تعمیر شیرآلات در منزل – تعمیر شیر آب دستشویی ظرفشویی حمام

تعمیر شیرآلات در منزل – تعمیر شیر آب دستشویی ظرفشویی حمام

نحوه تعمیر شیر آب

عیب یابی  و تعمیر شیر آب , نصب شیر و کلیه لوازم بهداشتی تاسیساتی ساختمان 09122437371-22533080 سراسر تهران , بدون تعطیلی

نصب و تعمیر شیرالات بهداشتی مخلوط سرد و گرم

تعمیر شیر آب سردوگرم دوش حمام , سینک ظرفشویی آشپزخانه , روشویی دستشویی و آفتابه توالت نصب و جابجایی روشویی کابینتی و معمولی, نصب رادیاتور شوفاژ و حوله ای

نصب و تعمیر توالت فرنگی , نصب لوازم بهداشتی و اکسسوری , رفع چکه کردن شیر آب

تعویض و تعمیر شیر آب دسته گازی و  شیر فلکه آب ورودی واحد , موتورخانه و ساختمان سرویس , نصب و تعمیر کولر آبی و گازی , تعویض مغزی و کاتریج شیرهای کلاسیک و اهرمی تعویض شیلنگهای شیرالات , آبگرمکن و پکیج دیواری , لوله کشی آب و جابجایی شیرالات منزل.

به طور کلی شیرالات آب به دسته بندی های شیرالات سرد , شیرالات مخلوط سرد و گرم, شیرالات اهرمی, شیرالات پیچی قدیمی یا کلاسیک تقسیم بندی میشوند. بسته به محل نصب و نوع شیر, مدل و شکل آنها تفاوتهای داشته و ساختار متفاوت شیرالات باعث میشود, که از لحاظ تعمیر شیرالات نیز تفاوتهای به وجود آید. به طور کلی شیرالات دسته گازی در صورت نشتی قابل تعمیر نبوده و شیرالاتی قابل تعمیر هستند که از ناحیه آسیب دیده قطعات قابل تعویض داشته باشند.

شیرآلات اهرمی دارای مغزی های پلاستیکی یا کارتریج های مخصوص بوده و شیرالات کلاسیک دارای مغزی های برنجی هستند. البته خرابی یک شیر آب ممکن است غیر از خرابی در قسمت مغزی, نشتی های در قسمت های دیگری مانند شیلنگ ها , علم کله گی و اهرم, نعلی و مهر های سفت کننده, پرلاتور و پاشنده های مختلف به وجود آید, که بسته به نوع و مدل شیر قابل تعویض و تعمیر باشند.

برای مشاهده طریقه و جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی و لوازم روی لینک کلید کنید.

تعمیر شیر آب

نصب و تعمیر شیر آب

برای نصب شیر آب در منزل  از یک سری نکات ریز و درشت پیروی کرد تا بعدا و پس از نصب و هنگام استفاده با خیالی آسوده کارکند .

برای اینکار اولین مساله ای که در نظر میگیرید اینست که شیر تحت فشار فیزیکی نباشد, زیرا برخلاف ظاهر فلزی و قوی شیرالات برنجی , اگر تحت فشار خارجی و فیزیکی قرار بگیرند , ترکهای ریزی در آنهاایجاد شده که شاید تا مدتها متوجه آنها نشوید اما به طور ناگهانی شیر ترکیده و خراب خواهد شد.

دومین مساله ای که هنگام نصب باید رعایت شود دستگیر و پاگیر نبودن آن و راحتی استفاده از شیر پس از نصب میباشد.

آب بندی و استفاده مناسب از واشرها و نوارتفلون نیز از اولویتهای بعدی نصب شیرالات است. سعی کنید تا حد امکان در نصب شیر از نوار تفلون کمتری دور شیر و اتصالات برنجی استفاده کنید. زیرا بعد خیس شدن و تورم به مهره های برنجی فشار وارد کرده و موجب ترکاندن شیرها میشود .

تعمیر شیرالات در منزل

به طور کلی شیرالات مخلوط بهداشتی به دو نوع اهرمی و کلاسیک یا پیچی تقسیم میشوند و هر یک از آنها میتوانند به صورت توکار یا روکار باشند , اما از آنجایی که اکثر شیرالات در منزل از نوع روکار هستند , به بررسی روش تعمیر شیرالات روکار میپردازیم.

در تعمیر شیر آبهای اهرمی اغلب خرابیها مربوط به کاتریج شیر , علم شیر , سوپاپ شیر دوش اهرمی , شیلنگهای تک پایه شیر ظرفشویی و روشویی و شیلنگ و سردوش شیر شاوری میشود.

در بیشتر موارد قطعه معیوب بایستی تعویض شود , بخصوص کاتریج شیر اهرمی که هر یکی دوسال احتیاج به تعویض پیدا میکند . در برخی موارد اگر نشتی از اتصال بین شیلنگ و شیر پیسوار باشد , شاید بتوان با تعویض واشر یا ارینگ رفع نشتی را انجام داد . به طور کلی به دلیل ضعف در تولید قطعات یدکی و وجود لوازم با کیفیت پایین نمیتوان توقع زیادی از تعمیر شیر آب داشت .

جهت بررسی و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تعمیر شیرالات اهرمی روی لینک کلیک کرده تا به مقاله تخصصی راجع به شیرالات اهرمی هدایت شوید .

در ادامه در مورد نحوه تعمیر شیرالات اهرمی و قدیمی کلاسیک یا پیچی توضیحاتی داده شده که بد نیست مطالعه شود.

تعمیر شیرالات اهرمی

در شیرالات اهرمی خرابی های مختلفی رخ میدهد که هر یک راهکار متفاوتی برای رفع عیب داشته و در اکثر مواقع در صورت دسترسی به قطعات قابل تعمیر هستند. در ادامه به بررسی عیب و ایراد و روش های تعمیر شیرالات مورد نظر میپردازیم.

خرابی و شکستگی کارتریج که با نشتی از زیر اهرم یا برخی مواقع جدا شدن اهرم از شیر بروز میکند. تعویض کارتریج و در صورت نیاز تعویض اهرم و کارتریج راه علاج این خرابی است.

نشتی از شلنگ یا شیر پیسوار زیر سینک ظرفشویی یا روشویی بر اثر خم شدن که با ترکیدن شلنگ یا چکه های ریز در زیر کابینت ممکن است به خاطر پارگی یا نشت شلنگ و در برخی مواقع خرابی شیر پیسوار باشد. تعویض شیر یا شلنگ راهکار تعمیر شیرالات است.

نشتی از علم شیر ظرفشویی که با تعویض علم ظرفشویی یا واشر ارینگی آن قابل تعمیر است. سایز تمامی علم های ظرفشویی و روشویی در نقطه اتصال به شیر یکسان است. علم های فنر و ثابت هم قابل نصب بر روی تمامی شیرالات بوده و فقط در شیرهای روشویی علم جدا, علم شیر روشویی یا علم قو کمی کوتاه تر از علم شیر ظرفشویی است.

در خرابی شیر های توالت اهرمی ایرانی و فرنگی معمولا خرابی مغزی رخ میدهد که با تعویض کارتریج یا مغزی قابل تعمیر است. اما ممکن است شیر توالت و دوش حمام که هر دو دیواری هستند از محل اتصال به لنگی, مغزی, روپیچ توپیچ یا اتصال لوله داخل دیوار دچار ترک و نشتی آب شوند که به دلیل تخصصی بودن بهتر است از یک تعمیرکار لوله کشی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

نشتی از محل اتصال شیر توالت به شلنگ توالت نیز به دلیل خرابی شلنگ یا له شدن واشر آن است. نشتی از سرشلنگ توالت نیز دلیلی جز خرابی کارتریج شیر ندارد و مغزی شیر اهرمی بایستی عوض شود.

شیرالات دوش یک اهرم برای تغییر حالت برای خروج آب از پایین یا بالا دارند که به نام سوپاپ شیر دوش معروف است. خرابی این سوپاپ نیز از جمله خرابی های متعدد است که معمولا تعویض آن به دلیل کیفیت پایین لوازم یدکی فایده نداشته و ناچار به تعویض شیرالات هستیم.

 

 

تعمیر شیر آب

تعمیر شیرآلات قدیمی

تعمیر شیرالات قدیمی بسته به نوع شیر متفاوت است. خرابی های شیر آب قدیم شامل نشتی و چکه از خروجی شیر به دلیل خرابی واشر و مغزی آنها از رایج ترین انواع خرابی شیرالات کلاسیک است. برای تعویض واشر بایستی ابتدا پوسته شیر باز شده و سپس مغزی شیر را خارج کرده و واشر نو را جایگزین واشر قدیمی کنیم. با این روش تعمیر شیر آب قدیمی که یک روش ساده است میتوان از بیشتر نشتی و چکه های شیرالات خلاص شد.

تعویض چپگرد شیر مخلوط

اما در برخی موارد رسوب گرفتگی چپگرد یا نشیمنگاه مغزی از آب بندی شدن واشر جلوگیری کرده و نشتی ادامه پیدا میکند. در این شرایط بایستی با استفاده از یک کف تراش شیر سطح چپگرد را صاف و صیقلی کنیم. در صورت ادامه نشتی به دلیل کف تراشیهای پی در پی ناچار به تعویض چپگرد هستیم. تعویض چپگرد در مورد شیرهای تک پایه ظرفشویی و روشویی انجام شدنی نبوده و فقط چپ گرد شیرهای دیواری یا توکاسه دو پایه را میتوان با باز کردن شیر و مهره پشت شیر انجام داد.

تعمیر شیر ظرفشویی

شیرهای ظرفشویی و روشویی به غیر از تعمیرات مربوط به مغزی یا واشر در قسمت های نظیر شلنگ و علمک شیر دچار خرابی میشوند. در تعمیرات شیرالات در منزل بایستی ابتدا محل نشتی ر تشخیص داد.

در نشتی علمک شیر ظرفشویی در صورت سالم بودن علمک شما میتوانید با تعویض واشر ارینگ علمک ظرفشویی به راحتی کار آب بندی الم شیر را محل اتصال آنرا انجام دهید. در صورت ادامه دار بودن نشتی ناچار به تعویض علم شیر هستیم.

مورد دیگر تعویض شلنگ تک پایه شیر ظرفشویی و روشویی است. این شیلنگها رابط بین شیر و شیر پیسوار یا لوله کشی آب ساختمان هستند. بعد از مدتی تحت فشار و خمیدگی این شلنگها دچار پارگی شده و یا از محل اتصال به شیر پیسوار یا زیر شیر اصلی دچار نشتی میشوند.

برای تعویض شیلنگ ظرفشویی تنها راه چاره باز کردن شیر , تعویض شلنگ و نصب مجدد آنها هستیم.

تعویض مغزی شیر

به صورت عمومی علت اصلی چکه کردن شیر آب به واشر های روی مغزی های آن مرتبط میباشد . شیرهای قدیمی دو نوع مغزی تمام دور یا نیم دور دارند که فقط طریقه استفاده آنها تفاوت دارند و هیچ فرقی در کیفیت و طریقه تعویض آن دو وجود ندارد . فقط در نوع تمام دور مغزی شیر دارای یک قطعه ثابت است و واشر کار آب بندی را انجام میدهد و متحرک میباشد . اما در نوع مغزی نیم دور کل مغزی ثابت است و یک قطعه سرامیکی درون مغزی با تغییر جهت در 180 درجه باعث باز کردن یا انسداد جریان آب میشود .

در تعویض مغزی شیرهای قدیمی یا اصطلاحا پیچی به این نکته توجه کنید که یک واشر کوچک کار آببندی کامل شیر را انجام میدهد. مغزی شیر با پیچاندن دست واشر را وادار به قرار گرفتن در کفی برنجی شیر یا مهره چپگرد میشود.

پس از گذشت چندوقتی این مهره چپگرد به دلیل رسوبات داخل آب و شنریزه که باید صاف و صیقلی باشد دارای خلل و فرجی میشود که این باعث خرابی واشر و عدم توانایی آن در آببندی شیر خواهد شد.

پس بهتر است در هنگام تعویض مغزی شیر کف شیر یا سطخ چپگرد توسط وسیله ای به نام کفتراش صاف و صیقلی شود .

کفتراش شیر وسیله است که مانند مغزی برروی شیر نصب شده و باچرخاندن چند دور سطح مهره چپگرد را تمیز میکند.

البته لازم به ذکراست که کفتراش را بیش ازحد نچرخانید و با دو یاسه دور به چرخاندن پایان دهید زیرا ممکن است باعث خرابی چپگرد شود.

کفتراشی نیز تعداد دفعات محدودی میتوان انجام داد و پس از مدتی چپگرد کوچک شده و واشر مغزی به آن نمیرسد به همین دلیل پس از چندبار خرابی و تعویض مغزی شیر مجبور به تعوییض شیر آب و یا تعویض چپگرد میشود.

مهره چپگرد سایزها و اندازه های مختلفی دارند و چندین اندازه و نوع با دنده های مختلف هستند. در موارد نادر ممکن است به دلیل تفاوت در قالب شیر و مهره برنجی یدکی تفاوت سایز در حد کمی وجود داشته باشد و شیر آب را نتوان آب بندی کرد که در این صورت بایستی نسبت به تعویض کل شیر اقدام نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • تعمیر سوپاپ شیر دوش اهرمی و قدیمی | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] و تعمیر شیر آب بهداشتی و […]

    آوریل 22, 2020 at 2:44 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *