11 علت سر و صدای کولر آبی

11 علت سر و صدای کولر آبی

صدای کولر آبی

سر و صدای کولر آبی میتواند آرامش ما را در منزل مختل کند. این صداهای ناهنجار به خصوص در ساعات شب بسیار آزاردهنده بوده و برای برخی که به صداهای کم نیز حساس هستند, میتواند خواب را از چشمان آنها ربوده و مشکلاتی موجب مشکلاتی نظیر بی خوابی شده و حتی باعث سردرد و حملات عصبی کند. حتی در محیط های کاری و اوقات روز نیز میتواند تمرکز افراد ساکن را, برای انجام کارهای روزانه خود از بین ببرد.

از طرفی در برخی موارد صدای ناهنجار کولر آبی میتواند نشانه ای از یک خرابی و عملکرد ناقض کولر در بخش هایی از آن باشد. از این رو بهتر است, سریعا دست به کار شده و خود راسا اقدام به پیدا کردن علت صدای کولر آبی کرده و در صورتی که نیاز به یک سرویس کار کولر آبی مراجعه نمایید. از آنجایی که صداهای تولید شده توسط کولر در داخل کانال میپیچید, بر شدت آن افزوده شده و موجب ناراحتی های ذهنی میشود.

بعضا یافتن ریشه سر و صدای کولر آبی نیاز به جستجو و بررسی دقیقی نداشته و علت صدای مشخص است, اما در برخی موارد ممکن است, که دلیل سر و صدای کولر به تخصص و مهارت بیشتری نیاز داشته باشد. نوع صدا,شدت آن و موقتی یا دایمی بودن آن در یافتن دلیل اصوات ناهنجار بسیار موثر است. وجود عیب و ایراد, نحوه نصب و طول عمر کولر نیز بر سر و صدای کولر موثر است.

البته این مساله را نیز در نظر داشته باشید که به طور طبیعی کولر روشن یک صدای ممتد ایجاد میکند که بعضا فاصله شما با کولر نیز در این مورد موثر است که بایستی تا حدی صداهای طبیعی کولر را تحمل کرد.

در ادامه به بررسی چند علت مهم سر و صدای کولر آبی و روش های رفع آن خواهیم پرداخت.

علت سر و صدای کولر آبی11 علت سر و صدای کولر آبی

  • تراز نبودن پایه های کولر و نصب نادرست
  • معیوب شدن یاتاقان کولر آبی
  • پارگی( لایه لایه شدن تسمه) یا شل بودن تسمه کولر آبی
  • شل یا سفت بودن پولی یا فولی های کولر آبی
  • وجود نقص در موتور کولر آبی
  • خرابی و تاب برداشتن شفت کولر
  • شکستگی پره های پروانه یا فن کولر آبی
  • پارگی برزنت یا نصب نادرست برزنت کولر 
  • چکیدن یا شره کردن آب بر روی کانال کولر 
  • سر و صدای پمپ کولر آبی 
  • لق بودن درب یا دریچه های کولر

برخی از موارد فوق بسیار پیش پا افتاده به نظر میرسند و در طول روز شاید صدای آنها خیلی ناهنجار به نظر نرسد, اما هنگام شب که میتواند موجب آزار روحی با افراد ساکن در محیط شود. 

تراز نبودن پایه کولر

یکی از اصول اولیه در نصب کولر, تراز بودن کولر است. یک کولر ناتراز به دلیل ورود آب ممکن است, لق بوده و ایجاد صدای ناهنجاری در کولر کند. در هنگام نصب کولر, بایستی چهار پایه کولر دقیقا تراز ساخته شده و کولر دقیقا داخل آن جایگزاری شود. پایه های کولر نیز بایستی دقیقا تراز روی زمین قرار گرفته و در صورت تراز نبودن با استفاده از سنگ و اجسام سخت, آنرا تراز بندی کنیم.

ورود و خروج دایمی آب موجب حرکت آب در نقاط مختلف کولر شده و این حرکت میتواند توازن کولر را بر هم زده و در کولر های ناتراز ایجاد حرکت و صدا کند. این عیب میتواند بر سیستم آبرسانی کولر نیز موثر باشد, پس سریعا کولر را تراز کنید.

سر و صدای یاتاقان کولر آبی

سر و صدای یاتاقان کولر آبی یک هشدار جدی برای رفع این مشکل است, چرا که یاتاقان خراب میتواند باعث به فشار مضاعف و سوختن موتور کولر آبی شود. هر کولر آبی معمولا دو یاتاقان داشته, که در صورت خرابی هر یک یا هر دوی آنها بایستی عوض شوند.

خرابی تسمه کولر

تسمه های لاستیکی کولر بعد از مدتی کارکرد, لایه لایه شده و ممکن است ایجاد سر و صدایی کنند که روی مخ شما برود. البته تسمه ای که لایه لایه میشود به زودی کاملا پاره میشود, پس بهتر است قبل از آن تسمه را عوض کنید.

شل بودن تسمه کولر نیز صدای شلاق واری ایجاد میکند.

خرابی پولی یا فولی کولر

سفت یا شل بودن فولی کولر یک حرکت ممتد ایجاد کرده و تسمه را به این ور و آنور میکشد, این مساله میتواند موجب ایجاد یک صدای ممتد سینوسی شود. 

از طرفی ساییده شدن محل قرارگیری تسمه در داخل فولی بر اثر کارکرد زیاد, هم باعث شلم شدن تسمه شده و  هم قدرت انتقال نیرو را کاهش میدهد. این مورد هم یک صدای گم و گوری ایجاد میکند.

خرابی موتور کولر

خرابی موتور کولر به خصوص بوش موتور یا درب موتور کولر که دو سر شفت یا محور موتور هستند, هم یک صدای ایجاد میکند. البته برخی از صداهایی ایجاد شده توسط موتور کولر, فقط در هنگام راه اندازی یا تغییر دور کند به تند یا برعکس ایجاد میشوند.

عموما این نوع صداها بایستی با باز کردن, عیب یابی , تعمیر و نصب موتور کولر آبی در کارگاه های سیم پیچی حل شود.

نصب نامناسب موتور کولر و پایه دینام کولر آبی نیز میتواند باعث ایجاد صدای کولر شود.

خرابی و تاب برداشتن شفت کولر

شفت کولر ممکن است بعد از سالها کارکرد کج شده و موجب گردش همراه با صدای ناهنجار شود.

خرابی و شکستگی پروانه کولر

شکستگی پروانه کولر نیز یک عامل برای ایجاد سر و صدای کولر آبی شود. تعویض پروانه کولر آبی تنها راه رفع این مشکل است.

پاره شدن برزنت کولر

پارگی برزنت نیز یک دلیل برای ایجاد صداست. رفع این عیب علاوه بر قطع شدن صدای ناهنجار, باعث بهبود عملکرد کولر آبی و افزایش راندمان کولر آبی میشود.

چیکدن آب بر روی کانال

صدای ممتد چکه آب بر روی کانال یک صدای دایمی و اذیت کننده است. البته این نشتی ممکن است از یک محل ناشناخته ایجاد شده باشد که بایستی توسط یک لوله کش عیب یابی و تعمیر شود.

صدای پمپ کولر آبی

عدم وجود آب کافی در تشت کولر در اثر خرابی شناور یا سوراخ بودن آب میتواند موجب ایجاد صدا از پمپ آب کولر شود. حتی این مساله میتواند باعث خرابی پمپ کولر شود. البته به ندرت پمپ های خرابی با وجود آب نیز سر و صدا ایجاد میکنند.

لق بودن درب های کولر

یک کولر کهنه که درب های آن درست جا نرفته, ممکن است در حالت روشن با کارکرد موتور, صدای برخورد درب کولر به بدنه کولر را تولید کنند. قرار دادن یک تکه کارتن یا پلاستیک در حدفاصل درب و بدنه میتواند این صدای کولر آبی را قطع کند.

علت صدای موتور کولر در دور کند

خرابی و گشاد شدن بوش موتور کولر میتواند در حال دور کند ایجاد صدا کند.

صدای تق تق کولر آبی

خرابی یاتاقان, تاب برداشتن شفت, شکستگی و خرابی حدفاصل, خرابی پولی کولر,خرابی بوش موتور, لایه لایه شدن تسمه کولر از دلایل صدای تق تق کولر آبی است.

علت صدای هوم موتور کولر

خراب شدن بالشتک های موتور کولر با انتقال به حلزونی و کانال موجب ایجاد چنین صدایی میشود.

علت صدای دینام کولر ابی

گشاد کردن بوش, خرابی درب موتور کولر آبی, خرابی بالشتک و یا معیوب شدن سیم پیچ ممکن است موجب ایجاد صدای کولر شود.

صدای کولر سلولزی

صدای کولر سلولزی نیز مانند صدای کولر آبی معمولی, علت های مشترکی داشته و از لحاظ ساختاری به جز تفاوت در نوع پوشال, هیچ فرقی با هم ندارند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *