لوله کشی شوفاژ و رادیاتور ساختمان

لوله کشی شوفاژ

اجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ , گرمایش از کف و لوله کشی ساختمان

تلفن : 22533080-09122437371 شبانه روزی , سراسر تهران

در ساختمانهای مسکونی در حال حاضر لوله کشی شوفاژ در کنار لوله کشی آب و فاضلاب یکی از بخشهای مهم تاسیسات مکانیکی یک ساختمان است که فارغ از نوع پخش کننده های حرارتی نظیر نصب رادیاتور , فن کویل سقفی یا زمینی یا اجرای گرمایش از کف برای افزایش آپشنهای یک ساختمان و بالا بردن آسایش از آن استفاده میشود.

اصول لوله کشی شوفاژ

هدف از اجرای لوله کشی شوفاژ گرم کردن محیط است. آب یا سیال گرم شده توسط مولد گرمایشی مانند پکیج و موتورخانه توسط لوله کشی شوفاژ به تبادل کننده های حرارتی نظیر رادیاتور و فن کویل رسیده و پس از انجام تبادل حرارتی بین رادیاتور و محیط, مجددا برای گرم شدن مجدد به مولد گرمایشی بازمیگردد.

گردش آب شوفاژ با سرعت مناسب در این سیکل حرارتی هدف لوله کشی شوفاژ است. سایزبندی و انتخاب مسیر و انشعاب گیری متناسب از اصول لوله کشی شوفاژ در ساختمان محسوب میشود.

سایز لوله کشی رادیاتور

سایز لوله کشی رادیاتور رابطه مستقیمی با مساحت محیط, تعداد رادیاتور, اندازه رادیاتورها و فاصله رادیاتورها تا مولد گرمایشی اعم از موتورخانه یا پکیج دارد.

در حال حاضر که اغلب لوله کشی شوفاژ با لوله های تک لایه سفید یا پنج لایه انجام میشود, سایز لوله کشی داخل آپارتمان در لوله کشی تک لایه بین قطر 20 تا 32 میلیمتر و در لوله کشی پنج لایه بین سایز 16 تا 25 میلیمتر انتخاب میشوند.

در صورت که مسیر لوله کشی از موتورخانه یا پکیج زمینی تا آپارتمان طولانی باشد, احتمالا تا یک سایز افزایش قطر لوله را اعمال میکنیم. به ویژه اگر مساحت آپارتمان بالای 120 متر بوده و تعداد رادیاتورها از 6 عدد تجاوز کند.

در لوله کشی پکیج اما این سایز تا حدی کاهش پیدا کرده و لوله اصلی شوفاژ را داخل آپارتمان معمولا سایز 25 یا 32 در نظر گرفته و به مرور با انشعاب گیری از لوله اصلی قطر لوله کاهش پیدا کرده و به طور نرمال قطر لوله ورودی به رادیاتور سایز 16 پنج لایه یا 20 پلاستیکی است.

اگر یک یا دو عدد از رادیاتور ها نسبت به بقیه در محل دورتری نصب شوند, بهتر است لوله اصلی تا نزدیک این رادیاتورها سایز بزرگتری نسبت به بقیه رادیاتور داشته باشد. این موضوع به خصوص در لوله برگشت سبب میشود که این رادیاتورهای دورافتاده با گردش آب مناسب تر, جبران مسیر طولانی را کرده و در حین استفاده سرد نمیشوند.

در آپارتمانهای کوچک زیر 100 متر, لوله کشی شوفاژ با لوله پلاستیکی از سایز لوله اصلی 25 و لوله های فرعی 20 استفاده میشود. اگر لوله کشی داخل کار باشد, میتوان از قطر 32 لوله نیز برای اطمینان بیشتر استفاده کرد.

لوله کشی شوفاژ از موتورخانه

در لوله کشی شوفاژ از موتورخانه, لوله کشی رادیاتور ممکن است به صورت رایزری اجرا شده و یا لوله کشی هر واحد از موتورخانه انجام شود.

لوله کشی شوفاژ به صورت رایزری به دلیل مشکلات خاص خود در حال حاضر کمتر استفاده میشود, اما به دلیل راندمان بالاتر هنوز هم در برخی ساختمانها مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع لوله کشی یک زوج لوله رفت و برگشت با سایز بالا که معمولا از جنس لوله های فولادی هستند, به صورت عمودی در رایزر ساختمان قرار گرفته و هر واحد در نقطه اتصال به نصب یک شیر فلکه رفت و برگشت به سمت لوله کشی داخلی آپارتمان اجرا میکند. قطر لوله داخلی معمولا 1 اینچ یا 32 بوده و با توزیع به سمت رادیاتورها اجرا میشوند.

اما لوله کشی رفت و برگشت رادیاتور از موتورخانه به صورت مسقل نسبت به روش قبل کارآمدتر و رایج تر است, چرا که در صورت نیاز به تعمیرات احتمالی و نصب رادیاتور نیازی به مزاحمت برای دیگر همسایگان وجود ندارد.

در این روش معمولا یک لوله سایز 25 پنج لایه یا 32 تک لایه به سمت هر واحد حرکت کرده و با نصب شیر فلکه در مسیر به داخل واحد رفته و انشعابهای داخلی انجام میشود.

لوله کشی شوفاژ داخل آپارتمان

لوله کشی شوفاژ داخل آپارتمان اعم از لوله کشی موتورخانه یا پکیج با 2 روش لوله کشی سنتی و انشعابی یا لوله کشی کلکتوری قابل انجام است. البته لوله کشی کلکتوری را فقط با لوله های پنج لایه انجام داده و غالبا در ساختمانهای لوکس این روش انجام میشود.

انواع لوله کشی رادیاتور

با توجه به اینکه لوله کشی شوفاژ در 100 سال اخیر رایج شده است, در گذشته روش های مختلفی با آزمون و خطا انجام شده و در حال حاضر هم با شیوه های تقریبا متفاوتی ممکن است اجرا شود, اما معیار اصلی همان گردش مناسب آب شوفاژ است.

انواع لوله کشی شوفاژ از نظر تعداد لوله

لوله کشی شوفاژ را میتوان با سیستمهای تک لوله ای , دولوله ای , سه لوله و چهار لوله ای اجرا نمود که با توجه به جمیع جوانب لوله کشی شوفاژ دو لوله ای اصولی تر بوده و تقریبا روشهای دیگر لوله کشی شوفاژ منسوخ شده است.

لوله کشی شوفاژ  از لحاظ انشعاب گیری

لوله کشی شوفاژ معمولا به دو شکل روکار و توکار اجرا میشود. از لحاظ توزیع انشعابات نیز لوله کشی شوفاژ به دو شکل لوله کشی کلکتوری و انشعابی تقسیم بندی میشود. لوله کشی معکوس نیز یکی از شگردهای لوله کشی برای گرم نمودن رادیاتورهایی است که دورتر از سایر رادیاتورها و دستگاه پکیج قرار گرفته اند.

روش متدوال لوله کشی شوفاژ کلکتوری و انشعابی از کف میباشد, اما به دلیل اینکه لوله کشی کلکتوری فقط با لوله های پنج لایه اجرا میشود و هزینه نسبتا بالاتری دارد , در ساختمانهای با کلاس بالاتر اجرا میگردد.

لوله کشی شوفاژ روکار و توکار

تفاوت خاصی از لحاظ اجرا بین لوله کشی شوفاژ روکار و توکار وجود نداشته و فقط به دلیل شرایط محل ممکن است, برای کاهش هزینه ترجیج دهند روش لوله کشی روکار را انتخاب کنند. در لوله کشی شوفاژ روکار با توجه به جنبه های ظاهری ممکن است مجبور به کاهش سایز شویم.

نقطه ورود لوله های شوفاژ به رادیاتور

در کنار شیوه انشعاب گیری در لوله کشی شوفاژ , وضعیت قرار گرفتن لوله ها در کنار رادیاتور نیز میتواند شکلهای گوناگونی داشته باشد .

1- لوله های رفت و برگشت میتوانند کنار هم قرار بگیرند, این روش بازدهی کمی دارد , اما از لحاظ ظاهری زیباتر است .

2- لوله رفت و برگشت ممکن است در یک طرف در قسمت بالا رفت و پایین برگشت به رادیاتور متصل شوند که نسبت به مابقی روشهای کاربردی تر بوده و ظاهر نسبتا خوبی هم دارد .

3- لوله کشی شوفاژ ممکن است از یک سمت در بالا وارد شده و از طرف دیگر در قسمت پایین لوله برگشت باشد که بسیار کارایی بالایی دارد اما به درد اماکنی میخورد که اندازه و طول رادیاتور مشخص میباشد یا در هنگام لوله کشی رادیاتور هم نصب شود.

4- در روش دیگر هر دو لوله رفت و برگشت از پایین متصل میشود که بخاطر نامشخص بودن طول رادیاتور ممکن است هنگام نصب با مشکل مواجه شویم و در عین حال برای تخلیه رادیاتور هیچ درپوشی وجود ندارد.

به طور کلی در ایران لوله کشی دو لوله ای و با نقطه ورود از بالا و پایین رادیاتور در یک سمت انجام میشود. روکار یا توکار بودن و انشعابی یا کلکتوری بودن لوله کشی شوفاژ نیز یک انتخاب بسته به شرایط ساختمان است که توسط مجری و مالک تعیین میگردند.

لوله کشی شوفاژ

لوله کشی رفت و برگشت شوفاژ

لوله کشی رفت و برگشت شوفاژ به منظور گرمایش آپارتمانها , ساختمان های مسکونی ,تجاری , اداری و صنعتی  انجام میگیرد. در حال حاضر به صورت استاندارد از لوله کشی شوفاژ دو لوله ای رفت و برگشت برای گرمایش محیطی استفاده میشود. لوله کشی تک لوله ای نیز در گذشته بکار گرفته میشد , که به دلیل عدم گردش مناسب سیال در سیستم تقریبا منسوخ شده است.

در لوله کشی شوفاژ انتقال گرما از یک منبع تولید آب گرم شوفاژ به یک یا چند محیط مجزی صورت میگیرد, و در آن محیط گرما توسط رادیاتور ,پنل و یا لوله های گرمایش از کف به فضای پیرامون مبادله حرارتی انجام داده و هوای اطراف را گرم میکند و لوله آب برگشت دوباره به موتورخانه یا پکیج بازگشته و این سیرکولاسیون ادامه پیدا میکند.

در لوله کشی شوفاژ دو لوله که احتمالا به طور موازی با هم حرکت میکنند در مسیر گشته در محیطهای ساختمانی لوله رفت و برگشت شوفاژ هرکدام یک شیرفلکه قطع کن مخصوص برای کنترل ,قطع کردن و کم و زیاد کردن دارند.

در سیستم شوفاژمنبع ایجاد گرما معمولا موتورخانه شوفاژ و پکیج شوفاژ دیواری و زمینی میباشد.

البته لوله کشی در هر دو سیستم تا حدودی یکسان میباشد, اما در لوله کشی پکیج که معمولا برای واحدهای آپارتمانی مجزا طراحی شده ,لوله کشی شوفاژ باید با ملاحظه بیشتری انجام شود, زیرا به علت ضعیف بودن پمپاژ و چرخش آب در پکیج باید سایز لوله های استفاده شده تا حدی قوی تر باشند تا در گرم کردن محیط اصطلاحا کم نیاورد.

هزینه لوله کشی شوفاژ

لوله کشی شوفاژ رادیاتوری

در لوله کشی رادیاتوری وسیله گرمایی اغلب رادیاتور میباشد , که در برخی ساختمانها از سیستم گرمایش از کف نیز استفاده میشود.

سیستم گرمایش از کف با گردش لوله ها در کف آپارتمانها و واحدهای تجاری هوای محیط را گرم میکند.

که البته مزایا و معایبی نیز دارد که در صفحات دیگر به تفضیل در مورد لوله کشی گرمایش کفی توضیح داده شده است.

در لوله کشی اندازه و قطر لوله ها به تعداد رادیاتورها, زیربنا و مساحت آپارتمان و سیستم حرارت مرکزی موجود بستگی دارد.

در برخی ساختمانها بنا به اجبار لوله کشی شوفاژ روکار انجام میشود که در این نوع لوله کشی شوفاژ, لوله ها آشکار بوده و در امتداد قرنیزها میگردد و به رادیاتورها انشعاب میدهد. لوله کشی شوفاژ روکار به خاطر در معرض دید بودن باید بسیار با سلیقه انجام شود تا زیبایی بصری بیشتری داشته باشد.

از اینرو بهتر است لوله کشی  روکار با لوله های حدالامکان ظریف و البته پاسخگوی نیاز ساختمان انجام شود.

قیمت لوله کشی شوفاژ

قیمت لوله کشی شوفاژ

قیمت لوله کشی شوفاز بستگی به سایز بندی و متریال لوله کشی دارد . لوله کشی با لوله های پنج لایه هم از لحاظ دستمزد و هم نظر هزینه خرید لوله اتصالات تا حدودی گرانتر از لوله کشی با لوله های تک لایه میباشد . البته در گذشته لوله کشی گرمایشی را با لوله های فولادی نیز اجرا میکردند که به دلیل پوسیدگیهای زیاد جای خود را لوله های پلیمر دادند .

از لحاظ اجرا نیز لوله کشی به دو صورت روکار و توکار انجام میشود , که مسلما بخاطر هزینه های مربوط به تخریب و کنده کاری , این نوع لوله کشی مخارج بیشتری دارد . به طور کلی قیمیت لوله کشی گرمایشی با لوله سبز یا سفید پلیمری اقتصادی تر از لوله کشی پنج لایه بوده اما نقاط ضعف آن بیشتر از لوله کشی پنج لایه پرسی و کوپلی میباشد .

اما اگر شما قصد یک برآورد قیمت کلی لوله کشی داشته باشید , میتوان گفت که یک حد نرمال اجرای لوله کشی شوفاژ حدودا متری 20 هزار تومان دستمزد داشته و با لوله و اتصالات تک لایه حدود 20 تا 30 هزار تومان هزینه خرید لوله اتصالات میشود . این هزینه ها به غیر از اجرت نصب رادیاتور و لوازم آن خواهد بود .

برای یک آپارتمان حدود 70 متری با 4 رادیاتور تقریبا بین 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان دستمزد و حدود 1 میلیون تومان نیز احتمالا خرج خرید لوازم خواهد شد .

لوله کشی کلکتوری شوفاژ

لوله کشی کلکتوری شوفاژ یکی از مدرن ترین انواع لوله کشی بوده که البته هزینه خرید مصالح اولیه و دستمزد آن نیز بسیار گرانتر است . این نوع لوله کشی فقط با لوله های پنج لایه و کلکتورهای برنجی در ابتدای کار در داخل یک جعبه کلکتور شروع شده و از هر انشعاب کلکتور پس از نصب شیر کلکتور مستقیما به سمت رادیاتور مربوطه رفته و بدون مصرف هیچ سراه و زانویی از طریق یک رابط یا زانوی یکسر پنج لایه به شیر رادیاتور متصل میشود.

مصرف لوله در این نوع لوله کشی بسیار بیشتر از لوله کشی انشعابی بوده و مزیت آن استقلال هر قسمت از واحدهای آپارتمان بوده و در صورت عدم تمایل به استفاده از شوفاژ میتوان شوفاژ آن بخش را قطع  یا وصل نمود.

محاسبات لوله کشی شوفاژ

داشتن نقشه لوله کشی در اجرای هر نوع لوله کشی میتواند علاوه بر اصولی بودن به تعیین میزان لوله اتصالات و متریال اولیه به ما یاری برساند. در آموزش لوله کشی ساختمان به این نکته اشاره کردیم که نقشه لوله کشی میتواند از بروز بسیار از اجراهای ناصحیح جلوگیری کرده و حتی پس از سکونت افراد برای تعمیرات احتمالی در آینده کمک نماید.

لوله اصلی خارج از واحد ( در ساختمانهای دارای موتورخانه ) ممکن است, تا سایز 2 اینچ و بیشتر هم بکار گرفته شوند , اما در داخل واحد بسته به متراژ و تعداد رادیاتورها لوله های شوفاژ از سایز 16 تا 32 میلیمتر در پنج لایه و از قطر 20 تا 40 میلیمتر در تک لایه مورد استفاده قرار میگیرند.

البته معمولا برای واحدهای زیر 80 متر معمولا دو سایز کوچکتر پنج لایه یعنی 16 و 20 و تک لایه 20 و 25 مورد استفاده قرار خواهند گرفت. چیدمان رادیاتورها و فاصله پکیج و موتورخانه و طول کلی لوله کشی نیز میتواند در سایزبندی لوله کشی موثر باشد.

لوله کشی شوفاژ به دو صورت روکار و توکار انجام میشود و بسته به نیاز به کنده کاری , سوراخ کاری قیمت اجرای لوله کشی شوفاژ تغییر میکند.

لوله کشی شوفاژ از سقف

به صورت اصولی مسیر گردش آب لوله رفت شوفاژ از پایین به بالا است. آب لوله رفت توسط پمپ سیرکولاتور تعبیه شده در مدار به سمت رادیاتورها رفته و از لوله برگشت به سمت پکیج یا دیگ موتورخانه برمیگردد.

در صورت که به دلایل خاصی قصد لوله کشی از سقف را داشته باشید, بایستی لوله کشی هر واحد از سقف طبقه زیرین اجرا شود. این مساله ممکن است در آینده برای طبقات زیرین مشکلاتی ایجاد کرده و ترکیدگی و نشتی لوله شوفاژ واحد شما برای طبقه زیرین دردسرساز باشد.

در ثانی اجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ در سقف کمی مشکل بوده و همین مساله ممکن است در تعیین و اجرای مسیر صحیح مشکلاتی به وجود بیاورد.

لوله کشی شوفاژ از سقف یک روش لوله کشی قدیمی بوده و در ساختمانهای بلندمرتبه اجرا میشده است و البته به ندرت امروزه هم انجام میشود. اجرای این روش بیشتر به این دلیل است که در صورت ترکیدگی و نیاز به تعمیرات, انجام مجدد آن یا نشتی های حاصل از لوله های شوفاژ مزاحمت برای طبقات زیرین نداشته باشد. البته این شیوه به دلایلی فنی مانند سیفون شدن لوله کشی و ضعیف بودن گردش آب , سخت بودن اجرا و تعمیرات , این  سیستم خیلی مورد اسقبال قرار نمیگیرد.

برای اجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ با ما تماس بگیرید, تا در اسرع وقت در خدمت شما باشیم.