تعمیر و تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه

تعمیر و تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه

تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه

در این نوشته به آموزش نحوه تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه شوفاژ میپردازیم. خرابی های واسطه پمپ شوفاژ و نشتی از آن موجب از کارافتادن سیستم شوفاژ یا عملکرد ناقص آن شده و تعمیرات و تعویض واسطه پمپ شوفاژ یکی از پرتقاضاترین خدمات تعمیر موتورخانه شوفاژ محسوب میشود.

اساس سیستم شوفاژ بر اساس گردش آب گرم بنا شده است, به همین منظور در سیستم های موتورخانه مرکزی برای افزایش سرعت و بهبود گردش آب شوفاژ یک پمپ نصب میشود. این نوع پمپ ها معمولا در مسیر برگشت و در مجاورت کلکتور برگشت نصب میشوند. هر چند که سیستم شوفاژ ممکن است بدون پمپ هم تا حدی مجیط را گرم میکند, اما ممکن است در روزهای سرد سال به دلیل کندبودن گردش آب, رادیاتورها به خوبی گرم نشده و به همین دلیل در هنگام نصب و ساخت کلکتور موتورخانه بایستی محلی مناسب برای نصب پمپ سیرکولاتور تعبیه شده و برای تعمیرات احتمالی یا در زمان خاموش بودن پمپ در فصل تابستان یک لوله بای پس نیز به موازات پمپ نصب شود.

البته در بسیاری از موتورخانه ها علاوه بر پمپ سیرکولاتور شوفاژ یک پمپ برگشت آب گرم نیز نصب میشود که در مجاورت منبع دوجداره یا منبع کویل دار قرار داشته و معمولا این پمپ ها بدون واسطه هستند, اما ممکن است که از پمپ های واسطه دار نیز استفاده شود.

معمولا برای نصب پمپ در هر سیستمی یک شیر فلکه قبل و یک شیر فلکه بعد از پمپ نصب میشود, تا در زمان تعمیرات امکان خارج کردن پمپ به منظور تعمیرات میسر باشد.

مطالعه کنید: تعمیر مشعل گازی

تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانهانواع پمپ های سیرکولاتور موتورخانه شوفاژ

پمپ سیرکلاتور شوفاژ موتورخانه و همچنین پمپ های برگشت آب گرم از لحاط ساختار به دو نوع تقسیم بندی میشوند.

  1. پمپ های شفت مستقیم( بدون واسطه)
  2. پمپ های سیرکولاتور با واسطه ( کله پمپ)

نصب هر یک از پمپ های فوق مزایا و معایبی دارند. پمپ های بدون واسطه قدرت بیشتری دارند, اما به دلیل ساختار آنها, در برخی موارد تعمیرات آنها امکان پذیر یا اقتصادی نبوده و در بسیاری از موارد تعمیرات آنها هزینه زیادی دارد. از این نوع پمپ ها معمولا در برگشت آب گرم یا موتورخانه های بسیار بزرگ استفاده میشود. سایز این پمپ ها از 1/2 تا 4 اینچ و بیشتر نیز وجود دارد. گراندفوس, دانفوس, داب, سمنان, بلنکاست, آزاد البرز از برندهای این نوع پمپ های بدون واسطه شفت مسقیم هستند.

در صورت خرابی این نوع پمپ ها بایستی پمپ تعویض شده و یا در صورت امکان برای تعمیرات به کارگاه پمپ سازی منتقل شوند. معمولا پمپ های خارجی این نوع پمپها سیرکلاتور قابل تعمیرات نیستند.

اما دسته دیگری از این پمپ ها, پمپ های واسطه دار هستند که دارای دو قسمت اصلی موتور و واسطه ( کله گی) هستند.

تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانهنحوه تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه

  1. خاموش کردن پمپ با استفاده از فیوز مخصوص پمپ روی تابلو برق
  2. بستن شیر فلکه های بالا و پایین پمپ و باز کردن شیر فلکه بای پس
  3. جدا کردن پمپ از واسطه و در ادامه خارج کردن کوپلینگ از واسطه
  4. جدا کردن واسطه پمپ از فلنج یا کله گاوی روی کلکتور

سپس با تمیز کردن سطح خارجی و داخل فلنج با استفاده از بورس سیمی و روغن کاری, اقدام به نصب واسطه میکنیم. در هنگام نصب بایستی واشر فیبری واسطه را نیز تعویض کنیم. نصب واسطه پمپ به همین ترتیب و با استفاده آچار تخت یا آچار بوکس سایز 13 یا آچار فرانسه انجام میشود.

علت آب دادن پمپ شوفاژ

معمولا خرابی واسطه پمپ شوفاژ با نشتی از محل اتصال به فلنج مشخص شده و افراد عادی فکر میکنند, که واشر واسطه از آب بندی خارج شده, اما در واقع سیل پمپ دچار مشکل شده و باعث میشود که آب از مسیر خود به خارج هدایت شود. در اکثر موارد در چنین وضعیتی بایستی اقدام به تعویض واسطه پمپ شوفاژ و یا تعمیرات آن نماییم. این مساله باعث این مشکلاتی مانند آب گرم است ولی رادیاتور سرد میشود.

علت صدای پمپ سیرکولاتور موتورخانه

علت صدای پمپ سیرکولاتور موتورخانه به دلایلی نظیر شکستگی پروانه پمپ, شکستن کوپلینگ پمپ شوفاژ و تاب داشتن شفت پمپ است.

تعویض کوپلینگ پمپ شوفاژ

در بسیاری موارد ممکن است که در هنگام تعویض واسطه پمپ شوفاژ نیاز باشد که تعویض کوپلینگ پمپ نیز انجام شود. کوپلینگ یک قطعه کوچک فلزی است که باعث اتصال و انتقال نیروی پمپ به واسطه و پروانه واسطه میشود.

دو نوع کوپلینگ در واسطه ها وجود دارد. کوپلینگ معمولی و کوپلینگ فنزی که برای تعویض آن بایستی جهت گردش و محل دقیق نصب کوپلینگ دقت کنیم.

یکی از دلایل خرابی واسطه پمپ شوفاژ که معمولا با سر و صدای زیادی نیز همراه است, شکستگی کوپلینگ پمپ و یا خارج شدن آن از سرجای خود است. دلیل شکستگی کوپلینگ نیز ممکن است, تاب برداشتن شفت و یا خرابی شفت و توپی واسطه پمپ شوفاژ باشد.

تعمیر واسطه پمپ شوفاژ

معمولا تاسیسات کاران عادی اقدام به دلیل نا آشنایی و عدم مهارت کافی و برای اجتناب از دردسر اقدام به تعویض واسطه پمپ شوفاژ میکنند, که البته خرج بیشتری برای کارفرما دارد. اما در شرایط عدم دسترسی و پیدا کردن تعمیرکار مسلط, اقدام به تعمیر واسطه پمپ شوفاژ نمود.

برای تعمیر واسطه پمپ شوفاژ در محل با آگاهی از نوع و اندازه واسطه میتوان با تعویض سیل, توپی و سرویس واسطه به راحتی کله گی پمپ را تعمیر کرده و با توجه با استفاده از لوازم یدکی مرغوب کاری کرد که کیفیت کارکرد آن حتی از واسطه پمپ شوفاژ نو نیز بیشتر شود.

 از آنجا که واسطه پمپ هایی که در بازار وجود دارند از سیل و لوازم یدکی های ضعیف استفاده میکنند, میتوان با انجام تعمیر واسطه به جای تعویض واسطه پمپ شوفاژ تا سالها بابت خرابی واسطه خیالتان راحت باشد.

به طور معمول تعمیر واسطه پمپ شوفاژ در مقایسه با خرید و تعویض آن در حدود 60 درصد آن هزینه داشته که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. در حال حاضر هزینه تعمیر واسطه پمپ سیرکولاتور با لوازم حدودا 2 میلیون تومان و هزینه تعویض واسطه با دستمزد تقریبا بسته به سایز واسطه و برند آن در حدود 3 تا 4 میلیون تومان است.

البته برای افزایش ظول عمر واسطه پمپ شوفاژ از هر نوع بایستی, حتی در فصل تابستان که پمپ شوفاژ نیز خاموش است, واسطه از منفذ مخصوص خود روغن کاری شده و بهتر است حداقل در طول فصل خاموشی یکی دو بار برای چند ساعت کار کرده روان سازی شود.

تعویض سیل واسطه پمپ

سیل واسطه پمپ کوچک ترین و حیاتی ترین قطعه واسطه محسوب میشود. برای تعویض واسطه پمپ باستی, پمپ و واسطه باز شده و بهتر است از سیل های با کیفیت استفاده کنید. قیمت سیل پمپ در بازار از حدود 150 تا 400 هزار تومان بوده و به همین دلیل استفاده از سیل های با کیفیت خارجی میتواند, طول عمر واسطه پمپ را افزایش دهد.

انواع واسطه پمپ شوفاژ

واسطه پمپ های شوفاژ از سایز 1 اینچ تا 3 اینچ موجود هستند, اما معمولا سایزهای واسطه پمپ های 2HV و  2AA از پرمصرف ترین واسطه بوده و به ترتیب واسطه پمپ 4 پیچ و واسطه پمپ 8 پیچ نامیده میشوند. واسطه پمپ 1 اینچ HV , واسطه پمپ 2A6 و 2A7 یا واسطه پمپ های تبدیل از انواع کمتر کاربردی واسطه پمپ های شوفاژ هستند.

ارس, بلندکاست تهران, آزاد البرز و سمنان از جمله واسطه پمپ های رایج در کشور هستند.

در صورت نیاز به تعمیر و تعویض واسطه پمپ سیرکولاتور موتورخانه در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *