6 روش رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

6 روش رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی از آن دسته کارهایی است, که بایستی در اسرع وقت انجام شود, چرا که در یک خانه ایرانی آشپزخانه یکی از حیاتی ترین نقطه به خصوص برای بانوان محسوب میشود. گرفتگی لوله موجب تلنبار شدن ظروف و سرریز شدن آب از سینک و یا نشتی از زیر سینک ظرفشویی میشود.

برای رفع گرفتگی بایستی علت یا علل گرفتگی لوله سینک ظرفشویی بررسی شده و هر نقطه ای از سیفون ظرفشویی یا سینک که دچار گرفتگی شده بود, باز شود. به طور کلی سیفون و مسیر لوله های سینک ظرفشویی به دلیل وجود چربی و باقی مانده مواد غذایی در ظروف به طور مکرر دچار گرفتگی شده و چرایی آن هم به علت این است که چربی نسبت به آب سنگین تر بوده کمی سخت با آب شسته میشود. به همین علت جداره های داخلی لوله های سینک ظرفشویی چرب شده و همراه با مواد جامد دیگر موجب ته نشین شدن جامدات و لجن در طول مسیر لوله های سینک ظرفشویی میشود.

این رسوبات ممکن است از ابتدای راه آب سینک ظرفشویی تا داخل لوله های فاضلاب نیز ادامه پیدا کند, اما به دلیل نازک تر بودن لوله های زیر سینک نسبت به لوله فاضلاب خروجی اغلب این لوله های دچار گرفتگی میشوند. به ندرت میتوان گفت که ورود پوست میوه و ته مانده های غذا نیز سبب گرفتگی موضعی در قسمت هایی از خروجی سینک ظرفشویی میشود.

نصب غیر صحیح و یا شکستگی در برخی قسمت های سیفون سینک ظرفشویی نیز در برخی موارد موجب کند نشدن خروج فاضلاب , نشتی یا گرفتگی سیفون ظرفشویی میشود. در صورتیکه نشتی به دلایلی غیر از نقص در نصب سیفون ظرفشویی باشد, شیوه های زیر را میتوان به کار برد.

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشوییروش های رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

به طور کلی 6 روش برای رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی وجود دارد.

روش نخست استفاده از آب جوش برای باز کردن سینک ظرفشویی است. این روش ممکن است, راه حل مشکل باشد اما به دلیل داغ بودن آب ممکن است کمی خطرناک بوده و از طرفی موجب شل شدن واشر و چسب و صدمه زدن به سیفون و لوله کشی سینک ظرفشویی شود. جوشاندن آب در قابلمه و استفاده از آب گرم شیر ممکن است در برخی موارد به شما کمک کند.

روش دوم استفاده از موادی مانند سرکه , جوش شیرین , آب گرم , نمک , تخم مرغ برای رفع گرفتگی مسیر لوله سینک ظرفشویی است. در صورتی که آب سینک نمیره بهتر است روش های بعدی استفاده شود.

بهترین ترکیب , مخلوط کردن چند قاشق نمک و جوش شیرین در یک لیوان و خالی کردن آن در سینک ظرفشویی است. بعد از چند ثانیه حدود یک لیتر سرکه را به داخل سینک بریزید. با این کار تا مقدار زیادی چربی ها, خرده مواد غذایی , مو و لجن هایی که در کف سیفون باقی مانده اند, در داخل این معجون حلن شده و با بازکردن شیر آب دفع میشوند. این کار هیچ ضرر و خطری برای شما نداشته اما بعضا ممکن است مشکل را  حل نکند.

روش سوم استفاده از محلول و اسیدهای تجاری است که در بازار به وفور یافت میشوند. این محلول های شیمیایی از اسید و بازهای صنعتی با غلظت کم ساخته شده و گوشزد میکنیم که از هرگونه اسید و محلول های شیمیایی قوی برای این منظور استفاده نکنید, چرا که ممکن است به خود و اطرافیان آسیب رسیده و لوله های زیر سینک را هم احتمالا از بین برده و به لوله کشی لطمه میزند.

روش چهارم باز کردن سیفون و تمیز کردن آن است. این شیوه کم هزینه ترین کاری است که برایر رفع گرفتگی لوله زیر سینک ظرفشویی است. هر چند که اینکار دردسرهای خود را داشته و لازم است , روش نصب مجدد را بلد باشید تا در هنگام نصب دچار مشکل نشوید. این روش یک شیوه مناسب در پاکیزه کردن سیفون و رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی است که بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی سیفون ظرفشویی هر چند وقت یک بار انجام شود. این شیوه مطمین ترین راه برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی بوده و در صورت باز نشدن بایستی علت گرفتگی را در مسیر لوله کشی فاضلاب دانست.

روش پنجم که در بعضی از موارد رخ میدهد استفاده از فنر لوله بازکنی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه است. در صورتیکه علت گرفتگی سینک ظرفشویی به دلیل انسداد داخل سیفون نباشد, احتمالا وجود چربی در داخل لوله ها یا گیرکردن جامدات مانع از خروج آب از سیفون شده و به همین علت برای باز کردن نیاز به استفاده از فنر لوله بازکنی متناسب با سایز لوله است.

رفع گرفتگی سینک ظرفشوییروش ششم استفاده از تلمبه های دستی است که یک روش فوری و دم دستی برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی بوده و راه حل دایمی نیست. این روش میتواند در وهله اول آب موجود در سینک را تخلیه کند, اما برای جلوگیری از تکرار مجدد بایستی یک فکر اساسی برای رفع گرفتگی لوله سینک انجام دهید.

در صورت عدم دسترسی به تلمبه دستی با استفاده از یک تکه پارچه و پلاستیک نیز میتوانید این کار را انجام دهید. درپوش سینک ظرفشویی و پایین بردن میله آن نیز موجب حبس کردن هوا در سینک و ایجاد یک فشار معکوس برای تخلیه و رفع گرفتگی سینک ظرفشویی میشود.

چگونه گرفتگی سینک ظرفشویی را برطرف کنیم

استفاده از سیم , سیخ و هرگونه قطعات جامد برای باز کردن لوله های سینک ظرفشویی میتواند باعث آسیب رساندن به اتصالات و سیفون ظرفشویی شود و بهترین راه برای رفع گرفتگی سیفون ظرفشویی باز کردن و تمیز کردن آن است.

میتوان با کمی احتیاط روش های زیر را به ترتیب انجام داد تا رفع گرفتگی سینک ظرفشویی انجام شود. تلمبه دستی ,تمیزکردن سیفون , استفاده از آب داغ , ریختن سرکه و جوش شیرین و به کار گیری فنر لوله بازکنی را میتوان راه های پیش رو برای باز کردن راه آب سینک ظرفشویی دانست. به جز مورد آخر همه موارد را میتوانید با کمی احتیاط و مطالعه انجام دهید.

در مورد رفع گرفتگی های مکرر سینک بهتر است به متخصص مراجعه شود, چرا که استفاده مطلق از مقاله های اینترنتی و سایت های مانند نی نی سایت با توجه به عدم اطلاع از شرایط سینک مورد نظر ممکن است روش هایی غیر علمی و راهکارهای صرفا سنتی و تجربی را به شما نشان دهد.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویینحوه تميز كردن لوله سينك ظرفشويي

به نظر میرسد بهترین روش برای رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی باز کردن سیفون, تمیز کردن سیفون و نصب مجدد آن است. در صورتیکه حوصله یا تمایل به این کار ندارید میتوانید از همکاران ما کمک بگیرید. در صورتیکه میخواهید خود این کار را انجام دهید بهتر است که قبل از باز کردن سیفون یک عکس از نحوه نصب سیفون انداخته تا به هنگام نصب با مشکل مواجه نشوید.

در صورتیکه باز کردن و تمیز کردن  لوله های زیر سینک مشکل را حل نکرد, بهترین راه استفاده از  فنر لوله بازکنی است که بایستی توسط متخصص انجام شود.

نکته دیگری که ممکن است موجب گرفتگی سینک ظرفشویی شود و شما از آن غافل بمانید, طرز نصب سیفون و به خصوص نحوه قرار گیری خرطومی خروجی سیفون در داخل لوله فاضلاب است.

باز كردن لوله سينك ظرفشويي با جوش شیرین

برای باز كردن لوله سينك ظرفشويي با جوش شیرین بهتر است ابتدا یک لیوان جوش شیرین به محل سوراخ سینک( در صورت دو قلو بودن سینک در هر دو سوراخ بریزید), سپس مقدار کمی آب گرم ( تقریبا یک لیوان )برای ورود و حل شدن جوش شیرین داخل سینک ریخته و پس از حدود یک ساعت با استفاده از آب گرم زیاد یا همراه با سرکه داخل سینک را شستشو دهید. همراه جوش شیرین بهتر است کمی نمک نیز به داخل سینک ریخته تا یک ساعت از آن استفاده نکنید.

علایم گرفتگی سینک ظرفشویی

  • خروج کند یا بالا زدن آب از سینک ظرفشویی
  • نشت آب از اتصالات سینک ظرفشویی
  • بوی نامظبوع از اطراف لوله سینک ظرفشویی
  • صدای قل قل آب هنگام تخلیه سینک ظرفشویی
  • بالا آمدن کف از زیرآب سینک ظرفشویی
  • مشاهده حشرات در اطراف سینک ظرفشویی

علل گرفتن سینک ظرفشویی

  • مو و الیاف لباس
  • باقی مانده مواد غذایی
  • روغن و مواد چربی
  • شیب نا مناسب لوله
  • نصب نامناسب سیفون

برای جلوگیری از ورود مواد زاید جامد بهتر است در کف سینک ظرفشویی از توری ها مخصوص استفاده شده و تا حد امکان از ورود مواد جامد جلوگیری شود. چربی و روغن با چسبیدن به دیواره داخلی لوله سینک ظرفشویی به مرور مواد دیگر را جذب کرده و تشکیل یک توده کوچک را داده و به مرور بزرگ میشود. تعداد و اندازه این توده های چرب به مرور زیاد شده و قطر داخلی لوله های سینک ظرفشویی را تنگ تر کرده و سبب گرفتگی سینک ظرفشویی میشود.

این لجنها علاوه بر گرفتگی سیفون موجب ایجاد بوی بد فاضلاب در محیط شده و به مرور گرفتگی ها را به سایر نقاط لوله کشی نیز سرایت میدهد. چرا که گرفتگی های موضعی سبب میشود که سرعت خروج فاضلاب کند شده و همین کندی سبب ته نشین شدن میزان بیشتری از ذرات ریز در کف لوله های فاضلاب میشود.

گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی دوقلو

روش های رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی یک لگنه و دوقلو تقریبا شبیه هم بوده و فقط به دلیل بزرگتر بودن سینک های دوقلو این سینک ها دیرتر دچار گرفتگی شده اما به انسداد بیشتر دچار میشوند. برای رفع گرفتگی سینک آشپزخانه دوقلو همان طور که گفته شد, برای رفع سریع از تلمبه دستی و آب گرم استفاده شود. در صورت کندی تخلیه سینک جوش شیرین و سرکه استفاده کنید و در صورت لزوم و توانایی اقدام به باز کردن , تمیز کردن و نصب مجدد سیفون ظرفشویی بنمایید. برای این کار و همچنین استفاده احتمالی از فنر میتوانید از تاسیسات تهران پایپر درخواست نیروی ماهر کنید.

هواگیری سینک ظرفشویی

در سیستم لوله کشی فاضلاب و نصب سینک های ظرفشویی داخلی طراحی به گونه ای اجرا شده است که نیازی به هواگیری سینک ظرفشویی وجود نداشته و به ندرت حبس شدن هوا موجب گرفتگی سینک ظرفشویی میشود. در صورت بروز مشکل با تکان دادن خرطومی خروجی ممکن است این مساله به سرعت رفع میشود.

خدمات رفع گرفتگی سینک ظرفشویی در تهران پایپر

ارایه خدمات لوله بازکنی و رفع گرفتگی به صورت شبانه روزی , فوری و با قسمت مناسب در سراسر تهران. باز و نصب و تمیز کردن سیفون ظرفشویی, نصب و آب بندی سیفون, تعویض سیفون سینک ظرفشویی از دیگر خدمات ما در کنار رفع گرفتگی سینک ظرفشویی است.

منبع

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *