تعمیر و سرویس کولر آبی شبانه روزی و لوازم کولر آبی

تعمیر و سرویس کولر آبی شبانه روزی و لوازم کولر آبی

سرویس کولر شبانه روزی

نصب , تعمیر و سرویس کولر شبانه روزی تعمیر کولر آبی و گازی

تلفن : 0912243737122533080 سراسر تهران

عیب یابی و راه اندازی و تعمیر کولر آبی و کولر گازی شبانه روزی

تعویض موتور کولر , تعویض یاتاقان کولر آبی , تعمیر پمپ آب کولر , برزنت, فولی, فلکه؛ شیر, شلنگ و غیره همراه با نصب و ارسال لوازم کولر آبی شبانه روزی, ارایه خدمات به شمال شرق غرب مرکز و جنوب تهران.

در سرویس و تعمیر کولر آبی شبانه روزی اغلب خرابی موتور کولر آبی, پمپ آب کولر, پارگی تسمه , نقص در سیم کشی و کلید کولر و یا سر و صدا یا قفل شدن یاتاقان باعث از کارافتادن کولر یا کاهش راندمان آن شده و سرویس و تعمیر کولر آبی شبانه روزی ضروری به نظر میرسد. از آنجا که شب های تابستان بعضا گرم بوده و برخی از افراد تحمل گرما را ندارند, نیاز به این خدمات به صورت فوری احساس شده و ما در تهران پایپر همراه با تجهیزات و قطعات کولر آماده ارایه خدمات به کلیه نقاط تهران هستیم.

سرویس کولر شبانه روزی تهران

تعمیر کولر آبی شبانه روزی

قطعا در روزهای گرم تابستان ممکن است یکدفعه با صحنه ای مواجه شوید, که به طور مثال تسمه کولر شما بریده شده است یا اینکه صدای جیرجیر از کولر آبی بیرون می آید و یا باد کولر گرم است، نمی دانید باید چه کار کنید و هوا نیز بسیار گرم است، قطعا در این نوع گرما کلافه می شوید بنابراین به سرویس کولر شبانه روزی نیاز دارید که در هر زمانی در خدمت شما باشد.

در این مقاله می خواهم به شما یاداور شوم که اصلا نگران از کار افتادن کولر در شب و ساعت های بی وقت نباشید, چرا که سرویس کولر شبانه روزی پایپر در تمامی نقاط تهران در خدمت شماست. در اصل ما لوله کشی پایپر را به شما معرفی می کنیم ولی کارشناسان حرفه ای که در اختیار داریم سرویس کولر شبانه روزی  را انجام می دهند.

سرویس کاران ما در کلیه نقاط تهران با پیش بینی خرابی های کولر در شب, با تهیه و دسترسی به اقلام اصلی مانند موتور کولر, پمپ آب کولر, تسمه, یاتاقان, شلنگ و دیگر لوازم ضروری به صورت سریع و  فوری در کلیه روزهای هفته و به صورت شبانه روزی در ارایه سرویس گوش به زنگ هستند.

تعمیر کولر آبی شبانه روزی

تعمیر کولر آبی شبانه روزی علاوه بر نیاز به تخصص و سرویس کار شبانه روزی در دسترس نیاز به لوازم کولر آبی شبانه روزی دارد. ما در تهران پایپر با پیش بینی و خرابی های احتمالی کولر علاوه بر ارایه سرویس تعمیر کولر آبی شبانه روزی به سراسر تهران, تا حد زیادی لوازم کولر آبی را به صورت شبانه روزی برای تعمیرات کولر و تا حدی فروش قابل ارایه داریم.

لوازم کولر آبی شبانه روزی

فروش یک سری لوازم مانند تسمه, پمپ, موتور کولر و دیگر قطعات ضروری از جمله وسایلی هستند که در تعمیر کولر آبی شبانه روزی مصرف میشوند, اما قطعاتی مانند قطعات موتور, یاتاقان, کفی کولر و قطعات خاص به دلیل استفاده کمتر به کار خدمات شبانه روزی کولر نیامده و برای تعمیرات یا تعویض این نوع لوازم در طول روز اقدام شود.

در صورت نیاز به لوازم کولر آبی شبانه روزی در هر نقطه از تهران برای ارسال قطعات کولر آبی با ما تماس بگیرید.

سرویس شبانه روزی کولر

چه زمانی کولر شما نیاز به سرویس دارد:

  • هنگامی که کولر نیاز به تزریق گاز داشته باشد( در کولر های گازی)
  • باد کولر گازی خنک است اما محیط را سرد نمی کند.
  • باد کولر گرمای آن غیرمتعادل است.
  • کمپرسور کولر گازی به درستی کار نمی کند
  • بعد از چند دقیقه باد کولر گرم می شود
  • در کولرهای آبی صداهای جیر جیر به گوش می رسد
  • باد کولر آبی گرم است

تعمیر کولر های گازی و آبی خود را به ما بسپارید.

سعی کنید قبل از شروع فصل گرما به سرویس کولر آبی خود بپردازید و تمامی نقاط را زیر نظر داشته باشید. کار خود را به کارشناسان حرفه ای بسپارید انها به شما کمک می کنند که بهترین راه را برای سرویس کاری انتخاب کرده و اینگونه سرویس کاری ها باعث طول عمر و دوام بیشتر کولر ها خواهد شد و در فصل گرما سرمای مطبوعی را به منزل و یا ساختمان شما می دهد. سرویس کار کولر هر نوع کولر چه گازی و اسپیلت ها و چه کولرهای آبی در هر زمان و به صورت شبانه روزی انجام می شود.

کولر آبی

بعلت عدم کنترل اثر سرمایش و ضمنا ایجاد رطوبت توسط کولر آبی این وسیله در طبقه بندی وسایل تهویه مطبوع كه دایما سرمایش و مقدار رطوبت نسبی محیط را تحت کنترل قرار میدهند به حساب نمی آید.

کولر آبی بدلیل بالابودن رطوبت در مناطق شرجی کارایی نداشته و بیشتر در مناطق خشک و نیمه خشک مورد استفاده قرار میگیرد. کولرهای آبی در دونوع متحرک و ثابت تولید به بازار عرضه میشوند.

کولر آبی پرتابل

کولرهای آبی پرتابل بیشتر در دفاتر کاری و مغازه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند و حداکثر توان آنها برای مساحتهای حدود 40 متر مناسب است.

بیشتر کولرهای آبی پرتابل پوشال هم دارند اما نوع بدون پوشال آنها نیز موجود است که میزان خنک کنندگی پایینتری دارد.

درکل این نوع کولرها آنطور که بایدوشاید پاسخ مناسبی بخصوص در گرمای بسیار زیاد به مصرف کننده نمیدهند و محدودیتهای مکانی باعث میشود که از این نوع کولر استفاده شود چون موتور نسبتا ضعیفتری نیز دارند.

کولر آبی ثابت یا هوایی

کولر آبی ثابت بیشتر در پشت بام ساختمان، بالکن، تراس، حیاط خلوت پارکینگ یا حتی داخل محیطهای باز نصب میشوند.

معروفترین برندهای کولر آبی کولر آبی آبسال ,انرژی آزمایش , ارج ساوالان میباشند .سرویس کولر شبانه روزی

علاوه برضخامت ورق بدنه کولر , مارک موتور کولر نیز درقیمت کولر آبی موثر است. کولر آبی بهترست درجایی نصب شود که درحین اینکه هوادهی مناسبی دارد در محیطی پوشیده ودور از گزند نور آفتاب باشد و درغیر اینصورت بهترست که سایبان , سقف یا وسیله ای برای محافظت کولر از گرمای خورشید نصب شود تا علاوه براینکه کارایی و بازدهی کولر افزایش یافته عمر کولر نیز بیشتر شود . سرویس کولر شبانه روزی

زیرا اگر داخل اتاق کولر آبی گرم باشد عمر موتور و پمپ کولر در اثر کارکردن در گرما کاهش میبابد و کارکرد آنها دردمای پایینتر عمر آنها را بیشتر میکند.

بطور کلی موتور کولرهای آبی در حال حاضر براساس قدرت فارغ از برند و مارک موتور کولر به چهار سایز اصلی تقسیم بندی میشوند.

تعمیر موتور کولر آبی

موتور کولر آبی سایز 3/4 برای کولرهای 6000 و 7000 به بالا

موتور کولر آبی سایز 1/2 برای کولرهای آبی 4500 و 5000

موتور کولر آبی سایز 1/3 مخصوص کولرهای آبی 3000 و 35000

موتور کولر آبی اتاقی مخصوص کولرهای آبی 2000 و 2500

بهترین برند موتور کولر آبی موتوژن و الکترژون تبریز میباشد.

این موتورهای دارای سیم پیچی مسی که بهترین نوع سیمپیچی هستند میباشد البته برخی تولیدکنندگان دیگر نیز از سیم پیچهای مسی استفاده میکنند که شاید زیاد معروف نباشند.سرویس کولر شبانه روزی

برخی تولیدکنندگان دینام کولر نیز از سیم پیچ آلومینیومی یا اصطلاحا تلفیقی برای ساخت موتور کولر استفاده میکنند که قیمت پایینتری نسبت به موتور کولر با سیم پیچ مسی دارند اما کیفیت آنها نیز نازلتر است. تهران توان , موتوسن از مارکهای دیگر موتور کولر هستند.

برای تعمیر موتور کولر آبی بهتراست آنرا با سیم پیجهای مسی تعمیر کنیم و برخی موارد ممکن است خرابی موتور کولر آبی بدلیل خرابی کلاج و بوشهای دینام کولر باشد.

سیم پیچی موتور کولر آبی

امکان سیم پیچی مجدد برای موتورهای موتوژن وجود دارد اما این ویژگی بستگی به مارک کولر برای بیشتر دینام غیرقابل سیم پیچی است .

بدنه كولرهای آبی معمولا فلزی و از ورق فلزی گالوانیزه ساخته میشود که دریک سمت آن دهانه خروجی هوا قرار دارد که  قابلیت اتصال برزنت به کانال توزیع هوا متصل میشود و معمولا سه دریچه است.

كه محل قرارگیری پوشالها بر روی آن تعبیه گردیده است. البته کولرهای هستند که ازبالا باد زده و چهار دریچه دارند و برای اماکن خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. در سالهای گذشته بدنه بعضی كولر آبی كولرها از پلیمرهای مقاوم ساخته شده است.

در داخل بدنه کولر فن  كه داخل یك وسیله حلزونی شكل قرار دارد، وظیفه مکش و دهش هوای تازه محیط خارج ساختمان و ارسال هوای مرطوب و خنک به درون کانال توزیع هوا را بر عهده دارد.

میزان فوت مکعب هوایی که در هر دقیقه کولر میدمد میزان قدرت دمنده یا کولر را نشان میدهد ؛ مثلا در کولر 7000 , 7000  مترمكعب بر ساعت هوای پیرامونی توسط دمنده مکیده شده به کانالهای کولر، هوا دمیده میشود.

دربهای کولر که  در اطراف كولر دریچه هایی برای ورود هوا پیشبینی گردیده كه بصورت شبكه بوده و از طرف داخل بر روی آن پوشالهای کولر که از چوب ریش ریش شده  و قرار دادن آنها در درون یک توری پالستیکی ساخته میشود با توجه به اندازه کولر بوسیله یک شبکه سیمی نصب میشوند و یا بجای پوشالها پد سلولزی قرار میگیرد.

به کولرهای که پد سلولزی بجای پوشال بکار برده شده کولر سلولزی میگویند. در قسمت فوقانی  درهای کولر یک ناودانی با تعدادی شكاف آبچكان قرار دارد که آب بوسیله واترپمپ از درونسینی میکده شده و بوسیله شیلنگ رابط به لوله های سقفی آبچکان انتقال میشود.

تعویض یاتاقان کولر آبی

یاتاقانهای کولر آبی وظیفۀ یاتاقانها نگهداری محور دمنده و انتقال انرژی ناشی از وزن و اصطکاک دمنده به بدنه است در زمان کارکرد کولر هراز چندی باید آنها را روغنکاری نمود،

بهترین یاتاقانها، یاتاقانهای لغزشی بوش و بلبرینگی هستند. نیروی مکانیکی چرخشی الکتروموتور از طریق فولی كوچك به كمك تسمه به فولی بزرگتر انتقال یافته و دمنده را به گردش در میآورد.

در صورت خرابی یاتاقان چرخش پروانه یا حلزونی با مشکل مواجه شده و علاوه بر هدر رفتن انرژی به موتور کولر فشار مضاعف وارد شده و ممکن است در طی مدت زمان کمی باعث شود تا شاهد گیرپاژ موتور کولر آبی باشیم . علاوه بر این ایجاد صدای ناهنجار در اثر خرابی یاتاقان میتواند باعث آزار و اذیت ساکنین و همسایگان شود.

برای تنظیم یا سایزشدن تسمه بایستی پیچ پایه های دینام را بازکرده  و با جابجا کردن پایه موتور، تسمه را میتوان اندازه نمود که نه شل باشد که روی پولیها کمانه کند و نه آنقدر سفت باشد كه به موتور و یاتاقانها آسیب وارد شود.

تعمیر کولر آبی شبانه روزی

بهمین منظور به دو طرف تسمه در نزدیکی پولی کوچک توسط انگشتان دست نیرو اعمال میکنیم و اگر فاصلهای به اندازه 19 الی 20 میلیمتر یك 2 سانت بوجود آید، تنظیم دقیق انجام شود.

چهار راهی سقفی اتصالی که وسیله متصل شدن شیلنگهای آبریز کولر است. در میان سقف کولر نصب شده و یک سمت باشیلنگ به پمپ کولر و سه دهانه دیگر آن توسط شیلنگ به آب پخش كن میریزد.

آب پخشکن هم وسیله ریزش آب به درون ناودانی درب کولرهاست. سبد پمپ کولر جنس پلاستیک بوده و مانع مکیده شدن خرده پوشالها و آشغالهای  ته نشین شده درون تشک به داخل پمپ میشود.

شناور كولر برای تنظیم  سطح آب كولر در یك حد معین و ممانعت از سرریز آن از شیر شناور استفاده میشود, بطوری كه با افزایش سطح  آب در کفی  كولر این شیر بسته شده و با کاهش سطح آب باز میگردد و كمبود آب در كولر را تلافی مینماید.

زیراب کولر آبی اگركه شیر شناور خراب شده باشد یا درست نصب نگردیده باشد آب اضافی از طریق سرریز تخلیه میگردد. زیراب یا آببند کفی کولر دو کاربرد مهم دارد.

تعمیر کولر شبانه روزی

كاربرد اول این است که در صورت خراب بودن یا تنظیم نبودن شناور کولر سطح آب به حدی زیاد میشود  که از لبه های تشتک، آب سرریز نكند و باعث تجمع رسوبات در لبه خارجی تشتک و پوسیدگی آن نشود.

كارایی دیگر برای عمل شستشوی تشت کفی کولر درصورتیکه در کف آن لجن و رسوبات جمع شده باشد، پس از نظافت کف تشتک با باز کردن لوازم سرریز و جدا کردن آن از تشتک، آب، رسوبات و لجن کف تشتک خالی میشود.

آبی كه دایما از آب ناودانیها پاشیده میشود، پوشالها را مداوم خیس نگه میدارد. وقتی حلزونی حركت می كند هوای بیرون از روی پوشالهای مرطوب میگذرد و باعث تبخیر قسمتی از آب روی پوشالها میشود.

سرویس کولر آبی آبسال

گرمای مورد نیاز برای تبخیر از هوا و باقیمانده آبگرفته میشود. و در نتیجه هم هوا و هم آب خنك میشود.

این قسمت از خنک کنندگی هوا درست مثل پیچیدن گونی دور منابع اب یا خیس کردن کوزه های آب در قدیم عمل میکند. هوای خروجی از كولر آبی مضاف برخنكی از گرد و غبارنیز تسویه شده و وارد اتاق میگردد به همین خاطر  روزنه های پوشال به خاطر آلودگی کم کم کور شده ، میبایست پوشالها در هر دوره تعویض گردد، به كولر آبی  سیستم تبرید خنك كن تبخیری نیز گفته میشود.

ساخت پایه کولر آبی

برای اتصال کولر آبی در محل نصب به دلیل قرار گرفتن سرریز در تشتک سینی کولر، برآمدگی سردنده و مهره سرریز کولر، امکان تخلیه آب درون تشتک و فاصله داشتن دهانه کانال توزیع هوا از کف محل نصبکولر، بایستی کولر در ارتفاعی از کف ساختمان نصب گردد.

بدین لحاظ یکی از تجهیزات برای نصب کولر آبی ساخت چهارپایه است و بدلیل اماکن متفاوت محل نصب پشتبام، بالکن، حیاط خلوت، پاسیو،کنار پنجره , تراس حیات فرق دارد.

برای اتصال دهانه کولر به دهانه کانال از برزنتهای مختلف  استفاده میشود اتصال برزنت  با استفاده ازچسب , پیچ و بست آماده پلاستیکی انجام میشود. برزنتها نیز انواع پلاستیکی , نخی و کانتینری دارند.

هنگام نصب كولر، محلي را انتخاب كنيد كه ايجاد لرزش وصدا ننمايد مثل روي ستون ها ونزديك ديوار ها .

سرویس کولر آبی سلولزی

ديواره هاي كولر را جدا كنيد ودر صورت نياز پوشال ها را تعويض كنيد. ضمنا پوشال ها بايد به گونه اي توسط توري هاي سيمي محكم به درپوش ها بسته شوند كه آب از آنها بر روي فن ويا تسمه وپمپ وموتور نريزد.

كف كولر را شست وشو داده ودر صورت زنگ زدگي ،سوراخ شدن آن را ترميم كنيد. البته بهتر است در پايان فصل گرما واز كار انداختن كولر محل های زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ كاري نماييم. ياتاقان هاي توربين و جا روغني هاي روي موتور را روغن كاري كنيد وبا دست هر دو فلكه را بچرخانيد تامطمئن شويد كه مانعي در حركت آن ها موجود نيست.

تسمه وفلكه هاي (پولي ) موتور وتوربين بايد در يك امتداد باشند تا موجب لنگي وساييدگي تسمه و لرزش نشود. برای اتصال لوله مسی یا پالستیکی به آب شهر و شیر شناور كولر ابتدا تعداد یک عدد مغزی و شیرفلکه از مواد آببندی نوار تفلون و به لوله آب شهر متصل می كنند.

لوله کشی کولر آبی

استفاده از شیر فلکه برای قطع و وصل نمودن جریان آب در موقع تعمیرات است و بعد از شیر فلکه یک عدد تبدیل با استفاده از نوار تفلون به شیر فلکه متصل میشود.

سپس لوله مسی یا لاستیکی به خروجی شناور كولر و تبدیل متصل میشود. برای قطع و وصل نمودن جریان آب به کولر در مواقع تعمیرات و تعویض شیر شناور، لوله مسی یا پلاستیکی از شیرهای بین مسیر مثل شیر فلکه کشویی یا شیرهای کولری تبدیلی ستفاده میشود.

عیب یابی تعمیر کولر آبی شبانه روزی

  • ایراد- با زدن كليد ها ،الكتروموتور دو دور وپمپ آب روشن نمي شوند.

خرابی- فيوز قطع است ويا خراب شده.

رفع مشکل- ورود و خروج فاز به فيوز را بتوسط فاز متر بررسی نماييد. اگر به فيوز فاز مي رسد امابا حركت اهرم آن فاز خارج نميشود ،فيوز خراب شده است آن را با مینیاتوری هم آمپر خودش تعويض نماييد.

  • ایراد- با زدن كليد ها الكتروموتور وپمپ آب روشن نميشود.

خرابی- در فاز يا نول اصلي سيم رابط  مشكلی بوجود آمده.

رفع مشکل- اگر در مینیاتوری درون كليد برق وجود دارد ،فيوز هم سالم است, اما به ترمينال كولر برق 220 ولت نميرسد،بطور قطع سيم (كابل) رابط دچار اشكال شده است.آن را تعويض نماييد.

  • ایراد- موتور كار می كند اما باد كولر خنک نيست.

خرابی- در كف تشتك آبی وجود ندارد.

رفع مشکل- عدم وجود آب يا كافی نبودن آن مي تواند به سوراخ شدن کفی كولر – نشت نمودن آب از شير آب یا شلنگ کولر- تنظيم نبودن و خراب بودن فلوتر (شناور) مربوط باشد.

خرابی- کار نکردن پمپ آب کولر

از کار افتادن پمپ آب کولر ممکن است به دلیل خرابی پمپ و یا نداشتن قدرت کافی برای پمپاژ کردن آب به سمت پوشال ها بوده که با تعویض یا تعمیر پمپ آب رفع میشود. قطع شدن سیم کشی پمپ آب از کلید داخل منزل یا سیم کشی کولر آبی نیز از دیگر علل کار نکردن پمپ آب کولر است.

خرابی – انسداد لوله های آبرسانی به پوشال ها

وجود خرده پوشال یا دیگر ذرات ممکن است مانع از رسیدن آب به کل پوشال ها یا قسمتی از آنها شود که این مساله از خیس شدن پوشال جلوگیری کرده و باد خنک تولید نمیشود.

  • ایراد- موتور كار می كند اما باد كولر خنک نيست.

خرابی- واتر پمپ عمل نمي كند يا شلينگ رابط پاره شده.

رفع مشکل- به كنار كولر برويد وبه پوشال ها دقت نماييد.

اگر صداي ريزش آب به گوش نرسيد وهمچنين قطرات آب جاري روي پوشال ها رؤيت نشد،مطمئن باشيد در سيستم پمپاژ آب مشكلي بوجود آمده.

اين عيب مي تواند به خود واتر پمپ ويا پارگی شلينگ مربوط باشد.دريچه ها را باز نماييد تا مورد معيوب را دقيقا شناسايي كنيد.

خرابي واتر پمپ مي تواند به هر زگرد شدن پروانه ويا نيم سوز شدن موتور مربوط باشد البته گاها ديده مي شود كه واتر پمپ كاملا سالم است اما در سيستم برق رساني به آن مشكل بوجود آمده قبل از آن كه واتر پمپ را سوخته تلقی كنيد، سيم هاي رابطش را جدا نموده و بتوسط دو سيم ديگر به آن برق 220 ولت برسانيد. اگر عمل نكرد وپروانه هم گريپاژ نيست پس واتر پمپ سوخته است در صورت پاره شدن شلينگ نيز آن را تعويض نماييد.

خرابی- سوراخ ناودان ها مسدود شده.

  • ایراد- موتوركار مي كند اما باد كولر خنك نيست.

رفع مشکل- دريچه ها را از كولر جدا نموده ودر صورت امكان پوشال ها را نيز جدا نماييد سپس سوراخ هاي موجود روي ناودان ها را با پاک کننده و بورس بشوئيد تا جرم روي حفره ها كاملا پاك شود.

سپس ناودان ها را با آب كافي بشوئيد تا بوی پاک کننده  كاملا رفع گردد،  سپس پوشال ها وشبكه هاي توری را ببنديد و مطمئن باشيد به تهويه مناسبي دست خواهيد يافت.

  • خرابی- واتر پمپ والكتروموتور دو دور در حال كارند اما خنك كنندگي كولر ، كيفيت چندانی ندارد.

مشکل- تسمه تنظيم نيست.

رفع مشکل- براي تنظيم تسمه بايد پيچ هاي پايه الكتروموتور را شل كرد و پايه را طوري جابجا كرد كه تسمه نه شل باشد كه روي فولی ها ئكمانه كند ونه آنقدر سفت باشد كه محور را تحت تنش قرار داده بوش ويا تاقان ها را خراب كند ويا سبب سوختگي موتور گردد.

بهترين حالت

رگلاژ تسمه آن است كه اگر تسمه را نزديك پولي كوچك توسط دو انگشت به هم نزديك كنيم به اندازه يك بند انگشت با هم فاصله داشته باشند. يا اينكه اگر موتور را خاموش نموديم سريع فن توقف نكند بلكه حدود 5 الي 6 دور بزند سپس بايستد.براي تعويض تسمه ضخامت وطول تسمه را بايد جزء مشخصات آن در نظر داشته باشيد.

  • ایراد- واتر پمپ والكتروموتور در حال كارند اما خنك كنندگی كولر كيفيت چنداني ندارد.

خرابی- پارچه برزنتي لرزه گير پاره است.

رفع مشکل- پارچه برزنتی را بررسی نماييد واگر در آن پارگی مشاهده و قابل تعمير نيست،آن را تعويض نماييد.

  • خرابی- واترپمپ و الكتروموتور كار می كنند اماخنك كنندگی كولر كم است.

ایراد- موتور فن نيم سوز است.

رفع مشکل- بتوسط يك آمپر متر ،جريان موتور فن را اندازه گيري نموده و با جريان ثبت شده بر روي آن مطابقت دهيد.اگر جريان اندازه گيری شده چند برابر جريان نامي موتور بوده وبدنه استاتور سريع داغ مي شود موتور نيم سوز است.

  • خرابی- واتر پمپ والكتروموتور درحال كارند اما كيفيت خنك كنندگی كم است.

رفع مشکل- مقدار پوشال ها كم است وهوا آزادانه وارد كولر مي شود.

رفع مشکل- اگر پوشال ها را تعويض نموده ايد ،در جاگذاري پوشال های جديد دقت به عمل نيامده سعي شود جاگذاري پوشال ها يكدست باشد وپوشال ها همه ي سطح در پوش ها را اشغال نمايد زيرا اگر قسمتي بدون پوشال باشد هواي گرم خارج كولر از آن قسمت مكيده شده وبه محيط ساختمان راه يافته وتهويه هوا را مختل مي سازد.

  • ایراد-موتور فن كار نمي كند  پمپ آب كار مي كند.

خرابی- به موتور فن برق نمی رسد.

رفع مشکل- ممكن است فاز مربوط به موتور در كليد مخصوص كولر قطع شده ويا موردي مشابه در مورد نول صورت گرفته باشد.اگر مشكل از پارگی و يا قطع شدگي فاز يا نول است ،نقطه پاره شده را ترميم نماييد.

  • ایراد- موتور فن كار نمی كند.

خرابی- بازدن كليد بين كنتاكت هاي ترمینال کولر آبی برق 220 ولت وجود دارد اما راه نمی افتد. رفع مشکل- به عيب يابي موتور هاي آسنكرون مراجعه كنيد.

  • خرابی- موتور صداي هوم مي دهد.اما براه نمی افتد.

رفع مشکل- براي اطلاع بيشتر به عيب يابي موتور ها مراجعه نماييد.

اما بطور مختصر متوان گفت :سيم پيچ راه انداز سوخته است . سيم بندي راه انداز به كليد گريز از مركز وصل نشده است. پس از خاموش كردن كولر كليد گريز از مركز به حالت عادي خود باز نگشته است. تسمه بيش از حد سفت شده است-پولي ها در يك امتداد نيستند- سيم بندي دور تند نيم سوز شده است. اگر موتورفن 4 3 اسب است،احتمال دارد خازن راه انداز آن سوخته باشد.

  • ایراد- فقط يكي از دور هاي موتور فن كار مي كند.

خرابی- سيم مربوط به دور دوم از صفحه كليد موتور قطع شده.

رفع مشکل- ابتدا برق كولر را قطع نماييد.سپس سيم هاي مربوطه به موتور را از آن جدا نموده و با اهم متر هر سيم پيچ به كليد موتور را بر بررسی نماييد.به احتمال زياد يكي از سر سيم هاي HI و يا LOW از صفحه كائوچويی جدا شده است كه مي بايست سيم مربوطه را لحيم نماييد. اگر پارگي در درون استاتور باشد،كار قدري مشكل مي شود وبهتر است در صورت عدم تخصص كافي به سيم پيچ هاي استاتور دست نزنيد واز تعميركار کولر آبی مجرب كمك بگيريد.

خرابی- فقط يكي از دور هاي موتور فن كار مي كند.

رفع مشکل- يكي از سر سيم هاي رابط بين كليد تبديل وپايه های LOW ويا HI در مسير قطع شده است.

رفع مشکل- براي آن كه مطمئن شويم سيم هاي رابط بين تبديل و موتور سالم اند بهتر است دو خروجي را داخل كليد تبديل به يكديگر متصل نموده ودو سيم متصل به پايه هاي LOW و HI رااز اتصالات تخته كليد موتور جدا نموده واهم متر را به آن ها متصل مي كنيم .اگر دو سيم رابط سالم بوده ودر مسير دچار پارگي نشده باشند عقربه منحرف شده ومقداري اهم كه در واقع اهم سيم هاي رابط است را نشان مي دهد. واگر عقربه منحرف نشده ،سيم ها دچار پارگي شده اند وچون كابل چهار سيمه است بايد كابل اصلي تعويض شود.

  • ایراد- فقط يكي از دور هاي موتور كار مي كند.

خرابی- كليد گريز از مركز عمل نمي كند.

رفع مشکل- در موتور كولر هميشه در لحظه اول سيم پيچهای استارت ودور تند در مدارند وبه محض رسيدن سرعت موتور به 75 درصد سرعت نامي كليد عمل نموده واستارت را از مدار خارج مي كند و با خارج شدن استارت دور تند در مدار مانده و موتور سرعت مي گيرد.سپس مي توان با تغيير دادن وضعيت تبديل از دور كند موتور استفاده نمود.

واگر كليد گريز از مركز عمل نكند وسيم پيچ كمكی در مدار باقي بماند، موتور سرعت چنداني نداشته وضمن بگوش رسيدن صداي خشن از موتور ،داغ هم مي شود. مشكل كليد گريز از مركز معمولا

شكستن صفحه فيبري ويا اكسيد شدن فنر ها است كه مي بايست روتور را از استاتور جدا نموده وپس از سرويس محرك كليد ، يقينا موتور به كار نرمال خود ادامه مي دهد.

فقط يكي از دور هاي موتور كار میكند.

خرابی – كليد تبديل خراب است.سرویس کولر شبانه روزی

رفع مشکل- به علت بالا بودن جريان مصرفی در كولر  بعضا كنتاكت ها درون كليد تبديل به يكديگر جوش مي خورند.قاب كليد تبديل را باز نموده ،وبا اهم متر در حالي كه فيوز اصلی كولر قطع است  از حركت اهرم كليد بين كنتاكت مشترك با دو خروجی اطمينان حاصل كنيد.

اگر در كنتاكت ها جوش خوردگي ديده شود،آن ها را از يكديگر جدا نموده و پس از سمباده كشي كليد را مجددا در مدار قرار مي دهيم.اگر همچنان عملكرد مثبتي نداشت آن را تعويض مي كنيم. خرابی- با روشن نمودن كولر ،موتور براه نمیافتد اما اگر فولی با دست چرخانده شود موتور بكار خواهد افتاد.

  • ایراد- صداي كولر در حال كار زياد است.

دلیل- پولي ها يا يكي از پولي ها شل شده است.

رفع مشکل- در پوش سمت پولي ها را از بدنه جدا نموده واتصال آنها به محور را كنترل نماييد.در صورت لزوم ،پولي ها را محكم بر روی محور فن ببنديد.

  • خرابی- صداي كولر در حال كار زياد است.

تعمیر کولر آبی شبانه روزی

مشکل- ياتاقان ها گشاد شده اند.

رفع مشکل- در پوش هاي دوطرف فن را باز نموده ومحور را بصورت قایم حركت دهيد اگر محور حركت عمودي داشت ،نياز است بوش ها را تعويض نماييد.البته در برخی موردها یاتاقان سالم بوده اما به سبب شل شدن بست ياتاقان اين عيب بروز ميكند.

خرابی- صداي كولر در حال كار زياد است.

ایراد- شفت حلزونی تاب بر داشته است.

رفع مشکل- اگر شفت فن تاب داشته باشد،در حال گردش لنگی میزند و علاوه بر توليد صداي زياد،سبب خرابی ياتاقان نيز می گردد.

رفع اين عيب نياز به تجربه ومهارت خاصی دارد و بهترین راه تعویض شفت است که دوسایز 2 و 2/5 میباشد.

ایراد-صداي كولر در حال كار زياد است. رفع مشکل- صدا از موتور فن است. سرویس کولر شبانه روزی رفع مشکل- صداي ناهنجار موتور فن مي تواند از در گير شدن پروانه کولر آبی با در پوش به سبب خرابي يا تا قان وتاب داشتن محور فن ناشی گردد. موارد فوق راتست کنید. وقطعه معيوب را شناسايي وعيب را بر طرف نماييد.

ایراد- صداي كولر در حال كار زياد است.

رفع مشکل- تسمه خراب است.سرویس کولر شبانه روزی

رفع مشکل- ساییدگیهای  روي تسمه موجب صداي خشن كولر در حال كار ميشود. اگر تسمه معيوب است با ارائه آن به فروشگاه قطعات كولر، تسمه اي با سايز خودش را تهيه نماييد.

  • ایراد- موتور فن مکررا خاموش وبصورت خودكار روشن ميشود.

رفع مشکل- روشن وخاموش شدن مرتب موتور نشانگر وجود برق کشی سر راه سيم مشترك موتور ويا داخل دینام ميباشد.در برخی از لوازم برقی مثل چرخ گوشت ها جهت حفاظت موتور در برابر آمپر بالا ويا اتصال كوتاه در داخل موتور از محافظ استفاده می شود.

فیوز محافظ کولر آبی

اين محافظ بعضا فيوز شيشه اي است كه جريان نامي آن متناسب با جريان کولر انتخاب ميگردد ودر موارد ديگر از اورلود بعنوان محافظ استفاده مي شود. با عبور جريان بيش از اندازه از وسيله وبوجود آمدن گرماي زياد اورلود بطور خودكار عمل كرده وجريان را قطع مي كند و با سرد شدن مجدد دینام جريان بر قرار وموتور به حركت در می آيد.

عوامل تحريك كننده اورلود در كولر عبارتنداز: نيم سوز بودن موتور خارج نشدن سيم پيچ استارت از مدار (عمل نكردن كليد گريز از مركز )- سفت بودن تسمه – گريپاژ بودن ياتاقان ها

بسته بودن دريچه هواي كولر ودر نتيجه آن سرویس کولر شبانه روزی تراكم هوای داخل كه گردش فن را مشكل میسازد.

در يك راستا نبودن فولی کولر .سرویس کولر شبانه روزی كليه موارد مذكور مي بايست مورد به مورد بر رسي گردد تا مشكل اصلي شناسايي وعيب بر طرف شود. ایراد- آب كولر سرريز مي شود. برای ممانعت از سرریز آب از کولر بایستی شناور سالم و تنظیم باشد.

نحوه سرویس کولر آبی و تنظیم شناور

برای تنظیم کردن شیر شناور ابتدا بایستی کولر در حالت تراز قرار گرفته و به نکات زیر نیز توجه شود. تعمیر کولر آبی شبانه روزی.

1 شیر فلکه آب کولر را باز كنید. سرویس کولر شبانه روزی .

2- تا حدود یك سانتیمتر زیر سرریز از آب پركنید.

درصورتیکه سطح آب تشتک به ارتفاع حدود یک سانتیمتر به زیر سرریز برسد و شناور جریان آب را قطع نماید شناور تنظیم است.

رفع مشکل- اين مشكل می تواند به تنظيم نبودن فلوتر مربوط باشد.

همچنين سوراخ شدن گوي پلاستيكي شناور سبب مي شود گوي پر از آب شود وبه ته آب تشتك رود، در نتيجه آب بيش از حد وارد كولر شده وسر ريز می كند در اين صورت مي بايست شناور تعويض شود.

  • ایراد- هنگام كار كولر قطرات ريز آب وارد محيط مي شود.

رفع مشکل- شلينگ پاره شده و آب بداخل پره هاي تور بين پاشيده می شود. آب از طريق پوشال وتسمه بداخل فن ريخته می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • you movies پاسخ

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    ژوئن 28, 2021 at 11:53 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *