صفر تا صد سیستم گرمایش از کف هزینه و لیست لوازم لوله کشی

گرمایش از کف

اجرا و تعمیرات گرمایش از کف ساختمان 09122437371-22533080 سراسر تهران

اجرای سیستم گرمایشی و سرمایشی از کف اخیرا به عنوان یک راه جایگزین برای تبادل حرارتی و بردوتی و جلوگیری از اشغال فضای محیط رواج پیدا کرده است. اجرای گرمایش از کفی علاوه بر محاسنی که دارد دارای معایبی است که بایستی با رعایت نکاتی که در ادامه به آن میپردازیم , نواقص سیستم را به حداقل برسانیم.

به خصوص در مناطقی که لوله کشی گاز شهری دارند , اجرای سیستم گرمایش از کف میتواند یک روش مدرن و سطح آسایش بالا برای گرم کردن محیط باشد .

گرمایش از کف چیست

سیستمهای گرمایش از كف با رشد روز افزون جمعیت و همچنین کاهش منابع سوخت انرژی، مصرف بهینه انرژی امری بدیهی می باشد.

در این زمینه  نقش سیستم های گرمایشی بهینه ساختمان ها و مجتمع های مسکونی در کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی مهم وقابل توجه  می باشد.

سیستم حرارتی گرمایش از کف که انتقال حرارت به صورت تشعشعی-تابشی سهم بسیاری در فرآیند گرمایشی آن دارد، در قیاس  با سایر سیستمهای حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در زمینه رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد.

در سالهای گذشته ، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپایی و آمریکابسیار رایج  شده است و دلیل این تقاضا و توسعه روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها، به عنوان مثال کثیف شدن و دود زدن پرده ها و دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها می باشد. اجرای از روش گرمایش از کف جهت گرمایش محل سکونت از دیرباز به طرق مختلف انجام می گرفته است.

بنا به تحقیقات  رومی ها زیر کف را کانال کشی کرده و هوای گرم را از آن عبور می دادند و کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف منتقل میکردند. در سال 1939 نیز فردی بنام سم لویت برای این منظور لوله های آب گرم را در کف ساختمان کار کرد.

درکشور ما  نیز درمناطق کوهستانی و سردسیر و حتی معتدل ازجمله تهران ,لواسان , دماوند  , اصفهان , مشهد و آذربایجان این شیوه بعضا  مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن درحمام ها بود.

اجرای گرمایش از کفاجرای گرمایش از کف

عموما  سه سیستم برای  گرمایش از کف وجود دارد.

1-گرمایش کفی با هوای گرم

2-گرمایش کفی  با جریان الکتریسیته

3-گرمایش کفی با آب گرم

به علت اینکه هوا نمی تواند گرمای زیادی را درخود نگه داشته و انتقال دهد, روش هوای گرم در موارد مسکونی چندان به صرفه نیست و روش الکتریکی نیز به خاطر پایین بودن صرفه اقتصادی طرفداران کمی دارد.

در قیاس  با دو روش دیگر ، سیستم گرمایش از کف با آب گرم ( هیدرولیک) نستا ارزانتر و رایج تر میباشد. به همین دلیل  در سالهای اخیر  در سراسر دنیا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

روش گرمایش از کف به عنوان آسان ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. همانطور که انسان  در یک روز سرد زمستانی

توسط تشعشع آفتاب  احساس گرما می کنند در این سیستم  نیز گرما را بوسیله انتقال حرارت تشعشعی (تابشی) از کف دریافت کرده و یقیناً احساس مطلوب بیشتری خواهند داشت .

در این سیستم گرمایشی معمولاً دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین 35 تا 60 درجه سیلیسوس می باشد که درمقایسه با سایر روشهای موجود، که دمای آب بین 50 تا 70 درجه سانتی گراد است،  15 تا 35 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

نحوه اجرای گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف مانند هر عملیات مهندسی دیگری نیاز به یک طرح و نقشه اولیه دارد. حتی اگر مجری گرمایش از کف به صورت تجربی کار اجرا را انجام میدهد, بهتر است ابتدا طرحی که قرار است اجرا شود را روی کاغذ بیاورد, تا بر مبنای آن حرکت کند. تعیین نوع فوم و عایق , محل نصب جعبه کلکتور, تعیین تعداد قسمتها یا زون بندی و مشخص کردن مسیر لوله کشی گرمایش از کف مواردی هستند که در اجرای کار موثر میباشند.

بعد از ترسیم نقشه و ایجاد طرح اولیه و پس از تهیه اقلام مورد نیاز ما سه مرحله اجرایی در گرمایش از کف داریم.

1- آماده سازی گرمایش از کف شامل کف سازی, نصب انواع فوم و در صورت نیاز مش گرمایش از کف, نصب جعبه کلکتور از جزییات مهیا کردن اجرای گرمایش کفی هستند.

2- بعد از نصب فوم نوبت به نصب و خواباندن لوله ها میکنیم. همانطور که میدانید هر مترمربع کف نیاز به 4 تا 5 متر طول لوله سایز 16 پنج لایه داشته و هر زون یا قسمت نباید بیشتر از حدود 90 متر طول لوله مصرف شود. لوله کشی گرمایش از کف طوری اجرا میشود که توزیع حرارت در قسمتهای مختلف تا حدودی متوازن شود.

3- آب گیری و تست گرمایش از کف که یکی از مهمترین قسمتهای اجرا این سیستم میباشد. به دلیل اینکه کار عیب یابی و تعمیرات احتمالی پس از پوشاندن گرمایش از کف کاری بسیار مشکل و پرهزینه است, بهتر است حداقل تست نشتی را انجام دهد. محافظت از لوله های در حین عملیات ساختمان نیز بسیار مهم تلقی میشود.

نحوه لوله کشی گرمایش از کف

همانطور که گفتیم لوله اختصاص داده شده برای یک زون بایستی در حدود 90 متر باشد. این متراژ لوله از کلکتور شروع شده و معمولا در سالن های پذیرایی که به گرمایش بیشتری نیاز دارند, به دلیل نزدیک بودن لوله کشی به کلکتور بازدهی حرارتی بیشتری را شاهد هستیم.

نحوه چرخاندن لوله در زون چهار ضلعی مورد نظر به دو شکل صورت میگیرد. روش اول که توزیع حرارتی بهتری دارد, به شکل یک لوپ به دور محیط چهارضلعی چرخیده و با فاصله 30 سانتیمتر تا مرکز چهار ضلعی ادامه پیدا میکند. در مرکز  چهار ضلعی و از بین فاصله 30 سانیتمتری بین لوله های رفت خط برگشت شکل گرفته و همین طور چرخیده تا به نقطه آغاز لوله رفت برسد.

بدین ترتیب میزان گرمایش به صورت منصفانه ای در همه جای محیط وجود دارد. اما در روشی که توزیع حرارتی خیلی عادلانه ای ندارد, لوله کشی از یک گوشه چهار ضلعی شروع شده, به صورت زیگزاگ در طول یا عرض حرکت کرده و در سمت دیگر چهار ضلعی به اتمام میرسد. با این شیوه ابتدای خط گرمایش بیشتری نسبت به انتهای لوله کشی گرمایش از کف داشته و احتمالا نیمه ابتدایی چهار ضعلی گرمای بیشتری از نیمه دوم چهار ضلعی گرم شود.

نوع چهار ضلعی فرضی اعم از مربع و مستطیل فرقی نکرده و مهم این است که حداکثر سطح محیط توسط لوله کشی پوشش داده شود. البته وسواس بیش از حد هم لازم نبوده و گرمایش از کف به اندازه کافی فضا را گرم میکند.

لوله کشی گرمایش از کفعیب یابی گرمایش از کف

در ساختمان هایی که دارای ارتفاع از کف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاستن از مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، به این خاطر که در سایر سیستمها  (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر گرما سبک شده و به سمت سقف می رود و اولین جایی را که گرم می کند قسمت فوقانی خانه میباشد.

به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف مقدار انتقال حرارت آن به سقف از هرجای دیگر بیشتر است و این روند باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود.

راه اندازی سیستم گرمایش از کف

در سیستم  گرمایش از کف ابتدا قسمت پایین که مورد نیاز ساکنین است گرم شده  و هوا با دمای کم به بالا می رسد، که این یکی از نکات مثبت این سیستم می باشد.

یکی دیگر از خصوصیات استفاده از روش گرمایش از کف که امروزه بسیار مورد توجه واقع می شود آسایش و راحتی افراد می باشد، به طوریکه آسایش و راحتی فرد در محل زندگی بدون اینکه از هر بابت دارای محدودیت باشد فراهم می شود.

تجسم کنید  که بدن شما در یک اتاق به گونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچگونه هوای گرمی را تنفس  نکنید و دم و بازدم شما بسیار ملایم صورت گیرد، این مناسبترین  روش گرم کردن در یک آپارتمان و یا یک مکان  صنعتی است. همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همواره  گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مناسب می باشد .

همانطور  که در بالا ذکر شد در گرمایش بوسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پایین اتاق سردتر از بالای آن می باشد. که این حالت برای کودکان که دارای قد کوچکتری هستند بسیار نامناسب میباشد.

به این شرایط  افزایش البسه آنها برای جلوگیری ازبیماری، جنب و جوش کودکانه آنها را محدود می کند. سیستم گرمایش از کف برخلاف بخاری و سوخت گاز که هوای محل سکونت را به دلیل گرمای بیش ازحد خشک می کند، رطوبت نسبتا بهتر در محیط  را در نگه می دارد.

تجربه نشان داده که  بیشتر افراد از کثیف شدن دیوارها و محیط زندگی در اثر استفاده از منابع گرمایی همچون بخاری و رادیاتور احساس نارضایتی می کنند. سوزاندن گردهایی که بروی بخاری و رادیاتور نشته آنها را تبدیل به دوده کرده و پرد و دیوارها را سیاه میکند.

لیست لوازم گرمایش از کف

  • عایق و تجهیزات مربوطه اعم از فوم شانه تخم مرغی, فوم ورقه ای( مش, بست خاردار یا بست ریلی گرمایش از کف, بسته به انتخاب مجری و کارفرما
  • جعبه کلکتور, کلکتور, بست کلکتور, شیر کلکتوری, شیر هواگیری یا ایرونت, شیر ترموستاتیک
  • لوله 5 لایه یا تک لایه پکس به متراژ لازم

انتخاب فوم گرمایش از کف, بین فوم شانه تخم مرغی که اجرای راحت تری داشته, نصب فوم ورقه ای با مش که استحکام و قیمت بالایی دارد و استفاده از فوم ورقه ای همراه با بست ریلی یا خاردار بسته به روش اجرای گرمایش از کف مجری و هزینه پرداختی کارفرما دارد.

اما به طور کلی به دلیل ضخامت بیشتر(چند سانتیمتری) فوم شانه تخم مرغی نسبت به فوم های ورقه ای احتمال افت و کاهش ضخامت در فوم شانه تخم مرغی در طول زمان بیشتر بوده و این فوم ها بعد از مدتی باعث لق شدن سرامیک و کف محل اجرای گرمایش از کف میشوند.

اجرای گرمایش از کف با مش هم مشکل تر است و هم یک مقدار گران, اما استحکام آن تضیمن شده است, چرا که مش یا توری های فنسی مانند یک فونداسیون ساختار زیرسازی  کف محل را محکم میکنند.

تعمیرات گرمایش از کف

از آنجا که درسیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها تمیز می مانند. همین امر در مورد افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری ازهرگونه محرک خواهد شد.

استفاده از این روش در مکانهایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها عموما خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن ان  می شود. مساله مهم دیگر اینکه در این روش رطوبت زمین که در برخی  از منازل منجر به بروز بیماریهای مفصل می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی میباشد.

همچنین از رطوبت دیوارها و رشد قارچ و کبک به روی آنها که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود و خصوصیت مثبت دیگر این روش این است که جایی برای رشد و تکثیر حشرات موزی وجود ندارد.

یکی دیگر از مزایای  سیستم گرمایش از کف این است که  فضای محیط توسط فن کویل , رادیاتور و بخاری اشغال نشده  و به همین منظور ابتکار عمل و فضای بیشتری در تغییر دکوراسیون محل زندگی خواهید داشت.

شاید فکر کنید  که به هنگام نصب سیستم کف خواب دیگر نمی توانید پوشش مورد علاقه تان را برای کف انتخاب کنید. ولی این طور نیست. مطمین باشید که شما می توانید برای پوشش کف منزل خود از هر نوع مصالحی ازجمله سنگ، سرامیک، کاشی پارکت چوب وفرش نیز استفاده کنید بدون اینکه تأثیری درگرمای مطلوب محیط شما بگذارد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف در روشهای ذوب برف می باشد بطوریکه از این روش برای ذوب یخ یا برف موجود در پیاده روها، لنگرگاههای بارگیری، جاده ها، ورودی ساختمانها و بیمارستانها، باند فرود هواپیما و زمینهای ورزشی از جمله زمین فوتبال وغیره که دسترسی آسان و سریع به محل الزامی است می توان استفاده کرد.

بطوریکه این روش علاوه برکاهش هزینه های برف روبی و نمک پاشی، در حفظ ساختار موارد گفته شده بسیار موثر خواهد بود.

فواید استفاده از سیستم گرمایش كفی

1- اسایش و آرامش در بالاترین حد ممكن :

درجه حرارت ثابت و دائمی دركلیه طول زمستان در نزدیكی كف ساختمان و در محلی كه شما قرار دارید وجود خواهد داشت . این حالت بسیار دلپذیری است كه محیط اطراف پا گرم بوده و هوای مورد تنفس گرمای زیادی نداشته باشد.

پروفیل دمایی سیستم گرمایش کفی به پروفیل ایده آل بسیار نزدیک است، گرما به آرامی از کف به سمت سقف منتشر می شود، پای گرم و سر خنک، به سلامت کمک می کند..

2- ثابت بودن حرارت : بعلت جرم بسیار پوشش كف ساختمان در صورت هر گونه قطع برق و یا عوامل دیگر كه باعث توقف حرارت دهی مركزی باشد ، مدت زمان سرد شدن آپارتمان بسیار طولانی تر از سایر روشها می باشد . در این سیستم ابتدا مدت زمانی طول می كشد تا كف زمین به درجه حرارت مطلوب برسد ، ولی پس از گرم شدن این حرارت به صورت باثبات تری در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

3- سبكی وزن ساختمان ، افزایش ارتفاع اتاقها : بعلت استفاده از یكنوع لوله با سایز پائین و همچنین حذف عبور لوله های تاسیساتی از روی یكدیگر ( كه عموما باعث بالا آمدن كف واحدها و پر كردن كف در زمان ساخت می شود ) ضخامت پوشش به مقدار زیادی كاهش می یابد. این امر ضمن كم كردن وزن ساختمان ( و در نتیجه استقامت بیشتر آن ) موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می گردد.

4- صرفه جویی در مصرف سوخت : بعلت تماس مستقیم افراد با منبع گرمایش درجه حرارت اتاق در درجات پائین تری تنظیم می گردد. این امر موجب صرفه جویی 25 الی 40 درصد در مصرف سوخت خواهد شد .

5- آزادی عمل در دكوراسیون داخل منزل :

بعلت قرار گرفتن این سیستم در داخل كف زمین اثاثیه را میتوان در هر گوشه از ساختمان قرار داد . این امر بخصوص در واحدهای كوچكتر و اتاق خوابهای بافضای محدود ، ملموس تر خواهد بود .

6- هوای پاكیزه تر و خشك نشدن هوا :

در سیستم رادیاتوری ، عموما هوای اتاق خشك می شود . در بسیاری از موارد با قرار دادن كتری آب روی رادیاتور سعی در افزایش رطوبت اتاق می شود . این مشكل در سیستم گرمایش كفی نمودی نخواهد داشت .

7- تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل : بعلت سیكل گردش هوای داغ در زمان استفاده از رادیاتور عموما دیوارهای بالای رادیاتور بمرور زمان سیاه شدهو دوده را بخود جذب می نماید .

معایب گرمایش از کف

در سیستم گرمایش كفی ویرسبو این مشكل برطرف شده و دیوارها وسایر لوازم در طول زمان سیاه نخواهد شد .

8- افزایش ارزش منزل : استفاده از سیستم گرمایش كفی موجب افزایش ارزش منازل می شود , اگر چه نصب این سیستم از لحاظ هزینه تفاوت چندانی باسیستم حرارت بتوسط رادیاتورهای مرغوب ندارد ، ارزش افزوده آن برای ساختمان بسیار بیشتر خواهد بود .

9- استفاده از منابع حرارتی مختلف : سیستم گرمایش كفی ویرسبو می تواند از منابع مختلفی برای تامین گرمایش استفاده كند . موتور خانه ، پكیچ و حتی حرارت خورشیدی می توانند در این سیستم مورد استفاده قرار گیرند .

10- خشك تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس : در صورت نصب سیستم گرمایش كفی  در محلهای مانند آشپزخانه ، سرویسهای بهداشتی و زیر زمین ، در صورت خیس شدن كف این محلها بعلت شستشو بسرعت خشك خواهد شد .

محاسبه گرمایش از کف

دما در سیستم گرمایش کفی:
سیستم کنترل دمای بصورت دست

سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت مکانیک

سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت برقی

1. سیستم کنترل دمای بصورت دست

در این سیستم با استفاده از شیرآلات قطع و وصل متصل شده به خروجی های هر کلکتور، در جعبه مربوطه، امکان کنترل منطقه های حرارتی به صورت دستی امکان پذیر می گردد. از مزایای این سیستم، اقتصادی بودن و ساده بودن سیستم کنترلی، میتوان اشاره نمود.

2. سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت مکانیک

در این سیستم با استفاده از نصب شیرآلات گرمایش کفی در داخل دیوار هر فضای گرمایشی، از طریق تنظیم ترموستات حرارتی نصب شده بر روی شیر گرمایش کفی داخل دیوار، دمای محیط مریوطه به صورت مکانیکی و اتوماتیک کنترل می گردد. در این روش داخل جعبه شیر گرمایشی، شیر تخلیه هوا نیز پیش بینی شده است.

3. سیستم کنترل دمای اتوماتیک بصورت برقی در این سیستم شیرهای برقی که به حس گرهای الکتریکی در هرمحیط به طورجداگانه وصل شده اند، فرمان قطع و وصل هرمدار حرارتی را دریافت نموده و عملیات تنظیم خودکار هر محیط را انجام می دهند. امکان دیگری همانند، دبی سنج و یا دماسنج نصب شده بر روی هر خروجی وورودی کلکتور امکان کنترل های مختلف و متنوعی را برای کاربر ممکن می سازد.

سیستم اتوماتیک برقی پایپکس کاملترین روش کنترلی دمائی فضای گرمایش کفی می باشد.

انواع منبع تامین کننده حرارتی ممکن جهت سیستم گرمایشی از کف:

سیستمهای گرمایش از کف همانند سیستم رادیاتور قابلیت اتصال به انواع منابع تامین کننده حرارتی را دارا میباشند. ولی با توجه به راندمان بالای گرمایش کفی دمای مورد نیاز به بیشتر از 50 درجه نمیرسد. از طرف دیگر دمای مورد نیاز سیستم آبرسانی حد اقل 60 درجه می باشد.

سیستم گرمایش از کف با پکیج

در نتیجه در ساختمانی که از گرمایش کفی استفاده می کند نیاز به دو مدار با درجه حرارت متفاوت ضروری است که به روشهای ذیل ممکن می باشد:

استفاده از پکیج

استفاده از موتورخانه با 2 دیگ کوچک

استفاده از موتورخانه با یک دیگ و مبدل حرارتی

استفاده از موتورخانه با یک دیگ و الکترو والو با مدار بای پاس

مدل سازی اتلاف گرمای سیستم گرمایش کف با استفاده از یک مدل دو بعدی متصل به زمین گزارش حاضر، یک مدل شبیه سازی دو بعدی از اتلاف گرما و حرارت را توسط یک ورقه روی پایه، برای سیستم حرارتی کفی، معرفی می کند.

وظیفه این سیستم مدل سازی تأثیر آرایش و شکل کف پی ساختمان در کارایی سیستم گرمایش است .

این مدل می تواند برای طراحی خانه های دارای پتانسیل مناسب برای سیستم حرارتی کف با توجه به اتلاف گرما از طریق شکل و ترکیب کف و پی ساختمان، استفاده شود.بررسی ها نشان می دهد که برای یافتن میزان دقیق اتلاف گرما به زمین، مدل متحرک سیستم کف مهم است اما مهمتر از آن، تأثیر بسزایی است که پی ساختمان در اتلاف انرژی ساختمان ها که توسط سیستم حرارت کفی گرم می شوند، دارد.

نتیجه این مدل سازی می تواند در طراحی خانه هایی با سیستم حرارتی کفی لحاظ گردد. مدل شبیه سازی انرژی ساختمان مدل سازی اتلاف گرمای سیستم گرمایش کف می تواند در یک مدل شبیه سازی شرایط حرارتی یک اتاق با گرمایش کف استفاده شود.

بدین منظور مدل انتقال گرما را با خصوصیات مواد ثابت و پایدار مد نظر می گیرند. دیوارها، سقف، کف و پنجره ها با استفاده از یک متر حجمی کنترل محدود با یک طرح تهویه مجازی، مدل سازی می شوند. در این مدل، سیستم تهویه یک سیستم متعادل ساده است که دارای بازیافت گرما می باشد.

اطلاعات آب و هوای ساعت به ساعت (اندازه گیری شده یا از یک طرح منبع سالانه) نیز به عنوان ورودی استفاده می شود. بدین ترتیب، مدل در یک برنامه شبیه سازی با مدل هایی برای دیوارها،( شامل توضیح داخلی تشعشعات خورشیدی)، سقف، کف، تهویه، اتاق و اطلاعات آب و هوا با نام FHSim برای شبیه سازی گرمکن کف، بکار گرفته می شود.

با استفاده از این برنامه، گرمکن کف، می تواند جزئیات به مصرف انرژی و اتلاف گرما به زمین را مشخص سازد.

پیش بینی دقیق جریان گرما و حرارت نشان دهندۀ این مطلب است که ساختمان های بزرگ می توانند به خوبی بعنوان مدل قرار داده شوند که این کار بر پایه ویژگی بعد آنها استوار می باشد. علاوه بر این بهتر است که شبیه سازی دینامیکی حرارت در لوله های گرمکن کف برای محاسبۀ دقیق اتلاف گرما به زمین، در صورتیکه هم میانگین دقیق و هم ماکزیمم جریان گرما نیاز باشد، استفاده گردد.

معمولاً مقدار متوسط حرارت کف گرم شده نیاز است. اما تخمین این مقدار دشوار می باشد زیرا این مقدار به لیست طویلی از فاکتورها وابسته است که شامل میزان مصرف انرژی خانه و مقاومت حرارتی بین سیستم گرمایی کف واتاق می باشد که حتی اشتباهات کوچک در این تخمین باعث ایجاد تفاوت های بزرگ در اتلاف گرمای پیش بینی شده به زمین می گردد.

کلکتور گرمایش کف

مدل استفاده شده در این مقاله می تواند برای مدل سازی تأثیر پی و ساختمان کف در مصرف انرژی و اتلاف گرما به زمین توسط اتصال مدل کف به یک اتاق سنجیده و استفاده شود. با استفاده از این مدل جامع، شبیه سازی دینامیکی اتاق و سیستم گرمایی کف قابل اجرا می باشد.

در این مدل تأثیر عایق در ساختمان کف و پی در مصرف انرژی خانه مهم نشان داده شده است. اما اِشکال مدل این است که کند بوده و به تعداد داده های زیادی نیازمند است. در هر حال این مدل می تواند به عنوان گامی به طرف اجرای سیستم های گرمکن کف قلمداد گردد.

روشهای کنترل گرمایش کفی

قبل از اجرای سیستم گرمایش از کف به چند نکته توجه کنید:

سیستم آبرسانی را با توجه به موارد ذیل انتخاب کنید: پروژه دارای سقف کاذب است بهترین انتخاب، سیستم آبرسانی انشعابی کامل یا سیستم کلکتوری- انشعابی می باشد هر چند سایر گزینه ها نیزامکان پذیر است.

پروژه دارای سقف کاذب نیست بهترین انتخاب، سیستم آبرسانی کلکتوری کامل یا سیستم کلکتوری- انشعابی می باشد وسایر گزینه ها پیشنهاد نمی گردند.

• درصورت وجود سقف کاذب، اکیداً توصیه می گردد کلیه سیستم های لوله کشی آب، فاضلاب وسیستم تاسیسات برق در سقف کاذب نصب گردند.

گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور

مزایای سیستم گرمایش از کف

الف) دمای هوای داخلی را می توان برای آسایش ساکنین ثابت نگه داشت. با این سیستم، کف ساختمان گرمارا به طور مستقیم به طرف پای انسان هدایت می کنند و افراد احساس آسایش بیشتری در قسمت پایین بدن می کنند.

ب) جابجایی کمتر هوای داخلی که سبب جلوگیری از اتلاف گرما از طریق سقف می شود.

ج) اتلاف از طریق نفوذ کمتر می شود، ساختمان هایی که نفوذپذیری زیادی دارند به علت جابجایی کمتر هوای داخلی، با سیستم گرمایش از کف انرژی بیشتری ذخیره می کنند.

پاکیزگی گرمایش کف

د) تمیزی دیوارها واثاثیه منزل

ر) برای جلوگیری و درمان دردهای رماتیسم و مفصلی بسیار مناسب است.

و) آزادی عمل در دکوراسیون داخلی منزل به علت قرار گرفتن این سیستم در داخل کف زمین اثاثیه را می تواندر هر گوشه از ساختمان قرار داد. این امر بخصوص در واحدهای کوچکتر بافضای محدود ملموس تر خواهد بود.

ه) استفاده از منابع حرارتی مختلف: در این سیستم برای تامین حرارت می توان از منابع مختلفی از جمله موتورخانه، پکیج، آبگرمکنهای خورشیدی و غیره استفاده نمود.

ی) خشک باقی ماندن زمینهای مرطوب مثل آشپزخانه، سرویسهای بهداشتی و زیرزمین

مقایسه هزینه گرمایش از کف با شوفاژ

اول از مقایسه هزینه ای این پیشنهاد را به شما میدهیم که در صورت اجرای گرمایش از کف یک لوله کشی شوفاژ منتظر برای نصب رادیاتور پیش بینی کنید تا در صورت عدم رضایت شما یا خرابی احتمالی بتوانید اقدام به نصب رادیاتور نمایید.

به طور کلی با توجه به قیمت فعلی هزینه اجرای گرمایش از کف در هر مترمربع حدود 180 تا 200 هزار تومان تمام میشود که در حدود 50 هزار تومان از این مبلغ دستمزد اجرا و مابقی مخارج خرید تجهیزات و لوله اتصالات میشود.

اگر یک آپارتمان یا خانه 100 متری را در نظر بگیریم , چیزی حدود 18 تا 20 میلیون تومان اجرای گرمایش کف برای ما آب میخورد. با قیمت های فعلی رادیاتور تقریبا بین 8 تا 9 میلیون تومان برای خرید و نصب رادیاتور نیاز داریم که با اجرای لوله کشی شوفاژ به صورت کلکتوری و مبلغ خرید لوله و اتصالات در حدود 7 تا 8 میلیون تومان نیاز است. بدین ترتیب شاید مخارج هزینه رادیاتور شاید بین 5 تا 10 درصد کمتر از اجرای سیستم گرمایش از کف باشد.

لیست قیمت لوازم گرمایش از کف

در ادامه لیست قیمت لوازم گرمایش از کف را آورده ایم. بدیهی است, بسته به شرایط و سلیقه مجری ممکن است, برخی از اقلام تغییرات جزیی داشته باشند. فوم گرمایش از کف, بست گرمایش از کف, پمپ, ترموستات و تجهیزات جانبی از جمله این موارد هستند.

فوم گرمایش از کف تخم مرغی یا مش و فوم ورقه ای هر مترمربع بین 90 تا 120 هزار تومان.

لوله سایز 16 برندهای ایرانی هر متر طول حدود 17 هزار تومان در مترمربع حدود 68 هزار تومان.

کلکتور گرمایش از کف به ازای هر انشعاب 100 هزار تومان رفت و 100 هزار تومان برگشت. شیر کلکتوری هر انشعاب 100 هزار تومان.

لوله اصلی از پکیج یا موتورخانه تا کلکتور سایز 32 هر متر طول بین 60 تا 70 هزار تومان.

جعبه کلکتور بسته به اندازه همراه با بست و یراق آلات در حدود 400 تا 600 هزار تومان.

به توجه به قیمت رادیاتور در حال حاضر هزینه اجرای سیستم گرمایش از کف مساوی با رادیاتور و در برخی موارد کمتر از شوفاژ برآورد میشود.