قیمت تعمیر و تعویض کفی کولر آبی و بدنه کولر

قیمت تعمیر و تعویض کفی کولر آبی و بدنه کولر

تعویض کفی کولر

پوسیدگیهای کف کولر در بسیاری موارد ما را ناچار به تعمیر و تعویض کفی کولر و جایگزینی کفی نو به جای کف سوراخ و پوسیده کولر میکند. در اغلب موارد در ابتدا پوسیدگی جزیی کفی کولر را میتوان با ایزوگام و مواد پلیمری اینچنینی آب بندی و تعمیر کرد, اما زمانی که تعداد و اندازه سوراخ و پوسیدگی زیاد باشد , چاره ای جز تعویض کفی کولر نیست.

شاید برای شما جالب باشد که بگوییم که وجود آب در کفی کولر در کلیه فصول سال از پوسیدگی کولر جلوگیری میکند و چیزی که باعث پوسیدگی کفی کولر میشود, این است که در هنگام سرویس کولر آبی رسوبات کف کولر را بتراشید. چرا که این مساله باعث میشود که رنگ یا پوشش کفی کولر همراه با رسوبات کنده شده و به مرور بر اثر اکسیداسیون هوا دچار پوسیدگی و خوردگی شود. بیشتر پوسیدگی های بدنه کولر از نواحی داخلی کولر به دلیل از بین رفتن پوشش روی ورق بدنه کولر است . از این رو بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار بدنه کولر را با اسپری یا رنگ روغنی رنگ آمیزی کنید.

قیمت تعویض کفی کولر

قیمت تعویض کفی کولر بسته به  سایز کولر و هزینه خرید کفی دارد. البته دستمزد تعویض کفی کولر نیز ممکن است با توجه به محل نصب کولر آبی افزایش یابد. معمولا دستمزد عوض کردن کفی کولرهای پشت بام در حدود 800 تا 950 هزار تومان میباشد و اگر محل نصب و نحوه تعویض کفی کولر سخت تر شود , اجرت تعویض کفی کولر تا 1/5 میلیون تومان نیز افزایش پیدا میکند. این افزایش قیمت به خصوص برای کولرهایی که در بالکن و ارتفاع نصب شده باشند میتواند مصداق باشد. بسیاری از کسانی که که کار سرویس و تعمیر کولر آبی میکنند حتی به دلیل مشکلاتی و مرارتهایی که این کار دارد, از آن طفره میروند.

قیمت خرید کفی کولر نیز بستگی به نوع , سایز , رنگ و پوشش و ضخامت ورق آن دارد.

تعویض بدنه کولر آبی

تعویض بدنه کولر آبی شامل, تعویض تشتک کولر,دربهای کولر, تعویض ستون و در برخی مواقع ستون کولر میشود. در مواردی که قسمت های بسیاری از بدنه کولر, مانند کفی کولر, ستون و سقف دچار مشکل است, بهتر است با خرید یک بدنه نو یا دست دوم کولر, لوازم کولر قدیمی را روی کولر جدید نصب کنید, چرا که کولر بسیار کهنه و قدیمی ارزش تعویض کفی یا ستون را نداشته و ممکن است در حین تعویض قسمتهایی از بدنه با مشکل مواجه شوید.

تعویض کفی کولر

انواع کفی کولر آبی

معمولا کولرهای تولید شده در سالهای اخیر دارای یک سایز مشخص و استاندارد برای هر سایز کولر آبی هستند و به تبع آنها اندازه کفی کولر آبی آنها نیز مشخص میباشد. اما در برخی موارد به خصوص در مورد کولرهای قدیمی به ویژه کفی کولر  ارج این مساله کمی تفاوت داشته و بایستی با ذکر برند و سایز کولر اقدام به خرید کفی کولر برای تعویض آن بنمایید.

کفی کولر 3000 یا 3500 , کفی کولر 4500 یا 5000 و کفی کولر 6500 یا 7000 از انواع کفی های کولر رایج در بازار میباشند.

در حال حاضر یعنی تابستان سال 1402 هزینه خرید کفی کولر حدودا بین 550 تا 750 هزار تومان میباشد. هر چه ضخامت ورق کفی بیشتر باشد , قیمت آن افزایش پیدا کرده و در صورتی که رنگ کفی کولر کوره ای باشد, طول عمر آن بیشتر میشود.

البته در سالهای اخیر نوعی کفی کولر به نام کفی پلیمری به بازار عرضه شده است که با قرار گرفتن در داخل کفی قدیمی راه حل راحتتری به جای تعویض کفی کولر میباشد اما در مورد طول عمر بایستی بگوییم که کارایی کفیهای فلزی را ندارند.

نحوه تعویض کفی کولر

بدنه کولر آبی دارای سه دریچه ( در بعضی کولرها 4 دریچه ) پوشال خور , 4 ستون یک کفی و یک سقف یا بدنه فوقانی کولر میباشد . برای تعویض کفی کولر لازم است که ستونهای متصل به کفی کولر باز شده و به کفی نو متصل شوند . برای این منظور چند روش پیش رو دارید .

روش اول جدا کردن سیم کشی, برزنت کولر و شلنگ کولر و وارونه کردن آن است. بعد از اینکه کولر را وارونه کردید, هر ستون دارای 2 پیچ متصل به کفی است که آنرا باز کرده و پس از جدا کردن کفی کهنه , کفی نو را جایگزین میکنید. در هنگام متصل کردن کفی کولر آبی, دقت کنید که ابتدا دریچه های کولر را جا زده و سپس با توجه به محل قرارگیری درب های کولر, کفی کولر را تنظیم و پیچ کنید. با این کار دربها به راحتی باز و بسته میشوند و در غیر این صورت ممکن است هنگام نصب درب کولر با سختی انجام شود.

اندازه گیری فاصله بین ستونها با متر نیز میتواند در فیکس بودن دربهای کولر بعد از تعویض کفی کولر به ما کمک کند.

روش دوم آویزان کردن کولر از سقف آن است که به تجهیزاتی مانند طناب و جرثقیل دستی نیاز دارد و آماده سازی آن کمی مشکل بوده ولی تعویض آن آسانتر است.

روش سوم تعویض کفی کولر این است که کفی قدیمی را جدا نکرده و مستقیما روی کفی جدید قرار دهیم . یعنی کولر همزمان دو کفی داشته باشد. برای انجام چنین کاری بایستی ابتدا جای زیرآب کولر را به دقت با دریل درآورده و سوراخ کنید.

سپس با قرار دادن کفی خریداری شده روی سقف کولر آبی با ضرباتی آرام  کفی را کمی گشاد کنید . سپس با قراردادن کفی کولر زیر کولر به آرامی و از هرچهار طرف روی کفی نو بگذارید . این کار  حتما بایستی توسط 2 نفر انجام شود.

در برخی موارد لازم است در صورت پوسیدگی ستونهای کولر علاوه بر تعویض کفی کولر اقدام به تعویض ستون کولر آبی نیز بنمایید.

تعمیر کفی کولر آبی

اما در بسیار از موارد میتوان سوراخ و پوسیدگیهای کوچک کولر را به وسیله ترمیم آن قسمت رفع و رجوع نمود. تعویض کفی کولر علاوه بر سخت و وقت گیر بودن بسیار هزینه بالایی داشته و روزنه و شکاف های کوچکتر را میتوان با قرار دادن لایه های ایزوگام , قیر سرد کفی کولر, اسپری و مواد پلیمری بر روی قسمت آسیب دیده تعمیر نمود. هزینه تعمیر کفی کولر آبی در حدود 200 تا 400 هزار تومان میباشد که بستگی به میزان پوسیدگی و قیمت مواد بکار رفته دارد. در صورت نصب ایزوگام در کف کولر بهتر است در محل قرار گیری پمپ آب کولر نیز قطعه ای ایزوگام به منظور افزایش مقاومت این ناحیه قرار داده شود.

در صورتی که دهنه شکاف ایجاد شده بزرگ باشد, میتوانید با استفاده از توری های فلزی و یا ورقه های آهنی و پوشش آنها بوسیله چسب آکفاریوم یا پرایمر نسبت به تعمیر کفی کولر اقدام کنید. البته تعویض کفی کولر استحکام و طول عمر بیشتری دارد.

در سالهای اخیر عایق رطوبتی مخصوص اینکار هم در فروشگاههای تاسیساتی و ابزار فروشیهای عرضه شده است که میتوانید با استفاده از دفترچه راهنمای آنها اقدام به استفاده از آنها کنید.

استفاده از سیمان و گچ و مصالح ساختمانی اصلا توصیه نمیشود, چرا که این گونه مصالح به دلیل جاذب رطوبت بودن خودشان عامل پوسیدگی در کف کولر میباشند.

برای افزایش طول عمر و جلوگیری از تعویض کفی کولر در سالهای بعد بهتر است پس از پایان فاصل کولر آب کولر کاملا تخلیه و کولر ایزوله شود و یا در صورت ایزوله نکردن اجازه دهید که کفی کولر حاوی مقدار مشخصی آب در خود باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (3)

  • حسین پاسخ

    تشکر از لطف شما ، که با تعویض کفی کولر منزل ما جلوی هزینه های بیشتر و خرید کولر نو گرفته شد.

    آوریل 6, 2022 at 10:26 ق.ظ
  • سعدی پاسخ

    سلام درود چطور درخواست کفی کولر دونار مدل 2800سفارش بدم ممنون

    جولای 26, 2023 at 9:10 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام, برای خرید کفی کولر بایستی به بازار لوازم کولر در خیابان سعدی جنوبی تهران یا دیگر فروشگاه های قطعات کولر در سطح شهرتماس بگیرید.

      آگوست 6, 2023 at 4:42 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *