علت آب دادن شوفاژ و رفع نشتی رادیاتور

علت آب دادن شوفاژ و رفع نشتی رادیاتور

علت آب دادن شوفاژ

پیدا کردن علت آب دادن شوفاژ , رفع نشتی , شستشو و باز و نصب رادیاتور شوفاژ

تعمیر لوله کشی شوفاژ ,  پکیج دیواری و  موتورخانه مرکزی

علت آب دادن شیر شوفاژ و رفع عیب , هواگیری و گرم کردن رادیاتور شوفاژ

نصب شیر و تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

نصب راه اندازی و تعمیر شوفاژ و موتورخانه

تلفن : 09122437371-22533080 سراسر تهران, شبانه روزی

بیشتر مواقع در آغاز فصل سرما و راه اندازی پکیج و موتورخانه ساختمان, ممکن است چکه و نشتی آب از شوفاژ به دلایل مختلف موجب ایجاد آلودگی,هدر رفتن آب و حتی سرد شدن رادیاتور شوفاژ به دلیل خاموش شدن پکیج شود. از سوراخ شدن رادیاتور گرفته تا نشتی از شیر رادیاتور و آب بندی نکردن اتصالات مربوطه میتوانند علل این نشتی های آزار دهنده شده و حتما بایستی در اسرع وقت به فکر رفع آن باشید. در ادامه به علت آبریزی و آب دادن رادیاتور شوفاژ و روش های رفع آن میپردازیم.

برای پاسخ به سوال چرا از پکیج آب میریزد به نوشته لینک شده مراجعه کنید.

علت آب دادن شوفاژ

رفع نشتی لوله شوفاژ 

برای رفع نشتی لوله شوفاژ ابتدا بایستی مشکل شوفاژ را پیدا کرد و سپس اقدام به رفع آن نمود. نشتی شوفاژها اگر از بدنه رادیاتور باشد که قابل تعمیر نبوده و بایستی رادیاتور تعویض شود. در رادیاتورهای پره ای میتوان با حذف پره های سوراخ این مشکل را حل نمود. اما اگر رادیاتور از نوع پنلی و فولادی باشد , هیچ راهی جز تعویض کل رادیاتور وجود ندارد.

در مورد رادیاتورهای پره ای برخی اوقات نشتی از واشر بین دو پره است که ممکن است با بازکردن رادیاتور و تعویض واشر یا سفت کردن پره ها , نشتی آب بندی شود. به هر حال رفع نشتی شوفاژ و لوله های مربوط بایستی به صورت فوری انجام شود. به خصوص در مورد خدمات سرویس و تعمیر پکیج که با وجود نشتی, باعث افت بار پکیج شده و پکیج روشن نمیشود یا فورا خاموش میشود. در سیستم های دارای موتورخانه نیز راندمان کار را تا حد زیادی کاهش میدهد.

رفع نشتی شیر رادیاتور شوفاژ

بسیاری از نشتی های شوفاژ مربوط به نشتی از شیر رادیاتور یا اتصالات اطراف آن است. هر رادیاتور دارای یک شیر رفت یا بالا ویک شیر برگشت یا زانو رادیاتور است. معمولا برای استفاده از رادیاتور یا بستن آن ما به شیر پایین کاری نداشته و شیر بالا را باز و بسته میکنیم.

اغلب نشتی ها هم در شیر بالای رادیاتور است , که ممکن است حتی احتیاج به تعویض کل شیر منجر شود . نشتی از اتصالات رادیاتور یا لوله و اتصال نزدیک شیر هم یک مورد شایع است , که اغلب بخاطر فشار آوردن به رادیاتور هویدا شده و بخاطر کثیف بودن آب شوفاژ ممکن است خود بخود آب بندی شود.

اما اگر نشتی شیر رادیاتور شوفاژ و اتصالات آن برطرف نشده , بایستی فورا اقدام به رفع نشتی نمایید , زیرا در سیستمهای پکیجی باعث افت فشار پکیج و در سیستمهای موتورخانه ای موجب هواگرفتن سیستم کل شوفاژ میشود. برای این نشتیها بایستی ابتدا شیر فلکه شوفاژ کاملا قطع شود تا بتوان اقدام به تعمیر شیر رادیاتور و لوله شوفاژ نمود.

علت نشت رادیاتور

علت آب دادن شوفاژها با توجه به دامن گیر بودن این موضوع در بسیاری از خانواده ها به عنوان یک چالش تبدیل شده است تا برای علت یابی آن چاره اندیشی نمایند. طبیعتا اگر هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارید، بهترین راه پیش رو، جویا شدن دلیل آب دادن شوفاژ توسط یک لوله کش و استادکار در این زمینه است تا با تجربه چندین ساله خود در این زمینه پس از کشف کردن دلیل آب دادن شوفاژ و بازگو کردن آن به کارفرمای خود در راستای تعمیر آن گام بردارد. بنابراین می بایست به آن دسته از افرادی که تصور می کنند، نگهداری و حفاظت از پکیج کار ساده ای است و چندان سخت به نظر نمی آید، این نکته را یادآور گشت که شوفاژ ها با تمام مزیت هایی که نسبت به وسایل گرمایشی دیگر دارند، باز هم در پاره ای از اوقات ساکنین منازل مسکونی را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازند. مواردی از قبیل: نشتی آب، شکستگی لوله های شوفاژ، هواگیری شوفاژ و سایر موارد از جمله مشکلات پدید آمده در غالب شوفاژهاست که ما در ادامه مطلب تنها به واکاوی علت آب دادن شوفاژ به عنوان یکی از مشکلات شوفاژها می پردازیم و از سایر مشکلات آن در این مختصر سرباز می زنیم. جهت آشنایی با نحوه تعمیر رادیاتور شوفاژ به صورت تخصصی به این صفحه مراجعه کنید.

رفع نشتی شوفاژ

یک روش نه چندان مطمین همره با آزمون و خطا برای رفع نشتی شوفاژ بر حسب شانس و اقبال وجود دارد که در گذشته برای آب بندی رادیاتور اتومبیل های قدیمی به کار میرفته است. در این روش از بخشی از سیستم شوفاژ مقدار کمی زردچوبه به سیستم شوفاژ اضافه میکنیم تا روزنه های بسیار ریز را آب بندی کند. این روش برای رفع نشتی شوفاژ در اندازه ای بزرگ اثرگذار نبوده و احتمالا فقط سوراخهای ریز را بپوشاند.

برای این کار ابتدا مقدار زردچوبه را در یک بطری 1/5 لیتری حل کرده و سپس از طریق منبع انبساط پشت بام یا رادیاتور حوله خشک کن حمام یا سایر رادیاتورها به درون سیستم اضافه میکنیم و منتظر میمانیم تا نشتی را برطرف نماید.

علت آب دادن شوفاژ

علت آب دادن شوفاژ به عوامل زیادی بستگی دارد. شاید یکی از علت های آن استفاده از مواد اولیه نامرغوب در خود شوفاژ ها باشد که پس از مدت کوتاهی با توجه به بی کیفیت بودن این مواد، شوفاژ ها آب می دهند و عملکرد اصلی خود را از دست می دهند. سایر عواملی که علت آب دادن شوفاژ را پدید می آورند، ممکن است پوسیدگی و جرم گرفتگی رادیاتور شوفاژ یا ترکیدگی و شکستگی لوله ها باشد که در نهایت تمامی این عوامل سبب آب دادن شوفاژ می گردد. اما سوال اینجاست پس از واکاوی و بررسی علت آب دادن شوفاژ و یا اینکه پس از مشاهده آب دادن شوفاژ اولین اقدامی که می بایست انجام داد، چیست و به واقع چه کاری باید انجام داد؟

طبیعتا معقولانه ترین راه ممکن تماس با یک تعمیرکار حرفه ای است که با تجربه خود جلوی پیش  رفتن این موضوع را بگیرد و هر چه سریعتر اقدامات لازم را در جهت تعمیر شوفاژ انجام دهد. در برخی از موارد هم بایستی شیر رادیاتور شوفاژ را تعویض نمود تا هر چه سریعتر این مشکل را برطرف نمود. اما این نکته را همیشه باید به خاطر بسپارید که بلافاصله پس از مشاهده آب دادن از شوفاژ بایستی شیر فلکه اصلی را فورا بست تا از هدر رفتن آب جلوگیری به عمل آورد. ممکن است بعد از آنکه با تعمیرکار تماس حاصل نمودید تا زمانی که وی به محل مورد نظر مراجعه نماید، آب زیادی از شوفاژ هدر رود وموجب خیس شدن فرش و بهم زدن زندگی افراد گردد. بنابراین برای جلوگیری از اتلاف آب بهتر است یک تشت یا کاسه ای را دقیقا زیر منطقه مورد نظر قرار داد تا آب شوفاژ درون آن جای گیرد و روی فرش نریزد. اما پس از آنکه تعمیرکار وارد محل مورد نظر شد وی با بهره گیری تجربه خویش سریعتر و اصولی تر پس از کشف علت آب دادن شوفاژ دست به تعمیر یا تعویض قطعه ای از آن می زند.

تعمیر رادیاتور سوراخ

یکی از مشکلات علت آب دادن شوفاژ , سوراخ شدن رادیاتور است . در صورتی که رادیاتور از نوع پره ای باشد, میتوان با حذف پره معیوب و سوراخ و نصب مجدد از رادیاتور مجددا استفاده نمود.

اما در مورد رادیاتور پنلی این کار شدنی نیست و بخاطر یکپارچه بودن نمیتوان این عمل را در مواقع سوراخ شدن رادیاتور پنلی انجام داد . سه راه پیش روی شما هست . راه اول و مطمین ترین راه تعویض کامل رادیاتور و نصب رادیاتور جدید میباشد . برخی برندها رادیاتور در صورتی که از مدت گارانتی رادیاتور آنها نگذشته باشند , این کار را برای شما انجام میدهند که بایستی به مراجعه به نمایندگی و فروشگاه مذکور این کار را انجام دهید.

راه دیگر استفاده از چسب های مخصوص رادیاتور شوفاژ میباشد که البته شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد, ولی راه حل اساسی نیست.

شیوه سوم نیز مسدود کردن و از مدار خارج کردن رادیاتور شوفاژ میباشد . به طور کلی راه حل اصلی برای تعمیر رادیاتور سوراخ تعویض آن میباشد اما به دلیل قیمت نسبتا بالای رادیاتور شاید بخشی از مردم نتوانند از عهده خرید یک رادیاتور 2 تا 3 میلیون تومان در همان لحظه برآیند و این راه به طور موقت چاره کار باشد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (11)

  • نصب و تعمیر شیر رادیاتور | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] ببینیم که اگر نشتی بین پره ها باشد شاید بتوان به طریقی رفع نشتی شوفاژ را انجام داد , اما اگر بدنه شوفاژ سوراخ باشد یا […]

    نوامبر 19, 2020 at 6:30 ب.ظ
  • نشتی رادیاتور شوفاژ - تاسیسات ساختمان وایرمن پاسخ

    […] استفاده قرار دهید . در نشتی از شیر رادیاتور شوفاژ و رفع نشتی لوله شوفاژ هم بستگی به نوع خرابی آنها داشته که با تعویض شیر و لوله […]

    آوریل 4, 2021 at 7:33 ب.ظ
    • آرزو پاسخ

      سلام ببخشید علت افت بار پکیج چی هست؟ و ایا پیچی که زیر پکیج هست برای بالا بردن بار پکیج باید باز بمونه یا کلا باید بسته بشه؟
      الان تو این سرما بار پکیج ما دائم داره میاد پایین
      و باعث شده شوفاژ حمام اب بده.چون تا بحال سابقه نداشته شوفاژ اب بده.
      لطفا راهنمایی بفرمایید پکیج باید در چه وضعیتی باشه تو این سرما.

      فوریه 29, 2024 at 7:24 ق.ظ
      • tehramin پاسخ

        یک علت اصلی مهم افت فشار بار پکیج وجود نشتی در مدار رفت یا برگشت پکیج یا رادیاتورهاست که در مورد شما , احتمالا نشتی از شوفاژ حمام یا رادیاتور حوله ای موجب کاهش بار پکیج شده و بایستی رفع نشتی انجام شده و سپس با شیر پرکن بار پکیج را تنظیم کنید. در صورتیکه رفع نشتی از رادیاتور انجام نشود, نشتی از شوفاژ مجددا بار پکیج را کاهش میدهد.

        مارس 14, 2024 at 12:36 ب.ظ
  • سام پاسخ

    سلام امکان داره از فشار پکیج ها هم باشه چون هر وقت فشار میره بالا آب دادنش هم زیاد میشه

    مارس 1, 2022 at 10:03 ب.ظ
    • admin پاسخ

      به هر حال سیستم شوفاژ با فشار عمل کرده و همواره یک فشار در لوله های شوفاژ وجود دارد. نمیشه فشار پکیج را به بهانه نشتی کاهش داد و بایستی مشکل اصلی رو یعنی علت آب دادن شوفاژ را حل کرد.

      مارس 2, 2022 at 12:09 ب.ظ
  • Barisi پاسخ

    سلام وقت بخیر پکیج ما ایران رادیاتور هست ۶ روز پیش پکیج و خاموش کرده و به مسافرت رفتیم وقتی برگشتیم کل فرش ها خیس بودو پکیج هم آب ریزی داشت امکان داره آب از رادیاتور نشت کرده باشه؟

    مارس 27, 2022 at 10:14 ب.ظ
    • admin پاسخ

      سلام, اگر آب ریزی در نزدیک محل نصب رادیاتور بوده باشد, احتمالا خاموش کردن پکیج و سرد شدن رادیاتور باعث ایجاد انقباض در اتصالات رادیاتور شده و از آب بندی خارح میشوند. در بسیاری از مواد نشتی رادیاتور شوفاژ توسط ذرات معلق موجود در آب شوفاژ آب بندی میشود.

      مارس 28, 2022 at 1:31 ب.ظ
  • mv پاسخ

    عرض سلام ، آب بندی شیر رادیاتور حد اکثر چقدر باید طول بکشه ؟

    نوامبر 19, 2023 at 3:42 ق.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام, بستگی به نوع نشتی و خرابی شیر داشته و اگر شدید باشه ممکن است که اصلا آب بندی نشه , اما به طور کلی بایستی در عرض یکی دو ساعت آب بندی ببشه.

      نوامبر 19, 2023 at 7:21 ب.ظ
      • mv پاسخ

        سپاس

        نوامبر 25, 2023 at 6:39 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *