تعمیر داکت اسپلیت شارژ گاز عیب یابی رفع خرابی فوری

تعمیر داکت اسپلیت شارژ گاز عیب یابی رفع خرابی فوری

تعمیر داکت اسپلیت

سرویس و تعمیر داکت اسپلیت سراسر تهران

داکت اسپلیت یک سیستم برودتی و حرارتی میباشد که نحوه اثرگذاری تغییرات دمای محیط را از طریق کانال هایی از پیش تعیین شده انجام میدهد . به طور کلی داکت اسپلیت از دو بخش کندانسور یا یونیت خارجی و هواساز یا یونیت داخلی تشکیل شده است . قسمت کندانسور تقریبا شبیه کندانسور کولر گازی بوده و با خنک سازی گاز مخصوص آنرا به یونیت داخلی انتقال میدهد . یونیت داخلی دارای دو کویل بوده که یکی برای خنک سازی و دیگری برای گرمایش محیط بکار گرفته میشوند . در هر فصلی تنها یکی از این کویل ها مورد استفاده قرار گرفته و با کانال کشی به اتاق ها و بخش های مختلف محیط یونیت داخلی که دارای کنترل کننده و بردهای ویژه ای باعث انتقال سرما یا گرما به محیط میشود .

تقریبا میتوان گفت که سیستم کندانسور شبیه کولر گازی با چند پنل بوده و با خنک سازی هوا و انتقال آن به داخل بخش هواساز و انتقال آن به محیط هوا را خنک میکند

علاوه بر سیستم لوله کشی و تجهیزات داکت اسپلیت یک سیستم گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه نیز برای گرم کردن محیط در فصول سرد به سیستم لوله کشی هواساز متصل میشود تا برای گرمایش از انها استفاده شود .

تعمیر داکت اسپلیت

نحوه تعمیر داکت اسپلیت

عیب یابی مهمترین گام برای تعمیر داکت اسپلیت است . به دلیل تنوع در کارکرد برندهای مختلف داکت اسپلیت ممکن است این وسیله دچار خرابیهای مختلفی شود , اما اگر عیب یابی به صورت اصولی انجام شود به راحتی میتوان عیب دستگاه را تشخیص و نسبت به رفع آن اقدام نمود .

بررسی و عیب یابی داکت اسپلیت معمولا از قسمت کندانسور یا مبرد آن میباشد . سیال و گاز گرم توسط کندانسور و انرژی الکتریکی به گاز خنک تبدیل شده و توسط لوله کشی به پنل داکت اسپلیت منتقل میشود . بسته به نوع مبرد سایز و قدرت آنها تغییر میکند و معمولا نصب و راه اندازی داکت اسپلیت برای تعداد واحدهای بالا طراحی و نصب میشود و یکی از تفاوتهای آن با کولر گازی همین قدرت داکت اسپلیت است .

تفاوت دیگر داکت اسپلیت با کولر گازی در سیستم گرمایشی آنهاست که اگرچه برخی از کولرهای گازی سیستم گرمایشی هم دارند اما با توجه به اینکه بیس و طراحی آنها برودتی میباشد , میتوان گفت که به اندازه داکت اسپلیت قدرت گرمایشی ندارند , در صورتیکه در سیستم داکت اسپلیت با کمک گرفتن از سیستم گرمایشی پکیج یا موتورخانه سیستم کانال کشی و انتقال هواگرم و کویل های تبادل حرارتی سیستم برودت , قدرت سیستم حرارتی نیز به اندازه سرمایش سیستم کارایی لازم را دارد و تقریبا در ساخت بناهای بزرگ یک آپشن محسوب میشود .

در ادامه به علت خرابی رایج در سیستم های داکت اسپلیت در بخش سرمایشی میپردازیم .

  • تجمع ذرات گرد و غبار و رسوب در فیلترهای داکت اسپلیت
  • خالی شدن گاز داکت اسپلیت
  • نقص فن داکت اسپلیت
  • خرابی قطعات کمپرسور و موتور
  • کار نکردن ترموستات داکت اسپلیت

جهت سرویس , راه اندازی و تعمیر فوری داکت اسپلیت با ما تماس بگیرید .

راه اندازی و سرویس داکت اسپلیت

از آنجا که در طول سال داکت اسپلیت در معرض آلودگی های محیط و همچنین نور خورشید میباشد , نیاز به سرویس سالانه داکت اسپلیت ضروری به نظر میرسد . علاوه بر نظافت و تمیز کردن قطعات قابل شستشو , بررسی و چک کردن سیستم سیم کشی و لوله کشی داکت اسپلت در فرآیند سرویس داکت اسپلیت بایستی که ملاحظه شود . در کنار این در برخی مواقع ایجاد صداهای ناهنجار میتواند باعث آلودگی صوتی و سلب آسایش ساکنین شده و حتی ممکن است موجب خرابی تدریجی قطعات شود . از این رو روان کار کردن داکت اسپلیت نیز مهم تلقی بوده و در حین سرویس بایستی در صورت نیاز آچارکشی نیز انجام شود , چرا که یکی از مشکلاتی که در حین کارکردن داکت اسپلیت پیش می آید , تولید سر و صدای ناهنجار از دستگاه است .

سرویس داکت اسپلیت میتواند باعث افزایش طول عمر و کارایی داکت اسپلیت شود . معمولا در ابتدای فصول گرم , کندانسور و پنل سرویس شده و برای سرویس و تعمیر داکت اسپلیت در فصول سرد تقریبا میتوان گفت که باز و نصب شیر فلکه های مخصوص سیستم حرارتی و چک کردن  عملکرد با تعمیر موتورخانه یا پکیج میباشد .

چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند

از جمله ایراداتی که در فصل گرما ممکن است برای استفاده از داکت اسپلیت پیش آید , خنک نکردن داکت اسپلیت است که یا خنک سازی آن بسیار کم است و یا اصلا باد خنک نمی آید . در این مواقع در صورت وجود شیر فلکه بخش تبرید بایستی از باز بودن آن اطمینان حاصل کرد و سپس به سراغ سیستم تبرید و کندانسور داکت اسپلیت رفت . فن موتور , ترمستات و خود موتور داکت اسپلیت از قطعاتی هستند که معمولا در صورت خرابی باعث قطع شدن باد خنک شده و در  صورت کاهش حجم گاز نیز ممکن است فرایند خنک سازی ضعیف شده و یا پس از مدتی به کلی قطع شود .

چرا داکت اسپیلت گرم نمیکند

در بخش گرمایش داکت اسپلیت هم بایستی در وهله اول به سراغ شیر فلکه های رفت و برگشت لوله کشی سیستم گرمایشی رفته و در صورت بسته بودن آنها را باز کنیم .

بعد از بازکردن شیر فلکه ها در صورتی که باد گرم دمیده نشد , ممکن است ایراد از موتورخانه یا پکیج باشد , که البته در این مورد این مشکل برای واحدهای دیگر ساکن در ساختمان نیز بوحود می آید .

یخ زدن داکت اسپلیت

از کار افتادن فن داکت اسپلیت باعث میشود که هوای سرد در یک بخش تجمیع شود و به مرور باعث انجماد رطوبت موجود در محیط و یخ زدن آنها میشود و با تعمیر و راه اندازی فن داکت اسپلیت این مشکل حل میشود .

تعمیر فوری داکت اسپلیت

ما در خدمات تاسیساتی تهران پایپر به برندهای زیادی از داکت اسپلیت خدمات میدهیم , از جمله مارک های داکت اسپلیت , جنرال , ال جی , سامسونگ , پاناسونیک , اوجنرال , بوش , توشیبا , هایسنس , هیتاچی , گری , هیتاچی , دایکین از برندهای مطرحی هستند که برای سرویس و تعمیر داکت اسپلیت این برندها میتوانید روی ما حساب کنید .

لوله کشی داکت اسپلیت

لوله کشی داکت اسپلیت با استفاده از لوله های مسی بوده و حتما بایستی با عایق های الاستومری و حتی غلاف های لوله ای از آن محافظت نمود .

معنی لغوی داکت اسپلیت به انگلیسی duct split میباشد .

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • محمد مرادی پاسخ

    سلام مقاله فوق العاده خوبی بود

    اکتبر 29, 2023 at 4:10 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *