تعویض و نصب موتور کولر آبی

تعویض و نصب موتور کولر آبی

نحوه تعویض و نصب موتور کولر آبی

در صورت نیاز به تعویض و نصب موتور کولر آبی و درخواست سرویس کار و نصاب موتور کولر آبی در سراسر تهران با ما تماس بگیرید. 

تلفن : 09122437371-22533080 شبانه روزی و بدون تعطیلی 

موتور کولر آبی به اصلی ترین قطعه کولر آبی بوده و انرژی الکتریکی و برق را به انرژی مکانیکی و دورانی تبدیل کرده و با انتقال به پروانه کولر باد خنک شده را به داخل کانال کولر پرتاب میکند. در واقع یک کولر بدون نصب موتور کولر آبی, هیچ کارایی نداشته و قابل استفاده نیست. اغلب موتورهای کولر آبی دارای 2 دور کند و تند هستند.

موتور کولر آبی دارای قطعات مختلفی مانند پوسته, روتور ,سیم پیچ , بوش , شفت و قطعات ریز و درشت دیگری است که بر اساس کیفیت و اندازه قطعات کارایی و دور موتور مختلفی دارد.

موتورهای کولر آبی خانگی معمولی دارای سه سایز اصلی  3/4HP(سایز بزرگ) برای کولرهای 6 تا 7 هزار, موتور 1/2HP ( متوسط) برای کولر های 4500 تا 5000 و موتور 1/3HP برای کولرهای کوچک 3000 تا 4000 استفاده میشوند. البته ممکن است , بسته با محل نصب کولر و طول کانال کشی تا یک سایز قابل نوسان استفاده شوند. به عنوان مثال میتوان برای تقویت قدرت کولر اتاق 5000 از موتور 3/4 استفاده کرد, در صورتیکه سایز فابریکی آن سایز 1/2 است.

نصب موتور کولر آبینحوه نصب موتور کولر آبی

موتور کولر آبی توسط پایه روی قسمت حلزونی یا فن کولر نصب میشود. پایه های موتور کولر دارای پیچ های قابل رگلاژ بوده که اندازه تسمه و فولی میتواند در محل نصب موتور روی پایه رگلاژ شود.

در یک سمت موتور فولی که محل قرارگرفتن تسمه است, نصب شده و با یک پیچ آلن خور سفت میشود. سایز فولی روی موتور معمولا بین 65 تا 85 بوده و معمولا از فولی سایز 75 برای نصب موتور کولر آبی استفاده میشود. تسمه در داخل فولی قرار گرفته و نیروی موتور را به پروانه انتقال میدهد.

آن سمت از موتور که فولی قرار گرفته به سمت بیرون نصب میشود. تسمه کولر از یک سمت به فولی موتور و از سمت دیگر به فولی بزرگ یا فولی پایین متصل میشود. پولی موتور و پولی برزگ با فلکه بایستی در یک راستا قرار داشته باشند. در غیر این صورت در انتقال نیروی موتور به مشکل برمیخوریم.

پس از اطمینان از محل قرارگیری موتور کولر , تسمه را رگلاژ کرده و پیچ های موتور کولر آبی را بر روی بدنه محکم میکنیم. پیچ های موتور 4 عدد بوده و قبل از سفت کردن آنها بایستی از هم راستا بودن فولی, رگلاژ بودن و صاف بودن تسمه و پایین بودن روزنه های طرفین موتور مطمین شویم. 

پایه موتور کولر آبی یک ورقه فلزی شبیه زین است است که بر روی حلزونی کولر محکم میشود و معمولا سایزبندی خاصی ندارند.

نصب دینام کولر موتوژننصب دینام کولر موتوژن

در واقع اطلاق کلمه دینام به موتور کولر کار اشتباهی بوده و احتمالا یک خطای فنی است که در جامعه متداول شده است , چرا که  موتور انرژی را به حرکت تبدیل کرده و وظیفه دینام برعکس است یعنی حرکت را به انرژی تبدیل میکند. اصولا مولدهای برق را دینام مینامند نه مصرف کننده های انرژی الکتریکی.

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم, موتور کولر روی پایه قرار گرفته و سیم کشی آن هم بایستی به ترمینال کولر وصل شود. به طور معمولا سیم کشی موتور کولر آبی دارای سه بخش دور کند , دور تند و نول است. HI به معنی دور تند با سیم مشکی رنگ, com به معنی مشترک به رنگ آبی نول بوده و سیم قهوه ای LO دور کند است. بعد از سربندی و نصب سیم کشی بایستی از عایق بودن و نوارپیچی سیم ها مطمین شده و در ضمن در تعویض و نصب موتور کولر آبی بایستی موتور و سیم پیچ آنرا از خطر آبریزی و پاشیدن قطرات آب دور نگه داشت.

تعویض موتور کولر آبی

در خرابی های موتور کولر آبی یا باید موتور کولر تعویض شده و یک موتور نصب جایگزین موتور خراب شود و یا اینکه موتور کولر به کارگاه تعمیر موتور انتقال داده شده و مجددا نصب شود. با توجه به هزینه های تعمیرات در حال حاضر خرید موتور نو شاید کمی گران تر تمام شود اما منطقی تر به نظر میرسد.

برای تعویض و نصب موتور کولر آبی نو بایستی ابتدا موتور قدیمی و سوخته را باز کرده و موتور جدید را جایگزین کنیم. برای تعمیرات موتور کولر آبی نیز بایستی موتور کولر را باز کنیم.

تعویض موتور کولر آبیباز کردن موتور کولر آبی

برای باز کردن موتور کولر آبی و انتقال آن به تعمیرگاه و یا جایگزین کردن و در برخی موارد سرویس و روغن کاری آن , موتور کولر بایستی از کولر جدا شود. برای اینکه ابتدا لازم است که دریچه کولر را باز کرده و تسمه را از روی موتور خارج کنیم. فولی روی موتور نیز یک قطعه جداگانه است که مجددا میتوان استفاده کرد. 

اما قبل از اینکه پیچ های موتور کولر را باز کنیم بایستی برق کولر قطع شده و سیم کشی موتور از محل سرکابل رابط موتور جدا شوند. برای اینکه در هنگام نصب مجدد موتور کولر آبی دچار مشکل نشوید میتوانید با علامت گذاری و تصویر برداری از چگونگی رنگ بندی و نصب و اتصال سیم کشی خیالتان بابت نصب دوباره راحت شود. با این حال میتوانید طبق دستور پاراگراف قبل عمل کنید.

بعد از جدا کردن سیم کشی, پیچ های پایه نگهدارنده موتور روی پایه را شکل کرده تا موتور را از روی پایه موتور جدا کنیم. برای تعمیرات موتور کولر و یا جایگزین کردن نیازی به باز کردن پایه موتور کولر آبی نبوده و پایه موتور در جای خود باقی میماند. اما در صورت نیاز به عقب و جلو کردن موتور و رگلاژ تسمه , پیچ مهره های پایه بایستی شل شده و بعد از تنظیم تسمه مجددا سفت شوند.

نصب موتور کولر سلولزی

اصولا هیچ تفاوتی در نصب موتور کولر آبی با کولر آبی سلولزی وجود ندارد, اما برخی از مدل های کولر سلولزی دو دور نبوده و با سیستم اینورتر کار میکند. نصب این مدل موتورهای کولر به دلیل تخصصی بودن معمولا توسط نمایندگی برندهای تولیدکننده به صورت تخصصی انجام میشود.

جلوگیری از سرقت موتور کولر آبی

به دلیل اینکه کولرهای آبی اغلب در پشت بام ها به عنوان یک مکان مشا نصب شده و امکان رفت و آمد افراد متفرقه در ساختمان زیاد است, سرقت موتور کولر آبی به عنوان گران قیمت ترین قطعه کولر آبی یک مشکل حاد تلقی شده و برخی از ساکنین برای جلوگیری از دزدیده شدن موتور کولر اقدام به نصب محافظ موتور کولر آبی و قفل کردن موتور میکنند. این محافظ یک قاب فلزی بوده که توسط قفل های معمولی از سرقت موتور کولر ممانعت میکنند.

هزینه نصب موتور کولر آبی

هزینه نصب موتور کولر آبی بسته به محل قرارگیری کولر هم دارد. در صورتیکه کولر آبی در کف پشت بام قرار داشته باشد, اجرت نصب موتور کولر 250 تا 300 هزار تومان است. اجرت تعویض موتور کولر آبی یعتی اجرت باز کردن و نصب موتور کولر 300 تا 350 هزار تومان است. البته اجرت باز و نصب بالا به شرطی است که باز کردن و نصب موتور کولر در یک زمان اتفاق بیفتد و در صورتیکه باز کردن و نصب موتور کولر در دو زمان متفاوت باشد, دستمزد هرکدام 200 هزار تومان است. دیگر هزینه ها شامل مخارج هزینه فولی , کابل کولر و … به صورت جداگانه محاسبه میشود. 

در صورت نیاز به خدمات باز کردن , تعویض و نصب موتور کولر آبی, سرویس و تعمیر کولر آبی تهران به صورت شبانه روزی با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *