9 علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ در موتورخانه و پکیج

9 علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ در موتورخانه و پکیج

سرد شدن رادیاتور شوفاژ

بررسی دلایل و علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ در موتورخانه و پکیج

تلفن : 09122437371-22533080 شبانه روزی, سراسر تهران

سرد شدن رادیاتور شوفاژ آن هم در اوج سرما موجب کاهش دمای محیط شده و ممکن است باعث سرماخوردگی کودکان و حتی بزرگسالان شده و در واقع زمانی که شما به گرمای رادیاتور شوفاژ احتیاج دارید, نمیتواند باعث گرم کردن محیط خانه شما شود و آسایش را از شما سلب میکند. پس بایستی هرچه زودتر به فکر چاره بود و در جهت رفع این مشکل اقدام کرد. برخی مواقع ممکن است تمامی رادیاتورها جز یکی از آنها سرد یا ولرم بوده که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. پس تا پایان این نوشته همراه ما باشید تا یکی یکی ایرادات احتمالی را بررسی کرده و در صورتیکه خودتان قادر به رفع علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ نبودید با ما تماس بگیرید, تا با کمک سرویس کاران با تجربه در زمینه تعمیر موتورخانه شوفاژ, پکیج دیواری و رادیاتور شوفاژ نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم.

سرد شدن رادیاتور شوفاژ

علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ

همانطور که میدانید اساس سیستم شوفاژ بر مبنای گردش آب داغ شوفاژ در رادیاتور های محیط است. در صورتی که آب توسط مولد گرمایشی موتورخانه یا پکیج گرم نشود و یا گردش آب به صورت مناسب در رادیاتورها وجود نداشته باشد, باعث سرد شدن یا ولرم بودن رادیاتور شوفاژ شده و محیط به اندازه کافی گرم نمیشود. در ادامه به بررسی ایرادات احتمالی و علل سرد شدن رادیاتور شوفاژ میپردازیم.

  1. خاموش بودن موتورخانه یا پکیج به دلایل مختلف
  2. از کار افتادن پمپ سیرکولاسیون شوفاژ 
  3. انسداد یا بسته بودن شیر فلکه های رفت و برگشت شوفاژ
  4. وجود هوا در شوفاژ و نیاز به هواگیری رادیاتور شوفاژ
  5. بسته بودن یا خراب بودن شیر رفت و برگشت رادیاتور شوفاژ
  6. وجود رسوب در رادیاتور و نیاز به شستشوی رادیاتور شوفاژ
  7. انسداد و هواگرفتن( سیفون شدن) مسیر لوله کشی شوفاژ 
  8. کم بودن قطر لوله های رادیاتور یا دور بودن آنها از موتورخانه و پکیج
  9. پایین تر بودن بیش از حد ارتفاع و سطح رادیاتور نسبت به موتورخانه و پکیج

گرم نشدن رادیاتور شوفاژ بعد از هواگیری

برخی مواقع ممکن است با وجود هواگیری رادیاتور, شوفاژ مجددا سرد شده یا اصلا گرم نمیشود. اگر این مساله برای یک رادیاتور اتفاق افتاده باشد, چند دلیل متفاوت میتواند داشته باشد.

  • پر شدن رادیاتور از رسوب 
  • بسته بودن یا خرابی شیر شیر بالا یا پایین رادیاتور
  • دور بودن رادیاتور از مولد گرمایشی یا کم بودن سایز لوله
  • وجود یک خرابی یا اختلاف سطح جزیی در لوله و اتصالات لوله شوفاژ
  • نقص در عملکرد پمپ سیرکولاتور موتورخانه یا پکیج

در صورت ته نشین شدن رسوب چاره کار شستشوی رادیاتور شوفاژ است. در صورت خرابی یا بسته بودن راهکار تعمیر و تعویض مغزی شیر رادیاتور یا کل شیر به طور کامل است. و در صورت 2 ایراد آخر میتوان با افزایش درجه پمپ موتورخانه یا بررسی پمپ پکیج این ایراد را برطرف نمود. در صورتیکه این روشها جواب نداد, با بستن همه رادیاتورهای دیگر و سوق دادن کل نیروی گردش  آب شوفاژ به سمت رادیاتور معیوب ابتدا این شوفاژ را گرم کرده و سپس به سراغ گرم کردن دیگر رادیاتورها بروید.

در صورت گرم نشدن هیچ یک از رادیاتورها بایستی ابتدا از باز بودن شیر فلکه های ورودی رفت و برگشت شوفاژ مطمین شوید, و در صورت مطمین شدن به سراغ موتورخانه یا پکیج بروید.

علت گرم نشدن شوفاژ موتورخانه

در صورتیکه هیچ یک از رادیاتورهای منزل شما به اندازه کافی گرم نشود, در ساختمان های داراید موتورخانه یک ایراد در موتورخانه وجود دارد. دلایل زیر از علل محتمل در سرد شدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه هستند.

  1. قطع بودن برق و گاز
  2. خاموش بودن و خرابی مشعل و نیاز به تعمیر مشعل
  3. خاموش بودن پمپ شوفاژ 
  4. بسته بودن یا انسداد شیر فلکه های شوفاژ از موتورخانه
  5. عدم تغییر وضعیت از حالت بای پس به زمستانی
  6. گرفتگی لوله کشی منبع انبساط موتورخانه
  7. خرابی پمپ با وجود روشن بودن و نقص در عملکرد پروانه, واسطه و کوپلینگ پمپ
  8. معیوب بودن ترمستات دیگ یا آکوستات پمپ یا عدم تنظیم درجه حرارت شوفاژ
  9. خاموش و روشن شدن یا ریست شدن مکرر مشعل شوفاژ

چک کردن مشعل موتورخانه, پمپ موتورخانه, اطمینان از باز بودن شیرفلکه ها, گرم بودن لوله کشی منبع انبساط, عدم وجود صدای ناهنجار از پمپ و بررسی عملکرد ترمستات از جمله مواردی است که در هنگام سرد شدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه بایستی بررسی شوند.

با تمام این موارد مذکور, ممکن است خرابیهای دیگری نیز به ندرت در برخی از موتورخانه مانند خرابی دیگ و یا سوراخ شدن منبع و کلکتور شوفاژ پیش آمده باشند که اغلب این خرابیها واضح میباشند.

به طور کلی در موتورخانه هایی که آب گرم است ولی رادیاتور سرد, بایستی به دنبال نقص در سیستم گردش آب شوفاژ باشیم. ایرادهایی نظیر خرابی پمپ برگشت شوفاژ ,انسداد لوله منبع انبساط و خرابیهای واقع در رادیاتور از این دسته هستند.

پکیج روشن است ولی رادیاتور گرم نمیشود

عملکرد کلی سیستم پکیج مانند موتورخانه بر اساس گردش آب شوفاژ است. یعنی اگر از سالم بودن رادیاتور , هواگیری و بازبودن شیر های آن مطمین شدید,بایستی دنبال یک ایراد در پکیج بگردید. این دلایل میتوانند به شرح زیر باشند.

  1. خراب بودن پمپ پکیج
  2. از کار افتادن شیر برقی یا شیر موتوری
  3. گرفتگی در مسیر آب منتهی به پکیج شامل انسداد در شیلنگ پکیج
  4. وجود رسوب در شیر صافی برگشت آب شوفاژ پکیج
  5. قفل شدن فلوسوییچ روی حالت فعال و برگشت ناپذیر به وضعیت شوفاژ
  6. خراب شدن پکیج و ارسال دستور نادرست توسط برد
  7. کاهش فشار گاز شهری به خصوص در اوج مصرف گاز در زمستان
  8. کم بودن سایز لوله یا شیرگازی تغذیه کننده پکیج 
  9. خراب بودن سنسور دما یا NTC
  10. معیوب بودن ترموستات حد
  11. خرابی در شیر سوپاپ وصعیت بای پاس

یک علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ در انواع رادیاتور و پکیج شامل ایران رادیاتور, بوتان, لورچ, ایساتیس, بوش و دیگر برندهای پکیج دیواری به سایز و فاصله لوله کشی سیستم پکیج بر میگردد. در این نوع علل سرد شدن یا گرم نشدن رادیاتوری که به پکیج دور است به طور معمول اتفاق افتاده و دلیل آن هم عدم انتخاب سایز مناسب برای رادیاتورهای نسبتا دورتر و عدم استفاده از لوله کشی معکوس شوفاژ برای این رادیاتور بوده که در صورت اجرا میتوانسته این عیب را پوشش دهد, که در این شرایط با توجه به هزینه و مشکلات در اصلاح این مساله هیچ راه حلی جز نصب یک پمپ کمکی هم توان با پمپ برگشت پکیج وجود ندارد.

علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ

به طور خلاصه اگر مولد گرمایشی یعنی موتورخانه یا پکیج در بخش گرم کردن آب شوفاژ مشکلی نداشته باشد, علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ در گردش مناسب آب است. ایرادات لوله کشی و انسدادهایی که در بخشهای مختلفی از جمله شیرفلکه ها یا رادیاتور در کنار از کار افتادن پمپ چرخش آب از جمله اصلی ترین دلایل رادیاتور شوفاژ است.

هنگامی که یک رادیاتور گرم نشود, احتمال گرفتگی در شیر رادیاتور و یا رسوب گرفتگی افزایش یافته و حتی دور بودن رادیاتور مذکور از بقیه رادیاتورها نیز میتواند یک دلیل باشد.

اما اگر همه رادیاتورها کاملا سرد باشند, احتمالا نقص در موتورخانه یا پکیج و یا بسته بودن شیر فلکه به هر علتی میتواند باعث سرد شدن یا گرم نشدن رادیاتور شوفاژ شود.

علت سرد بودن یکی از رادیاتورهای پکیج

علت سرد بودن یکی از رادیاتورهای پکیج و موتورخانه میتواند چند عامل داشته باشد. رسوب گرفتگی رادیاتور, انسداد و خرابی شیر رادیاتور, دور بودن فاصله رادیاتور مورد نظر از بقیه رادیاتورها و پکیج, نقص در پمپ پکیج و موتورخانه و کم بودن قطر لوله کشی شوفاژ رادیاتور مربوطه را میتوان از علت های سرد بودن یکی از رادیاتورهای پکیج و موتورخانه دانست.

معمولا در ساختمان هایی که یک رادیاتور از بقیه رادیاتورهای دورتر هستند, با اولین نقص در سیستم شوفاژ , این رادیاتورها دچار چنین مشکلی میشوند, چرا که فاصله این رادیاتورها باعث میشود گردش آب شوفاژ به کندی انجام شود.

اما در صورتیکه رادیاتور سرد شده خیلی دور نباشد عللی مانند رسوب گرفتگی و خرابی شیر رادیاتور در سرد شدن آن محتمل تر هستند.

سوالات مربوط به سرد شدن رادیاتور شوفاژ

علت سرد شدن رادیاتور بعد از هواگیری چیست؟
رسوب گرفتن رادیاتور, کارکرد ناقص پمپ سیرکولاسیون و هواگرفتن لوله برگشت شوفاژ

علت سرد بودن یکی از رادیاتورهای پکیج یا موتورخانه چیست ؟
انسداد شیر برگشت رادیاتور شوفاژ, دور بودن رادیاتور ,گرفتن مبدل ثانویه و خرابی شیر برقی پکیج.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *