رسوب زدایی منبع موتورخانه , قیمت اسید شویی منبع کویل دار

رسوب زدایی منبع موتورخانه , قیمت اسید شویی منبع کویل دار

رسوب زدایی منبع موتورخانه شوفاژ

عیب یابی موتورخانه و رسوب زدایی منبع موتورخانه شوفاژ کویلی

تلفن : 0912243737122533080

چرا رسوب زدایی منبع موتورخانه لازم است ؟

رسوب زدایی منبع کویل در مواقعی صورت میگیرد, که بخاطر ته نشین شدن رسوبات اطراف کویل درون منبع , آب به اندازه کافی گرم نمیشود و پاسخگوی نیاز مصرف ساختمان نیست. رسوب زدایی منبع کویل دار  هر 2 یا 3 سال ضروری به نظر میرسد. البته سختی آب شهر نیز  در افزایش و کاهش این مدت نیز موثر است . یکی از راههای کاهش فاصله اسیدشویی نصب سختی گیر و فیلترهای تسویه آب است , که هزینه سنگینی نسبت به شستشوی منبع دارد.

تشخیص این امر کار یک تاسیسات کار است که با بررسی تمام جوانب امر و درصورت اطمینان پیدا کردن از سلامت پمپ آب , لوله کشی و تاسیسات موتورخانه میتوان تاحدی از این امر مطمین شد.

اسیدشویی و رسوب زدایی منبع فقط برای نوع کویل انجام میشود, اسیدشویی برای منبع دوجداره کمتر استفاده شده و در صورت خرابی, منبع دوجداره معمولا تعویض میشود. دلیل این مساله نیز این است که اسید باعث خورندگی ورقه های فولادی منبع دوجداره میشود و به ندرت و آن هم با اسیدهای بسیار رقیق یا استفاده از آب گرم به تنهایی میتوان رسوب زدایی منبع دجداره را انجام داد.

در این بخش در صدد آن هستیم تا با شستشوی منبع کویلی  در خدمت شما باشیم. قبل از آنکه به شستشوی منبع کویلی روی آوریم؛ حتما این سوال در ذهن برخی از شما پیش می آید که اصلا منبع کویلی چیست و چرا باید آن را شستشو داد؟ برای پاسخ دادن به این سوالات می بایست تا پایان ما را همراهی کنید تا پس از آشنایی مختصری که در خصوص منبع کویلی صورت گرفت، به بخش شستشوی منبع کویلی و علت و عوامل آن روی آوریم.

شستشوی منبع موتورخانه

عیب یابی و رسوب زدایی منبع موتورخانه شوفاژ 

اسیدشویی منبع کویل دار و شیرفکله موتورخانه 

رسوب زدایی منبع موتورخانه به روش مکانیکی

نصب و تعمیر موتورخانه شوفاژ مرکزی 

لوله کشی و تعویض و نصب منبع موتورخانه 

عیب یابی و تعمیر مشعل موتورخانه 

تعمیرات و جوشکاری منبع دوجداره و کویلی

بازسازی و نوسازی موتورخانه شوفاژ مرکزی 

منبع کویلی

منبع کویلی یا کویلدار وظیفه تولید آبگرم مصرفی را در موتورخانه ها برعهده دارد . البته در برخی موتورخانه ها به سلیقه مجری تاسیسات میتوان از منبع دوجداره استفاده کرد . هرکدام از این نوع منابع دارای مزایا و معایبی هستند که در بخش مربوطه به خود توضیخات لازم داده شده است .به واقع این منبع دارای یک مبدل پوسته و لوله است که در داخل لوله ها بخار یا آب داغ را تأمین می سازد که در یک منبع چدنی یا فولادی جریان می یابد و آب موجود را لوله ها را تأمین می سازد. با زبانی ساده تر می توان منبع کویلی را منبعی در جهت تولید و تأمین آب گرم مصرفی خانوارها دانست. همان گونه که از نام آن پیداست این منبع ها به صورت کویل های مسی می باشند که در قالب های مختلفی عرضه می گردند. نکته قابل توجهی که در خصوص منبع کویلی وجود دارد؛ ذکر این مسئله است که این  مدل از منبع ها کمتر نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند. چون مخزن آن ها به مدت طولانی سالم می ماند هر چند که کویل های مسی آن خراب شده باشند وای در بیشتر اوقات به شستشوی منبع کویلی نیاز است که در ادامه به آن می پردازیم.

رسوب زدایی منبع کویل

انواع منبع کویلی

به طور کلی انواع منبع کویلی را می توان در دو نوع منبع کویلی خوابیده و منبع کویلی ایستاده خلاصه نمود. آنچه در اینجا مهم است؛ شستشوی منبع کویلی است چرا که روش شستشو  منابع کویلی خوابیده با ایستاده فرق دارد. دلیل این تفاوت هم به دستگیر بودن و مشکل تر بودن شستشو و اسیدشویی منبع خوابیده نسبت به ایستاده است ولی از نظر کارکرد این دو منبع تفاوتی با هم ندارند.

شستشوی کویل موتورخانه

اما در خصوص شستشوی منبع کویلی می بایست اذعان داشت که منابع کویلی پس از مدت زمانی استفاده دچار جرم گرفتگی و رسوب می شوند که امری کاملا بدیهی و طبیعی است. به همین منظور نیاز به شستشوی آن است. به واقع بایستی به این نکته اشاره کرد که شستشوی منبع کویلی نقش پررنگ و اساسی را در تعمیر موتورخانه و شوفاژ ایفاء می کند که نیازمند به افرادی متخصص و مجرب دارد که با تجربه خویش دست به این کار بزنند.

با شستشوی منبع کویلی به روش مکانیکی یا روش اسیدشویی می توان تمامی رسوبات داخلی کویل ها را از بین برد تا از مشکلات و خرابی های این منبع جلوگیری به عمل آورد. از جمله تبعاتی که عدم شستشوی منبع کویلی در پی دارد، افزایش مصرف سوخت موتورخانه، کاهش راندمان سیستم گرمایشی و… است که تأثیرات سویی را در تجهیزات موتورخانه ساختمان به بار می آورد.

مساله دیگر در اسید شویی منبع کویل دار بررسی دقیق مشکلات مربوط به موتورخانه است. عیب یابی در تعمیر موتورخانه در اولویت کار قرار داشته و بایستی بررسی صورت گرفته در خصوص نیاز به اسیدشویی و رسوب گیری منبع موتورخانه به درستی انجام شده است.

بنابراین به طور کلی باید در نظر داشت که به صورت دوره ای رو به شستشو آورد تا با رسوب زدایی بتوان کمک شایانی به حفظ محیط زیست کرد و علاوه بر آن شیرآلات بهداشتی و لوله کشی آب مصرفی ساختمان خود را از هر گونه رسوب و مواد مضر به دور داشت. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که فرآیند شستشوی منبع کویلی می بایست با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی صورت بگیرد. برای این مهم استفاده از دستکش و ماسک الزام آور هستند.

رسوب زدایی منبع کویل دار

اسیدشویی منبع کویل دار

برای رسوب زدایی منبع کویل از دو روش اسیدشویی و شستشوی مکانیکی استفاده میشود, که البته روش اسیدشویی بسیار متداول تر و بهتر است . برای اسید شویی و رسوب زدایی منبع کویل دار ابتدا شیرفلکه های ورودی منبع  را بسته و منبع را تخلیه مینماییم .

سپس با باز کردن مهره ماسوره ها و پیچهای  کویل از منبع و خارج کردن کویل از داخل منبع بیرون آورده , سپس اقدام به شستشوی منبع میپردازیم .

برای اسیدشویی یک مخزن یا بشکه استوانه ای که کویل داخل آن جا شود را تهیه کرد و پس از ریختن اسید دیسکلر یا اسیدکلریدریک 33 درصد یا بسته به سلیقه اسید سولفوریک 15 , کویل را داخل آن قرار داده و مکررا با تکان دادن کویل در فواصل 10 دقیقه یکبار تا یک ساعت رسوب زدایی را ادامه میدهیم .

البته اسیدشویی با اسید دیسکلر بخاطر کم خطر بودن و فرار بودن آن رایج تر از رسوب زدایی منبع با اسید سولفوریک است .

استفاده از اسید دیسکلر در شستشوی منبع بخاطر اینست که هم قدرت کافی را داشته و هم به منبع گالوانیزه و لوله های مسی آسیب نمیزند . البته برای کار با این اسید نیز بایستی دقت و مهارت کافی به خرج داد , و از ماسک و دستکش استفاده کرد .

در حین اسید شویی قیمت بیرونی منبع با یک قیف پلاستیکی داخل تمام لوله های کویل نیز اسید ریخته تا قسمت داخلی کویل نیز کاملا از رسوبات عاری شوند .

مقدار اسید مصرفی به اندازه کویل بستگی دارد . هرچقدر فوت کویل بیشتر شود , نیاز به اسید بیشتری میباشد . البته در هنگام اسیدشویی منبع بایستی دقت کنید تا از آسیب زدن به بدنه کویل جلوگیری شود و کویل سوراخ نشود , هر چند که اگر کویل سوراخ شد میتوان آنرا جوش داده و مجددا نصب کرد .

البته در برخی موارد , خصوصا اسیدشویی و رسوب زدایی منبع کویل دار با سایز بالا برای شستشوی عمیق تر از پمپهای اسیدشویی استفاده میشود .

قیمت اسید شویی منبع کویل دار

قیمت اسیدشویی موتورخانه بسته به نوع تجهیزاتی دارد که قرار است رسوب زدایی شوند. به طور کلی معمولا منظور از اسیدشویی موتورخانه , رسوب زدایی کویل منبع کویلدار میباشد که به دلیل تجمع رسوبات به دور کویل بازدهی کافی را برای تبادل حرارت و تولید آب گرم مصرفی نداشته و ساکنین ساختمان مدام به سرد یا ولرم شدن فوری آب گرم مصرفی شکایت دارند . منبع دوجداره به هیچ وجه قابل شستشو نبوده و حداکثر کاری که برای آن میتوان کار تا بازدهی تبادل حراراتی آن بالا برود , تخلیه کامل و آبگیری مجدد آن است , وگرنه اسید به ورق گالوانیزه لطمه زده و آنرا دچار خوردگی میکند.

قیمت اسید شویی منبع کویل دار با احتساب هزینه واشر, چسب و دیگر اقلام در منبع های کوچک با لوازم از حدود 1 میلیون تومان شروع شده و ممکن است در منابع بزرگتر به 3 میلیون تومان هم برسد. البته نوع تجهیزات مثلا استفاده از پمپ اسیدشویی یا روش دستی و همچنین تعداد مخازن کویلی قابل شستشو در هزینه اسید شویی منبع کویل دار موثر است.

شیر فلکه های برنجی سایز بزرگ را نیز میتوان بعد از مدتی در داخل اسید قرار داد و تمیز کرد و به هیچ عنوان قطعه دیگری در موتورخانه نمیتواند مورد اسیدشویی قرار داد.

هزینه اسید شویی منبع کویل دار

هزینه اسید شویی منبع کویل دار بسته به سایز منبع متغیر است. این قیمت با احتساب هزینه خرید لوازم از قبیل اسید و واشرهای کویل از قیمت حدود 1 میلیون تومان برای منابع کوچک شروع شده و بسته به اندازه کویل تا بیش از 2 میلیون تومان نیز ممکن است ,هزینه داشته باشد.

رسوب زدایی منبع به روش مکانیکی

در رسوب زدایی منبع به روش مکانیکی کویل را با آب یخ یا یخ و سپس آب جوش سرد و گرم کرده و ممکن است در برخی قسمتها رسوبات به اندازه کافی از روی کویل برداشته نشود. این روش به دلیل تاثیر نسبتا کم در حال حاضر خیلی به کار گرفته نمیشود. در رسوب زدایی شیمیایی کویلی با استفاده از اسید میتوان ادعا کرد که کویل تقریبا مثل روز اول کاملا تمیز میشود اما در این روش نمیتوان انتظار داشت که کلا رسوب های چسبیده به کویل زدوده شوند.

رسوب زدایی منبع دوجداره

رسوب زدایی منبع دوجداره به ندرت انجام میشود , چرا که تقریبا میتوان گفت که عمر این منبع های حدود 10 تا 12 سال است ( البته بستگی به کیفیت و ضخامت ورق دارد ), و در این مدت هم به خاطر سطح تبادلی بالای مخازن دوجداره نسبت به منبع کویل دار , در صورت رسوب گرفتگی دور جدار ثانویه منبع , تبادل حرارتی چندان کاهش پیدا  نمیکند.

اما اگر منبع دوجداره ضخامت نسبتا خوبی مثلا  بالای 6 میلیمتر داشته باشد و هنوز سوراخ نشده است , در صورتیکه تولید آبگرم مصرفی به مشکل خورد میتوانید با روش رسوب زدایی منبع دوجداره , راندمان منبع را افزایش دهید.

برای اینکار دو روش پیش رو دارید , یا اینکه با تخلیه کامل از قسمت زیرین منبع رسوبات احتمالی را خارج کنید و یا اینکه با استفاده از یک پمپ با به بکارگیری اسید بسیار رقیق اقدام به شستشوی منبع دوجداره کنید. در صورت استفاده از اسیدهای قوی اینکار میتواند باعث سورخ شدن منبع و یا تخریب تدریجی آن شود.

جهت آشنایی با رسوب زدایی منبع موتورخانه , قیمت اسید شویی منبع کویل دار با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *