اسید شویی فن کویل

اسید شویی فن کویل

اسید شویی فن کویل

نصب, راه اندازی, سرویس و اسید شویی فن کویل و کلیه خدمات تاسیساتی ساختمان

تلفن: 09122437371-22533080

همانطور که میدانید که آب سرد یا گرم در لوله های کویل فن دار همواره در حال گردش است و از آنجا که این آب حاوی سختی و رسوبات درون خود است, این مواد محلول در آب رفته رفته در لوله ها ته نشین شده و موجب گرفتگی لوله ها می شوند و عملکرد دستگاه را مختل می کنند. بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی این رسوبات سیستم دچار هوا شده و اشغال بخشی از فضای مفید میتواند موجب کاهش شدید راندمان فن کویل و گرمایش محیط شود.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بایستی به اسید شویی کویل های فن دار اقدام نموده، تا با برطرف کردن این مشکل و با باز کردن راههای لوله، آب در لوله ها به خوبی جریان داشته باشد,  تا علاوه بر افزایش راندمان دستگاه موجب افزایش طول عمر دستگاه شویم.

اسید شویی فن کویل از جمله مواردی است که در روند نگهداری و سرویس های دوره ای انجام می شود. رسوب گیری مداوم فن کویل ها با اسید، باعث افزایش بهره وری و تبادل بهتر حرارتی دستگاه می شود.

برای آشنایی با اسید شویی منبع کویل دار به مطلب تخصصی مربوطه روی لینک کلیک کنید.

اسید شویی فن کویل

زمان اسید شویی فن کویل

راحت ترین راهکار برای اینکه متوجه شوید, کویل های دستگاه شما نیاز به اسید شویی دارد یا خیر، مشخص شدن دمای ورودی و خروجی مبدل است. اگر دمای خروجی و ورودی دستگاه حدودا یکسان باشد و تفاوت فاحشی باهم نداشته باشند، نشانه این است که کویل دچار انسداد است و از انتقال حرارت ممانعت می کند، آن موقع است که فن کویل شما نیاز به شست و شو و رسوب زدایی دارد.

اسید شویی مبدل فن کویل در چه بازه زمانی انجام میشود ؟

اگر اسید مدت طولانی در داخل لوله ها بماند، به  تدریج موجب آسیب زدن به لوله ها می شود. با توجه با اینکه بعضی از تعمیرکاران مبتدی برای اسیدشویی لوله ها نمی دانند چه اسید و با چه غلظتی بکار گرفته شود و اشتباها اسید قوی با خلوص بالا را داخل لوله ها می ریزند، که این کار هم موجب سوراخ شدن لوله ها، و هم از بین رفتن کویل های دستگاه می شود. کارشناسان و اهل فن توصیه می کنند، اسید شویی فن کویل حداقل 2 سال یک بار، آن هم توسط افراد ماهر و متخصص صورت گیرد.

تعمیرکار باید از نوع , درصد غلظت و میزان اسید قابل استفاده مطلع بوده و علاوه بر رعایت اصول ایمنی به کار با اسید شویی مسلط بوده و با دقت و حوصله اینکار را انجام دهد تا خدای ناکرده باعث صدمات جسمی و خسارت مالی به خود و افراد حاضر نزند.

  • کمک گرفتن از یک سرویس کار ماهر و مجرب
  • استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص اسید شویی
  • استفاده از کلاه, شیلد، عینک، ماسک و لباس مخصوص
  • استفاده از اسید دیسکلر یا هیدرو کلریک
  • هنگام اسید شویی باید از بسته بودن شیرهای کندانسور اطمینان حاصل نمایید.
  • برای پیشگیری از صدمه لوله های مسی هنگام اسید شویی، در شیرها از درپوش استفاده کنید.

لزوم هواگیری فن کویل

امروزه بسیاری از ساختمانها به جای استفاده از سیستم های حرارتی و برودتی مجزا ، از یک سیستم واحد به نام فن کویل استفاده می کنند که هر دو وظیفه گرم کردن و خنک سازی را انجام میدهد. همان طور که می دانید کار انتقال سیال سرمایش و گرمایش این دستگاه به وسیله کویل حرارتی انجام گرفته ، به همین دلیل , اسید شویی ,  تعمیرات و نگهداری از این سیستم های HVAC از اهمیت بالایی برخوردار است.

این سیستم های تهویه از دو قسمت فن و کویل تشکیل شده است که هرکدام برای بهبود عملکرد دستگاه نقش موثری ایفا میکنند. مشخص است که اگر کویل های حرارتی دچار خرابی شوند، مسلما دستگاه گرمایش و سرمایش مطلوبی نخواهد داشت. یکی از مشکلات رایج و مرسوم این سیستم های تهویه، وجود هوا داخل coil ها است، که اگر به موقع این مشکل برطرف نشود, موجب پدید آمدن مشکلاتی نظیر کاهش بهروری دستگاه، نداشتن گرمایش و سرمایش مطلوب یا قطع شدن این خدمات می شود، که شما باید به صورت سالانه یا فصلی و هر چند وقت یکبار به هواگیری منبع کویلی خود بپردازید. نیاز به اسید شویی فن کویل نیز یکی از نشانه های هواگرفتن فن کویل میباشد. در ضمن عدم هواگیری فن کویل میتواند موجب فشار به سیستم و افزایش استهلاک و نیاز مکرر به تعمیر موتورخانه شود.

نحوه هواگیری فن کویل

در فن کویل های قدیمی fan coil برای هواگیری دستگاه از یک پیچ هواگیری که بر روی سیستم قرار داشت ، استفاده می کردند و کاربر قادر بود با گردش آن تمام هوای داخل کویل را از سیستم خارج کنید. اما در دستگاههای مدرن تر آن برای انجام این کار از شیر هواگیری استفاده می شود که شما می توانید به راحتی و بدون نیاز به سرویس کار به هواگیری سیستم تهویه خود بپردازید. لازم به ذکر است که محل قرارگیری این شیر در مدل های مختلف آن فرق دارند. برای اینکه از جای دقیق شیر هواگیری مطلع شوید می توانید به دفترچه همان دستگاه آن مراجعه کرده و از محل قرارگیری تمام قطعات آن مطلع شوید.

براری هواگیری فن کویل، در ابتدا باید محل قرارگیری پیچ یا شیر هواگیری را پیدا کرده و از جریان آب تا پیش از ورود به کویل اطمینان حاصل کنید. مثلا اگر از کم شدن شدت گرمای فن کویل مستاصل شده اید، باید جریان آب گرم در پکیج خود را بررسی کنید که قطع نشده باشد، بعد به سراغ شیر رفته و آن را به آرامی باز کنید , تا هوای موجود در داخل دستگاه خارج شود، بعد از گرم شدن فن کویل شیر یا پیچ هواگیری را دوباره ببندید.

دقت کنید که برخی از مدل های این سیستم تهویه سینی درین نداشته و هنگام هواگیری احیانا مقداری کثیف کاری شود. می توانید برای جلوگیری از این کار، از یک شلنگ استفاده کرده و آب خارج شده از دستگاه را به محل دیگری انتقال دهید.

جهت مشاوره و اجرای اسید شویی فن کویل با ما تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *