تعمیرات موتورخانه و شوفاژ – اعزام تعمیرکار شبانه روزی تهران

سرویس و تعمیرات موتورخانه شوفاژ تهران

تعمیرات موتورخانه و شوفاژ – اعزام تعمیرکار شبانه روزی تهران

تعمیرات موتورخانه شوفاژ

تعمیرات موتورخانه شوفاژ , سرویس و راه اندازی شوفاژخانه سراسر تهران

تلفن تماس 09122437371 – 22533080 بدون تعطیلی و شبانه روزی

نصب, سرویس , راه اندازی , عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ هرکدام مقوله های جدایی هستند که هرچند کاملا مرتبط هستند, با این وجود ممکن است در نحوه اجرا تفاوتهایی داشته باشند. در ادامه به بررسی هر یک از موارد فوق به صورت جداگانه میپردازیم.

تعمیر موتورخانهنحوه تعمیرات موتورخانه شوفاژ

تعمیر موتورخانه در گام اول عیب یابی و در مرحله بعد برآورد و رفع عیب موتورخانه شوفاژ است. برای تعمیر موتورخانه به دلیل کارکرد مختلف قطعات و ادوات بایستی ابتدا عیب یابی کرد. برخی از عیوب و ایرادهای موتورخانه هم در ظاهر مشخص بوده و نیاز به عیب یابی نداشته و هر عقل سلیمی میداند که برای عملکرد بهتر موتورخانه و جلوگیری از سرایت خرابی به نقاط دیگر بایستی این اشکلات رفع شوند.

  • سرد شدن آب مصرفی موتورخانه
  • سرد شدن رادیاتورها یا گرم نشدن آنها به اندازه کافی
  • خاموش شدن پمپ و مشعل
  • نشت آب از قطعاتی مانند شیر فلکه,دیگ و پمپ
  • ترکیدگی و چکیدن آب از کلکتور و لوله کشی موتورخانه
  • سوراخ شدن و نشتی از منبع موتورخانه
  • سرریز آب منبع انبساط
  • تولید صدای ناهنجار و بالاتر از حالت عادی از لوازم موتورخانه
  • وجود بوی شدید گاز در موتورخانه

یک سری از خرابی های موتورخانه در ظاهر مشخص بوده و یک تعداد از عیوب شوفاژخانه به صورت ظاهری مشخص نشده و ما فقط آثار این خرابی را در ساختمان مشاهده میکنیم. سرد شدن آب مصرفی و رادیاتور شوفاژ از جمله مهم ترین مواردی هستند که شاید نتوان علت آنرا در نگاه اول پیدا کرد و توسط چند آزمون و خطا عیب یابی میشوند.

تنظیم نبودن مشعل,خرابی ترموستات, کارکرد ناقص پمپ سیرکولاسیون شوفاژ و آب مصرفی, وجود رسوب در منبع موتورخانه, کیپ شدن لوله کشی انبساط, انسداد در لوله و شیر فلکه های موتورخانه یا واحد, ایراد در سیستم لوله کشی موتورخانه, قطع شدن آب, برق یا گاز موتورخانه از جمله خرابی هایی است که بایستی تعمیرکار موتورخانه در مورد آنها نظر بدهد.

برخی از شرایط محیطی نیز میتوانند موجب عملکرد نه چندان سالم موتورخانه شوند. عدم وجود اکسیژن و هوا در موتورخانه به دلیل نقص در سیستم تهویه و دودکش و همچنین عدم تنظیم صحیح درجه های شوفاژخانه, باز بودن شیر فلکه هایی که باید بسته باشند و بسته بودن شیر فلکه هایی که بایستی باز باشند از موارد موثر در کارکرد شوفاژخانه مرکزی هستند.

به دلایل فوق سرویس فصلی و سالانه موتورخانه به خصوص در آغاز و پایان فصل سرما از ضروریات نگهداری موتورخانه محسوب میشود.

اما به طور کلی تعمیرات موتورخانه را میتوان شامل موارد زیر دانست.

  • نوسازی و بازسازی کلی یا بخشی از شوفاژخانه
  • سرویس و تعمیر مشعل موتورخانه شوفاژ
  • تعویض و آب بندی دیگ و پره های دیگ شوفاژ
  • تعویض و تعمیر لوله کشی و کلکتور موتورخانه شوفاژ
  • تعمیر پمپ سیرکولاسیون یا واسطه پمپ شوفاژ
  • تعمیر منبع و جوشکاری منبع موتورخانه
  • رسوب زدایی منبع کویل دار موتورخانه
  • تعویض قطعاتی مانند ترموستات, واسطه, رله مشعل, فیلتر, فیوز و لوازم مصرفی.
  • تعویض و نصب مشعل,دیگ, منبع, پمپ برگشت, پمپ آبگرم مصرفی,مبدل و سختی گیر

تعمیرات موتورخانه شوفاژ  یک فن تخصصی میباشد. عیب یابی و تشخیص علت خرابی شوفاژ ابتدا باید توسط تعمیرکار شوفاژکار صورت بگیرد , و بعد از تشخیص صحیح بایستی تعمیرات موتورخانه شوفاژ صورت انجام شود . برای تعمیر شوفاژ و پکیج در بخشهای تخصصی به طور مفصل به واگویی عیب و ایرادات احتمالی پرداخته ایم.

شوفاژخانه از چند قطعه اصلی شامل مشعل گازی یا گازوییلی یا سوختهای دیگر تشکیل شده که وظیفه اش تبدیل سوخت به حرارت و آتش است.تنظیم میزان حرارت و زبانه آتش از کارکردهای اصلی مشعل است که با مخلوط کردن هوا با گاز انجام میشود.

 

تعمیرات موتورخانه شوفاژ خانه

طراحی , بازسازی تاسیسات لوله کشی ساختمان  و  موتورخانه شوفاژ مرکزی

عیب یابی و رفع عیب شوفاژ خانه , لوله کشی و تاسیسات

سرویس , تنظیم و تعمیر مشعل گازی و تعویض قطعات

نصب , تعمیر و تعویض دیگ شوفاژ , پره دیگ و بویلر موتورخانه

نصب , تعمیر و سرویس پمپ سیرکولاسیون و برگشت آب موتورخانه

نصب , جوشکاری و تعویض منبع دوجداره و منبع کویل دار موتورخانه

نصب , تعمیر  و تعویض مبدل حرارتی و جایگذاری بجای منبع

شستشو و رسوب زدایی منبع کویل دار و مبدل حرارتی

جوشکاری و تعمیرات کلکتور و لوله کشی موتورخانه

لوله کشی و نصب رادیاتور شوفاژ و پکیج دیواری.

نصب موتورخانه شوفاژ

نصب موتورخانه شامل موارد زیر میباشد:

  • طراحی محل قرارگرفتن قطعات موتورخانه
  • نصب دیگ یا بویلر شوفاژخانه و اتصال آن به دودکش موتورخانه
  • ساخت و نصب کلکتور رفت و برگشت شوفاژ
  • نصب شیر فلکه های کلکتور و دیگر تجهیزات موتورخانه
  • نصب منبع آب گرم موتورخانه اعم از منبع دوجداره, کویلی یا مبدل حرارتی
  • نصب پمپ های موتورخانه شوفاژ
  • ساخت و نصب تابلو برق یا جعبه تقسیم و سیم کشی موتورخانه
  • نصب مشعل روی دیگ
  • نصب قطعاتی مانند ترمستات دیگ و آکوستات پمپ
  • نصب مشعل شامل نصب فیلتر و شلنگ گاز مشعل
  • ارتباط دادن اصولی لوله های شوفاژخانه به یکدیگر
  • تست و راه اندازی موتورخانه

نحوه کارکرد موتورخانه شوفاژ

مشعل یک رله دارد که استارت زدن و خاموش و روشن کردن مشعل بر عهده این وسیله الکترونیکی است.

مشعل آتش را به داخل دیگ پرتاب میکند که در نتیجه آب داخل دیگ که آب رادیاتورهای شوفاژ است , پس از گردش در منبع شوفاژ و رادیاتورها سرد شده و توسط پمپ به داخل دیگ هدایت شده است.

عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ

 

خرابی موتورخانه

همانطور که گفته شد , در تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی مهمترین قسمت کار , عیب یابی صحیح و سپس اقدام به رفع عیب و تعمیرات مربوطه است . مشعل و پمپها بیشترین خرابی را در موتورخانه ها دارند که علت هم این است که هم وسایلی الکتریکی هستند و هم مکانیکی از این جهت و بخاطر کارکرد دایم آنها معمولا خرابی موتورخانه ها از این دو مورد است.

خرابی لوازم ثابت موتورخانه مانند دیگ , کلکتور و منبع دوجداره یا کویل دار هم بعضا اتفاق میفتد , اما خرابی و نقص آنها معمولا آشکار بوده و نشتی از آنها باعث میشود ,که یک شخص عادی نیز میتواند خرابی آنها را تشخیص دهد.

البته خرابی و نقصان در کارکرد منبع دوجداره و کویل دار و سیستم انبساط یعنی لوله کشی منبع انبساط , منبع انبساط و فلوتر و پرکن انبساط نیز میتواند بصورت پنهان موجب کاهش بهروری و آسیب زدن به موتورخانه شود.

عیب یابی موتورخانه شوفاژ

از شایعترین خرابیها میتوان به خاموش شدن مداوم یا گهگاهی مشعل نام برد . که برای رفع این نقیصه نباز به یک مشعل کار زبده است که در تعمیرات موتورخانه شوفاژ , مهمترین قسمت تلقی میشود .

از کار افتادن پمپ و سروصدای ناهنجار پمپ شوفاژ نیز از رایجترین خرابیهاست که احتمالا بایستی با تعویض سیل , کوپلینگ , واسطه و سیم پیچی پمپ رفع خواهد شد .

مورد دیگر نشتی دیگ شوفاژخانه است که به ندرت قابل تعمیر هستند و از اقلام در موتورخانه هستند که باید حتما تعویض شوند . هرچند که دیگ شوفاژخانه گرانترین قطعه یک موتورخانه است,اما قابل تعمیر نیست .دیگها موتورخانه در دونوع پره ای چدنی و یک تکه فولادی هستند.

کلکتور شوفاژخانه نیز گاها براثر زنگ زدگی سوراخ شده یا ترک برمیدارد , که میتوان آنرا بطور کلی یا تکه ای تعمیر نمود . کلکتورها وظیفه توزیع آب گرم شوفاژ در مدار رفت و جمع آوری آب سرد شده برگشتی شوفاژ را در مدار برگشت دارند .

نشتی لوله کشی رفت وبرگشت واحدها و رایزرهای اصلی و لوله کشی منبع انبساط نیز از مشکلاتی است که میتواند در کار موتورخانه اخلال بوجود بیاورد . انسداد لوله کشی انبساط نیز تا حد زیادی سیستم گرمایش برخی از واحدها یا تمام واحدها را از کار انداخته و در انتها به دیگ آسیب میرساند.

برای تولید آب گرم در شوفاژخانه معمولا منبع دوجداره یا مخزن کویل دار در موتورخانه نصب میشود . در بعضی اماکن هم بدلیل محدودیتهایی اقدام به نصب مبدل حرارتی میکنند که البته برای موتورخانه ها خیلی توصیه نمیشود.

یکی دیگر از مشکلات شایع در موتورخانه ها سوراخ شدن منبع دوجداره یا کویل دار است که باعث کاهش بازدهی و افزایش مصرف سوخت و هدر رفتن آب میشود.

اگر این روزنه کوچک باشد میتوان آنرا با جوشکاری تعمیر نمود , و اگر برای بار چندم باشد که جوشکاری فایده ای نداشته و بهترست اقدام به تعویض منبع نمایید.

سرد شدن آب گرم

یکی دیگر از مشکلاتی که در تعمیرات موتورخانه شوفاژ بسیار اتفاق میفتد , این است که ساکنین از کاهش درجه حرارت آب مصرفی از لحاظ تداوم مصرف شکایت میکنند , و ادعا میکنند که در هنگام استحمام یا شستشوی ظروف آب ناگهان سرد میشود , بخصوص در آخر هفته ها و روزهای تعطیل که پیک مصرف به اوج میرسد .

برای رفع این مشکل ابتدا به بررسی پمپ برگشت آب گرم مصرفی میپردازیم و درصورتیکه پمپ مصرفی درست کار میکرد بایستی ایراد را در رسوب گرفتن اطراف کویلهای منبع کویل دار یافت.

از ایرادات عمده منابع کویل دار میتوان همین مساله را عنوان کرد , که هر سه یا چهارسال یکبار احتیاج به شستشوی کویل دارند و بایستی با اسیدشویی یا روشهای مکانیکی این رسوب با خارج کردن کویل از منبع زدود  .

این عملیات بین نصف روز تا یک روز زمان میبرد . شستشوی کویل به دو روش با پمپ و بدون پمپ انجام شده که هرکدام ویژگیها و هزینه های مربوط به خود را دارند . برای شستشوی منابع کوچک نیازی به پمپ اسیدشویی نیست.

تعمیر پمپ موتورخانه شوفاژ

تعمیر پمپ موتورخانه

به طور کلی در یک ساختمان سه نوع پمپ وجود دارد . دسته اول پمپهای تحت فشار آب سرد ساختمان است که در قسمت نصب و تعمیر پمپ آب به آنها پرداخته ایم . این نوع پمپها سیستم نصب و عملکرد متفاوتی با دیگر پمپها دارند .

دسته دوم پمپها که تقریبا در تمامی موتورخانه ها وجود دارند , پمپ های گردش شوفاژ هستند . این پمپها برای تسریع در گردش آب شوفاژ در سیستم شوفاژ بوده و معمولا در خط برگشت شوفاژ نصب میشوند . کنترل این پمپها و زمان خاموش و روشن شدن این نوع پمپها توسط ترموستات یا آکوستات پمپ تعیین میگردد . این نوع ترموستات که به ترموستات جداری نیز معروف است , روی لوله برگشت شوفاژ نصب شده و هنگامیکه درجه حرارت آب برگشت شوفاژ از میزان معینی کمتر شود , پمپ شروع به کار میکند. خرابی این ترموستات باعث یکسره کار کردن آن میشود.

پمپهای شوفاژ یا پمپ سیرکولاتور در ساختمانهای معمولی از لحاظ ساختار دو نوع با واسطه و بدون واسطه هستند . سایز این پمپها معمولا 2 اینچ بوده و به ندرت در سایز 1 اینچ و 21/2 نیز نصب میشوند . پمپهای یک تکه دارای کله پمپ , فلنچ و الکتروموتور یکپارچه بوده و پمپهای واسطه دار نیز قطعه الکتروموتور و واسطه پمپ جداگانه دارند . نوع دو تکه اینها معمولا رایج تر هستند , زیرا تعمیرات آنها هزینه کمتری داشته و راحت تر تعویض میشوند.

واسطه پمپها در اندازه های 1 اینچ , 2HV , 2AA , 2A7 بسته به سایز فلنچ و لوله نصب میشوند اما دو مدل آخر که به واسطه 4 پیچ و 8 پیچ نیز نامیده میشوند , مصرفی تر از سایز واسطه ها هستند.

خرابی واسطه پمپ شوفاژ معمولا با نشتی آب از آنها آشکار شده و اغلب مواقع بایستی تعویض شوند , اما در برخی موارد ممکن است تعمیر هم بشوند . سیل پمپ , پروانه و کاسه نمد از قطعاتی هستند , که ممکن است موجب خرابی واسطه شوند . در هنگام خرابی واسطه پمپ کار میکند , اما صدای ناهنجار , نشتی آب از اطراف پمپ و بعضا کاهش بازدهی پمپ باعث میشود که پی به خرابی واسطه ببریم.

در این زمان برای تعمیرات احتمالی شیر فلکه های پمپ بسته شده و با بازکردن بای پس اقدام به تعویض واسطه مینماییم . در حالت بای پس گردش آب شوفاژ روال طبیعی داشته و بخاطر در مدار نبودن پمپ , رادیاتور برخی از طبقات با کاهش دما مواجه میشوند . روغن کاری و سرویس به موقع واسطه میتواند تا حد زیادی از خرابیهای آن بکاهد . پمپ آژاد البرز , بلنکاست تهران , ارس از برندهای معروف داخلی هستند.

دسته دیگر پمپها در موتورخانه پمپهای برگشت آبگرم هستند که با فلنج در نزدیکی منبع موتورخانه نصب میشوند . این پمپها معمولا در سایز یک اینچ و 11/4 بوده و از برندهای معروف خارجی میتوان به پمپ دانفوس , گرندفوس و داب اشاره کرد.

روغن کاری پمپ شوفاژ

روغن کاری پمپ شوفاژ را بایستی از محل مشخص شده بر روی پمپ انجام داد . معمولا سرویس کار شوفاژ در هنگام راه اندازی در ابتدای فصل سرما این کار را انجام میدهند اما بهتر است در طول فصل هم یکی دوبار دیگر هم انجام شود.

تنظیم ترموستات موتورخانه شوفاژ

همانطور که گفته شده ترموستات جداری وظیفه کنترل دمای گردش آب در پمپ برگشت شوفاژ را بر عهده دارد . اما در موتورخانه ها یک نوع ترمستات دیگر نیز روی دیگ نصب میشود که به ترمستات مستحرق معروف است . این ترموستات دمای آب تولید شده توسط دیگ را از طریق روشن و خاموش کردن مشعل انجام میدهد . دمای ترموستات دیگ همواره 10 تا 15درجه بیشتر از درجه روی پمپ میباشد.

به طور معمول برای آب و هوای تهران در زمستات درجه حرارت ترموستات دیگ روی 60 تا 75 و در تابستان 45 تا حداکثر 60 درجه سانتیگراد مناسب میباشد . البته بهتر است تا جایی که امکان داشته و ساکنین از سرمای هوا یا آب مصرفی راضی باشند , درجه حرارت را کاهش دهیم تا استهلکاک موتورخانه و لوله کشی ساختمان کاهش یابد.

معمولا برای دیگ بهترین درجه شوفاژ در زمستات 60 تا 65 و در تابستان 50 درجه میباشد.

تعمیر شوفاژخانه

آب شوفاژ علاوه بر گردش در رادیاتورها و گرم کردن محیط پیرامون وظیفه گرم کردن آب گرم مصرفی را در تبادل گرمایی داخل منبع دوجداره یا منبع کویل دار بر عهده دارد.

وظیفه پمپ شوفاژخانه ایجاد گردش و حرکت در آب شوفاژ میباشد.

میزان آب شوفاژ یک میزان در سیستم موتورخانه شوفاژ تقریبا یک میزان معین است ,و کمترین تغییری نمیکند و با کمترین کاستی در میزان آب شوفاژ, توسط منبع انبساط پر میشود.

چون اگر این میزان آب شوفاژ کاهش یابد , رادیاتورها کم کم سرد میشوند و در اخر به علت کمبود آب باعث سوختن و سوراخ شدن دیگ و به بار آمدن خسارات جبران ناپذیر میشود.

از اینرو بهتر است هر چند وقت یکبار از منبع انبساط پشت بام یک بازدید داشته باشید.

خرابیها و تعمیرات شوفاژ در یک موتورخانه معمولی شامل موارد زیر میباشند :

خاموش شدن مشعل که در این مواقع بایستی یک مشعل کار نسبت به تنظیم و تعمیرات مشعل اقدام کند . سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه یک کار کاملا تخصصی است .

خرابی پمپ یا واسطه پمپ موتورخانه که بسته به نوع موتورخانه از پمپ های مختلفی جهت گردش آب شوفاژ و آب گرم و آب سرد مصرفی استفاده میشود . برخی از پمپ های خارجی به دلیل پرسی بودن قابل تعمیر نیستند . خرابی اگر از دینام پمپ باشد یا پمپ یک تکه باشد , بایستی پمپ باز شده و به تراشکاری و سیم پیچی ببریم تا درست شود . اما در بسیاری از ساختمانها پمپ های شوفاژ دارای دو قسمت دینام و واسطه پمپ هستند که در صورت نشتی و خرابی واسطه معمولا با تعویض آن , پمپ سالم میشود .

سوراخ شدن منبع موتورخانه که یا بایستی جوشکاری و یا تعویض شوند .

رسوب گرفتن منبع موتورخانه را میتوان با اسیدشویی و رسوب زدایی رفع نمود .

خرابی لوله کشی موتورخانه و کلکتور که تعمیرات مقطعی و کلی موتورخانه درست میشود .

خراب شدن دیگ موتورخانه که در دیگ های پره ای با تعویض پره های معیوب یا کل دیگ و در دیگهای فولادی تنها با تعویض دیگ قابل تعمیر است .

سرویس موتورخانه

صرفه جویی در هزینه

هزینه تعمیرات شوفاژخانه معمولا اگر هر چند وقت یکبار یک سرویس شوفاژخانه انجام شودبه کمترین حد میرسد, زیرا نگهداری از لوازم موتورخانه شوفاژ امری بسیار مهم است.

روغن کاری پمپ ها,چک کردن ترموستات روی دیگ و ترموستات روی پمپ, بررسی وضعیت پمپ شوفاژ, واسطه پمپ یا کله پمپ و کوپلینگ ,منبع دوجداره,کویلدار,انبساط,شناور انبساط ,کلکتور شوفاژ,لوله های موتورخانه, شیرفلکه های موتورخانه از فاکتورهایی است کهدر کاهش تعمیرات موتورخانه شوفاژ نقش به سزایی دارد.

تعمیرات شوفاژ خانه

در تعمیرات شوفاژ خانه ابتدا باید عیب و ایرادات موجود توسط تکنسین و متخصص تشخیص داده شده و پس از آن با برآورد قیمت به سراغ تعمیر شوفاژخانه برویم.

در یک موتورخانه شوفاژ مرکزی تعداد زیادی وسیله در حال کار هستند و مقدار زیادی انرژی و آب در حال استفاده تا بتوانند , گرمایش یک ساختمان و آب گرم مصرفی انرا تامین کنند.

نقص در هریک از قطعات هرچند کوچک میتواند یک شوفاژ خانه بزرگ را نیز دچار اخلال کردهو از کار بیندازد. به همین منظور تشخیص و عیب یابی درست با توجه به مهارت و تجربه شوفاژکار و تعمیرکار متخصص شوفاژخانه بسیار مهم میباشد.

معمولا مشعل را مهمترین قسمت یک موتورخانه میدانند که این یک واقعیت است اما با توجه به پیوستگی کارکرد شوفاژخانه باید بدانید که اگر یک واشر در موتورخانه کار خود را درست انجام ندهد تا حد زیادی نظم موتورخانه به هم میریزد.

 

تعمیرکار موتورخانه

برای تعمیرات موتورخانه شوفاژ در تهران خود با ما مشاوره کنید ,تا با اعزام سرویسکار و تعمیرکار موتورخانه علاوه بر براورد قیمت مناسبترین کالاها و روشهای تعمیرات موتورخانه شوفاژ را به شما پیشنهاد دهیم. تماس با ما

تعمیرات موتورخانه شوفاژ

سوالات مهم در مورد تعمیر موتورخانه

تعمیر موتورخانه شامل چه مواردی میشود؟

عیب یابی و تعمیر مشعل, دیگ شوفاژ, لوله کشی و کلکتور , پمپ شوفاژخانه و منبع از مهمترین بخش های تعمیر موتورخانه و شوفاژ هستند.

اجرت تعمیر موتورخانه چقدر است؟

هزینه تعمیر موتورخانه بستگی به نوع خرابی داشته و دستمزدی بین 200 هزار تومان تا 5 میلیون تومان دارد.

تعمیرکار موتورخانه چه خصوصیاتی دارد؟

تعمیر موتورخانه شوفاژ نیاز به مهارت در عیب یابی و تعمیرات مشعل, جوشکاری کلکتور, تعمیرات دیگ, پمپ و منبع و تسلط به لوله کشی ساختمان دارد.

طرز کار موتورخانه شوفاژ چگونه است؟

شعله مشعل آب موجود در دیگ شوفاژ را گرم میکند و آب شوفاژ باعث گرم کردن رادیاتور و آب مصرفی میشود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (10)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *