نصب و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی – بستن و آب بندی سیفون

نصب و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی – بستن و آب بندی سیفون

طریقه بستن و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی

نصب و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی

تلفن : 09122437371-22533080 سراسر تهران , شبانه روزی

سیفون سینک ظرفشویی آشپزخانه و روشویی سرویس های بهداشتی 2 وظیفه هدایت پساب حاصل از شستشوی ظروف در سینک و شستشوی دست و صورت به لوله کشی فاضلاب و همچین جلوگیری از از ورود بوی بد فاضلاب و حشرات موذی به محیط را دارند.

به دلیل تنوع در محصولات سینک ظرفشویی  انواع مختلفی از سیفون های یک لگنه , دو لگنه , سه لگن همراه یا بدون آبریز در آشپزخانه ها و انواع سیفون اتوماتیک یا معمولی در روشویی ها استفاده میشوند. سایز بندی هریک از این نوع سیفون ها نیز معمولا دارای لوله و مهره های 3 , 4 یا 5 میباشند.

بسیاری از افراد برای تمیز کردن سیفون اقدام به بازکردن سیفون های ظرفشویی و روشویی کرده و در زمان بستن سیفون به مشکلاتی از قبیل عدم توانایی در آب بندی و یا جور نشدن قطعات موجود برمیخورند. اگر کمی حوصله داشته باشید خود میتوانید این پازل ساده را با خواند این مطلب حل کنید, اما اگر حس و حالش را ندارید با ما تماس بگیرید, تا در کوتاه ترین زمان انجام دهیم.

تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی

قطعات سیفون ظرفشویی و روشویی

سیفون ظرفشویی و روشویی قطعات مختلفی دارند که بسته به مدلهای آن ممکن است تعداد قطعات کم و زیاد شوند, اما به طور کلی سیفون ظرفشویی شامل قطعات زیر بوده و هر قطعه یک وظیفه خاص دارد. سیفون های روشویی هم با ساختاری ساده تر شبیه به سیفون های روشویی میباشند.

1- زیرآب سیفون

زیرآب سیفون ظرفشویی یک قطعه مشترک در تمامی سیفون های ظرفشویی و دستشویی است که وظیفه جمع آوری آب داخل سینک , آب بندی و هدایت آن به لوله های سیفون را دارد. زیرآب سیفون های سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل بوده و دارای قطعاتی مانند بدنه , آبریز یا توری شبکه ای و یک پیچ بوده که به بدنه زیرآب از زیر و توری سیفون از روی سینک بوسیله پیچ مربوطه به هم متصل میشوند. از قسمت زیرین سینک هم بین بدنه زیرآب و سینک یک واشر گرد برای آب بندی تعبیه شده است.

2- لوله عمودی رابط بین زیرآب و مخزن سیفون

در این قسمت اگر سیفون ظرفشویی یک لگنه و بدون سرریز سینی باشد, به وسیله یک لوله مستقیما به مخزن سیفون یا قسمت قلمبه سیفون نصب شده و فاضلاب توسط یک لوله خرطومی با یک واشر آب بندی به دیوار متصل میگردد.

3- سه راهی سیفون ظرفشویی

اما در حال حاضر بیشتر سیفون های ظرفشویی  از نوع فانتزی و حداقل دارای دو لگن و یک آبریز سینی میباشند. این نوع سیفون های ظرفشویی بعد از اینکه زیرآبها نصب شدند توسط یک لوله سراهی به یکدیگر متصل شده و سپس به مخزن سیفون میروند. کفشور زیرآب سینی آبریز سینک هم به قسمتی از بدنه سیفون ظرفشویی متصل میشود.

4- مخزن سیفون یا لوله T یا L شکل

در برخی مدلها هر زیرآب توسط لوله های مجزا به شترگلویی یا قیمت T شکل یا در بعضی مدلها L شکل هدایت میشوند.

این لوله T یا L شکل در اصل همان کارکرد شترگلویی یا قلمبگی سیفون های قدیمی را دارند که  برای جلوگیری از اشغال فضای بدین شکل ساخته شده اند و کارکرد سیفون های شترگلویی را دارند.

در همه انواع این مخازن با شکلهای P ، T یا L شکل همواره مقداری آب برای جلوگیری از ورود بو به محیط وجود دارند. به همین دلیل خروجی این سیفون ها همواره در حدود چند سانتی متر از کف سیفون بالاتر قرار دارند تا این مقدار اب همواره در مخزن حفظ شود. در اماکنی که چند وقت از یک سینک یا روشویی استفاده نشود, ممکن است با تبخیر آب موجود در سیفون احساس بوی نامطبوع شود.

5- خرطومی یا آکاردیونی تخلیه سیفون

خرطومی تخلیه انتقال فاضلاب از مخزن سیفون را به لوله  فاضلاب ساختمان دارد. این خرطومی معمولا دارای سایز 4 بوده و به وسیله یک لاستیک بوگیر 63 یا 50 درون لوله آب بندی میشوند.

6- مهره های سیفون ظرفشویی

مهره های سیفون ظرفشویی متناسب با سایز لوله ها بوده و همگی توسط واشر تخت یا واشر استوانه ای کار آب بندی قطعات مختلف سیفون را انجام میدهند.  واشر استوانه ای معمولا برای آب بندی لوله عمودی بین زیرآب و سیفون استفاده میشود. استفاده از این سیتم به ما توانایی رگلاژ ارتفاع را تا حد چندین سانتی متر میدهد. واشرهای تخت بسته به سایز برای متصل کردن دیگر قطعات سیفون بوده و قابل رگلاژ نیستند.

7- سه راهی تخلیه ماشین لباسشویی و ظرفشویی

این سراهی ها در برخی از مدلهای سیفون ظرفشویی وجود داشته و قابلیت اتصال لوله خروجی ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را دارند.

قظعات فوق هنگام نصب و تعویض سینک ظرفشویی و روشویی درون پک سینک وجود داشته و در صورت خراب شدن و شکستگی در اغلب موارد به خصوص برندهای ایرانی مانند اخوان, البرز و دیگر مارکها میتوانید هر یک از این قطعات را از فروشگاه تاسیساتی تهیه نمایید.

در بسته سیفون سینک های ظرفشویی نیز نحوه نصب و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی بسته به مدل منحصر به فرد همراه پک وجود دارد.

انواع سیفون های ظرفشویی

سیفون تک لگنه , سیفون دو قلو و سیفون سه لگنه با انواع با سینی آبریز یا بدون آبریز از انواع موجود در بازار هستند که تقریبا میتوان گفت که اکثر سیفون های موجود از نوع دو لگنه دارای آبریز سینی سینک هستند.

نصب سیفون ظرفشویی

به طور کلی برای نصب بایستی یک الگوی تصویری از سیفون وجود داشته باشد. در اکثر پک های سیفون های ظرفشویی یا تصویر کلی وجود دارد.

در نصب سیفون ظرفشویی اولین قدم نصب زیرآب سینک است. زیرآب های سینک ظرفشویی روکار نسبت به انواع توکار جثه کوچکتری داشته و توسط یک پیچ بلند از بالا به داخل زیراب که از زیر وصل میشوند محکم میشوند.

آب بندی این زیرآبها توسط یک واشر لاستیکی از زیر صورت گرفته و فقط توری فلزی در قسمت داخل سینک نصب میشوند.

سیفون های سینک توکار زیرآب بزرگتری داشته اما طریقه نصب آنها مانند سیفون سینک توکار است.

بعد از نصب زیراب به سراغ نصب و آب بندی لوله عمودی یا چپقی متصل به سراهی سیفون میرویم. در این مرحله واشر تخت یا کونیک کار آب بندی را انجام میدهد. بعد از اتصال لوله های فوق که سیفون یا مخزن منتهی میشوند , نوبت به نصب خرطومی به مخزن و قرار دادن آن داخل خروجی لوله فاضلاب میرسیم. آب بندی و هوابندی این خرطومی به منظور جلوگیری از ورود بو توسط یک لاستیک بوگیر سایز 6 یا 5 بسته به سایز لوله فاضلاب ساختمان انجام میشود.

برخی از سینک های ظرفشویی برای نصب و تعویض سیفون نیاز به نوع فابریک و منحصر به فرد همان سینک دارند. البته بیشتر سینک های ظرفشویی نظیر اخوان, استیل البرز , فرامکو, پرنیان استیل و دیگر برندهای داخلی را میتوان روی یکدیگر نصب نمود.

بستن سیفون سینک دوقلو

  1. توری زیرآب از کف سینک در گودی سینک قرار دهید.
  2. بدنه زیرآب را همراه با واشر از زیر سینک توسط پیچ مخصوص به توری بالای سینک فیکس و سفت کنید.
  3. لوله عمودی دنباله ای را به زیرآب سینک متصل کنید.
  4. در سیفون های دولگنه هر کدام از زیرآب ها دارای یک دنباله است که در برخی مدلها یک زانویی خورده و به سراهی زیر زیرآب مجاور نصب میشود. در بعضی مدلها نیز هر دنباله به صورت مجزا به سیفون یا سراهی T شکل در قسمت پایین سیفون متصل میشوند. تنظیم ارتفاع دنباله را فراموش نکنید.
  5. لوله T شکل را به سیفون متصل و آب بندی کنید.
  6. لوله خرطومی سیفون را از یک طرف سیفون و از سمت دیگر به داخل خروجی فاضلاب دیوار متصل کرده و با لاستیک متناسب آب بندی کنید.
  7. در این قسمت شیر آب را باز کرده و دقت کنید که عمل آب بندی را درست انجام داده اید. کار نصب یا تعویض سیفون ظرفشویی تمام شده است.

نصب سیفون روشویی

نصب سیفون روشویی به دلیل عدم تک لگنه بودن از سینک هم ساده تر است. فقط در برخی از سیفون های روشویی زیرآب روشویی از نوع اتوماتیک بوده که فقط در قسمت زیرآب با روشویی ها معمولی تفاوت دارند.

اجزا سیفون روشویی شامل یک زیرآب , یک لوله عمودی , یک سیفون P شکل و یک خرطومی و لاستیک هستند. بهترین برندی سیفون ظرفشویی و روشویی مارک محک بوده که تخصص این کارخانه تولید محصولات بهداشتی مانند انواع سیفون , فلاش تانک , کفشوی و تولیدات پلاستیکی بهداشتی در مدلهای مختلف است.

نصب زیرآب روشویی

نصب زیرآب روشویی مانند ظرفشویی اولین گام نصب و بستن سیفون روشویی است. به طور کلی دو نوع سیفون روشویی وجود دارد که تفاوت آنها در نوع زیرآب آنهاست. در نصب و بستن زیرآب معمولی روشویی توری فلزی از بالا و واشر و تنه پلاستیکی از زیر سنگ روشویی توسط یک پیچ بلند به یکدیگر متصل میشوند. بعد از نصب زیرآب نصب لوله عمودی رابط بین زیرآب و مخزن سیفون متصل خواهند شد.

طریقه نصب سیفون اتوماتیک روشویی

نصب سیفون اتوماتیک روشویی بسیار ساده است. زیرآب اتوماتیک در انواع و رنگهای مختلف سفید, نقره ای و طلایی وجود دارند. اما بهترین نوع آن جنس برنجی آن بوده که قیمت بالایی نسبت به انواع پلاستیکی و سربی دارند.

در نصب سیفون روشویی بدنه سیفون از بالا به داخل سنگ رفته و توسط یک واشر و  مهره آب بندی میشوند. معمولا سایز مهره سیفون های اتوماتیک نمره 3 بوده و به همین دلیل نیاز به سیفون کامل 3 برای نصب است. بنابراین برای نصب سیفون اتوماتیک بایستی از سیفون های مختص خود استفاده نمود. بقیه موارد نصب به مخزن مانند سیفون های معمولی انجام میشود.

آب بندی سیفون ظرفشویی و روشویی

به طور کلی در پروسه بستن و آب بندی سیفون ظرفشویی بایستی فقط از انواع واشر سایز مناسب تخت و کونیک دار استفاده نمود. فقط در صورتی میتوان از نوار تفلون یا نایلون استفاده کرد که دسترسی به واشر وجود نداشته باشد و یا به دلیل آسیب دیدن دنده های پلاستیکی آب بندی سیفون ظرفشویی و قطعات آن میسر نباشد. با وجود این ترفندها نمیتوان از آب بندی دایم سیفون ظرفشویی مطمین شد و بایستی در اسرع وقت آب بندی با واشر یا تعویض قطعات یا کل سیفون انجام شود.

معمولا واشرهای کونیک برای آب بندی لوله های صاف و واشرهای تخت برای آب بندی لوله خرطومی استفاده میشوند. اغلب دو سایز واشر 3 و 4 و به ندرت 5 از انواع تخت یا کونیک برای آب بندی سیفون ظرفشویی و روشویی استفاده میشود که به طور نرمال سایز سیفون های روشویی نسبت به ظرفشویی کوچکتر هستند.

جهت نیاز به خدمات نصب شیرالات و تعویض سیفون ظرفشویی و روشویی با تهران پایپر تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *