لوله کشی ساختمان یک طبقه

لوله کشی ساختمان یک طبقه

لوله کشی ساختمان یک طبقه

از لحاظ رعایت مسایل فنی لوله کشی ساختمان یک طبقه بایستی مطابق اصول لوله کشی ساختمان انجام شده و تمام جزییات مربوطه رعایت شود. از آنجا که لوله کشی ساختمان چند بخش متفاوت دارد و اجرای آن به انتخاب نوع سیستم گرمایشی بستگی دارد, در اینجا به بررسی گزینه های پیش رو برای هر بخش از لوله کشی میپردازیم.

بستگی به انتخاب سیستم گرمایشی معمولا لوله کشی ساختمان یک طبقه شامل یک لوله کشی آبرسانی سرد و گرم, یک لوله کشی فاضلاب و در صورت وجود موتورخانه یا پکیج یک لوله کشی شوفاژ دارد.

معمولا لوله کشی ساختمان یک طبقه برای ساختمان های ویلایی بزرگ و کوچک اجرا میشود و در عین حال پیش از آن در کنار مسایل فنی هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان نیز یکی از پارامترها برای سازندگان و مالکین ساختمانهاست.

لوله کشی ساختمان یک طبقه

نقشه لوله کشی ساختمان یک طبقه

هرچند که شاید تهیه نقش به زعم برخی از مجریان و پیمانکاران ساختمان ضروری به نظر نرسد, اما رسم نقشه لوله کشی ساختمان چه در حین اجرای و چه در آینده برای تعمیرات و تغییرات احتمالی میتواند راهگشای ما باشد. طراحی نقشه لوله کشی ساختمان بر اساس پلان ساختمان صورت گرفته و طبق آن اجرا میشود که البته میتواند به صورت جزیی در اجرای عملیات لوله کشی  ساختمان یک طبقه تغییراتی داشته باشد.

انتخاب تاسیسات گرمایشی ساختمان

انتخاب مولد گرمایشی ساختمان شامل موتورخانه مرکزی, پکیج دیواری یا مخزنی و آبگرمکن-بخاری از گزینه های رایج است. بسته به هزینه ای که مالک یا سازنده انتخاب میکند به ترتیب موتورخانه شوفاژ مرکزی , پکیج دیواری و آبگرمکن-بخاری از بیشترین تا کمترین هزینه خرید و راه اندازی تاسیسات گرمایشی را خواهند داشت.

هرچند که به دلیل کم هزینه بودن, انتخاب بسیاری پکیج دیواری است اما در برخی موارد به دلیل وسعت و زیربنای ساختمان نصب پکیج دیواری محدودیت های به وجود می آورد, چرا که پکیجهای دیواری با ظرفیت بالا به سختی تا 150 متر بنا را پاسخگو هستند که برای متراژهای بیشتر تاسیسات لوله کشی ساختمان یک طبقه بایستی از دو پکیج دیواری یا یک موتورخانه مرکزی استفاده شود.

نصب آبگرمکن برای تامین آب گرم و بخاری برای گرمایش محیط هم از گزینه های نسبتا کم هزینه تر میباشند.

لوله کشی آب ساختمان یک طبقه

لوله کشی آب این نوع ساختمانها بستگی به نقطه شروع لوله کش شامل کنتور آب یا منبع و پمپ آب میباشد. از آنجا که این نوع ساختمانها دارای یک یا نهایتا 2 سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه هستند, یک لوله اصلی سایز 3/4 یا 1 اینج با حرکت به سمت ساختمان پس از ورود به موتورخانه , پکیج یا آبگرمکن از آنجا بین سرویس های بهداشتی و آشپزخانه توزیع میشود.

در برخی از این ساختمانها ممکن است یک سرویس توالت خارج از ساختمان باشد که یک لوله از نزدیک نقطه به انشعاب و ترجیحا از کنار دیوار به سمت سرویس مذکور حرکت میکند.

یک لوله انشعابی نیز برای آبیاری و شستشوی حیات نیز بایستی در نظر گرفته شود.

برای اجرای لوله کشی آب میتوانید از لوله کشی تک لایه و پنج لایه بهره ببرید که البته لوله کشی پنج لایه قیمت بالاتری داشته و کیفیت بهتری هم دارند.

لوله کشی فاضلاب یک طبقه

از آنجا که یکی از مهمترین بخشهای تاسیسات, لوله کشی فاضلاب و آب باران است, این قسمت بایستی به دقت و با حساب کتاب بیشتری انجام شود. چاه یا در صورت وجود انشعاب فاضلاب شهری اگو مقصد فاضلاب یک ساختمان است.

خروجی لوله کشی توالت از مهمترین قسمتهای لوله کشی فاضلاب است که در کنار لوله فاضلاب سینک , روشویی و کفشور با انتخاب سایز مناسب انجام میشود. سایز لوله فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی 110 و سایز لوله کشی روشویی و سینک 63 یا 75 است. ناودانی و جمع آوری آبهای سطحی پشت بام و بالکن نیز نبایستی فراموش شود.

لوله اتصالات پلیکا و لوله کشی پوش فیت از انتخاب های قابل قبول برای اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان یک طبقه هستند.

لوله کشی گرمایشی ساختمان

همانطور که ذکر شد, لوله کشی گرمایشی بسته به انتخاب نوع سیستم گرمایشی اجرا میگردد. لوله کشی آبگرمگن که فقط شامل آب گرم بوده و در لوله کشی آب توضیحات راجع به آن داده شد.

در لوله کشی گرمایشی 2 راهکار اصلی لوله کشی رادیاتور و لوله کشی گرمایش از کف پیش رو داریم.

در صورت انتخاب پکیج لوله کشی شوفاژ از پکیج آغاز شده و در صورت انتخاب روش لوله کشی کلکتوری , جعبه کلکتور در نزدیکی پکیج نصب شده و لوله کشی اجرا میگردد.

در لوله کشی انشعابی , یک زوج لوله اصلی رفت و برگشت شوفاژ از پکیج حرکت کرده و در بین راه انشعابهای لازم را از نزدیکترین نقطه انجام میدهد.

در لوله کشی موتورخانه نیز یک جفت لوله رفت و برگشت به سمت ساختمان اصلی حرکت کرده و رادیاتورهای را تغذیه میکند. لازم است یک شیر فلکه اصلی در مسیر لوله کشی برای قطع و وصل کردن وجود داشته باشد.

لوله کشی پلیمری سفید و لوله اتصالات پنج لایه نیوپایپ و سوپرپایپ از گزینه های انتخابی برای اجرای لوله کشی ساختمان یک طبقه در قسمت گرمایشی هستند که البته لوله کشی پنج لایه طول عمر و مزایای بهتری در برابر درجه حرارت شوفاژ دارند.

گاز کشی ساختمان

گاز کشی میتواند از کنتور گاز در مناطقی که کنتور دارند انجام شود و ممکن است از منبع هایی که برای گاز در نظر گرفته شده صورت بگیرد. در هر دو شکل وجود تاییدیه نظام مهندسی و اجرا منطبق با استانداردهای لوله کشی گاز الزامی به نظر میرسد.

در لوله کشی ساختمان یک طبقه عایق کاری لوله ها میتواند باعث جلوگیری از ترکیدگی های احتمالی بر اثر سرما شود, چرا که بخشی از لوله ها در این ساختمانها بیرون از محدوده ساختمان است و آسیب پذیری این نوع لوله کشی بیشتر از لوله های داخلی ساختمان است.

لوله گاز توکار بایستی از لوله اتصالات مانیسمان یا لوله های API و لوله کشی گاز روکار با لوله گاز درزدار استاندارد انجام میشوند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *