بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت موتورخانه

بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت موتورخانه

کاهش مصرف سوخت موتورخانه

با وجود قیمت بالای سوخت و سایر هزینه های ساختمان کاهش مصرف سوخت موتورخانه به خصوص در مجتمع های مسکونی میتواند نقش مهمی در اداره بهتر ساختمان و همچنین آلوده سازی کمتر هوای محیط را داشته باشد . البته با توجه به اینکه در سالهای اخیر نحوه محاسبه قبض گاز به صورت پلکانی بوده و تصاعدی افزایش پیدا میکند , این مساله میتواند بسیار حایز اهمیت باشد . در کنار صرفه جویی در مصرف گاز و سوخت کاهش نیاز به تعمیر موتورخانه و استهلاک آن یک سر دیگر کاهش فشار به موتورخانه مرکزی میباشد .

کاهش مصرف سوخت موتورخانه را با روشهای مختلفی میتوان انجام داد . مهمترین مساله ای که میتواند در این مساله نقش داشته باشد همکاری کلیه ساکنین واحدهای ساختمان است .

کاهش مصرف گاز موتورخانه

از آنجا که در حال حاضر اکثر موتورخانه ها در کشور از با سوخت گاز کار میکنند , منظور از سوخت در این مقاله گاز میباشد که البته در مورد شوفاژخانه های گازوییلی نیز صادق میباشد . روشهای کاهش مصرف گاز موتورخانه را بعضا در مورد کاهش مصرف گاز پکیج دیواری نیز میتوان انجام داد . در ادامه به عمده روشهای کاهش مصرف سوخت میپردازیم .

  1. تنظیم , سرویس و در صورت نیاز تعمیر مشعل گازی موتورخانه شوفاژ مرکزی
  2. عایق کاری لوله کشی , منبع و دیگ شوفاژخانه
  3. بهبود در سیستم تهویه و دودکش موتورخانه شوفاژ
  4.  رسوب زدایی و اسید شویی منبع کویل دار
  5. در صورت کیپ شدن , تعویض لوله کشی منبع انبساط پشت بام 
  6. تنظیم درجه حرارت دیگ و پمپ موتورخانه
  7. تنظیم درجه حرارت شیرهای رادیاتور
  8. در صورت نشتی تعمیر یا تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ
  9. در صورت نشتی از لوله های شوفاژ و آب گرم , رفع خرابی لوله کشی
  10. در صورت نشتی از دیگ تعمیر و تعویض پره دیگ موتورخانه شوفاژ
  11. استفاده و نصب رادیاتور های با ضریب حرارتی بالا
  12. جلوگیری از هدر رفت گرما با استفاده از پرده ,  دوجداره کردن پنجره ها و پوشش دریچه های کولر
  13. صرفه جویی در بکارگیری آب گرم مصرفی توسط ساکنین
  14. بهینه سازی فردی مصرف مانند استفاده از لباسهای گرم به جای افزایش درجه حرارت

کاهش مصرف سوخت موتورخانه

بهینه سازی مصرف سوخت موتورخانه

کلیه موارد فوق به اندازه ای در میزان مصرف گاز موتورخانه موثر هستند که شاید با عدم رعایت هر یک از موارد فوق حداقل 15 تا 30 درصد از مصرف سوخت را کاهش داد . ملاحظات فوق علاوه بر کاهش مصرف گاز میتواند باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق هم بشود , چرا که عدم بهینه بودن کارکرد موتورخانه علاوه بر افزایش مصرف گاز سبب بالارفتن میزان قبض آب و برق شود.

سرویس دوره ای موتورخانه چه تابستانی کردن و چه در ابتدای زمستانی کردن میتواند نقش مهمی در افزایش راندمان شوفاژخانه داشته باشد . یک موتورخانه فرسوده مسلما مصرف سوخت بالاتری نسبت به یک شوفاژخانه نو و سرحال دارد . به عنوان مثال قدیمی بودن منبع دوجداره باعث میشود که میزان تبادل حرارتی کاهش پیدا کرده و شوفاژ انرژی بیشتری برای تولید آب گرم بکار ببرد که این مساله افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

علاوه بر موارد بالا نکات دیگری هم در کاهش مصرف سوخت موتورخانه دخیل هستند . کیپ شدن لوله کشی منبع انبساط و یا سوراخ شدن جداره های داخلی , خارجی و کویل نیز میتواند از دیگر فاکتورهای مهم در افزایش مصرف سوخت موتورخانه شود. هزینه و  قیمت اسید شویی منبع کویل دار در مقابل یکی دو  قبض سنگین ناجیز به نظر رسیده و این مشکل از آن دسته مسایلی است که دیر یا زود بایستی انجام شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *