قیمت,نحوه نصب, تعویض و تعمیر پمپ آب کولر آبی

قیمت,نحوه نصب, تعویض و تعمیر پمپ آب کولر آبی

پمپ آب کولر

در این مقاله به بررسی نحوه کار , علل خرابی و قیمت و انواع پمپ آب کولر آبی میپردازیم. در ادامه توضیحات لازم و همچنین یک ویدیو آموزشی جهت نحوه باز کردن, بستن, عیب یابی و نحوه تعمیر کولر آبی درج شده است.

جهت سرویس و  تعمیر کولر آبی شبانه روزی با ما تماس بگیرید .

تلفن : 09122437371 – 22533080 سراسر تهران

وظیفه پمپ آب کولر همانطور که از نامش پیداست, آبرسانی و خیس کردن پوشال های کولر آبی میباشد. به دلیل ساختار کولر آبی برای افزایش میزان خنکی بادی که از کولر خارج میشود, بایستی همواره پوشالهای خیس باشند , تا با ایجاد محیطی مرطوب در داخل اتاق کولر , باعث شوند که قطرات ریز بخار آب به هنگام خروج از کولر , گرمای خود را از دست داده و به صورت یک عنصر خنک همراه با هوای پرتاب شده به داخل کانال کولر باعث کاهش دمای باد ارسالی شوند . از این رو هنگامیکه پمپ کولر کار نکند موجب گرم شدن باد کولر میشود.

پمپهای آب کولر رایج در بازار ایران اغلب با برق کار میکنند و البته پمپهایی هم وجود دارند که با استفاده از نیروی گردش دینام کار کرده و به پمپ آب مکانیکی مشهور هستند , امابه دلیل اینکه این پمپها خیلی راندمان بالایی ندارند , خیلی مورد استقبال قرار نگرفته و اکثرا از پمپهای الکتریکی در کولرهای آبی و سلولزی استفاده میشود. نحوه نصب پمپ آب کولر هم بسیار ساده بوده و دارای دو سیم با سرفیش میباشد که بایستی به سیم خارج شده از ترمینال کولر که روی بدنه داخلی کولر درج شده است , وصل شود.

نحوه نصب پمپ کولر آبی

نصب پمپ آب کولر در عین سادگی بایستی با دقت انجام شود. طریقه نصب پمپ اب کولر ابی بعد از قرار گرفتن در گوشه ای از کف کولر که به شلنگ پخش کننده آب نزدیک است, با قرار دادن پمپ کولر در سبد و متصل کردن شلنگ با استفاده از چپقی پلاستیکی و با متصل کردن دو سر سیم نول و فاز خروجی از ترمینال کولر انجام میشود. معمولا سیم های خارج شده از ترمینال برای پمپ نازک تر از سیم های دیگر هستند.

در صورت عدم وجود سیم مناسب برای پمپ کولر بایستی با توجه به دیاگرام روی ترمینال و با توجه به سیم کشی برق کولر انجام شود.

پمپ کولر کف کولر قرار گرفته و آب موجود در تشتک کولر را با خروجی شلننگی که روی آن نصب است به سمت لوله و پخش کننده های آب کولر پمپاژ میکند . قطر این شلنک پلاستیکی معمولا  , 12 یا 14 میلیمتر میباشد . برای جلوگیری از خم شدگی شلنگ خروجی از پمپ بهتر است که چپقی پلاستیکی آن نیز نصب شود .

برخی از انواع پمپها دارای سبد سرخود بوده و در صورتیکه سبد نداشته باشند بایستی که در یک سبد مخصوص پلاستیکی قرار گرفته تا از ورود خرده های پوشال به شفت پمپ جلوگیری کنند .

هنگامیکه شما پمپ آب کولر را روشن کنید , صدای کارکرد آن به صورت جزیی امده و یک لرزشی هم روی پمپ احساس میکنید , و در صورتی که پمپ گیرپاژ کرده باشد این صدا تولید نمیشود . در برخی از پمپهای کولر حتی ممکن است پمپ کار کند اما قدرت آن به اندازه ای کاهش پیدا کرده که نمیتواند آب را به درستی پمپاژ کند و بایستی با یک پمپ آب کولر جدید جایگزین شود .

نه اینکه غیر ممکن باشد اما به طور کلی پمپ کولر ارزش تعمیر کردن ندارد و اقتصادی ترین راه برای حل مشکل خرابی , تعویض پمپ کولر توسط سرویس کار کولر آبی  میباشد .

تعمیر پمپ آب کولر

انواع پمپ آب کولر

فارغ از مارک پمپ کولر نحوه عملکرد و نصب آنها یکسان بوده و فقط برندهای آنها متفاوت میباشد . پمپ کولر سایزبندی نداشته و همه پمپهای موجود در بازار قابل نصب به روی همه اندازه های کولر آبی و سلولزی میباشند.

موتوژن تبریز , الکتروژن , دمنده , شیراز , ساحل , نسیم , خزر , جوی واتر از شناخته شده ترین پمپ آب کولرهای آبی هستند که البته برند موتوژن و الکتروژن از مارکهای قدیمی و مطرح میباشند.

پمپ آب کولر

قیمت پمپ کولر آبی

به دلیل نوسانات بازار نمیتوان قیمت ثابتی برای پمپ کولر آبی در نظر گرفت اما در زمان نوشتن این مقاله قیمت پمپ کولر با برندهای مختلف رقمی بین 140 تا 190 هزار تومان متغیر میباشد. البته معمولا سرویس کارهای کولر به دلیل زحمت خرید آن شاید پمپ آب را با شما کمی گرانتر از قیمت مغازه یا فروشگاههای اینترنتی حساب کنند.

برای آشنایی با سرویس و  تعمیر کولر آبی و تعویض لوازم کولر روی لینک کلیک کنید.

نحوه روغن کاری پمپ آب کولر

در هنگام سرویس کولر آبی معمولا , پمپ کولر آبی فقط تست و راه اندازی میشوند و کمتر کسی به سراغ روغن کاری و سرویس پمپ میرود , چرا که یا از این مساله اطلاع ندارند و یا به دلیل وقت گیر بودن آن و تنبلی از آن صرفنظر میکنند.

برای روغن کاری پمپ کولر , ابتدا سیم پمپ را از ترمینال کولر جدا کنیم , سپس کلاهک و قاب نگهدارنده پمپ را باز کرده و کفی پلاستیکی را در آورده و پروانه را از روتور یا میله متصل به موتور جدا میکنیم.

بعد از تمیز کردن قطعات جدا کرده , با استفاده از روغندان و روغن مناسب , به محل اتصال میله روتور یا شفت پمپ کولر به صورت منقطع چندین قطره روغن ریخته و میله را میچرخانیم. این کار باعث میشود که گردش پمپ راحت تر از قبل انجام شده و طول عمر پمپ افزایش یابد.

سپس قطعات را دوباره وصل کرده و پمپ را تست و نصب میکنیم.

در برخی مناطق گرمسیر برای افزایش میزان خنکی کولر از دو پمپ آب کولر به صورت همزمان استفاده میشود و حتی برخی با ریختن مقداری یخ در داخل  کولر به دنبال افزایش بازدهی آن میشوند . این روشها تا حد کمی میتواند باعث تقویت کارکرد کولر شود اما نصب سایبان و ایجاد گردش هوا در اطراف کولر را میتوان از این روشها بهتر دانست .

علت کار نکردن پمپ کولر آبی

قطعی و اتصالی برق , قطع شدن آب لوله کشی , خرابی شلنگ و شناور کولر , شکستگی و خرابی زیرآب کولر , انسداد پمپ آب کولر , گرفتگی شیلنگ پمپ و لوله های سقفی کولر , گیرپاژ کردن پمپ آب کولر و  کثیف بودن کف کولر را میتوان علت کار نکردن پمپ کولر آبی دانست .  در برخی موارد با وجود اینکه پمپ کار میکند و صدا میدهد اما زور کافی برای پمپاژ کردن آب ندارد .

وجود آب در کولر میتواند محیط خنکی برای موتور و پمپ آب ایجاد نماید. آب موجود در کفی کولر باعث میشود که اجزا پمپ خنک مانده و از سوختن پمپ کولر جلوگیری شود . در ضمن این محیط خنک موجب میشود که موتور کولر هم از گزند داغ شدن و گیرپاژ کردن سالم بماند.

تعمیر پمپ آب کولر آبی

یکی از دلایلی که کولر آبی روشن به اندازه کافی خنک نمیکند یا مانند روزهای قبل باد سرد نمیزند, میتواند از کار افتادن یا کارکرد ناقص پمپ آب کولر باشد. در صورت وصل بودن برق پمپ و عدم وجود مشکل در کلید کولر میتوانید موارد زیر را برای سرویس و تعمیر پمپ کولر امتحان کنید. در برخی مواقع وجود آشغال در سر راه پمپاژ در قسمت زیرین پمپ آب یا حتی در شلنگ های مسیر پمپ آب کولر از دلایل چنین اتفاقی است که میتوان با تمیز کردن و زودن خرده پوشال یا دیگر ذرات این موانع را از سر راه برداشت.

اما در بسیار از موارد پمپ کولر را که روشن میکنیم صدا میدهد, اما پمپاژ نکرده و زور کافی ندارد, روغن کاری بیخ شفت پمپ آب کولر و چرخاندن آن با دست برای چندین بار ممکن است موجب راه اندازی و تعمیر پمپ آب کولر شود.

گرفتگی پروانه واترپمپ کولر نیز از مواردی است که بایستی در هنگام سرویس کولر تمیزکاری شود.

عدم وجود آب کافی و خشک کردن پمپ کولر که باعث تولید صدایی گوشخراش نیز میشود از علل خنک نشدن محیط است.

به طور کلی محول کردن تعمیر پمپ کولر آبی به یک تعمیرکار ارزش اقتصادی ندارد, اما اگر خود شخصا وقت و حوصله کافی برای تعمیر پمپ آب کولر داشتید, به راحتی میتوانید با باز کردن تمامی قطعات آن که به چند آچار و ابزار ساده احتیاج دارد, رسوبات احتمالی را زدوده و با یک روغن کاری در صورت سالم بودن آرمچیر پمپ آنرا راحت تعمیر کنید. در 90 درصد پمپ هایی که ما فکر میکنیم سوخته و کار نمیکنند, موتور پمپها سالم بوده و فقط به خاطر رطوبت و زنگ زدگی موتور کوچک قادر به چرخاندن شفت پمپ آب کولر نیست.د

کافی است قطعات پلاستیکی و سپس شفت پمپ کولر را خارج کرده و سپس با خرد کردن و جدا کردن کلیه قطعات و چکاندن چند قطره روغن یا سمباده کاری شفت این کار وقتگیر و لذت بخش را انجام دهید.

در فیلم زیر نحوه عیب یابی و  تعمیر کولر آبی را مشاهده میکنید.

 

تعویض پمپ آب کولر

اگر پمپ آب کولر با وجود متصل بودن به برق هیچ صدایی از خود بروز ندهد, میتوان قاطعانه از گیرپاژ کردن پمپ خبر داد. با وجود اینکه تعمیر پمپ آب کولر در چنین مواقعی امکان پذیر است اما اغلب تعمیرکاران کولر و مردم ترجیح میدهند که با تعویض و نصب پمپ آب جدید به مشکل پایان دهد, چرا که تعمیر واترپمپ آبی ارزش ریالی ندارد. و باز کردن و تعمیرات آن مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتری نسبت به خرید یک پمپ آب کولر دارد.

بهتر است در موقع خرید, پمپ آب کولر تست شده تا از سلامت آن مطمین شوید. خرید مارکهای شناخته شده با وجود قیمت 20 تا 30 درصد بالاتر به صرفه تر از پمپ های متفرقه است. پیش از تعویض پمپ کولر بهتر است سبد, لوله و شلنگهای متصل به پمپ تمیز شوند.

در صورت نیاز به سرویس کار کولر جهت نصب, تعویض و تعمیر پمپ آب کولر با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *