لوله کشی ساختمان ویلایی و باغ ویلا

لوله کشی ساختمان ویلایی و باغ ویلا

لوله کشی ساختمان ویلایی

روشهای اجرای لوله کشی ساختمان ویلایی

در این بخش به نحوه اجرای تاسیسات و  لوله کشی ساختمان در ویلا یا ساختمانهایی با طبقات کمتر و احتمالا مساحت بیشتر و شرایط ویژه میپردازیم.

به طور کلی ساختمان ویلایی به ساختمانهایی که اطلاق میشود که معمولا در یک , دو یا حداکثر سه طبقه ساخته شده و سطح اشغال بنا نسبت به مساحت زمین در حدود 10 تا 50درصد میباشد. البته شرایط اخذ پروانه ساخت و نوع طراحی و متراژ زمین نیز میتواند در این میزان موثر واقع شود . در این مقاله به بررسی نکات , شرایط و انتخاب های پیش رو برای اجرای تاسیسات لوله کشی ساختمان های ویلایی میپردازیم.

لوله کشی ساختمان ویلایی

تاسیسات لوله کشی ساختمان ویلایی

تاسیسات و لوله کشی ساختمان ویلایی نیز تحت تاثیر همین عوامل میتواند تغییر کند . در ویلاهای شهری یا تفریحی تاسیسات ساختمان به دو بخش تاسیسات بخش سازه و تاسیسات  محوطه تقسیم بندی میشود.

تاسیسات و لوله کشی محوطه شامل سیستم آبیاری باغ  باغچه , آبرسانی باغچه و استخر , سیستم لوله کشی چاه و مخزن آب و غیره میباشد.

در بخش تاسیسات قسمت اصلی ساختمان نیز لوله کشی آب , لوله کشی فاضلاب ساختمان , لوله کشی سیستم گرمایشی , لوله کشی گاز , لوله کشی سیستم های سرمایشی و تاسیسات لوله کشی موتورخانه میباشد.

پیش بینی تاسیسات ساختمان در نقشه اولیه ساختمان بایستی قید شده و  در حین اجرا در مراحل اولیه محل احتمالی موتورخانه یا سایر تاسیسات بایستی لحاظ شود.

در صورت شرایط آب و هوایی ویژه بایستی پیش بینی های لازم در خصوص سرما یا گرمای بیش از حد شده و بهتر است در این گونه ساختمانها بهترین متریال و اجرای لوله کشی انجام گیرد . زیرا علاوه بر تعمیرات گران تر در ساختمانهای ویلایی , عدم دسترسی سریع و آسان به لوله کش و تاسیسات کار ماهر میتواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای شما شود .

اجرای عایق کاری تاسیسات لوله کشی برای جلوگیری از خسارت به سیستم های آبرسانی و تاسیسات گرمایشی ساختمان ضروری به نظر میرسد.

برای جلوگیری از یخ زدن لوله آب نیز در مواقعی که محل را ترک میکنید بهتر است , لوله های آب ساختمان تخلیه و یک شیر اب در حیاط را کمی باز بگذارید.

لوله کشی فاضلاب ویلایی

از آنجا که لوله کشی ساختمان ویلایی معمولا به صورت تیپ نبوده باعث میشود, که تعیین رایزر و لوله های اصلی فاضلاب و آب باران کمی پراکنده شود. هرچند که در برخی موارد ضروری به نظر نمیرسد اما تهیه نقشه لوله کشی اولین گام برای یک اجرای درجه یک میباشد. بعد از مشخص شدن مکان سرویس بهداشتی , حمام و آشپزخانه و چاه فاضلاب به تناسب مسیر , سایزبندی و در حین اجرا شیب بندی مناسب را انجام دهید.

با توجه به سکونت غیردایمی در ویلا و خشک شدن احتمالی سیفون در مدت زمان عدم سکونت در ویلا بهتر است در هنگام لوله کشی فاضلاب , تعبیه ونت مناسب و تخلیه گازهای فاضلاب نیز انجام شود.

در صورت شیروانی بودن سقف ویلا لازم است برای هدایت آب باران در قسمت انتهایی شیروانی لوله کشی مناسب برای جمع آوری و هدایت بارندگی های احتمالی و انتقال آن به کفشور یا محلی که به ساختمان آسیب نرسد, پیش بینی های لازم در نظر گرفته شود.

لوله کشی آب ساختمان ویلا

بسته به وجود آب و کنتور آب شهری یا وجود چاه و مخزن آب مبدا لوله کشی متغیر است . وجود آب شهری می تواند روی سایزبندی لوله کشی تاثیر بگذارد . حتی فشار آب شهری نیز در این زمینه موثر است . مثلا در مناطق شمالی کشور مانند مازندران و گیلان به دلیل کم بودن فشار آب شهری معمولا لوله کشی ها با سایز 25 به بالا اجرا شده و لوله 20 پلیمری کمترین مصرف را در این مناطق دارد.

لوله کشی گاز ویلا

به دلیل اینکه در برخی مناطق گاز شهری نرسیده است, برای استفاده های گرمایشی و پخت و پز چند راه پیش رو دارید . اول استفاده از سیستم سوخت رسانی و موتورخانه گازوییلی , دوم استفاده از تعداد بالای کپسول گاز و سوم اجرای لوله کشی گاز شهری و استفاده از مخزن گاز تحت فشار که در مناطقی مانند دماوند, گیلاوند و آبسرد خیلی رایج شده است. شاید راحت ترین روش , شیوه اخیر باشد, چرا که پس از دریافت کنتور گاز شهری میتوانید پس از اخذ تاییدیه ,  از همان سیستم لوله کشی گاز استفاده نمایید.

تاسیسات گرمایشی و شوفاژ ویلا

موتورخانه شوفاژ , پکیج شوفاژ دیواری و زمینی , آبگرمکن , بخاری و شومینه وسایلی هستند که میتوانید برای گرمایش هر ساختمانی از آنها استفاده کنید . البته شومینه های گازی در حال حاضر بیشتر جنبه زیبایی و دکوراتیو دارند تا گرمایشی اما به هرحال در برخی مناطق تنها وسیله هایی هستند که میتوان برای گرمایش روی آنها حساب کرد.

وجود گاز شهری در منطقه میتواند ما را در تصمیم گیری و انتخاب هر وسیله و سیستم گرمایشی کمک کرده  و به تبع آن لوله کشی های مربوطه را نیز اجرا کرد.

به دلیل  ارتفاع زیاد طبقات همکف ویلاها بسیاری راغب به استفاده از سیستم گرمایش از کف به جای گرمایش رادیاتوری هستند , اما ما به شما پیشنهاد میکنیم که  در حین اجرای لوله کشی گرمایش از کف , به تناسب محل , تعداد لوله رفت و برگشت شوفاژ نیز در اماکن مشخصی در انتظار بگذارید, تا در صورت آسیب دیدگی یا انسداد لوله های گرمایش از کف مجبور به کنده کاری یا لوله کشی روکار نشوید.

سیستم برودتی ویلا

کولر گازی اسپلیت یا کولر آبی سنتی از متداول ترین سیستم های سرمایشی مورد استفاده در ساختمانهای ویلایی هستند که در هنگام ساخت بایستی برای هر دو شیوه پیش بینی های لازم انجام شود.

راه اندازی استخر ویلا

وجود استخر در ویلاها در فصل تابستان و حتی زمستان بسیار مفرح است . با مراجعه به مقاله  تخصصی اجرا و لوله کشی استخر ویلا می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

از آنجا که بین استخر تفریحی و استخر باغ تفاوتهایی وجود دارد, بایستی با رعایت جزییات لازم هنگام اجرای استخر ملاحظات کافی را انجام دهید.

لوله کشی باغ ویلا

باغ ویلا به باغی گفته میشود که بخشی از یک باغ بزرگ به ویلای تفریحی اختصاص داده شده است. به طور تقریبی به باغ هایی که کمتر از 10 درصد از مساحت آنها به ساختمان اختصاص داده شود, باغ ویلا گفته میشود, اما در حال حاضر و با توجه به شرایط مکانی و قیمت ملک ممکن است این تعریف کمی متفاوت باشد. در این نوع باغها علاوه بر طراحی تاسیسات لوله کشی برای ساختمان بایستی یک طراحی ویژه برای آبیاری درختان وجود داشته باشد. بسته به منشا تامین کننده آب برای آبیاری باغ اعم از چاه , استخر و یا سهمیه منطقه ای بر اساس منابع موجود لوله کشی سنتی و یا آبیاری سنتی در بخش باغ و یک مجموعه کامل لوله کشی شامل لوله کشی آب, فاضلاب و سیستم گرمایشی برای ویلا در نظر گرفته میشود.

با توجه به اینکه آبیاری باغچه های بزرگ توسط آب شهری کار صحیحی نیست, بایستی قبل از ساخت هرگونه باغ مقدمات ممکن برای تامین آب باغ انجام شود. ضمن اینکه با توجه به شرایط منطقه با توجه به امکانات منطقه ای آب شرب نیز وجود داشته باشد.

هزینه لوله کشی ویلا

هزینه لوله کشی و تاسیسات ویلا در بیرون شهر تا حدودی بیشتر از اجرای آن در مناطق غیر شهری میباشد , البته در تمامی موارد اجرایی ساختمان این مساله حاکم است , مثلا در اجرای عایق کاری قیمت نصب ایزوگام در تهران تا خارج از شهر شاید بین 10 تا 30 درصد تفاوت داشته باشد و در اجرای تاسیسات لوله کشی نیز همین مساله متداول است.

ارایه کلیه خدمات تاسیساتی لوله کشی تهران و محدوده اطراف.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *