کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

ما در این نوشته به هر کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد, خواهیم پرداخت. شوفاژها تبادل کننده های گرمایشی هستند, که از طریق همرفت, دمای آب داغ داخل خود را به هوای محیط انتقال داده و موجب گرم شدن فضا میشوند. رادیاتورها شوفاژ دارای یک لوله کشی رفت و برگشت هستند که لوله کشی شوفاژ نامیده میشود.

لوله کشی رادیاتور شوفاژ از مبدا یعنی مولد گرمایشی پکیج یا موتورخانه آغاز شده و در یک سیکل بسته گردش میکند. هر عاملی که باعث کند شدن و اختلال در چرخش آب داخل سیستم شوفاژ شود, موجب سرد شدن یا ولرم شدن رادیاتورها شده و بایستی رفع شود.

از جمله کارهایی که قبل از راه اندازی شوفاژها برای افزایش راندمان شوفاژ انجام میشود, شستشوی رادیاتور پکیج و موتورخانه است. یک کار اساسی که کمتر به آن اشاره میشود, تخلیه آب مدار شوفاژ و رادیاتورهاست. این کار در کنار شستشوی رادیاتورهای شوفاژ باعث میشود که کلیه ذرات ریز و لجن های موجود در سیستم لوله کشی شوفاژ خالی شده و آب به راحتی در مدار شوفاژ گردش کرده و راندمان شوفاژ بالاتر رود. در ضمن جلوی گیرکردن ذرات در ناف شیرفلکه های شوفاژ و سایر اتصالات کوچکتر نیز با اینکار گرفته میشود. شستشوی مدار شوفاژ حداقل بایستی هر 3 سال یکبار انجام شود.

در صورت نشتی از شیرفلکه های ورودی به واحد, شیرآلات پکیج و یا شیرفلکه های موتورخانه بهتر است, این شیرفلکه های با آچار کشی, تعمیر و یا تعویض شوند. خرابی شیرهای رادیاتور نیز موجب عمل نکردن آنها و یا نشتی از شیر شوفاژ شده که در سیستم پکیج موجب افت بار و در سیستم های دارای موتورخانه موجب آلودگی و گرم نشدن رادیاتورها میشود. پس از مورد هم در دستور کار کارهای قبل از شروع به استفاده شوفاژ قرار دهید.

کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام دادجدول کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد

بعد از شستشوی رادیاتورها که بهتر است قبل از شروع به استفاده از شوفاژها انجام داد, موارد زیر را به ترتیب انجام میدهیم. از آنجا که این موارد در مورد ساختمان های دارای موتورخانه با پکیج متفاوت هستند, در دو بخش مجزا به آنها پرداخته ایم.

تغییر فصل پکیج

برای تغییر فصل پکیج بهتر است که کار توسط یک سرویس کار مجرب انجام شود, اما اگر فعلا قصد دارید که خودتان کار راه اندازی پکیج را انجام دهید, موارد زیر را انجام دهید.

  1. پکیج را از طریق ولوم وضعیت پکیج(معمولا سمت راست) در حالت زمستانی قرار دهید.
  2. فشار بار پکیج را روی عدد 1/5 بار تنظیم کنید.
  3. در صورت بسته بودن, شیرهای مدار گرمایش زیر پکیج باز شوند.
  4. شیرهای رادیاتور شوفاژ را باز کرده تا رادیاتورها آب گیری شوند.
  5. در صورتیکه یک یا چند رادیاتور گرم نشدند, کار هواگیری رادیاتور را انجام دهید. برای هواگیری شوفاژ بایستی هر رادیاتور تک تک انجام شده و ممکن است یک هواگیری سنگین از قسمت حوله خشک کن نیاز داشته باشند.

در صورتی که هیچ یک از رادیاتورهای پکیج گرم نشده باشند یا ولرم باشند, احتمالا اسید شویی پکیج نیاز داریم. اما در یک پکیج سالم, با انجام این 5 مرحله سیستم پکیج شما به راحتی ظرف 30 دقیقه گرم شده و آماده استفاده و گرم کردن محیط است. در صورت افت فشار بار پکیج به علت نشتی از شیر رادیاتور یا خرابی لوله کشی پکیج بایستی, فورا به فکر رفع این موارد و تعمیر پکیج باشید.

تغییر فصل موتورخانه

برای راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان بهتر است که موتورخانه توسط یک تعمیرکار مجرب راه اندازی و سرویس شود. اما به هر حال یادگیری و انجام آن توسط خودتان هم خوب است.

برای این کار مراحل زیر را اجرا کنید.

  1. شیرفلکه بای پس پمپ شوفاژ را بسته و شیر فلکه های بالا و پایین پمپ شوفاژ را باز کنید.
  2. در صورت وجود محل روغن کاری, اقدام به روغن کاری پمپ و واسطه پمپ شوفاژ کنید.
  3. پمپ شوفاژ را از روی تابلو برق موتورخانه روشن کنید.
  4. درجه دیگ را در اوایل راه اندازی موتورخانه 55 تا 60 و با سردتر شدن هوا به 60 تا 65 تنظیم کنید. به ندرت در شب های خیلی سرد زمستان ممکن است نیاز باشد که درجه روی دیگ روی 70 تنظیم شود, چرا که دمای بالا موجب آسیب رساندن به سیستم لوله کشی و تجهزات موتورخانه میشود.
  5. درجه پمپ را روی درجه مساوی یا 5 درجه کمتر از درجه دیگ تنظیم کنید.
  6. شیرفلکه های رفت و برگشت روی کلکتورها را که مربوط به انشعاب لوله کشی شوفاژ طبقات مختلف هستند, باز کنید. البته ممکن است بعضا این شیرفلکه ها باز باشند و نیازی به بازکردن نداشته باشند.
  7. شیر فلکه های رفت و برگشت هر واحد را در صورت بسته بودن باز کرده و عدم نشتی آنها را چک کنید.
  8. شیرهای رادیاتور را باز کرده و منتظر آب گیری و پر شدن رادیاتورها باشید.
  9. در صورت سرد ماندن رادیاتورها , کار هواگیری شوفاژ را انجام دهید.

با اجرای این مراحل کاری که هر سال قبل از شروع به استفاده از شوفاژها باید انجام داد و منتظر گرم شدن محیط باشید. معمولا خرابی پمپ موتورخانه یا نقص در کارکرد پمپ پکیج یا بعضا افت فشار بار پکیج ممکن است, مانع از گرم شدن فضای مورد نظر شود.

در صورت نیاز به تعمیرات شوفاژ شبانه روزی در تهران با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *