تبدیل موتورخانه به پکیج , پکیج بهتر است یا موتورخانه

تبدیل موتورخانه به پکیج , پکیج بهتر است یا موتورخانه

پکیج بهتر است یا موتورخانه

در ادامه مطلب به این میپردازیم که پکیج بهتر است یا موتورخانه و همچنین شیوه و هزینه تبدیل موتورخانه به پکیج در ساختمان هایی که مالکین آنها قصد انجام اینکار را دارند مورد بررسی قرار میدهیم.

تبدیل موتورخانه به پکیج

نخست پیش نیازهای لازم برای نصب و راه اندازی پکیج را بررسی میکنیم. موارد مورد نیاز برای نصب پکیج در یک آپارتمان به شرح زیر هستند.

  1. وجود لوله گاز مناسب برای تامین گاز پکیج( لوله گاز سایز 3/4 یا 1 اینچ)
  2. وجود محل مناسب برای نصب پکیج و دودکش پکیج( بالکن, آشپزخانه یا دیگر نقاط ساختمان)
  3. وجود لوله کشی رادیاتور و لوله کشی آب سرد و گرم برای نصب پکیج
  4. تهیه و نصب پکیج متناسب با زیربنای ساختمان

نکات مهم در تبدیل موتورخانه به پکیج

در اغلب ساختمان هایی که تبدیل موتورخانه به پکیج در دستور کار قرار میگیرد, احتمالا یک لوله کشی قدیمی برای رادیاتور و آب مصرفی وجود دارد, اما طول عمر و جنس لوله کشی و سلامت لوله ها برای نصب و راه اندازی پکیج نیز بسیار مهم است. از این رو بررسی لوله کشی آب سرد و گرم و رادیاتور برای اطمینان از مهیا بودن لوله کشی لازم است.

ضمنا در داخل آپارتمان هایی که تا به حال از پکیج استفاده نشده است, ممکن است, لوله کشی گاز با سایز مناسب نصب پکیج وجود نداشته باشد, که این مورد پیش از اقدام به تبدیل موتورخانه به پکیج بسیار ضروری است, چرا که در صورت عدم امکان تامین لوله گاز سایز مناسب برای پکیج, مشکلات زیادی ایجاد میشود. کارکرد پکیج با لوله های سایز 1/2 معمولی به خصوص در فصل زمستان همراه با اخلال در عملکرد پکیج میشود.

پکیج بهتر است یا موتورخانه

برای پاسخ به این سوال لازم است به طور کلی مزایا و نقاط ضعف هر از این سیستم های گرمایشی را بررسی کنیم. نخست توضیحاتی راجع به عملکرد و وظیفه هریک از این دو مولد گرمایش خواهیم داد.

هر دو این سیستم ها وظیفه تامین آب گرم مصرفی و گرم کردن رادیاتور یا سیستم های دیگر مانند گرمایش از کف و فن کویل ها را برای گرم کردن محیط بر عهده دارند.

از لحاظ اندازه موتورخانه به دلیل تجهیزات بزرگتر فضای بیشتری را اشغال کرده و حتی در کوچک ترین اندازه ممکن خود, نیاز به یک اتاق 3 در 3 برای چیدمان ادوات دارد. مشعل, دیگ, کلکتور, منبع موتورخانه, شیر فلکه و لوله کشی از اصلی ترین قطعات یک موتورخانه هستند که بایستی طبق اصول به یکدیگر متصل شوند.

پکیج ها نیز به دو نوع دیواری و زمینی تقسیم بندی میشوند. نوع پکیج زمینی به دلیل اندازه و ظرفیت آن کمتر مورد استفاده قرار میگیرد, چرا که در مقایسه با موتورخانه تقریبا همان فضا را اشغال کرده و بازدهی کمتری دارد.

اما پکیج های دیواری به دلیل کوچک بودن, قیمت مناسب و استقلال مصرف کننده در کنترل آن, طرفداران بیشتری دارد. پکیج و موتورخانه هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم.

معایب و مزایای موتورخانه

ابتدا خصوصیات مثبت موتورخانه را بررسی میکنیم.

  • ظرفیت حرارتی و قدرت بیشتر موتورخانه نسبت به پکیج
  • بهینه سازی مصرف سوخت موتورخانه نسبت به پکیج در کل ساختمان
  • هزینه سرجمع پایین تر تعمیر , سرویس و نگهداری کلی موتورخانه نسبت به پکیج
  • حجم بالای تولید آب گرم مصرفی و ذخیره آن نسبت به پکیج
  • تعداد خرابی کمتر نسبت به پکیج
  • امکان تامین گرمایش و آب گرم مصرفی فضاهای بزرگ و استخر
  • مقرون به صرفه بودن موتورخانه به خصوص برای تعداد آپارتمان بالای 4 واحد

در این قسمت به معایب سیستم موتورخانه میپردازیم.

  • هزینه بالاتر خرید و نصب تجهیزات برای راه اندازی موتورخانه
  • برزگ بودن تجهیزات موتورخانه و نیاز به وجود بخشی از یک ساختمان
  • نیاز به لوله کشی طولانی تر از موتورخانه به واحدها
  • عدم استقلال هر واحد برای تعمیرات, سرویس , کنترل درجه حرارت و زمان راه اندازی
  • احتمال وجود اختلاف بین مالکین در تعمیرات و در نتیجه محرومیت مابقی ساکنین
  • بعضا نیاز به صرف هزینه های بیشتر برای تعمیرات اساسی موتورخانه
  • تقسیم هزینه ها بین همه واحدها حتی در عدم استفاده هر یک از ساکنین

مزایا و معایب پکیج دیواری

ویژگی های مثبت پکیج دیواری

  • قیمت مناسب نصب و راه اندازی پکیج
  • استقلال ساکنین در کنترل, باز و بسته کردن و تعمیرات احتمالی
  • کاهش هزینه ها در عدم استفاده از پکیج
  • نیاز به فضای کمتر برای نصب و راه اندازی پکیج
  • عدم نیاز به لوله کشی شوفاژ و آب مصرفی از موتورخانه تا واحد

معایب پکیج دیواری

  • نیاز به سرویس به صورت حداقل سالانه
  • نصب پکیج در داخل واحد
  • نیاز به لوله کشی گاز با سایز بالاتر از مصرف خانگی در داخل واحد
  • افزایش هزینه گاز و برق مصرفی به صورت سرجمع کل واحدها
  • طول عمر کم پکیج و خرابی های گاه و بیگاه
  • رسوب گرفتن مبدل پکیج و دیگر لوازم آن هر دو یا سه سال یک بار
  • ظرفیت حرارتی کم پکیج در تامین آب مصرفی و گرم کردن رادیاتورها
  • محدودیت در نصب پکیج در واحدهای آپارتمانی کوچکتر از 50 متر و بالاتر از 200 متر
  • هزینه بالاتر سرویس, تعمیر به صورت سرجمع در کل واحدها
  • در صورت خرابی برد پکیج هزینه تعویض و تعمیر سنگین

نتیجه گیری پکیج بهتر است یا موتورخانه

با وجود توضیحات فوق تصمیم گیری بر عهده مالک یا مالکین ساختمان است, که کدام سیستم گرمایشی را انتخاب کنند. اما یکی از پارامترهایی که در انتخاب بین پکیج و موتورخانه موثر است, تعداد آپارتمان و یا مساحت بنا است.

با توجه به نمونه های مختلف و سوالاتی که از ما میشود, ما به طور موردی مثال هایی برای کمک به انتخاب شما میکنیم.

به طور کلی حداقل سلیقه بنده و بسیاری از تاسیسات کاران حرفه ای انتخاب موتورخانه است, موتورخانه یک سیستم با قدرت گرمایش بیشتر و دردسر کمتر است. از لحاظ هزینه به طور مثال برای یک ساختمان 10 واحدی , هزینه گاز و برق کمتری به صورت سرشکن به هر واحد اختصاص پیدا میکندو عمر طولانی تری دارد.

هرچند که موتورخانه وسایل گران قیمت تری داشته و در صورت نیاز به تعمیرات اساسی و بازسازی موتورخانه بایستی هزینه بیشتری بپردازید, اما به این نکته هم توجه داشته باشید, که یک موتورخانه استاندارد با متریال قوی طول عمری بیش از 20 سال داشته, در صورتیکه انواع پکیج دیواری از سال پنجم به بعد مستهلک شده و مکررا نیاز به تعمیرات دارند.

در صورتی که قصد دارید برای یک ساختمان ویلایی سیستم گرمایشی راه اندازی کنید, اگر زیربنای مسکونی ساختمان تا نهایتا 150 متر است, میتوان نصب پکیج را منطقی دانست, اما در صورت افزایش متراژ زیر بنا از 200 متر به بالا بهتر است, به فکر نصب موتورخانه باشید.

اگر در ساختمانی دارای موتورخانه ساکن هستید, که دیگر همسایگان همکاری نکرده و اختلافاتی در سرویس و تعمیرات موتورخانه وجود داشته و به فکر نصب پکیج افتاده اید, بهتر است با صحبت و متقاعد کردن آنها, کار بازسازی و تعمیر موتورخانه را در پیش گرفته و نصب پکیج را فراموش کنید, چرا که نصب پکیج مجزا, علاوه بر هزینه خرید پکیج, اجرای لوله کشی و …., باز هم شما را مشمول پراخت هزینه های سرویس و تعمیرات کرده و از کیفیت عملکرد موتورخانه محروم میشوید.

خدمات لوله کشی و تاسیساتی 09122437371-22533080 سراسر تهران

بازسازی , اجرا و تغییرات لوله کشی گاز آب , شوفاژ و فاضلاب ساختمان

نصب و تعمیر موتورخانه , مشعل شوفاژ خانه , منبع , دیگ و کلکتور شوفاژخانه

نصب , عیب یابی  , سرویس و تعمیر پکیج دیواری , کولر , شیرالات و لوازم بهداشتی.

پکیج بهتر است یا موتورخانه مرکزی

هزینه تبدیل موتورخانه به پکیج

پکیج و موتور خانه هر کدام مزایا و معایبی دارند ، هر دستگاه یا سیستمی مزایا و معایب و همچنین شرایط ویژه خود را دارد , لذا اینکه تصور کنیم موتورخانه کلآ دارای نقاط ضعف و فاقد برتری یا برعکس سرشار از نقاط مثبت است، تصور بیراهی است.

این موضوع درباره پکیج یا هر دستگاه گرمایشی و سرمایشی دیگر نیز صدق می کند. در این مقاله سعی بر آن بوده دو سیستم مورد نظر از دیدگاه “مصرف انرژی و ایمنی ساکنین ساختمان ها در برابر حوادث گاز گرفتگی” بصورت کاربردی و تجربی با یکدیگر مقایسه شوند و سایر موارد بازاریابی مد نظر نیست.

ابتدا به بررسی و بحث و مقایسه وضعیت موتورخانه‌های سنتی موجود در کشور می پردازیم، نه موتورخانه های جدید با راندمان بالا.

مزایای موتورخانه

الف) مقایسه مصرف گاز پکیج و موتورخانه های مرکزی

1- دستگاهای دارای مخزن از مزیت داشتن حجم مشخصی آب گرم برای زمان قطع برق برخوردا می باشند. پکیج بهتر است یا موتورخانه اینکه این امتیاز تا چه حد برای ساکنین ساختمان ها ارزشمند است، در فرایند تصمیم گیری و انتخاب آنها موثر خواهد بود.

پکیج بهتر است یا موتورخانه لذا در زمان انتخاب پکیج نیز مشتری می تواند مدل پکیجی را انتخاب نماید ؛ که منبع ذخیره ی آب گرم هم دارد اما به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، انتخاب همچین پکیجی توصیه نمی شود و یکسری معایبی دارد .

طبق نتایج یک تحقیق معتبر ، میزان انرژی لازم برای گرم نگه داشتن مخازن آب گرم شامل موتورخانه ها و آبگرمکن های مخزنی در ساعات غیر مفید شبانه، معادل انرژی مورد استفاده برای یک شهر 15 هزار نفری است! اگر سیستم فقط در زمان مورد نیاز، آب گرم فوری را تامین کند، دیگر چه نیازی به مخزن ذخیره آب گرم احساس می شود؟

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه

آیا مخزن ذخیره آب گرم آبگرمکن مخزنی یا موتورخانه مزیت آنها به حساب می آید؟

تکنولوژی در خدمت بشریت است تا نیازهای ما را برطرف کند و آن تکنولوژی جایگزین سیستم های تامین آب گرم فوری می باشند.پکیج بهتر است یا موتورخانه بر اساس گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از 5 هزار ساختمان مجهز به سیستم موتورخانه مرکزی، مصرف سالیانه ساختمان های مسکونی مجهز به موتورخانه با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع پکیج بهتر است یا موتورخانه (ساختمان ۵ طبقه شامل ۱۰ واحد حدودا” ۱۰۰ متری) بالغ بر ۳۵ هزار متر مکعب است .

این یعنی سرانه ی گاز مصرفی هر واحد در سال ۳۵۰۰ متر مکعب خواهد بود. درحالیکه سرانه گاز مصرفی در واحدهای مسکونی –با کیفیت ساخت و اقلیم مشابه- مجهز به پکیج حدود ۱۰۰۰ متر مکعب مقدار کمتری است.

بنابراین پکیج نسبت به موتورخانه مزیت صرفه‌جویی گاز را داراست.

راندمان پکیج ها بر اساس استاندارد برچسب انرژی آنها، عمدتا بالای ۸۰درصد و حتی بالاتر از ۹۰درصد میباشد و بنا به نوع و کابرد پکیج متفاوت است.

عوامل موثر و بر راندمان پایین سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه های موجود که طبق گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور حدود 55 درصد اعلام شده، کاملآ مشخص و در دسترس است.

نکته اصلی و مهم قابل توجه در این زمینه این است , که موتورخانه یک قطعه یا یک محصول نیست بلکه یک سیستم و مجموعه است , که از اجزا و قطعات متعدد تشکیل یافته که بر راندمان کل سیستم تاثیرگذار است.

هرچند ممکن است راندمان هریک از اجزاء موتورخانه بصورت مجزا 80 لوله کشی ساختمان، وضعیت عایق بندی منبع ذخیره آب گرم و لوله های رفت و برگشت،مکش دودکش و تهویه هوا و راندمان کل را تعیین می کند.

راندمان موتورخانه مرکزی

راندمان پایین موتور خانه در کشور دلایلی دارد که به شرح ذیل می باشد.

  • عدم تنظیم دقیق مشعل و در برخی موارد پایین بودن راندمان مشعل
  • عدم عایق‌بندی صحیح منبع آب گرم داخل موتورخانه
  • منبع انبساط روی پشت بام، لوله های رفت و برگشت شوفاژ ها و لوله های آب گرم بهداشتی
  • نبود تناسب صحیح ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل موتورخانه
  • استفاده از بویلر چدنی به عنوان مبدل حرارتی
  • نبود طراحی و اجرای مناسب کل سیستم موتورخانه بر اساس محاسبات فنی مهندسی
  • نبود انطباق درست ظرفیت حرارتی موتور‌خانه با بار حرارتی کل ساختمان
  • نبود استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته مثل مبدل های صفحه ای
  • برای تامین آب گرم فوری و به کار گیری مخازن بزرگ ذخیره آب گرم
  • رسوب گیری زیاد در داخل پره‌های دیگ و منبع آب گرم که بخش زیادی از آن به دلیل وجود املاح در آب است.
  • نامناسب بودن دودکش و تهویه هوای لازم برای احتراق حریق و تهویه
  • نبود بکارگیری یا نبود اجرای مناسب سیستم و در بعضی موارد خارج کردن
  • ترموستات ها از حالت هوشمند و اتوماتیک به حالت دستی توسط
  • اوپراتورها یا کاربران و درنتیجه عدم تنظیم صحیح و دقیق ترموستات
  • فاصله ی زیاد منبع آب گرم از مصرف کنندگان همچنان باعث بیشتر
  • نبود امکان تنظیم درجه حرارت مناسب برای آب گرم مصرفی و گرمایش به صورت مجزا است ولی کن
  • لزوم راه اندازی سیستم گرمایش سالانه با اولین درخواست سکونت اولین, خانواده در یکی از واحد های مسکونی ساختمان های نوساز و اولین خانواده ای که احساس سرما کند عامل فرهنگی روانی چرا من باید صرفه جویی کنم ولی هزینه مصرف بالای بقیه را پرداخت کنم
  • عدم مدیریت مصرف انرژی توسط خانواده ها
  • نبود وجود سامانه ای دقیق و قابل اعتماد برای تعیین سهم مصرفی
  • عدم توافق برای سرویس و تعمیرات به موقع موتورخانه شوفاژ

هر واحد مسکونی برای تقسیم شارژ نبود قابلیت تنظیم درجه ای توان کارکرد

مشعل متناسب با نیاز که البته در فناوری های جدید سیستم ماژول شعله وجود دارد که خود مزیت بسیار بزرگی برای کاهش مصرف گاز به حساب می آید.

همچنین راندمان بالا در یک سیستم حرارتی یعنی رده بالاتر در برچسب انرژی، و در واقع مصرف کمتر انرژی که از طرفی محصولات احتراق که از طریق دودکش ها وارد هوای شهرها و محیط زیست می شود، از میزان کمتر آلایندگی و گازهای مخرب برخوردار است.

مقایسه مصرف گاز موتورخانه و پکیج

اگر مصرف موتورخانه یک ساختمان 10 واحدی را 10 در نظر بگیریم, هر آپارتمان به اندازه عدد 1 بایستی هزینه گاز بپردازد. با نصب پکیج در هر واحد و در صورت روشن بودن همه پکیج ها مصرف کل ساختمان به حدود 20 رسیده و هر واحد بایستی 2 برابر هزینه گاز پرداخت کند.

هزینه برق به این اندازه نبوده , اما احتمالا 50 درصد افزایش پیدا میکند.

معایب پکیج

سیستم موتورخانه وبه نوعی منتقدین پکیج، هشدار می دهند که حذف موتورخانه و ترویج پکیج ها، خطر حوادث گازگرفتگی را افزایش می دهد.

اما مطابق گزارش کارشناسان آتش نشانی، شرکت گاز وعلت بیش از ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی، مشکل دودکش ساختمان هاست.پکیج بهتر است یا موتورخانه تصور اینکه در ساختمان های مجهز به سیستم حرارت مرکزی، حادثه ی گازگرفتگی رخ نمی دهد.

یک فرضیه کاملا اشتباه است. اما مشکل از سیستم دیگ و مشعل نیست، مشکل در مکش دودکش موتورخانه، نحوه اجرای مناسب دودکش و اتصال و درزبندی قطعات دودکش داخل دیوار در زمان ساخت و ساز و همچنین مشکل در ورود هوای تازه به موتورخانه و تهویه هواست که درصورت منحل شدن هریک به علت ظرفیت بالای مشعل موتورخانه معادل ظرفیت چند دستگاه پکیج خطر گازگرفتگی بسیار بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

هزینه های موتورخانه

با نشت گاز مونواکسید کربن از طریق رایزرها و راه پله ها به داخل واحدهای مسکونی، نشت گاز از ترک های دیواری که دودکش موتورخانه از آن عبور کرده و دودکش عایق بندی مناسبی نگردیده و یا دچار ترک و شکستگی شده است، گازگرفتگی گروهی رخ می‌دهد که بیشتر بخاطر لوله کشی ناصحیح خروجی گاز منواکسید می باشد.

که عامل  آلوده کردن هوا میشوددر آخر هرچند در بناهایی با متراژ بالا مانند هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها، ساختمان ها و برج هایی با مساحت بالا گزینه مناسبتر، موتورخانه های مرکزی به نظر می رسد که البته نیاز به طراحی و اجرای مناسب و دقیقی دارند که البته باید از موتورخانه های جدیدتر استفاده کرد نه قدیمی .

و برای ساختمان های با متراژ پایین تر پکیج گزینه بهتری می باشد ، هم از لحاظ هزینه های نصب و تعمیر و نگهداری و هم از لحاظ هزینه های جانبی و هزینه گاز ، گزینه مناسب تریست.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *