تعویض پروانه کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی

در این نوشته به نحوه تعویض پروانه کولر آبی یا فن بادزن کولر آبی که یکی از قطعات اصلی کولر آبی است, به صورت مفصل توضیحاتی خواهیم داد.

عیب یابی و تعمیرات کولر آبی سراسر تهران, تعمیرات و تعویض کلیه قطعات و لوازم کولر آبی بدون تعطیلی.

پروانه یا فن کولر آبی قطعه ای استوانه ای شکل است که توسط شفت داخل خود انرژی دورانی را به باد تبدیل کرده و به خارج از کولر پرتاب میکند. این استوانه فلزی که پره هایی حول آن هستند, هوای خنک موجود در اتاقک کولر را با چرخش مداوم منتقل کرده و از این رو ممکن است به دلایلی نظیر برخورد اجسام خارجی یا کارکرد زیاد دچار خرابی هایی شود. خرابی پروانه کولر ممکن است موجب ایجاد سر و صدا و یا کاهش قدرت کولر شود.

پروانه کولر در داخل قسمت حلزونی کولر که بخشی از بدنه و کانال کشی داخلی کولر محسوب میشود, قرار دارد, اما بعضا به اشتباه پروانه کولر , حلزونی کولر نیز نامیده میشود. اما پروانه کولر در واقع فن یا بادزن کولر است.

آسیب دیدگی و شکستگی پره های پروانه, تاب برداشتن شفت, گشاد شدن محل قرارگیری شفت داخل پروانه یا یاتاقان , زنگ زدگی شفت از عواملی هستند که موجب سر و صدای ناهنجار کولر میشوند. علاوه بر این ناتراز بودن پروانه ممکن است به موتور کولر فشار وارد کرده و موجب خرابی کولر شوند.

خرابی و سفت بودن یاتاقان کولر نیز باعث فشار به شفت و تاب برداشتن پروانه میشود. از آنجایی که شفت محور اصلی داخل پروانه بوده معمولا تعویض پروانه کولر آبی به همراه تعویض شفت و  حتی یاتاقان کولر انجام میشود.

از آنجا که پروانه کولر همواره در حال گردش و تحت فشار است و همچنین جنس شفت و پروانه از فلز بوده و در معرض رطوبت قرار دارد, معمولا هر چند سال یکبار تحت هر شرایط دچار  مشکل شده و مجبور به نصب و تعویض پروانه کولر آبی میشویم.

تعویض پروانه کولر آبینحوه تعویض پروانه کولر آبی

ابتدا یک پروانه و شفت و در صورت خرابی یک جفت یاتاقان نو هم سایز کولر تهیه میکنیم. 

  1. در صورت روشن بودن کولر را خاموش میکنیم و احتمالا ممکن است سیم کشی آن جدا شود.
  2. سپس اقدام به جدا کردن کولر از قسمت برزنت از کانال کرده و کولر را عقب میکشیم.
  3. باز کردن قاب و ورق محافظ پروانه کولر توسط یک پیچ گوشتی مرحله بعدی کار است.
  4. تسمه کولر را از جای خود خارج میکنیم.
  5. پیچ هر دو پولی را توسط آچار آلن شل کرده و فولی بزرگ و کوچک را جدا میکنیم.
  6. باز کردن پیچ اتصال بین پروانه و محور پروانه بخش بعدی کار است.
  7. در این مرحله بایستی شفت کولر را جای خود خارج کرده , تا تعویض پروانه کولر آبی انجام شود, اما در اغلب موارد شفت به راحتی خارج نشده و بایستی با استفاده از مینی فرز اقدام به بریدن شفت از قسمت انتهایی کنیم. 
  8. بعد از خارج کردن شفت از پروانه مجددا با قراردادن شفت به همراه پلاستیک و واشرهای حدفاصل پروانه و شفت را سرجای خود قرار داده و اقدام به نصب پولی ها و یاتاقان سرجای خود میکنیم.
  9. در صورت کهنگی و خرابی یاتاقان بهتر است , این قطعات نیز عوض شوند.
  10. سپس تسمه پروانه را نصب و عملکرد پروانه و شفت کولر را بررسی میکنیم.

دقت کنید که در هنگام نصب پروانه جهت آنرا درست انتخاب کنید, چرا که در صورت برعکس بودن جهت پره های پروانه , کولر به جای پرتاب باد , هوای بیرون را به داخل کشیده و نقش هواکش و مکنده را ایفا میکند. 

در صورت دسترسی به پولی کش , ممکن است بدون نیاز به بریدن شفت, امکان استفاده از شفت قدیمی باشد, اما به دلیل اینکه اغلب سرویس کار و تعمیرکار کولر آبی به این وسیله دسترسی نداشته و این کار ارزش ریالی ندارد و همچنین ریسک استفاده مجدد از شفت نسبت به قیمت ناچیز آن بالاست, معمولا به همراه تعویض پروانه کولر آبی, شفت نیز تعویض میشود. تعویض یاتاقان کولر آبی و واشرهای مربوطه در هنگام تعویض پروانه کولر آبی نیز توصیه میشود.

هزینه تعویض پروانه کولر

پروانه کولر آبی سایزهای مختلفی داشته و پروانه کولر آبی سایز 7000 فقط روی کولر 7000 قابل نصب بوده و برای کولر های 5000 و 3000 نیز به همین منوال در نظر گرفته میشود. قیمت پروانه کولر در حال حاضر یعنی سال 1402 بسته به سایز و کیفیت بین 500 تا 800 هزار تومان است. قیمت شفت کولر نیز تقریبا بین 100 تا 150 هزار تومان است. به طور تقریبی بین 600 تا 900 هزار تومان دستمزد تعویض پروانه کولر آبی است که با احتساب مخارج خرید پروانه و شفت تقریبا بین 1/400 تا 1/700 میلیون تومان قیمت تعویض پروانه کولر آبی است.

در صورت نیاز به سرویس و تعمیر کولر آبی تهران با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • محمد پاسخ

    معمولا شفت از جاش تکان نمیخوره که از قبل باید روغن روش بریزی تا یکم زنگ هاش شسته بشه و بعد با پتک ضربه بزنی.اگر هیچ راهی نداشت باید گیره پره که شکل واشر هست را با مینی فرز یه چاک بدید تا شفت آزاد بشه و بعد از نصب شفت یه تک خال جوش بذاری روش

    جولای 3, 2023 at 8:30 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *