نقشه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه

نقشه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه

لوله کشی آشپزخانه

طراحی و اجرای لوله کشی آشپزخانه و جزیره

تلفن : 09122437371-22533080

نحوه طراحی و اجرای لوله کشی آشپزخانه به جهت موثر بودن در دکوراسیون و نحوه چیدمان آشپزخانه و محل نصب کابینت, سینک, گاز,فر, ماشین لباسشویی و ظرفشویی و دیگر المان های آشپزخانه به عنوان یکی از مهمترین بخش های منزل اهمیت فراوانی دارد.

به طور کلی لوله های آشپزخانه شامل لوله کشی آب و فاضلاب, لوله کشی گاز و هواکش هود و در برخی آشپزخانه ها نصب پکیج دیواری و ابگرمکن میباشد. به غیر از لوله کشی پکیج و آبگرمکن که در بخشهای مربوطه به طور تخصصی به آن پرداخته ایم, در این نوشته به بررسی لوله کشی های موجود در اکثر آشپزخانه ها میپردازیم. در مرحله اول اجرا بایستی لوله کشی فاضلاب اجرا شده تا لوله کشی های آب با توجه به محل قرار گیری آنها انجام شود.

نقشه لوله کشی آشپزخانه

نقشه لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه

پیش از اجرای لوله کشی آشپزخانه بایستی یک طرح و پلان از نحوه چیدمان و محل قرار گرفتن تک تک لوازم مانند سینک ظرفشویی, گاز مبله یا رومیزی, ماشین لباسشویی ظرفشویی و یخچال داشته باشیم. اجرای این نوع لوله کشی در آشپزخانه بسته به نوع لوله کشی زیر سقفی یا کف خواب روسقفی انجام میگردد. همان طور که میدانید در اجرای لوله کشی ساختمان اولویت اجرا با لوله کشی فاضلاب است.

لوله کشی فاضلاب در بخشهای خروجی سینک ظرفشویی, خروجی فاضلاب ماشین رخت شویی و ماشین ظرفشویی انجام میشود. در صورت نیاز و صلاحدید کارفرما بهتر است یک لوله برای کفشور آشپزخانه در مواقع نیاز به شستشوی کف محل تعبیه گردد. در لوله کشی کفشوی یک سیفون شترگلویی نیز برای جلوگیری از ورود بوی نامطبوع به محیط نصب میگردد. محل نصب کفشور نیز میتواند در وسط آشپزخانه بوده یا برای حفظ زیبایی در بخشهای زیرین کابینت ها باشد. اندازه لوله کشی ظرفشویی سینک هم به همین منوال میباشد. لوله کشی فاضلاب خروجی سینک ظرفشویی نیز با همان سایز و معمولا در ارتفاع 35 تا 45 سانتی متری از کف انجام میشود.

محل انتظار لوله سینک ظرفشویی بایستی به شکلی باشد که زیرآب سینک در پایین ترین قسمت سینک ارتفاع بیشتری از محل خروجی فاضلاب داشته باشد. سیفون زیر سینک ظرفشویی برای جلوگیری از ورود بوی نامطبوع به فضای آشپزخانه نصب میشود. لوله کشی فاضلاب آشپزخانه بایستی به شکلی انجام شود که برای تعمیرات, نصب و تعویض سیفون ظرفشویی فضای کافی وجود داشته باشد.

در بخش لوله کشی خروجی ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز بهتر است که لوله کشی و طراحی فاضلاب نزدیک به سینک باشد و یا در محل نزدیک به یکدیگر متصل شوند, چرا که فاضلاب سینک ظرفشویی دارای چربیهای فراوانی بوده که به مرور زمان ته نشین شدن رسوبات موجب گرفتگی سطح مقطع داخلی لوله شده و از آنجایی که این فاضلاب ماشین لباسشویی دارای مواد چربی زدایی مانند پودر و ماشین لباسشویی است, باعث کاهش احتمال گرفتگی توسط فاضلاب سینک میشود. ارتفاع خروجی ماشین لباسشویی و ظرفشویی هم در حدود 35 تا 45 سانتی متر بوده و بهتر است هر دستگاه یک خروجی مستقل و جداگانه داشته باشد.

البته در برخی موارد ممکن است که فاضلاب خروجی ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را به سیفون زیرسینک نیز متصل نمود. حسن این نوع لوله کشی عدم ورود بو به محیط بوده و همزمان با کارکرد ماشین لباسشویی میتوان امیدوار بود که پساب ماشین لباسشویی, لوله های لوله های فاضلاب را شستشو میدهد.

در نهایت تمامی لوله های فاضلاب آشپزخانه توسط سراهی 45 درجه به رایزر فاضلاب ساختمان متصل شوند. استفاده از اتصالات 45 درجه و شیب مناسب باعث کاهش نقطه ضفع فاضلاب ساختمان یعنی گرفتگی آن میشود. در صورتیکه از محل خروجی فاضلاب ماشین لباسشویی و ظرفشویی تا رایزر اصلی هیچ سیفون نباشد, وجود یک لوله ونت برای متصل کردن به لوله کشی هواکش اصلی الزامی است, در غیر این صورت ممکن است از لوله های خروجی لباسشویی و ظرفشویی بو و گازهای نامطبوع فاضلاب به آشپزخانه نفوذ کند.

انتخاب نزدیک ترین رایزر برای متصل کردن لوله کشی فاضلاب آشپزخانه موجب کاهش طول لوله های افقی و شیب بندی صحیح و اصولی سبب کاهش احتمال گرفتگی لوله های فاضلاب سینک ظرفشویی میشود. مشترک بودن لوله فاضلاب سینک و ماشین لباسشویی سبب میشود که کارکرد سینک به دلیل اینکه فاضلاب دفعی آن چربی زیادی دارد, توسط فاضلاب حاوی پودر لباسشویی موجب کاهش رسوبات چرب در لوله فاضلاب آشپزخانه شود.

متریال مورد استفاده در فاضلاب آشپزخانه بسته به مابقی ساختمان تعیین گشته و در حال حاضر بیشتر از لوله پلیکا یا پوش فیت استفاده میشود. بسته به نوع سیستم لوله کشی نیز تعبیه ونت برای تخلیه گازهای فاضلاب سیستم نیز ضروری به نظر میرسد.

در صورت وجود لاندری یا رختشورخانه لوله کشی های ماشین لباسشویی به این قسمت منتقل میشود.

سایز لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

سایز لوله فاضلاب آشپزخانه در پلیکا قطر 63 و در پوش فیت 75 میباشد, که البته برای لوله کشی لباسشویی و ظرفشویی میتوان از لوله قطر 50 پوش فیت هم استفاده کرد. اما به دلیل احتمال گرفتگی خروجی سینک بهتر است 75 باشد.

نقشه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

در شکل زیر دیاگرام کلی محل نصب سینک ظرفشویی آشپزخانه و در کنار آن یک ماشین لباسشویی را مشاهد میکنید. در سمت راست تصویر نمای بزرگ شده از محل قرار گیری و نصب شیر پیسوار سرد و گرم آشپزخانه شاهد هستیم.

لوله کشی آشپزخانه

لوله کشی آب آشپزخانه

لوله کشی آب در آشپزخانه شامل موارد زیر است.

  1. لوله کشی آب سرد و گرم سینک ظرفشویی
  2. لوله کشی آب سرد و گرم ماشین لباسشویی
  3. لوله کشی آب سرد و گرم ماشین ظرفشویی
  4. لوله کشی آب سرد یخچال ساید
  5. شیر آب سرد رو گازی یا شیر قابلمه پرکن

همانطور که گفته شد, بسته به مساحت و شرایط موجود ممکن است,یک آشپزخانه فضای کافی برای نصب تمامی موارد فوق را داشته یا نداشته باشد, اما در حال حاضر لوله کشی های فوق در بسیاری از موارد اجرا شده و جز مورد آخر یعنی شیر قابلمه پرکن که نصب آن به تازگی در برخی خانه ها رایج شده است.

حتی در صورت نزدیک بودن سینک, ماشین لباسشویی , ظرفشویی  یخچال هم ممکن است بتوان با استفاده از اتصالات این انشعاب های لوله کشی آب مصرفی را مهیا نمود, اما  توکار بودن لوله کشی و عدم استفاده از شیلنگ و لوله های روکار کیفیت و زیبایی کار را افزایش میدهد.

لوله کشی تک لایه , لوله کشی پنج لایه و سه لایه فویل دار از گزینه های پیش روی ما برای اجرای لوله کشی آب آشپزخانه هستند که معمولا با توجه به متریال سایر قسمتهای ساختمان انتخاب میشوند. هیچ تفاوتی فاحش کیفی هم بین انواع لوله کشی مذکور وجود نداشته و فقط لوله کشی پنج لایه کلاس بالا و کیفیت بهتری دارد.

قطر لوله آب آشپزخانه سایز 20 پلاستیکی یا 16 پلیمری کافی بوده و ارتفاع لوله های آب آشپزخانه در حدو 50 تا 60 سانتی متری قرار میگیرد. فاصله بین 2 لوله سرد و گرم هم در زیر سینک در حدود 28 سانتی متر در طرفین لوله فاضلاب قرار داده میشود.

لول کشی آب را میتوان به صورت روکار , روکار انشعابی و کلکتوری اجرا کرد. از لحاظ اجرایی هم میشود روش لوله کشی کلکتوری را در پیش گرفت که البته این مورد اخیر خیلی رایج نیست.

در اجرای لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه هیچ مساله از پیش تعیین شده ای وجود نداشته و مجری با توجه به چیدمان و شرایط اجرای لوله کشی آشپزخانه را با هماهنگی کارفرما و معمار سازه انجام میدهد.

لوله کشی گاز آشپزخانه

لوله کشی گاز آشپزخانه نیز برای تغذیه گاز رومیزی و مبله و فر توکار انجام میشود. رعایت استاندارهای لوله کشی گاز در این قسمت اجباری بوده و هیچ انتخاب غیر استانداردی خلاف مقررات لوله کشی گاز ساختمان وجود ندارد. در بحث گازکشی امنیت و محل قرار گرفتن گاز از نظر تهویه و ایمن بودن بسیار مهم است. معمولا محل نصب گاز و لوله آن از وسایلی مانند سینک ظرفشویی,یخچال و ماشین لباسشویی با حفط فاصله صورت میگیرد.

لوله کشی آشپزخانه جزیره

لوله کشی آشپزخانه جزیره بسته به تجهیزاتی که در جزیره قرار میگیرد, متفاوت است. به طور معمول در آشپزخانه های جزیره حداقل سینک ظرفشویی در قسمت جزیره قرار گرفته و بعضا ممکن است که گاز و فر هم در این قسمت تعبیه شوند.

در مورد اجرای لوله کشی آب و گاز جزیره هیچ نکته خاصی وجود نداشته و فقط در مورد لوله کشی فاضلاب جزیره برای نصب سینک ظرفشویی است که بایستی با دقت نظر انجام شود.

از آنجا که شیب بندی در لوله کشی فاضلاب بسیار مهم است, در هنگام تخریب و قرار دادن لوله در کف آشپزخانه از محل زیر سینک تا لوله اصلی بایستی شیب حداقل 1 درصدی اعمال شود تا در عین بالا نیامدن کف تمام شده آشپزخانه, از بروز مشکلاتی نظیر گرفتگی و دفع فاضلاب جلوگیری شود. بهتر است لوله فاضلاب زیر سینک در حدود 20 تا 30 سانتیمتر به صورت عمودی بالا آمده تا جبران کمبود شیب احتمالی در کف را کرد. لوله کشی آشپزخانه های جزیره در هنگام طراحی بایستی مدنظر طراح و آرشیتکت مدنظر قرار گرفته,تا محدودیت های فنی مانع از اجرای دقیق لوله کشی آشپزخانه نشود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *