جهت باز و بسته شدن شیر فلکه ساعتگرد

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه ساعتگرد

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه

برخی مواقع, جهت باز و بسته شدن شیر فلکه برای کسانی که آشنایی و سر و کار زیادی با شیرفلکه ها ندارند, تبدیل به یک معمای پیچیده میشود.

شیر فلکه ها در واقع تجهیزات و اتصالاتی هستند که در مسیر لوله کشی و تجهیزات تاسیساتی برای قطع و وصل کردن و کم و زیاد کردن جریان عبور سیالات نصب میشوند. در ساختمان ها شیرفلکه ها در موتورخانه ساختمان, کنتور آب, لوله آب و شوفاژ ورودی واحد , پکیج , داکت اسپلیت, فن کویل و دیگر تجهیزات آبرسانی, سرمایشی و گرمایشی کاربردهای زیادی دارند.

سفت شدن شیر فلکه, نشتی از شیر فلکه و هرز شدن شیر فلکه از مشکلاتی هستند, که در هنگام استفاده از انواع شیر فلکه ایجاد میشوند. برای افزایش طول عمر شیر فلکه ها یا هر نوع شیرآلات بهتر است, هر از گاهی اقدام به باز و بسته کردن شیر فلکه ها کنیم, با اینکار رسوبات ته نشین شده در اطراف شیرفلکه ها زدوده شده و از انباشته شدن و سخت شدن آنها جلوگیری میکنیم. 

برای آشنایی با روش های رفع نشتی و تعمیر شیر فلکه آب بر روی لینک کلیک کنید.

نمایندگی فروش شیر فلکه سیم ایتالیا

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه ساعتگردجهت باز و بسته شدن شیر فلکه ساعتگرد

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه ها, حرکت عقربه های ساعت را معیار قرار میدهیم. برای قطع کردن جریان آب و سیالات جهت گردش شیر فلکه در جهت حرکت عقربه های ساعت و برای باز کردن جریان خلاف حرکت عقربه ها یا پاد ساعتگرد است. 

این معیار برای تمامی انواع شیر فلکه های برنجی, چدنی, کشویی, سوزنی, واشردار و غیره هیچ تفاوتی نداشته و نوع سیال اعم از شیر فلکه آب و شوفاژ یا دیگر سیالات نیز فرقی ندارند.

باز و بسته بودن شیر گاز

برای شیرهای توپی یا شیرهای گازی نیز بدین صورت عمل میکنیم.

در صورتیکه دسته شیر از نوع گازی باشد, ممکن است روی آن حروف S یا O درج شده باشد. در این صورت سمت S بسته و حرف O سمت باز شیر گازی است.

در صورت عدم وجود این حروف اگر دسته شیرگاز در امتداد تنه شیر باشد, شیرگازی باز بوده و اگر اهرم شیر عمود بر شیر باشد و یک زاویه 90 درجه را با شیر بسازد, شیر بسته است.

باز و بسته بودن شیر گازچرا شیر فلکه عمل نمیکند

برخی مواقع با وجود باز یا بسته کردن شیر فلکه, هیچ تغییری در باز یا بسته شدن, شیر فلکه به وجود نیامده و شیر فلکه هرز میچرخد, در این مواقع احتمالا, کشویی شیر فلکه از ساقه آن جدا شده و اصطلاحا شیر فلکه بریده است. برای رفع این مشکل بایستی, بالاتنه شیر فلکه از تنه شیر فلکه جدا شده و در صورت امکان تعمیر و یا در صورت دسترسی به مغزی آن, تعویض شود.

جهت باز و بسته شدن شیر فلکه هیچ ارتباطی با برند شیر فلکه نداشته و همه انواع شیر فلکه های برنجی در بازار مانند شیر فلکه سیم ایتالیا, شیر فلکه کیتز ژاپن, شیر فلکه کیز ایران, شیر فلکه سامین, شیر گازی استارکو, شیر گازی آذر, شیر گازی امین, شیرآلات میراب, شیر فلکه چدنی وگ ایران , شیر فلکه وگ امید گلستان, شیر فلکه فاراب, شیر فلکه شیرود و دیگر برندهای داخلی و خارجی فارغ از جنس و برند در جهت حرکت عقربه های ساعت قطع و شدن جریان آنها کاهش پیدا کرده و در مخالف حرکت عقربه های ساعت باز شده و شدت جریان را افزایش میدهد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *