یخ زدن لوله آب , پمپ کنتور , روشهای بازکردن و جلوگیری

یخ زدن لوله آب , پمپ کنتور , روشهای بازکردن و جلوگیری

یخ زدن لوله آب

یخ زدن لوله آب ساختمان و روشهای باز کردن , تعمیر و عایق کاری لوله ها

یخ زدگی لوله کشی آب و شوفاژ بر اثر سرما از مواردی است که معمولا در فصل زمستان برای لوله هایی که روی کار و در فضای آزاد هستند اتفاق میتفتد . البته لوله های توکاری که عایق کاری مناسبی نداشته و اماکنی مانند پشت بام و حیات نیز ممکن است در درجه حرارت زیرصفر دچار ترکیدگی شوند . برخی از این ترکیدگیها بلافاصله با نشت آب ظاهر شده و میتوان آنها را با کنده کاری اطراف محل نشتی تعمیر نمود .

لوله کشی آب کولرها , لوله کشی اطراف محل نصب منبع انبساط شوفاژ در پشت بام , لوله کشی روف گاردن , لوله کشی شیرهای حیات , باغچه و پارکینگ , لوله کشی مخزن ذ

اما بسیاری از نشتیهایی که براثر یخ زدن لوله آب یا شوفاژ بوجود می آورند را نمیتوان با وسایل معمولی پیدا کرده و حتما با استفاده از نشت یابی لوله کشی با دستگاه پیدا کرد . یافتن محل دقیق نشتی در این موارد میتواند کمک بسیاری در کاهش تخریب و هزینه تعمیرات لوله کشی بنماید .

نوع لوله ترکیده نیز در انتخاب روش تعمیر لوله کشی موثر است . ترکیدگی لوله های فلزی که در پشت بام قرار دارند , بخاطر دنده ای بودن و جوشکاری آنها تعمیرات به مراتب سخت تر از لوله های پلیمری و لوله کشی پنج لایه دارند . البته اخیرا اتصالاتی به نام مهره ماسوره طلایی به بازار عرضه شده که تعمیر لوله های فلزی را کمی تسهیل نموده و میتوان بدون داشتن حدیده , لوله کشی را انجام داد .

در صورت یخ زدن لوله اتصالات کولر بایستی آن قسمت از لوله کشی که آسیب دیده کاملا تعویض کنیم . اما خرابی و یخ زدگی لوله کشی منبع انبساط معمولا بایستی با لوله کشی مجدد از موتورخانه به پشت بام انجام شود .

یخ زدن لوله آب

جلوگیری از یخ زدن لوله آب

آب هنگامیکه به دمای زیر صفر میرسد , برخلاف اینکه منقبض شود , یک انبساط حجمی پیدا میکند . دلیل این واکنش ملکولهای آب نیز به آرایش ملکولی متفاوت آب در این دما تا درجه 4 درجه زیرصفر است که مجددا , حالت انقباضی پیدا میکند .

اگر در این طول این مدت یک شیر  آب باز باشد یا لوله کشی نشتی داشته باشد , حالت انبساطی آب فشاری به سیستم لوله کشی نیاورده و لوله ها یخ نمیزنند . اما اگر لوله کشی و شیرالات آب بندی باشند , نیروی فوق العاده آب باعث میشود که یخ زدگی موجب شود تا بخشی از لوله کشی را شکافته و موجب ترکیدن لوله آب شوند . معمولا لوله های آب گرم شوفاژ چون دمای بالایی دارند , کمتر دچار یخ زدگی شده و میترکند . مگر اینکه پوسیدگی و نقاط ضعف فراوانی داشته باشند .

پس اگر یک شب سرد زمستانی , پیش بینی گزارش هواشناسی خبر از به زیر صفر رسیدن دمای هوا را میداد , بهتر است در ساختمانهایی که ساکن هستید , یکی از شیرهای حیات یا شیرهای دیگر ساختمان در پایین ترین سطح ساختمان را کمی در حد قطره ای باز کنید . این کار موجب میشود که انبساط حجم آب از ترکیدگی لوله جلوگیری کند .

اگر ساختمان مذکور ویلایی بوده و سکونت دایمی در آن ندارید , بهتر است که در زمان ترک ویلا و ساختمان شیر فلکه کنتور آب را بسته و سپس آب لوله کشی را تخلیه کنید . چون لوله کشی بدون آب دچار ترکیدگی نمیشود .

در ساختمانهای در حال ساخت که برای تست لوله کشی در سیستم آب انداخته اند ,نیز دو روش برای یخ نزدن لوله ها پیش رو داریم , اول اینکه آب سیستم را تخلیه کنیم که شاید بخاطر شرایط پیش رو کمی سخت باشد و دوم اینکه از محلولهای ضدیخ در داخل آب لوله کشی استفاده کنیم .

از رایج ترین روشهای جلوگیری از یخ زدن لوله کشی آب نیز , عایق کاری لوله کشی و تاسیسات ساختمان است که در بخش مربوطه به صورت تفصیلی به آن پرداخته ایم .

پوشاندن کنتور آب , پمپ تحت فشار , تانکر آب و لوازم تاسیساتی که در معرض سرما قرار دارند , بهترین روش برای جلوگیری از یخ زدن لوله و لوازم تاسیسات ساختمان است .

دفن کردن لوله زیرخاک و استفاده از فوم و نوار لوله نیز یکی دیگر از روشهای ساده برای جلوگیری از انجماد لوله کشی ساختمان است .

چگونه لوله یخ زده باز کنیم ؟

برخی اوقات لوله آب ساختمان یخ زده و منجمد میشود و خوشبختانه آسیب نمی بیند , اما بخاطر اینکه آب درون لوله یخ زده , آب کل ساختمان یا بخشی از آن قطع و مسدود میشود .

اگر یک روز سرد زمستانی از خواب بیدار شده و متوجه شدید که آب منزل قطع است , ابتدا بایستی به سراغ کنتور رفته و اگر در محیط پیرامون نشانه های یخ زدگی مشاهده کردید , با ریختن آب گرم روی کنتور به تدریج یخ داخل لوله زا باز کنید . بازکذاشتن شیرهای آب میتواند در واشدن یخ لوله موثر باشد .

روش دیگر استفاده از سشوار میباشد . اما هرگز به فکر افروختن آتش نیفتید . یک راه دیگر که فقط در لوله های اصلی فلزی و با رعایت ایمنی میتوان برای بازکردن یخ لوله استفاده کرد , استفاده از دستگاه جوش برق است . دستگاه جوش میتواند با ایجاد دمای زیاد در لوله های فلزی موجب ذوب شدن یخهای داخل لوله و باز شدن انسداد لوله میشود .

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *