8 علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

8 علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

با کمی دقت پیدا کردن علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی کار خیلی سختی نیست, فقط کافیست یکی دو کار را با آزمون و خطا انجام دهیم.

به طور نرمال لوله های لباسشویی شامل یک یا دو لوله آب سرد و گرم ورودی و یک لوله خروجی هستند, که هریک در زمان نصب ماشین لباسشویی به صورت فیت و آب بند در جای خود قرار میگیرند. بسته به تایمی که ماشین لباسشویی اتوماتیک, برای شستن و آب کشیدن لباس ها تنظیم شده است, بعد از حدود 15 تا 60 دقیقه ماشین لباسشویی شروع به آب کشی لباس ها میکند.

در این زمان فاضلاب حاصل از شستن لباسها در مرحله قبل بایستی تخلیه شده تا آب تمیز جایگزین شود. این مراحل همگی به صورت اتوماتیک انجام شده و به همین دلیل بعضا ممکن است, با مشکلاتی مانند برگشت آب یا سرریز شدن از لوله و نشتی از زیر لباسشویی یا لوازم مجاور حادث شود.برای پید کردن علت برگشت آب از لوله خروجی فاضلاب لباسشویی بایستی تک تک موارد احتمالی را بررسی کنیم. البته این مساله به اینکه خروجی ماشین لباسشویی به کجا و چگونه نصب شده است, هم مرتبط است.

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشوییعلت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

  • گرفتگی در فیلتر ماشین لباسشویی
  • گرفتگی در شلنگ خرطومی تخلیه ماشین لباسشویی
  • تا خوردن شلنگ خرطومی تخلیه لباسشویی
  • چسبیدن سر شلنگ به نقطه تخلیه و انسداد محل خروجی
  • گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی
  • گرفتگی سیفون سینک ظرفشویی(در مورد لباسشویی های متصل به سینک)
  • خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  • نصب ناقص و عدم رعایت ارتفاع شلنگ به تناسب لوله خروجی

پرز لباس, قطعات نایلون,کاغذ, سکه,مو و نخ,ذرات چرب و روعنی,صابون از جمله اجسامی هستند که ممکن است دلیل عدم تخلیه یا کند شدن تخلیه و در نهایت علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی باشند.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی

گرفتگی های این چنینی, علاوه بر کثیف کردن محیط و بوی نامطبوع فاضلاب, میتواند موجب فشار به پمپ لباسشویی شود.برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی بایستی ابتدا عیب یابی انجام داد.

گرفتگی فیلتر ماشین لباسشویی

در گام نخست فیلتر ماشین لباسشویی که در جلوی لباسشویی و در یک محفظه مربعی شکل قرار دارد. با باز کردن و مشاهده این قسمت میتوانید ذرات موجود در آنرا مشاهده کنید. گرفتگی این فیلتر موجب میشود که پمپ لباسشویی قدرت کافی برای مکش و تخلیه فاضلاب را نداشته باشد. بهتر است, هر چند وقت یکبار این فیلتر تمیز شود.

گرفتگی در شلنگ خرطومی تخلیه ماشین لباسشویی

این نوع گرفتگی به ندرت اتفاق میفتد, اما میتواند یک دلیل پس زدن آب از لوله فاضلاب لباسشویی باشد. به دلیل اینکه شلنگ خروجی لباسشویی یک خرطومی نازک است, ممکن است که حتی اجسام کوچک موجب گرفتگی و عدم تخلیه یا کندی خروج فاضلاب ماشین لباسشویی میشود. 

تا خوردن شلنگ خرطومی تخلیه لباسشویی

تا خوردن شلنگ تخلیه لباسشویی میتواند باعث تنگ شدن یا مسدود شدن مسیر خروجی و در نتیجه علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی باشد. این مورد را میتوان با جلو کشیدن لباسشویی و مشاهده آن چک کرد.

چسبیدن سر شلنگ به نقطه تخلیه و انسداد محل خروجی

این نوع گرفتگی مسیر بسیار به ندرت حادث شده و معمولا به دلیل نصب مناسب ماشین لباسشویی است. شلنگ ماشین لباسشویی بایستی طوری داخل لوله فاضلاب شود که با لوله فاضلاب موازی و در یک امتداد باشد. نصب عمودی این خرطومی اجازه راحت و روان فاضلاب و تخلیه را به لباسشویی نداده و حتی میتواند موجب فشار به پمپ تخلیه لباسشویی شود.

گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی

گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی یکی از موارد شایع است. وجود ذرات مختلف جامد در فاضلاب لباسشویی و تجمع احتمالی آنها در یک نقطه به مرور انباشته شده و رایج ترین دلیل برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی است. در صورت مواجهه با این روش بهتر است از فنر لوله بازکنی استفاده شود و از به کار بردن اسید, سرکه و محلول های شیمیایی که ممکن است به لوله کشی فاضلاب و خود لباسشویی آسیب بزند, خودداری کنید.

گرفتگی سیفون سینک ظرفشویی

در لباسشویی هایی که لوله خروجی آنها به سینک ظرفشویی متصل است, گرفتگی سینک میتواند موجب انباشت فاضلاب در مسیر شلنگ و تخلیه کند و در نتیجه پس زدن  فاضلاب لباسشویی قلمداد شود.

خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

از کارافتادن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل یکی از اشکالات فوق باشد, اما به هر حال با خراب شدن پمپ تخلیه لباسشویی که یک پمپ نه چندان قوی است, هیچ نیرویی برای خارج کردن آب از لباسشویی وجود ندارد.

نصب غیر اصولی شلنگ های ماشین لباسشویی

یک علت شایع برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی نصب نادرست آن است. طولانی بودن شلنگ خروجی(بیش از 2متر), اتصال غیر محکم شلنگ به خروجی, پیچ و تاب دادن شلنگ, وجود فشار بر روی شلنگ, تراز نبودن لباسشویی, تحت فشار بودن شلنگ خروجی لباسشویی از جمله این موارد است.

روش های جلوگیری از برگشت فاضلاب لباسشویی

نصب اصولی و صحیح لباسشویی و شلنگ خروجی, تمیز کردن چرخه تخلیه داخل لباسشویی با استفاده از محلول های مخصوص, سرکه و جوش شیرین, چک کردن هرچند وقت یکبار فیلتر ماشین لباسشویی و چک کردن محل نصب خروجی ماشین لباسشویی از دسته کارهایی است که میتواند علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی را کاهش دهد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *