هزینه و نقشه لوله کشی قطره ای درختان باغ با اجرای آبیاری

هزینه و نقشه لوله کشی قطره ای درختان باغ با اجرای آبیاری

لوله کشی آبیاری قطره ای

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و سطح زیرکشت و کمبود آب شیرین ,  لوله کشی قطره ای یکی از روشهایی است که جهت جبران کمبود و افزایش سطح زیرکشت بسیار متداول و رایج شده است . جدا از استفاده لوله کشی قطره ای در  اشل تجاری و کشاورزی گسترده و باغداری حتی استفاده از این نوع لوله کشی در ساختمانهای مسکونی و شهری میتواند کمک شایان به کاهش مصرف لوله کشی ساختمان و صرفه جویی کلان شود .

لوله کشی قطره ای امروزه به دلیل مکانیزه شدن نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و هم چنین از نظر کارکردی دارای طراحی بسیار راحت است.این نوع سیستم باعث می شود حجم فشار آب بسیار مناسب و دقیق و صرفا در قسمت هایی پخش شود که نیاز به آب دارد. سیستم بسیار مکانیزه وعالی که میزان آب مصرفی آن بر اساس گالن بر ساعت است.

می توان گفت لوله کشی قطره ای که به آبیاری قطره ای نیز مشهور است برای کشاورزان کارایی فراوانی دارد. شما می توانید از شرکت های متخصص این کار استفاده کرده و کار خود را به راحتی پیش ببرید.

لوله کشی آبیاری قطره ای همانند لوله کشی آب ساختمان یک لوله کشی تحت فشار بوده و بدون فشار پمپ , آب شهری یا سیستم ثقلی امکان اجرا ندارد.

لوله کشی آبیاری قطره ای میتواند مستقیما به لوله کشی ساختمان, پمپ آب یا یک منبع متصل باشد یا با استفاده از لوله کشی استخر اجرا گردد.

نقشه لوله کشی قطره ای درختانآموزش نحوه آبیاری قطره ای

هرچه که زمان میگذرد و تکنولوژی و فناوریهای جدید به بازار می آیند انسان نمیتواند هیچ ماده ای جایگزین آب پیدا کند و ناچار است با منابع محدود آب شیرین در دنیا که برای  مصارف شرب و کشاورزی و بقای انسان است سرکرده و قدر این هدیه طبیعی را بیشتر بداند.

بسیاری از کارشناسان میگویند که جنگهای آتی برسر منابع آبی میباشد و نه منابع انرژی که باین وضعیتی که در مورد کاهش منابع آب شیرین میبینیم شاید بیراه نگفته باشند.

بهمین منظور علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب توسط خود مردم بایستی در صنایع و کشاورزی , باغداری و زراعت هم دست به ابداعات بزنیم تا آب کمتریبرای بدست آوردن اهداف مورد نظر مصرف کنیم.

یکی از این راهها برای صرفه جویی از هدر رفت آب سیستم آبیاری قطره ای یا لوله کشی قطره ای است که در باغات و مزارع بزرگ بخصوص در اقلیمهای خشک و کم آب بکار برده میشود اما باتوجه به کمبود آب میتوان در اشل کوچکتر در باغهای کوچک و باغچه های خانگی نیز این نوع لوله کشی قطره ای را اجرا و بهره برداری کرد.

ساخت استخر و استفاده از آبیاری غرقابی علاوه بر هزینه های گزاف آب زیادی را به هدر میدهد.

روش های انجام لوله کشی قطره ای

  • اتصال شیرآب
  • اتصال به ولو آبیاری
  • بازجور کردن رایزر سیستم آبیاری

این سه روش به صورت تخصصی انجام می شود و کارشناسان مخصوص به خود را دارد. در این روش ها لوله ها به شکلی انتخاب و استفاده می شوند که فشار آب را به صورت قطره ای و فشار پایین در آبیاری را ایجاد می کند.در این نوع لوله کشی قطره ای فیلتر آب نیز می تواند صورت گیرد.

هزینه لوله کشی قطره ای

مزایای لوله کشی قطره ای

  • شما می توانید به راحتی این نوع لوله کشی را در زمین های
  • کوچک بکار ببرید زیرا در این نوع لوله کشی از پمپ استفاده نمی شود
  • بنابراین هزینه کمتری را به همراه دارد و برای زمین های کوچک مقرون به صرفه تر است.
  • قطره چکان های مورد استفاده دچار گرفتگی نمی شوند
  • و این باعث می شود آبیاری بسیار راحت و آسان صورت گیرد.

آب به طور مستقیم و آهسته چکه چکه قطره در خاک به قسمت ریشه گیاه می رسد. تقریباً در این حالت آب روان در سطح گیاه جمع نمی شود، و در نتیجه عمل تبخیر آب نیز صورت نمی پذیرد و ذرات خاک فرصت زیادی جهت جذب و انتقال آب برای گیاهان دارند.

درسیستم غرقابی اما ممکن است آب زیاد موجب پوسیدن ریشه های گیاهان شود. مضاف براین مقدار بیشتری از مواد آلی که در سطوح تحتانی خاک وجود دارند در دسترس ریشه های گیاه قرار گرفته و شسته نمیشوند.

بدلیل اینکه  لوله کشی قطره ای رساندن آب به طور مستقیم به گیاه می باشد، در نتیجه حجم کمتری آب هدر می رود و در نتیجه رشد گیاهان هرز کاهش می یابد. لوله هاي مورد استفاده تو این سیستم ها با توجه به فشار كار بسيار پايين شون میتونه کاملا با لوله های مورد استفاده تو آبیاری تحت فشار متفاوت باشه یعنی میشه از لوله هاي با PN كمتر استفاده کرد. استفاده از فيلتر آب و كود دهی مخصوص هم تو این سیستم ها قابل طراحی است.

هزینه لوله کشی قطره ایاجرای آبیاری قطره ای

در لوله کشی قطره ای در هر اندازه ای که میخواهید اجرا کنید ابتدا یک نقشه و پلان را بایستی روی کاغذ یا حداقل در ذهن خود تجسم کنید. حتی در زمانی که افراد آماتور یا مجریان لوله کشی ساختمانی قصد اجرای سیستم آبیاری قطره ای را در کنار لوله کشی ساختمان ویلایی دارند, میتواند با استفاده از یک طرح ساده و بخش بندی باغ یا باغچه در مقاطع طولی مختلف این کار را با استفاده از لوله کشی پلی اتیلن با کاهش قیمت لوله کشی ساختمان به راحتی انجام دهند.

سپس از نقطه شروع حفاری , کارگذاشتن لوله ها , نصب پمپ در صورت نیاز و متصل کردن شیرفلکه ها و دریپرها ودر انتهای اجرا تست سیستم میباشد. حفاری از لوله های اصلی و نیمه اصلی شروع شده و درانتها به انشعابات میرسد. لوله کشی قطره ای نیز لوله های اصلی , فرعی و منشعب کردن لوله هایی که معمولا با قطر 16 میلیمتر میباشند و درپای درخت یا بوته که نقطه هدف میباشند ,دانجام میشود.

محاسبه فشار پمپ و تعیین کردن قطر لوله اصلی از مهمترین مواردی است که برای طراحی و اجرای آبیاری و لوله کشی قطره ای بایستی پیش از شروع اجرا و حفاری انجام شود.

بدلیل اینکه دسترسی به این نوع لوله و اتصالات چه در شهرو چه در مناطق روستایی و خارج از شهر کمی مشکل است بهتر است هنگام خرید لوازم لوله کشی قطره ای کمی بیش از انچه حساب میکنید لوله , اتصالات و بویژه دریپر تهیه کنید , که درهنگام اجرای کار معطل نمانید.

البته مطمین باشید که این اجناس روی دست شما نمانده زیرا بدلیل رسوبات زیاد آب پس از مدتی برخی از اتصالات دچار مشکل شده و بایستی تعویض شوند. در آبياري قطرهاي اجباری است لوله های اصلی هر شش ماه يكبار، نيمه اصلی هر سه ماه يكبار و لوله هاي آبده هر ماه يكبار تمیز شوند.

آبیاری قطره ای با لوله کشی تراوا در این روش آب توسط لوله هایی که خاصیت تراوش دارد در کنار ریشه قرار می گیرد و توسط نیروی ماتریک خاک، آب از لوله به سمت خاک نشت پیدا میکنند.

آبیاری قطره ای تیپ یا نواری

سيستم آبیاری نواری نوعی از لوله کشی قطره ای مخصوص مزارع بزرگ است و اجرای آن شامل  ايستگاه پمپاژ، لوله های اصلی و نیمه اصلی و انشعابات شيرهای قطع کن، اتصالات  و نوارهاي آبياري تيپ است.

برای آبدهی باکیفیت و یکپارچه لوله های تیپ، به فشار  نیم  تا 2 اتمسفر بسته به ضخامت نوارها  احبتاج است كه توسط ایستگاه پمپاژ فراهم شود. فشار كاري معمول براي كاركرد اين سيستم 1 اتمسفر  میباشد. ايستگاه پمپاژ  هم  بر تامين و تنظيم فشار الزم براي گردش آب در سطح مزرعه و خروج يكنواخت آب از شوراخهای لوله تيپ، وظيفه ممانعت از ورود ذرات ریز و معلق آب به سيستم آبياری قطره ای را بر عهده دارد.

آبیاری آب افشانی

در این روش آب به شکل جت، مهپاش و یا قطرات بسیار ریز از خروجی های که روی لوله نصب می شود خارج و در یک دایره کامل و یا قطعاتی از دایره پخش می شود. اخیرا در جلوی برخی رستورانها و مراکز تفریحی در تهران اینکار برای زیبایی و طراوت هوا انجام میشود و فقط آبرا هدر میدهند.

لوله کشی قطره ای درختان

لوله کشی قطره ای درختان باغ و باغچه با استفاده از لوله اتصالات پلی اتیلن آبرسانی پیچی و به ندرت لوله کشی پلیکا و معمولا تحت فشار انجام میشود.

آبیاری قطره ای درختان با شیوه دریپ که  در این روش آب توسط دریپرهای قابل تنظیم که در مجاور گیاه قرار دارد به سطح خاک منتقل می شود.

این قطره چکان ها عموما روی لوله فرعی یا انشعابات با فواصل معین نصب میشوند. دبی اینگونه دریپرها از 0 تا 30 لیتر در ساعت متغییر است.

آبیاری قطره ای بسته به میزان آبیاری لوله کشی قطره ای که انجام میدهید از روشها و لوازم دیگری هم استفاده میشود و شاید هر درخت و گیاهی راهکار لوله کشی قطره ای متفاوتی داشته باشد.

انار , گوجه فرنگی , انگور , باغچه خانگی از لوله کشی قطره ای متفاوتی استفاده میکنند و دبی آب آنها متفاوت میباشد.

لوله کشی قطره ای و آبیاری را میتوان با سیستم های هوشمند اتوماتیک کرده و سرزمان معینی به سیستم اجازه آبیاری داد.

در طول یک مدت معین قیمت آبیاری قطره ای بسیار ارزان قیمت تر از آبیاریهای دیگر میباشد. شما حتی میتوانید در مناطق که اب لوله کشی ندارد با بطری آب معدنی نیز آبیاری قطره ای را شروع کنید.

لوله کشی باغ

بستگی به نوع تعداد درختان و سطح زیرکشت , لوله کشی قطره ای برای باغ های مختلف طراحی و اجرا میشود . از دیگر پارامترهای تاثیر گذار در لوله کشی باغ میزان آب ورودی به باغ , حجم استخر یا مخزن آب , تجاری بودن , یکدست بودن باغ و دوره آبیاری هر نوع میوه میباشد . با توجه به اینکه هر میوه و محصولی یک دوره بهینه برای سیراب شدن و یک میزان مشخص آب دریافتی برای آبیاری دارد , توجه به این موارد به خصوص در مورد باغات تجاری و میوه تجاری بسیار مهم تلقی میشود .

هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای

هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای در قیاس با هزینه پرداخت صورت حساب قبض آب یا تهیه آب از روشهای مختلف به قدری ناچیز است که میتوان ادعا کرد که این هزینه حداکثر ظرف 1 سال جبران میگردد . البته این هزینه ها بستگی به سطح زیرکشت شما دارد اما با کمبود آبی که فعلا مواجه هستیم مطمینا هزینه های تهیه آب در سالهای آینده بیش از پیش گران خواهد شد.

به طور کلی با ملاحظه هزینه خرید لوله و اتصالات و بدون مخارج مربوط به پمپ, مخزن و تاسیسات آبیاری میتوان هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای را در حدود لیست زیر براورد نمود.

هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای یک باغچه تا 20 مترمربع هر متر 80 تا 100 هزار تومان

هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای یک باغچه تا 50 متر مربع هر متر 70 تا 80 هزار تومان

هزینه لوله کشی آبیاری قطره ای یک باغ 200 متری هر متر مربع 50 تا 70 هزار تومان

هزینه آبیاری قطره ای تا 500 متر در حدود 40 تا 50 هزار تومان و برای متراژهای بیشتر بایستی با توجه به نقشه لوله کشی قطره ای درختان باغ و نحوه اجرای لوله کشی آبیاری قطره ای هزینه تخمین زده شود.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • لوله کشی آتش نشانی | خدمات لوله کشی تهران 09122437371 پاسخ

    […] لوله کشی قطره ای | آبیاری قطره ای […]

    ژوئن 28, 2019 at 2:55 ب.ظ
  • لوله کشی آبیاری قطره ای | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] لوله کشی  قطره ای در رنجهای وسیع توسط اکیپهای حرفه ای و متخصص با محاسبات دقیق انجام شده و چند روش اجرا دارند . […]

    آگوست 15, 2020 at 5:23 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *