خم کردن لوله محاسبات خمکاری دستگاه و روشها

خم کردن لوله محاسبات خمکاری دستگاه و روشها

خم کردن لوله

خم کردن لوله به روشهای مختلف و به منظورهای ویژه ای صورت میگیرد. از لحاظ استاندارد خمکاری لوله دارای شرایط خاص بوده و بایستی طوری انجام شود که برای بکارگیری این شرایط استاندارد را داشته باشد. خم کردن لوله مخصوص لوله های فولادی سیاه و لوله گالوانیزه مورد استفاده در لوله کشی ساختمان , لوله کشی گاز و شوفاژ, ساخت رینگ جکوزی , لوله های پتروشیمی , ساخت ماشین آلات و دستگاه های مختلفی انجام میگردد, که هرکدام به لحاظ نوع خم , تغییرات سطح مقطع لوله و ایجاد تنش و کاهش مقاومت لوله باید از شرایط ویژه ای پیروی کنند.

انواع روش های خم کردن لوله

به طور کلی خمکاری لوله به دو روش خم کاری سرد و خم کاری گرم انجام میپذیرد که هرکدام دارای شرایط و هزینه های مختلفی هستند. در برخی موارد ممکن است خمکاری لوله به صورت سری کاری و در برخی مواقع به صورت مقطعی و سفارشی انجام شود.

محاسبات خمکاری لوله

استاندارد خمکاری لوله بسته به جنس و کاربرد لوله دارای محاسبات خاصی است. نرم افزارهای خاصی برای محاسبه شعاع خم لوله وجود داشته که با توجه به مصارف مختلف تفاوتهایی دارند. سایز و آلیاژ لوله نیز میتواند در محاسبات خمکاری لوله لحاظ شود.

خمکاری لوله به روش سرد

خمکاری لوله به روش سرد یا دستی به شیوه های گوناگونی انجام میشود. خم کاری لوله به روش چرخشی کششی , شیوه سه غلتکی , پرسی و فشاری انجام میگردد.

روشهای سرد انعطاف پذیر نبوده به همین دلیل، این روش در خم لوله هایی با اندازه های کم بکار گرفته میشوند.

شکل ظاهری لوله بعد از خمکاری تغییر رنگ پیدا نمیکند. به همین دلیل در این روش عیوب ظاهری ایجاد شده بعد از کار به راحتی قابل پوشش است .خم کاری به شیوه سرد نسبت به گرم برگشت پذیری بیشتری دارد. سرعت کار این شیوه بالا بوده به همین جهت شیوه ای نسبتا کم هزینه می باشد. لوله کشی شوفاژ , لوله مسی و لوله های ساختمان بیشتر با روشهای سرد صورت میگیرد.

لازم به ذکر است که استفاده از روش خمکاری در لوله کشی گاز غیر استاندارد بوده و به دلیل اینکه خم لوله گاز ممکن است باعث آسیب رساندن به لوله و مخاطرات احتمالی نشت لوله کشی دارد, به طور کلی ممنوع است.

خم کردن لوله

خمکاری لوله کششی چرخشی

در شیوه کششی چرخشی که توسط دستگاه مخصوصی انجام میشود , گیره به فریم متصل شده است به طور همزمان شروع به گردش می کنند سپس لوله در درون قالب قرار می گیرد و خم می شود . با مکانیزم خاصی که این شیوه  خمکاری کششی دارد همچنین حرکت اهرم این دستگاه همراه با لوله، از تغییر شکل سطح مقطع لوله یا بیضی شدن لوله جلوگیری می شود.

خم لوله سه غلتکی

این دستگاه همان ظور که از نامش پیدا بوسیله سه غلتک در زوایای مختلف به لوله فشار آورده و باعث خم کردن لوله میشوند. این شیوه بیشتر برای خم کردن لوله های با سایز بزرگ بکار گرفته میشوند.

خمکاری لوله

روش خمکاری لوله به روش پرسی

در لوله کشی شوفاژ و یا  در ساخت برخی لوازم مانند میز و صندلی که به دلیل اینکه شعاع خمکاری دارای شرایط مشخصی نیست از این روش برای خم لوله استفاده می کنند. در دستگاه خمکاری لوله به روش پرسی فشار مورد نیاز به وسیله  یک جک هیدرولیکی تامین می شود و لوله بعد از قرار گرفتن میان دو غلتک خم می شود . در این روش احتمال دوپهن شدن لوله زیاد است .

خمکاری لوله به شیوه فشاری

شیوه کار در این نوع دستگاه به شکلی است که قالب ثابت می ماند سپس قطعه متحرک دستگاه در حین حرکت، لوله را به درون قالب هل می دهد . روش خمکاری لوله مسی به شیوه خمکاری فشاری می باشد.

خمکاری لوله به روش گرم

خمکاری لوله به روش گرم یک روش قدیمی بوده که البته به خاطر گرم شدن قسمت حرارت دیده تا حد زیادی از مقاومت آن کاسته میشود و اغلب سعی میشود که از روش سرد استفاده شود. علت آن نیز به هم ریختن ساختار ملکولی فلز مورد استفاده بر اثر گرما میباشد.

در این شیوه میزان تغییر ضخامت دیواره خارجی قابل اندازه گیری است. به دلیل استفاده  از شن داغ در داخل لوله حتما باید لوله را بعد از خمکاری تمیزکاری کرد.

پس از خم کردن لوله ممکن است, اشکالاتی مانند چروک خوردگی و یا تغییر سطح مقطع بر روی کارظاهر می شود. البته خم کاری لوله های با سایز بزرگ در این روش تا حد زیادی راحت تر انجام میشود . هزینه این شیوه خمکاری نسبت به روش های سرد بیشتر است , چرا که  مصرف انرژی زیاد در فرآیند گرم خم لوله می باشد.

خمکاری لوله مسی

برای خم کرد لوله های مسی به خاطر انعطاف زیاد از روش هم کردن دستی و از فنرهای خم کن لوله استفاده میشود.

خمکاری لوله مسی

خمکاری لوله برق

خمکاری لوله کشی برق ساختمان یکی از موارد پرمصرف لوله های فولادی است. برای این منظور از دستگاه فنر دستی به همراه حرارت دادن به مدت 10 ثانیه و سپس سرد کردن آن استفاده میشود.

خمکاری لوله استیل

برای خمکاری لوله استیل اغلب از روش سرد استفاده میشود. این لوله ها نه به اندازه لوله مسی اما بسته به نوع استیل تا حدود 3 درصد انعطاف کششی دارند.

محاسبه خم کردن لوله

همانطور که میدانید طول لوله مهمترین پارامتر در خمکاری لوله است. بسته به زاویه و نوع خم بایستی این محاسبات صورت گرفته و از آنجا که در روشی ممکن است , طول خم متفاوت باشد , بایستی این محاسبه دقیق صورت بگیرد . البته در برخی از موارد نوع و طول خم خیلی مهم نیست و میتوان بدون محاسبه این کار را انجام داد.

جهت خمکاری لوله های مختلف بهتر است بسته به نوع خمکاری متخصص همان زمینه را یافت  , چرا که این کار هم تقریبا یک حرفه تخصصی میباشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *