بهترین روش هواگیری رادیاتور شوفاژ

بهترین روش هواگیری رادیاتور شوفاژ

هواگیری رادیاتور شوفاژ

هواگیری رادیاتور شوفاژ در طول فصل سرما به خصوص در ابتدا راه اندازی پکیج و موتورخانه یکی از مواردی است که به طور معمول توسط سرویس کاران و ساکنین یک ساختمان انجام میگردد. هرچند که در بسیار از موارد این کار بسیار راحت بوده و به آسانی انجام میشود, اما ممکن است برخی اوقات با وجود هواگیری رادیاتور شوفاژ باز هم همه بخشهای رادیاتور گرم نشود. در ادامه به آموزش نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ در آپارتمانهای دارای پکیج یا موتورخانه و مشکلاتی که ممکن است در این بین با آن روبرو شویم و راهکارهای پیش رو میپردازیم.

در زمینه رادیاتور شوفاژ هیچ تفاوت عمده ای بین پکیج و موتورخانه و برندهای رادیاتور نظیر ایران رادیاتور و بوتان و غیره وجود ندارد و طریقه هواگیری همگی شبیه به هم هستند. این نکته را نیز متذکر شویم که در صورت گرم بودن تمامی قسمت های رادیاتور به اندازه کافی نیازی به هواگیری شوفاز نبوده و احتمالا قدرت مدار شوفاژ بالا بوده و یا عدم وجود یا کم بودن رسوب به اندازه ای نبوده که موجب هواگرفتن رادیاتورهای شما شود. معمولا پس از گذشت چند ساعت از راه اندازی شوفاژ و مطمین شدن از وجود و هوا و رسوب بایستی اقدام به هواگیری شوفاژ نمود.

جهت در خواست سرویس راه اندازی و هواگیری شوفاژ در کل نقاط تهران با ما تماس بگیرید. تلفن : 09122437371-22533080 شبانه روزی

هواگیری رادیاتور شوفاژ

آموزش هواگیری رادیاتور شوفاژ

برای آشنا شدن به نحوه هواگیری شوفاژ لازم است بدانید که سیستم شوفاژ برپایه گردش آب شوفاژ کار میکند. هیچ فرقی هم بین موتورخانه مرکزی و پکیج دیواری و زمینی نمیکند, یک لوله رفت از مولد گرمایشی به سمت رادیاتور که وظیفه تبادل حرارت را دارد رفته و از آنجا یک لوله برگشت آب شوفاژ را برای گرم شدن مجدد به موتورخانه یا پکیج برمیگرداند.

در این بین هر عاملی که باعث کند شدن یا عدم گردش مناسب آب شوفاژ شود, میتواند در سیستم شوفاژ خلل وارد کرده و موجب گرم نشدن یا کمتر گرم شدن رادیاتورها شود. یکی از این عوامل وجود هوا در رادیاتور ها یا لوله کشی شوفاژ است, که میتواند به شدت بر کاهش راندمان گرمایشی موتورخانه و پکیج ها موثر باشد. هرچقدر سرعت گردش آب شوفاژ نرمال تر باشد میتوان امیدوار بود که گرمایش بهتری را داشته باشیم.

در ابتدای راه اندازی شوفاژ و بعد از بازکردن شیر فلکه های موتورخانه یا تغییر فصل پکیج ها نیاز هست که توسط شیرهای مخصوصی که در قسمت فوقانی قرار داده شده است, اقدام به خارج کردن هوا از رادیاتور نماییم. هوا ممکن است جداگانه یا همراه با آب شوفاژ از رادیاتور خارج شود, پس نیاز هست که همواره یک دستمال یا تشت آب برای جلوگیری از کثیف کاری محیط در هنگام هواگیری همراه داشته باشیم.

در حین هواگیری رادیاتور ممکن است مقداری آب داغ از شوفاژ خارج شود که برای جلوگیری از سوختن دستهایتان بهتر است, از دستکش استفاده کنید. هواگیری رادیاتور شوفاژ ممکن است تا 5 دقیقه طول بشکد. هنگامی هواگیری رادیاتور شوفاژ به پایان میرسد که کل رادیاتور داغ شده باشد. البته گاهی ممکن است بعد از هواگیری رادیاتور و حتی گرم شدن رادیاتور شوفاژ مجددا سرد شود که این مساله را در علت گرم نشدن شوفاژ پرداخته ایم.

معمولا رادیاتورها به صورت تک تک هواگیری میشوند و این هواگیری بهتر است درمرحله آخر به هواگیری حوله خشک کن ختم شود, چرا که ارتفاع رادیاتور نصب حوله خشک کن معمولا از تمام رادیاتورها بیشتر بوده و هرچه هوا در داخل لوله هاست را میتواند تخلیه کند.

سرد شدن رادیاتور بعد از هواگیری رادیاتور

یکی از مشکلات عدیده در هواگیری این است که با وجود هواگیری یک یا چند عدد رادیاتورها در بخش های یا کل رادیاتور درست گرم نمیشوند. این مساله میتواند دلایل مهمی از جمله ته نشین شدن رسوب در رادیاتور , نقص عملکرد پمپ شوفاژ یا مدار گرمایش پکیج, رسوب گرفتن مبدل پکیج, خرابی سنسور , افت فشار گاز و یا انسداد در شیرفلکه ها یا لوله کشی شوفاژ داشته باشد. یکی از بهترین روش های همراه با هواگیری شوفاژ این است که هر 2 تا 3 سال یکبار با شستشوی رادیاتور شوفاژ میزان هواگرفتن شوفاژ را کاهش داده تا راندمان شوفاژ افزایش یابد.

انواع شیر هواگیری رادیاتور

اغلب شیرهای هواگیری بر روی رادیاتورها از نوع دستی بوده که بیشتر آنها با آچار هواگیری مخصوص و برخی از آنها دارای یک پیچ مخصوص با آچار سرخود هستند. البته میتوان از انواع شیر هواگیری اتوماتیک یا ایرونت هم بر روی رادیاتور نصب کرده که البته خیلی رایج نیست.

هواگیری پکیج

جهت هواگیری رادیاتور شوفاژ در سیستم پکیج بعد از عمل هواگیری فشار مدار گرمایش یا بار پکیج کاهش پیدا کرده و برای افزایش فشار آب پکیج، باید از شیری که زیر پکیج نصب شده است، استفاده کنید. این شیر مشکی رنگ برای هواگیری و تعدیل بار پکیج می باشد.

بعد از باز کردن شیر، می بینید که فشار پکیج آهسته آهسته افزایش میابد. فشار پکیج نباید از میزان 2 بار بیشتر شود و بعد از رسیدن به فشار 1.5 تا 2 بار شیر هواگیری را قطع کرده, سپس پکیج را روشن نموده و بعد از مدت 30 تا 60 دقیقه گرم شدن یکپارچه رادیاتورها را حس می کنید.

از دلایل کاهش مکرر فشار بار پکیج میتوان به وجود یک نشتی ریز در لوله کشی شوفاژ یا نشتی رادیاتور شوفاژ و حوله خشک کن ها اشاره کرد.

علت هوا گرفتن شوفاژ

همانطور که گفته شد وجود هوا در سیستم لوله کشی و رادیاتورهای شوفاژ میتواند مانع گرم شدن شوفاژ شود, اما علت هوا گرفتن شوفاژ چیست؟

سوراخ بودن رادیاتور یا شیر شوفاژ , نشتی لوله کشی و تولید هوا توسط واکنش شیمیایی توسطه رادیاتورهای الومینیومی و فولادی میتواند یکی از دلایل هوا گرفتن شوفاژ باشد. سیفونه شدن در مدار لوله کشی شوفاژ هم یکی از دلایل کاهش سرعت مدار شوفاژ باشد.

یکی دیگر از علل تولید هوا درمدار شوفاژ ناسازگاری یون های مس مبدل پکیج با آلومینیوم رادیاتور میباشد که ممکن است هر ازچندی سیستم لوله کشی دچار هواگرفتگی شود. البته وجود هوا بسته به میزان هوای تولید شده و  حتی قطر لوله ها و پمپاژ آب شوفاژ ممکن است در مقادیر کم مشکلی به وجود نیاورد.

اگر شوفاژ هواگیری نشود چه اتفاقی می افتد

شاید هم در صورت عدم هواگیری رادیاتور شوفاژ هیچ اتفاق خاصی نیفتد اما ممکن است :

  • بخشی از رادیاتور یا کل رادیاتورها گرم نشده یا ولرم شوند.
  • کاهش راندمان سیستم در نتیجه پرت بالا
  • تولید سر و صدای ناهجار و عجیب در رادیاتور و لوله ها
  • افزایش سرعت رسوب گرفتن رادیاتور شوفاژ در نتیجه کاهش میزان گردش اب
  • سرد شدن محیط
  • بالا بردن درجه حرارت پکیج و موتورخانه در نتیجه سرد شدن فضا و افزایش استهلاک و مصرف گاز پکیج و موتورخانه

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *