19 علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی

19 علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی

علت نشت آب از زیر توالت

پیدا کردن علت نشت آب از زیر توالت و سرویس های بهداشتی در بسیاری مواقع کار نسبتا سختی بوده و نیاز به تجربه در عیب یابی و پیدا کردن دقیق علت نشتی ها دارد. برای پیدا کردن علت نشت آب از توالت در برخی موارد نیاز به آزمون و خطاهایی دارد, که بعضا چند روز زمان برای صبر کردن و حصول اطمینان از نشتی دارد. به دلیل اینکه اینگونه نشتی ها میتواند علل مختلفی از خرابی عایق بندی و لوله کشی ساختمان دارد, در بعضی موارد نمیتوان به شکل قاطع و در آن واحد عیب یابی کرده و برای تعمیرات مربوطه دست به اقدام زد.

برای نشت یابی در چنین مواردی علاوه بر مشاهده نشتی از سرویس بهداشتی طبقه زیرین احتمالا نیاز به دسترسی به سرویس بهداشتی طبقه بالا نیز باشد. از انجا که اغلب سرویس بهداشتی ها دارای سقف کاذب هستند, شاید بتوان اطلاعاتی از زیر سقف کاذب به دست آورد.

از آنجا که پیدا کردن علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی تفاوت هایی دارد, ما در اینجا به شکل جداگانه به بررسی هر یک از این موارد میپردازیم.

علت نشت آب از زیر توالتعلت نشت آب از زیر توالت ایرانی

علت نشت آب از زیر توالت ایرانی شامل چند بخش به شرح زیر است:

  • نشتی به دلیل معیوب شدن عایق سرویس بهداشتی اعم از ایزوگام یا قیروگونی
  • نشتی آب از بندکشی و کاشی کاری کف یا دیوار توالت
  • نشتی حاصل از شکستگی کاسه توالت
  • خرابی شناور فلاش تانک و ورود مداوم آب به کاسه توالت
  • نشتی به دلیل گرفتگی, شکستگی یا آب بندی نبودن لوله فلاش تانک 
  • نشتی به دلیل آب بندی نبودن سوراخ کاسه توالت با دهانه لوله فاضلاب
  • شکستگی یا خارج شدن از آب بندی شترگلویی توالت ایرانی
  • ترکیدگی لوله آب سرویس بهداشتی
  • شکستگی و نشتی از شیر توالت یا اتصالاتی مانند لنگی 
  • نشتی آب از شیر پیسوار روشویی سرویس بهداشتی
  • نشتی آب از لوله فاضلاب روشویی سرویس بهداشتی
  • نشتی آب از رایزر آب یا فاضلاب مجاور سرویس بهداشتی 
  • گرفتگی لوله های فاضلاب و نیاز به استفاده از فنر لوله بازکنی

همه موارد فوق کمابیش تا حدودی احتمالا اتفاق افتاده و در برخی از موارد ممکن است با یک ترفند کوچک, کار رفع نشتی انجام شده و در برخی از نشتیها بایستی تخریب و حتی تعمیر سرویس بهداشتی انجام شود. 

علت نشت آب از زیر توالت فرنگی

علت نشتی آب در توالت فرنگی نیز در بسیاری موارد شبیه به توالت ایرانی بوده و برخی موارد متفاوت است.

نشتی از عایق و بندی کشی کاشی های کف سرویس بهداشتی,نشتی های مربوط به لوله, شیرآلات و فاضلاب روشویی توالت فرنگی, نشتی های حاصل از رایزر آب و فاضلاب کنار سرویس,گرفتگی لوله فاضلاب توالت فرنگی,شکستگی شیر پیسوار یا شیر توالت, ترکیدگی لوله آب و فاضلاب از موارد مشترک علت نشت آب زیر توالت فرنگی و ایرانی هستند.

اما نشتی هایی که احتمالا به شکل اختصاصی در سرویس بهداشتی های دارای توالت فرنگی رخ میدهند, به شرح زیر است:

  • نشتی از کفشور توالت فرنگی
  • نصب ناقص توالت فرنگی
  • به هم خوردن آکس فاضلاب توالت فرنگی به دلیل فشار و تکان خوردن فرنگی
  • شکستگی اتصال بوگیر توالت فرنگی
  • سرریز شدن آب از مخزن توالت فرنگی
  • خرابی مکانیزم تخلیه توالت فرنگی

حال برای بررسی هر یک از مواد علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی توضیحات مختصری خواهیم داد. در توالت فرنگی های توکار دیواری یا وال هنگ این نوع نشتی ها کمتر اتفاق میفتد, اما اگر رخ دهد, پیدا کردن و رفع آن توسط متخصصین خاصی انجام میشود.

نشتی آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی به دلیل خرابی عایق سرویس بهداشتی

این مورد یکی از شایع ترین موارد است. عایق های سرویس بهداشتی که در ایران استفاده میشود, بیشتر از جنس ایزوگام است که قیمت ارزان تری نسبت به قیروگونی دارد. ایزوگام یه لایه نازک است که ممکن است بر اثر نشست های ساختمان و لرزش های خفیف هم از آب بندی خارج شده و ترک بخورد. حتی یک ترک بسیار ریز هم ممکن است به تدریج بزرگ شده و باعث شود که آب از طبقه زیرین نشت کند. نصب معیوب یا استفاده از ایزوگام های نامرغوب هم میتواند دلیل بروز این مساله باشد. قیروگونی به دلیل ضخامت بالای قیر قدرت پوشش دهی بیشتری داشته و حتی بعد از لرزش ها و نشست ساختمان قدرت خود ترمیمی دارد.

با این حال برای پیدا کردن علت نشت آب از زیر توالت توالت ایرانی و فرنگی در چنین موردی, میتوان با بستن راه آب فاضلاب توالت ایرانی و کفشور توالت فرنگی, تست آب بندی عایق کاری را انجام داد.

به دلیل اینکه تعویض و ترمیم عایق سرویس بهداشتی نیاز به تخریب و بازسازی کف سرویس بهداشتی داشته, در صورت چنین مواردی بهتر است, ابتدا با یک بندکشی مشکل رفع شود. در صورتیکه نشتی آب با این شیوه رفع نشد, آن وقت بایستی به فکر تعمیر عایق و کف سرویس بهداشتی باشید.

نشتی سیفون توالت ایرانی

نشتی از سیفون فلاش تانک و لوله های مربوطه یکی از عمده علت های نشت آب از زیر توالت ایرانی است. این نوع نشتی بسیار پنهان و نا مشخص بوده و شاید اگر علایم آن از طبقه پایین هویدا نشود, افراد عادی تا مدتها از وجود این نشتی مطلع نشوند. مگر اینکه صدای آب در نیمه های شب که ساکت است و یا افزایش ناگهانی هزینه قبض آب باعث شود, افراد این نوع نشتی را پیدا کنند.

این نوع نشتی به دلایل مختلفی ایجاد میشود. خراب بودن شناور فلاش تانک, نقص در آب بندی مکانیزم خروجی , گرفتگی لوله فلاش تانک در محل اتصال به کاسه توالت ایرانی, شکستگی لوله فلاش تانک پشت یا روی کار یا نشتی از فلاش تانک های توکار از جمله این موارد هستند.

علت آب دادن سیفون دستشویی یا فلاش تانک هر چه که باشد را میتوان با قطع کردن شیر پیسوار پرکن آن فهمید و در صورت حصول اطمینان برای رفع آن اقدام کرد.

شکستگی و نصب معیوب کاسه توالت ایرانی

درست است که کف توالت ایرانی با عایق های مختلف آب بندی میشود, اما بعضا ممکن است, شکستگی کاسه توالت ایرانی باعث نفوذ آب کف سرویس از پشت عایق به طبقه زیرین شود. در کنار این مساله, تنظیم نبودن مرکز سوراخ کاسه توالت با لوله منتهی به شترگلویی نیز ممکن است, علت نشت آب از زیر توالت ایرانی باشد.

نشتی از لوله کشی فاضلاب توالت

نشتی از لوله کشی فاضلاب یکی از رایج ترین موارد چکه کردن آب از زیر توالت ایرانی است. این نشتی میتواند به دلیل شکستگی لوله و اتصالات, نشتی از شترگلویی, نشتی از محل اتصال به دلیل فاسد شدن چسب لوله پلیکا یا خراب شدن ارینگ ها پوش فیت باشد.

گرفتگی در فاضلاب توالت نیز یکی از دلایل نشتی از لوله کشی فاضلاب توالت هاست,چرا که عدم خروج فاضلاب و ساکن ماندن فاضلاب باعث فشار به محل اتصالات و نشتی از درزهای لوله کشی فاضلاب شود. نشتی های لوله فاضلاب عمدتا در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی یا مدتی بعد از آن نمایان میشود. برای همین ممکن است با لوله بازکنی لوله فاضلاب, مشکل به راحتی حل شود.

ترکیدگی و نشتی از لوله کشی آب

ترکیدگی لوله آب از آن دسته نشتی هایی است که معمولا با شدت فراوانی و بدون وقفه باعت نشت آب از زیر توالت میشود. این نوع نشتی با بستن شیر فلکه ورودی آب به مرور کاهش پیدا کرده و قطع میشود.

البته به غیر از ترکیدگی خود لوله ممکن است این نوع نشتی به خاطر نشتی از اتصالات مختلف لوله های فلزی, تک لایه پلاستیکی یا پنج لایه باشد.

نشتی از شکستگی لنگی شیر مخلوط, روپیچ توپیچ برنجی و آهنی و خود شیر پیسوار نیز ممکن است به صورت پنهان و از پشت عایق سرویس بهداشتی موجب نشت آب از زیر توالت شود. به صورت کلی اگر به شکل مداوم آب در کف سرویس بهداشتی وجود داشته باشد, ممکن است عایق کاری سرویس نیز نتواند جلوی حجم زیادی از آب را بگیرد.

نشتی از روشویی توالت

وجود روشویی در کنار توالت ایرانی و فرنگی هم میتواند یکی از موارد مشکوک را ایجاد کند. برای نصب روشویی هم به لوله فاضلاب و آب وجود داشته و هم اینکه شیر پیسوار و خرطومی روشویی در صورت خرابی ممکن است, علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی شوند.

نشتی از رایزر ساختمان

از آنجا که معمولا رایزر لوله کشی ساختمان به خصوص رایزر یا لوله اصلی فاضلاب در کنار توالت و سرویس بهداشتی قرار دارد, ممکن است, شکستگی یا نشتی آب از رایزری که در کنار سرویس قرار دارد, باعث نشتی به طبقه زیرین شده و شما فکر کنید که خرابی مربوط به داخل توالت است.

در کنار این مساله ممکن است شیر فلکه ورودی آب سرد و گرم برخی ساختمان ها نیز در داخل سرویس بهداشتی تعبیه شده باشد و  به خاطر خرابی آنها, طبقه زیرین نشتی داشته باشد.

نشتی از کفشور توالت 

توالت های فرنگی که حتما کفشور دارند و به ندرت برخی از توالت های ایرانی هم دارای کفشور جداگانه هستند. این کفشورها نیز ممکن است به دلیل خرابی شترگلویی و اتصالات منتهی به آنها علت نشت از زیر توالت فرنگی شوند.

شکستگی بوگیر یا نصب ناقص فرنگی

جابجایی یا شکسته شدن بوگیر فرنگی از علت های نشت توالت فرنگی است. برای رفع این مشکل بایستی فرنگی کنده شده و با رعایت آکس مجددا نصب فرنگی را انجام دهیم.

از آنجا که ممکن است,نشتی آب از کنار لوله فاضلاب و پشت عایق به طبقه زیر باشد, بایستی حتما از چسب آکفاریوم برای محکم کردن و آب بندی فرنگی استفاده شود.

نشت آب از فرنگی به دلیل خراب بودن فلوتر یا آب بندی نبودن لاستیک تخلیه نیز آب را دایما به داخل کاسه فرنگی فرستاده و به ندرت ممکن است, نشتی ایجاد کند.

نتیجه گیری

برخی مواقع نشتی آب به دلیل قوی بودن عایق از زیر توالت مشخص نشده و آب از لای سرامیک و کف سرویس بالا میزند, این نشتی ها را پیش از اینکه خرابی به بار آورد بایستی جدی بگیرید.

تشخیص ترکیدگی با دستگاه یکی از روش های پیدا کردن علت نشت از زیر توالت ایرانی و فرنگی است, اما در کنار استفاده از دستگاه, فرد نشت یاب بایستی به فنون نشت یابی و تشخیص نشتی و نم مسلط بوده تا دقیقا علت نشت آب را تشخیص داده و بی دلیل موجب تحمیل هزینه های هنگفت و دردسرهایی مانند تخریب و بازسازی سرویس بهداشتی نشود.

در صورت نیاز به پیدا کردن علت نشت آب از زیر توالت ایرانی و فرنگی و رفع آن در سراسر تهران, کرج, شهریار,اندیشه و پردیس, با تهران پایپر تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *