرویس های بهداشتی به یکدیگر یا کاهش متراژ و تعداد واحد و توالت تعداد رایزرهای با احتساب لوله های ونت در حدود 4 عدد تعیین میگردد. افزایش تعداد رایزر میتواند منجر به کاهش سایز لوله های رایزر فاضلاب شود.

سایز لوله های رایزر عمودی معمولا در لوله های منتهی به توالت ایرانی و فرنگی نمره 110 تا 125, در لوله های حمام بین 75 تا 100 و در لوله های آشپزخانه بین 63 تا 75 میباشد. البته ممکن است در صورت مشترک بودن لوله کشی فاضلاب حمام و آشپزخانه سایز لوله تا 110 نیز افزایش میابد.

بعد از سایز بندی و محل قرارگیری رایزرهای اصلی, انتخاب کوتاه ترین مسیر حتی به صورت اوریب و تعیین محل دقیق خروجی های مختلف از قبیل کفشوی , محل نصب توالت ایرانی و فرنگی, روشویی در سرویس های بهداشتی, سینک آشپزخانه ماشین لباسشویی و ظرفشویی در آشپزخانه, کفشوی اماکنی مانند تراس, بالکن, پشت بام, پارکینگ و حیات از اصول طراحی لوله کشی فاضلاب محسوب میشود.

اصول لوله کشی فاضلاب

بعد از یک طراحی استاندارد با توجه به چیدمان داخلی آپارتمان و نقاط مختلف ساختمان برای یک اجرای خوب, نیاز به متریال و اجرای اصولی لوله کشی فاضلاب است. اجرای ضوابط لوله کشی فاضلاب اجتناب ناپذیر بوده و اعمال سیلقه های مغایر با اصول لوله کشی فاضلاب میتواند صدمات جبران ناپذیری به لوله کشی و حتی کلیت ساختمان برساند. در ادامه به اصلی ترین مقررات نصب لوله اتصالات فاضلاب میپردازیم.

شیب بندی فاضلاب

مهمترین اصل لوله کشی فاضلاب شیب بندی محسوب میشود و لوله کشی فاضلاب ساختمان بدون شیب بندی قابلیت اجرایی ندارد.

شیب بندی مناسب در لوله کشی فاضلاب لوله های افقی حدود یک تا چهار درصد میباشد, شیب کمتر از این مقدار موجب سکون و کندی حرکت فاضلاب و در نتیجه عدم خروج یا ته نشین شدن مواد جامد در کف لوله میشود.

شیب بندی بیش از حد هم باعث میشود که سرعت خروج آب به اندازه ای شود که مواد جامد از قسمت مایع جدا شده و در کف لوله افقی جا بماند.

ضمن اینکه شیب بندی زیادی موجب بالا آوردن کف ساختمان شده و از این بابت محدودیت های وجود دارد.

انتخاب محل رایزر

محل رایزر اصلی فاضلاب بایستی نزدیک ترین نقطه به سرویس های بهداشتی باشد. در اغلب موارد رایزر اصلی در داکت مجاور دیوار سرویس توالت یا حمام در نظر گرفته میشود تا لوله افقی توالت کمترین طول را داشته باشد.

پارامتر دیگری که در تعیین محل رایزر موثر است, نوع دفع فاضلاب, اعم از وجود چاه جذبی, منهول یا محل اتصال به فاضلاب شهری است که بایستی در هنگام طراحی لوله کشی فاضلاب مدنظر قرار بگیرد.

این مساله باعث شده که محل نصب رایزر اصلی تعیین کننده چیدمان داخلی آپارتمان باشد. از همین رو در اکثر آپارتمانهای تک سرویس شاهد مجاورت سرویس توالت و حمام هستیم. در آپارتمان های که دارای چند سرویس بهداشتی هستند نیز دو راه پیش رو داریم. راه اول انتخاب رایزر جداگانه برای هریک از سرویس هاست.

در صورتیکه سرویس های بهداشتی فاصله زیادی با هم ندارند, میتوان با یک لوله افقی در حد یکی دو متری , لوله فاضلاب هر دو سرویس بهداشتی را به یک رایزر متصل کرد.

انتخاب مسیر مناسب

انتخاب مسیر مناسب نیاز به تجربه و مهارت زیادی داشته و معمولا بهترین مسیر برای متصل کردن لوله های مختلف و هدایت به سمت رایزر اصلی, کوتاه ترین و کم پیچ و خم ترین است. بنابراین لوله کشی فاضلاب با طول و تعداد کمتر اتصالات بهینه ترین راهکار محسوب میشود. ضمن اینکه که اینکار بایستی با ملاحظه شیب و محل قرارگرفتن رایزر اصلی انجام شود.

انتخاب صحیح اتصالات

در لوله کشی فاضلاب معمولا استفاده از اتصالات 45 درجه مانند زانو و سراهی 45 درجه در اولویت قرار دارد, چرا که از لحاظ فنی عبور فاضلاب از اتصالات 45 درجه نسبت با انواع 87 و 90 درجه سهولت بیشتری داشته و میزان رسوب زدایی کمتری دارد. نصب کفشوی در نقاطی که هیچ سیفون یا شترگلویی نداشته نیز از بایستی لحاظ شود.

توالت ایرانی, کفشوی سرویس فرنگی, حمام, تراس, بالکن, پارکینگ و … از اماکنی هستند که نیاز به کفشوی متناسب با سایز لوله کشی دارند.

تعبیه دریچه بازدید یه دریچه سیخزن در رایزر عمودی فاضلاب در طبقات همکف و زیرزمین نیز از اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان است.

انتخاب قطر لوله فاضلاب

لوله های داخلی برای فاضلاب توالت سایز 110, حمام نمره 90 یا 75 , آشپزخانه 63 یا 75 تعیین و  اجرا میشود. به طور کلی لوله های فاضلاب تا 3 انشعاب افزایش سایز نداشته و بسته به نوع انشعابات ممکن است با افزایش تعداد انشعاب های لوله کشی فاضلاب یک افزایش سایز داشته باشند. لوله ونت سایز 100 یا 110 و لوله آب باران هم سایز 75 تا 100 بسته به مساحت پشت بام تعبیه میشود.

انتخاب نوع لوله و اتصالات

4 نوع لوله برای اجرای لوله کشی فاضلاب وجود دارد. لوله اتصالات پلیکا یا PVC , پوش فیت, پلی اتیلن فاضلابی و چدن از متریالی هستند که البته لوله کشی چدنی در حال حاضر منسوخ شده است. لوله پلیکا و پوش فیت رایج ترین لوله اتصالات مورد استفاده هستند که البته به دلایل فنی لوله کشی پوش فیت تا حدی کیفیت بهتری نسبت به پلیکا دارد. هرچند که با توجه به قیمت گران آن, بسیاری ترجیح میدهند که از لوله کشی پلیکا استفاده کنند.

مهار لوله های فاضلاب

مهار لوله های فاضلاب توسط ساپورت بندی و بست کاری انجام میشود. به دلیل فشار ناگهانی که هنگام سقوط فاضلاب از طبقات بالا به سمت پایین وارد میشود, لوله های اصلی به خصوص رایزر و  لوله های زیرسقفی جمع آوری اصلی در طبقات همکف بایستی با استفاده بست و آهن کشی ویژه به بدنه و سقف ساختمان متصل شوند.

تعداد و فاصله بست کاری بسته به اصلی بودن و سایز لوله داشته و این بستکاری موجب میشود که سیستم فاضلاب در نشست ها و تکانه های ساختمان استحکام کافی را داشته باشند.

انواع لوله کشی فاضلاب

معایب و مزایای لوله کشی پلیکا

لوله کشی با پلیکا یکی از رایج ترین انواع لوله ها در ایران میباشد.سهولت اجرا, قیمت مناسب و در دسترس بودن لوله پلیکا در تمام فروشگاههای تاسیساتی از دلایل مقبولیت این نوع لوله و اتصالات میباشد.لوله پلیکا و اتصالات آن با چسب به هم متصل میشوند.لوله P.V.C و U.P.VC اسم علمی لوله پلیکا است که به این اسم رایج شده است.درصد خلوص مواد اولیه و کربنات موجود در لوله اتصالات پلیکا در کیفیت آن نقش اصلی را ایفا میکند.

شکنندگی و از بین رفتن چسب از خصوصیات منفی این نوع سیستم هدایت و دفع فاضلاب میباشد.البته این قبیل ضعف ها بیشتر در مواقعی که درسازه ساختمان تنش ایجاد میشود ,آشکار میشود و در حالت عادی و ثابت شاید تا سالهای سال یک لوله کشی فاضلاب با پلیکا کار کند.تعمیرات لوله کشی ساختمان پلیکا نیز از همه نوع لوله دیگری آسانتر میباشد.در لوله گذاری فاضلاب شیب یکی از ارکان لوله کشی است.شیب زیاد کف ساختمان را بالا می آورد و شیب کم باعث حرکت کند فاضلاب در لوله و در نتیجه رسوب کردن , فضولات ومتعاقب آن مسدود شدن لوله فاضلاب میشود.

قیمت لوله کشی فاضلاب

ویژگیهای لوله پوش فیت

لوله فاضلاب با لوله های پوش فیت که نسل جدید لوله های فاضلابی میباشند.حدود ده سالی است که تا حدی کمی در تهران و برخی شهرهای بزرگ رایج شده است.البته قیمت نسبتا بالای لوله و اتصالات پوشفیت باعث شده که آنچنان که باید و شاید این نوع لوله جا نیفتاده باشد.اما به هر حال سازنده های که متریال قوی کار میکنند ,سعی میکنند که از این نوع لوله کشی ساختمان استفاده کنند.آب بندی لوله و اتصالات پوشفیت با اورینگ انجام میگیرد و کیفیت ارینگها در لوله کشی پوشفیت بسیار مهم است . از معایب این نوع لوله کشی پوسیدگی اورینگهاست,که البته 15 تا 20 سال و شاید هم بیشتر دوام می اورند.

لوله کشی با لوله های پلی اتیلن نیز چند سالی است که رایج شده است ,این نوع لوله ها از مقاومت بسیار زیادی برخودار هستند.اما به علت ضعف در نقاطی که جوش میخورد ,خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است.لوله و اتصالات این نوع لوله ها با جوش و اتو به هم متصل میشوند و لب به لب هم قرار میگیرند از اینرو ساختمان استاندارد آمریکا(ASTM) , این نوع لوله فاضلاب را تایید نکرده است.لوله فاضلاب با چدن نیز در گذشته در ایران اجرا شده استاما به علت مشکلات اجرا, قیمت بالای چدن در حالحاضر در لوله کشی  ساختمانهای مسکونی به کلی منسوخ شده است.چدن بیشتر در سازهای بزرگ مثل استادیوم ها که تنشو وزن زیادی بر روی لوله های پساب وجود دارد انجام میپذیرد.

شاید بتوان گفت لوله کشی فاضلاب در اصل اصلی ترین و مهم ترین لوله کشی است که در منازل انجام می شود زیرا تمامی آب ها و مواد زائدی که ما انها را به عنوان آلودگی می شناسیم, از این لوله ها رد شده و تقریبا حتی می توان گفت لوله کشی فاضلاب در خانه ها به عنوان یک قلب تپنده است که آلودگی ها را به بیرون از منازل هدایت می کند بنابراین باید شما بهترین روش لوله کشی ساختمان را در منازل خود بکار ببرید.

بهترین روش لوله کشی فاضلاب در ساختمان:

ابتدا باید بدانید که قسمت های مشخص شده لوله کشی فاضلاب شامل، لوله آب فاضلاب، سیفون، لوله های ونت(هواکش) هستند, و اینکه لوله کشی  فاضلاب در ساختمان معمولا به دو روش کف خواب سنتی و سقفی در ایران انجام می گیرد.

لوله کشی سنتی:

به این نوع لوله کشی، لوله کشی کف خواب نیز می گویند زیرا تمامی مواردی هم چون سیفون و لوله های ونت هنگامی که به لوله فاضلاب وصل می شوند معمولا در زیر برخی از مصالح بکار برده شده هم چون سیمان قرار می گیرند به صورت کف قرار داده می شوند.

لوله کشی زیر سقفی:

در این نوع لوله کشی در اصل لوله ها به شکل خوابیده و از زیر سقف رد می شوند. شاید بتوان گفت مزایای لوله کشی زیر سقفی بیشتر از لوله کشی سنتی است. این نوع لوله کشی سریعتر و راحت تر نصب می شود و ایمنی و مقاومت بالاتری دارند،

هم چنین با استفاده از این نوع لوله کشی عمر لوله ها بیشتر خواهد شد و قطعا لوله کشی مدرن تری است. این نوع لوله کشی به طور یکسان حرارت را انتقال می دهد بنابراین مصرف انرژی گرمایی در این نوع لوله کشی بسیار پایین می آید. در این نوع لوله کشی لوله ها انعطاف پذیری بیشتری را دارا هستند و صدای لوله ها نسبت به لوله کشی سنتی بسیار کمتر است.

لوله کشی فاضلاب ساختمان
لوله کشی فاضلاب

تست لوله کشی فاضلاب

لوله کشی ساختمان با هر نوع لوله ای که اجرا میشود , باید پس از اجرا تست شود. تست لوله کشی فاضلاب دو نوع است.

1- تست آب بند 2_ تست آب رو

لوله کشی با تست آب بند را با پر کردن کل سیستم ساختمان و چند ساعت یا روز تحت فشار بودن انجام میدهند. اگر لوله کشی ساختمان از این نوع تست بدون نشت آبسربلند باشد , لوله کش بسیار کار قوی و حرفه ای انجام داده است.

لوله فاضلاب با تست آب رو برای ساختمانهای کوچک و لوله کشی با پلیکا میباشد.در تست آبرو را بدون کیپ کردن در لوله ها رها میکنند و فاضلاب به را به سمت فاضلاب شهری یا چاه هدایت میکنند,اگر نشت نداد کار با موفقیت انجام شده است. از اصول لوله کشی ساختمان و نحوه انجام آن نیزمعکوس نبودن سوکت های از بالا به پایین است. برای اجرا , تعمیرات , تغییرات لوله کشی ساختمان در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

اجرای لوله کشی فاضلاب

لوله کشی پوش فیت نوعی از لوله کشی فاضلاب میباشد که در ده سال اخیر در کشور ما متداول شده و به خصوص برای ساختمانهای بلند مرتبه که امکان استفاده از لوله کشی چدن گران تمام میشود و قابل اجرا نیست ,از لوله کشی  با لوله اتصالات پوش فیت استفاده میشود. استانداردها و اصول شیب بندی و سایزبندی لوله کشی پوش فیت نیز همانند لوله کشی پلیکا و چدن میباشد به علت آب بندی اتصال پوش فیت بوسیله اورینگها مهار لوله و جلوگیری از تکان خوردن لوله ها و اتصالات بایستی به دقت رعایت شود.

در لوله کشی پوش فیت با ساپورت بندی و آهن کشی و یا بدون ساپورت بایستی به هر قطعه اتصال و لوله حداقل یک بست به دیوار و یا سقف نصب شود. علاوه بر این در هنگام محاسبه جنس و اتصالات باید کمی مهارت داشته باشید. لوله های پلیکا در شاخه های 6 متری به بازار عرضه میشوند اما در مورد لوله های پوشفیت باید بدانید که در اندازه های 30 سانتی , 50 سانتی , یک متریدو متری , سه متری تولید و فروخته میشوند. حداقل یک سر لوله های پوش فیت باید سوکتمادگی باشد و داخل هر سوکت یک اورینگ با کیفیت قرار بگیرد.

طول عمر و کیفیت لوله اتصالات  پوش فیت یک ساختمان تا حد زیادی به کیفیت اورینگهای استفاده شده در لوله اتصالات بستگی دارد.قسمت فاقد سوکت در تمامی لوله ها و اتصالات پوش فیت به صورت فابریک کارخانه کونیک دارد.

این خصوصیت موجب میشود که کار وصل کردن اجزا به یکدیگر به راحتی انجام شود ,و در عین حال از آسیب دیدن احتمالی اورینگ و یا خارج شدن آن از محل سوکت ممانعت به عمل آورد.بدین ترتیب بهتر است که پس از برشهایی که در هنگام لوله کشی انجام میشود،لبه قسمت بریده شده حتماً با استفاده از ابزار پخ کن کونیک شود.دستگاه برش مخصوص پوش فیت دستگاهی است که برش و کنیک لوله رابه طور همزمان انجام میدهد.

در هنگام اجرا سر لوله و اتصال باید از هرگونه پلیسه و زایده ای پاک شود.در صورت دلخواه میتوانید از روان کننده های مخصوص و مایع ظرفشویی برایفرو کردن کونیک داخل سوکت استفاده کنید. استفاده از روغن و گریس ممنوع است.زیرا در آینده موجب گرفتگی لوله میشود. نصب دریچه بازدید در رایزرها فراموش نشود.

شیب بندی مناسب ویکنواخت از دیگر مواردی است که بایددر لوله کشی فاضلاب رعایت شود.سیفون در لوله کشی فاضلاب نوعی اتصال استکه با انباشت میزان مشخصی آب درون خود از آن مانند یک مسیر یکطرفه عمل کرده و مانع از ورود گازهایفاضلابی به داخل ساختمان و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع به داخل ساختمان میشود. تمام وسایل و سرویسهای بهداشتی موجود در ساختمان باید دارای یک سیفون با حجم متناسب باشند تا در شرایط استفاده بتواند عمق آب بند خود را حفظ کرده و مانع ورود  بخارات نا مطبوع شوند.

تبدیل چدن به پلیکا و پوش فیت

در بسیاری از ساختمانهای قدیمی برای دفع پساب از لوله کشی چدنی استفاده شده است که درصورتیکه شما ناچار به تعمیرات آن شوید و یا بخواهید آپارتمان را بازسازی بنمایید بایستی ازلوله کشی پوش فیت یا لوله کشی پلیکا استفاده کنید . مهمترین بخش در این بخش محل یا نقاطی است که قرار است لوله کشی چدن به لوله کشی پلیکا یا پوشفیت تبدیل شوند .

استفاده از بوشنهای پوشفیت یا لوله های سوکت دار پوشفیت یکی از این روشهای تبدیل است و درمورد پلیکا هم استفاده از چسب سنگ در محل اتصال میتواند کارگشا باشد .

البته در ساختمانهای که در کلیه بخشهای آن از چدن استفاده شده است , تعویض و تعمیرات آن بصورت مقطعی کاری بسیار هزینه بر و سخت میباشد و علاوه بر مخارج سنگین لوله کشی تخریب و بازسازی گسترده ای در بخشهای زیادی از ساختمان به بار می آورد .

لوله کشی فاضلاب حمام

لوله کشی فاضلاب حمام را بعد از لوله کشی توالت میتوان مهمترین قسمت فاضلاب کشی ساختمان دانست . اگر یک حمام دارای توالت فرنگی باشد , بایستی برای اجرای لوله کشی فاضلاب از لوله سایز 100 پوش فیت یا 110 پلیکا استفاده کرد . وجود کفشور نیز در کلیه حمام ها ضروری بوده که اغلب از سایز 90 یا 63 پلیکا یا 75 پوش فیت استفاده میشود . وجود سیفون یا شترگلویی در کفشور حمام ضروری است .  در صورت وجود روشویی در حمام نیز از لوله اصلی یک انشعاب بدون سیفون با زانوی 90 درجه با سایز 63 پلیکا یا 50 پوش فیت برای لوله فاضلاب حمام استفاده میشود .

لوله کشی فاضلاب شهری

لوله کشی فاضلاب شهری یک سیستم یکپارچه هدایت , جمع آوری و تصفیه فاضلاب به  منظور حفظ بهداشت و سلامت از یک لحاظ و استفاده بهینه از چرخش آب گرانبها از سوی دیگر است . پس از جمع آوری این آبهای کثیف پالایش شده و برای استفاده های کشاورزی و صنعتی به تصفیه خانه ها انتقال داده میشوند .

در لوله کشی فاضلاب شهری از سایز بالا به ترتیب دارای کانالهای بتونی , لوله های پلی اتیلن کاروگیت میباشند . لوله های رایزر اصلی ساختمان پس از یک شدن معمولا با لوله های پوش فیت و پلیکا از ساختمان به انشعاب اصلی متصل میشوند . هر چند خانه دارای یک سیفون بوده و در هنگام لوله کشی معمولا جلوی خروجی ساختمان یک شیر دمپردار یک طرفه جهت جلوگیری از ورود احتمالی جوندگان و حشرات و برگشت فاضلاب به داخل ساختمان نصب میشود .

اصول لوله کشی فاضلاب شهری مانند فاضلاب ساختمان بوده و فقط به دلیل حجم انبوه فاضلاب و افزایش احتمال گرفتگی و بالا آمدن آب از معابر شهری در اشل بزرگتر و ملاحظات بیشتری صورت میگیرد.

انواع لوله های فاضلابی

در لوله کشی فاضلاب تهران درگذشته از لوله های چدنی استفاده میشد که باپیدایش لوله های پلیکا در حدود چهل سال پیش این نوع لوله ها بدلیل قیمت مناسب و اجرای آسانتر و بصرفه بودن اقتصادی به سرعت جای لوله های چدنی را گرفت.

اما در ساختمانهای و مجتمعهای بزرگ پلیکا مقاومت کافی برای ضربات ناشی از جاذبه سقوط فاضلاب از ارتفاع بالا و با حجم زیاد را نداشت و همچنان در اینگونه ساختمانها و برجها از لوله کشی چدن برای دفع فاضلاب ساختمانها استفاده میشد.

دردهه اخیر با پیشرفت تکنولوژی ساخت لوله های پلیمری , لوله های پوش فیت و پلی اتیلن به بازار عرضه شد که مقاومت بیشتری از پلیکا دربرابر فشار فیزیکی دارا هستند.

لوله کشی پلی اتیلن به سبب جوش لب به لب و سختی کار و دسترسی به ابزارالات مخصوص نیز نتوانست براحتی جایگزین پلیکا یا یو پی وی سی شود و در این بین پوش فیت به دلیل راحتی اجرا و قیمت مناسبتر توانست آلترناتیو مناسبی برای لوله های چدنی و حتی پلیکا شود. اما هنوز هم شاید بتوان پلیکا را در سطح ایران پرمصرفترین لوله فاضلابی دانست.

البته کارخانه های سازنده پلیکا نیز بیکار ننشسته اند و با اصلاح تکنولوژی ساخت و استفاده از مواد مرغوبتر توانسته اند لوله اتصالاتی بسیار قوی تولید کنند, که البته به لحاظ قیمتی خیلی از لوله های معمولی پلیکا گران قیمت تر هستند.

لوله اتصالات پی وی سی برندهای مختلفی دارند از جمله میتوان ازمعروفترینها به لوله اتصالات گلپایگان , سمنان , تهران اتصالات , پارس پلاست, یاس , داراکا , یزد , هراز , شهریار , نیوپلیکا , پلی سازان و دیگر برندها اشاره کرد.لوله اتصالات پوش فیت پلیران از بهترین ها و گرانترین میباشد.

اما لوله اتصالات نیو فلکس , یزد پوش فیت , وحید ,نیک بسپار , فیرات ترکیه و برندهای دیگر نیز از جمله برندهای پوش فیت میباشند.

در پلی اتیلن هم لوله اتصالات پلی ران , لوله حافظ , پارسیان و اتصالات پلی رود از کارخانجان بنام در این عرصه میباشند.

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب و تاسیسات ساختمان

اجرای لوله کشی پلیکا , پلی اتیلن و چدن, اجرای لوله کشی پوش فیت با ساپورت بندی

در سراسر تهران 22533080 – 09122437371, لوله کشی آب گاز و شوفاژ ساختمان وتعمیرات

بازسازی تاسیسات لوله کشی ساختمان وآپارتمان, عیب یابی , رفع نشتی و آب بندی لوله کشی, نشت یابی  و تعمیر سیفون توالت ایرانی و فرنگی

 

سوالات مربوط به لوله کشی فاضلاب

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان چه مواردی هستند؟

طراحی, شیب بندی, انتخاب تعداد و محل رایزر در کنار قطر و مسیر لوله از اصول لوله کشی فاضلاب هستند.

هزینه لوله کشی فاضلاب شهری چطور محاسبه میشود؟

دستمزد تخریب و حفاری به اضافی دستمزد اجرای لوله کشی فاضلاب و مخارج خرید اجناس هستند که با پیمانکار متخصص توافق میشود.

چه نوع لوله ای برای لوله کشی فاضلاب مناسب است؟

لوله PVC یا پلیکا و پوش فیت از لوله های متداول هستند, که اولی از لحاظ قیمت و دومی از نظر کیفیت بسیار مناسب هستند.

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب را چگونه انجام دهیم؟

لوله کشی فاضلاب ساختمان کار تخصصی بوده و شما میتوانید از متخصصین خدمات لوله کشی ساختمان تهران پایپر مشاوره و کمک بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (5)

  • واحد پاسخ

    ممنون از تیم خوبتون

    مارس 4, 2020 at 5:04 ب.ظ
  • قیمت ایزوگام – ایزوگام تهران روف 09121779670 پاسخ

    […] ای از 400 هزار تومان به بالا دارد. در ضمن هزینه تعمیرات لوله کشی فاضلاب پشت بام و کفخوابها جداگانه محاسبه خواهد شد […]

    سپتامبر 28, 2020 at 7:16 ب.ظ
  • لوله کشی فاضلاب ساختمان - تاسیسات ساختمان وایرمن پاسخ

    […] دلیل اینکه اغلب موارد لوله کشی فاضلاب تحت فشار نبوده از مهمترین اصول فاضلاب کشی شیب بندی […]

    فوریه 27, 2021 at 3:38 ب.ظ
  • سعادت پاسخ

    بسیار کامل توضیح داده بودید. ممنون و سپاسگزار بابت تایمی که گذاشتید

    مارس 11, 2022 at 11:21 ق.ظ
  • عباس پاسخ

    توضیحات عالی دست مریزاد

    ژانویه 20, 2024 at 11:52 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *