تبدیل لوله کشی روکار به توکار – برش , داکت و قرنیز برای پوشش

تبدیل لوله کشی روکار به توکار – برش , داکت و قرنیز برای پوشش

تبدیل لوله کشی روکار به توکار

تبدیل لوله کشی روکار به توکار در بخشهای مختلف لوله کشی آب, پکیج و رادیاتور شوفاژ, گاز و حتی فاضلاب میتواند با حذف لوله های روی کار موجب افزایش زیبایی و دید بصری ساختمان و آپارتمان شود. علاوه بر این در هنگام اجرای لوله کشی روکار به دلیل جلوگیری از زمخت بودن ظاهر کار از لوله های با قطر پایین تر استفاده شده باشد و این مساله نیز با انتخاب سایز مناسب در لوله کشی توکار مرتفع میشود. در نوشته مقایسه لوله کشی توکار و روکار توضیحات مفصلی از لحاظ هزینه و نحوه اجرا داده شده است. در کنار این ظاهر نه چندان زیبا, به دلیل نحوه قرار گرفتن داکت و لوله ها روی دیوار و کف زمین این نقاط محل نشستن گرد و غبار و آلودگی یا محل نشر حشرات نیز میشود. پس لازم است با صرف هزینه و وقت مورد نیاز اقدام به تبدیل به لوله کشی روکار به توکار نمایید.

تبدیل لوله کشی روکار به توکار
در شکل فوق میتوان با کمی دقت و حوصله با برش سرامیک به اندازه عرض لوله ها, پس از جای دادن لوله در زیرکف, کف محیط را مجددا با سرامیک و قرنیز پوشش داد.

روش تبدیل لوله کشی روکار به توکار

بهترین روش تبدیل لوله کشی روکار به لوله کشی توکار حذف تمامی لوله های روکار و انتخاب مسیر استاندارد برای اجرای لوله کشی توکار است. البته ممکن است بسته به نوع لوله کشی و شرایط ساختمان و انتخاب مالک ممکن است بخشی از لوله کشی روی کار بماند. اما به طور کلی اگر قصد یک بازسازی سرویس بهداشتی یا آپارتمان را دارید, ترجیحا اگر تمام لوله ها به خصوص لوله کشی پکیج شوفاژ و آب مصرفی را تعویض کنید بهتر است.

مرحله بعد از حذف لوله های قدیمی, بایستی یک طراحی و نقشه محل عبور لوله های مورد نظر است که در انواع لوله کشی با توجه به ورودی شیر فلکه ورودی آب سرد و گرم مصرفی, محل نصب پکیج و رادیاتورها و یا محل قرار گرفتن لوله های فاضلاب انجام میشود. البته در ساختمانهای مسکونی به جز پارکینگ و مشاعات کمتر لوله فاضلابی است که به صورت روکار اجرا شده باشد.

روش شیار زنی به اندازه قطر لوله , شیوه برش نواری و تخریب کل کف محل لوله کشی از گزینه های مختلف کنده کاری  تبدیل لوله کشی روکار به توکار است که با توجه به شرایط کف و دیوار محل کار ممکن است یکی از روشهای فوق انتخاب شوند.

عبور لوله ها با برش کف سالن

 

اجرای لوله کشی آب پکیج و موتورخانه

تبدیل لوله کشی روکار آب به توکار یا کل آپارتمان را شامل میشود و یا بخشی از آپارتمان مانند لوله کشی سرویس بهداشتی که روکار کار شده است را در حین تعویض کاشی و یا بازسازی سرویس توالت حمام به توکار تبدیل میکنیم.

اگر لوله کشی روکار آب در کل آپارتمان انجام شده باشد, در صورت وجود پکیج, لوله کشی آب از محل نصب پکیج به کل شیرالات موجود توزیع میگردد. با توجه به اینکه محل عبور لوله کشی بایستی توسط مجری لوله کش و تاسیسات کار مشخص گردد, این مسیر توسط علامت گذاری با اسپری مشخض شده تا توسط کارگر کنده کاری شوند. در برخی موارد نیز کار تخریب و کنده کاری نیز به خود لوله کش واگذار میشود.

در تبدیل لوله کشی روکار آپارتمانهای دارای موتورخانه نیز شروع لوله کشی داخل واحد از محل نصب شیر فلکه های ورودی آغاز میشود. در هنگام اجرا بهتر است در صورت خرابی و نشتی, اقدام به تعمیر شیر فلکه و یا تعویض آنها کنیم.

در برخی آپارتمانها به دلیل گران قیمت بودن سنگ یا سرامیک کف و صرفه جویی و جلوگیری از تخریب بیشتر کف یا دیوار منزل میتوان فقط قسمتهای مشخصی(در حداقل میزان ممکن) از کف را با نشانه گذاری دقیق و برش توسط سنگ فرز برش داد. این نوع کنده کاری کمی سخت و گران قیمت تر است اما باعث میشود که بعد از اجرای لوله کشی روکار به توکار با هزینه کمتر و شکل و شمایل زیباتری اقدام به پوشاندن قسمتهای تخریب شده اقدام نمود.

در هنگام اجرای لوله کشی توکار هیچ مماشاتی نباید بابت دست کم گرفتن سایز لوله ها در نظر گرفت و به دلیل هزینه های خود لوله کشی و مخارج دیگر بنایی مانند قیمت کاشی کاری بایستی با حداکثر سایز لوله اقدام به اجرای لوله کشی آب سرد و گرم نمود.

هزینه تبدیل لوله کشی روکار به توکار

تبدیل لوله کشی شوفاژ روکار به توکار

لوله های پلاستیکی روکار شوفاژ بعد از مدتی به دلیل حرارت بالای آب, شل شده و دچار اعوجاج و افتادگی میشوند. اگر لوله کشی منزل شما نیز دچار چنین مشکلی است بهتر است از لوله های پنج لایه در لوله کشی توکار استفاده کنید, چرا که لوله کشی پنج لایه علاوه بر طول عمر و مقاومت بیشتر در مقابل گرما, حجم آب بیشتری را از خود عبور میدهند.

در لوله کشی شوفاژ از پکیج نیز مانند قسمت قبلی از پکیج یک لوله اصلی به سمت رادیاتورها با قطر بزرگ انشعاب اصلی و اندازه های کوچکتر فرعی اجرا میکنیم. البته شما میتوانید با استفاده از روش لوله کشی کلکتوری با نصب یک کلکتور, لوله هر رادیاتور را به صورت مجزا نصب کنید. این روش بیشتر برای رادیاتور و گرمایش از کف رایج است اما برای لوله کشی آب نیز میتوانید از شیوه کلکتوری استفاده نمایید.

حتی در لوله کشی موتورخانه ها نیز میتوان بعد از ورود لوله های رفت و برگشت شوفاژ یک کلکتور نصب کرد و از لوله کشی مدرن کلکتوری بهره برد. در تمامی روشهای فوق نصب شیر فلکه واحد در ابتدا خطوط لوله کشی الزامی میباشد.

پوشاندن روی لوله کشی توکار
پوشاندن لوله کشی توکار شده با سرامیک همرنگ کف

لوله کشی گاز روکار به توکار

لوله کشی گاز در برخی از ساختمانها به صورت روکار انجام شده و هیچ مشکلی جز ظاهر نازیبای آنها و خراب کردن دکوراسیون برخی نقاط منازل وجود ندارد. اما اگر در حال بازسازی آپارتمان خود هستید بهتر است, این لوله ها که اغلب طول زیادی هم ندارند, تعویض و توی کار ببرید. برای تبدیل این نوع لوله کشی روکار به توکار بهتر است, از لوله های با کیفیت و ضخیم با عایق کاری مناسب استفاده کنید. عدم عبور لوله کشی گاز از محیط های مرطوب و جاذب رطوبت مانند کف و بدنه سرویس بهداشتی و مجاورت سینک ظرفشویی نیز از نکاتی است که در تبدیل لوله کشی لحاظ گردد.

لوله کشی سرویس بهداشتی

از آنجا که در بسیاری از موارد پوسیدگی لوله ها در سالهای قبل شما را مجبور به اجرای لوله کشی روکار کرده و الان قصد بازسازی سرویس بهداشتی و کاشی کاری مجدد را دارید بهتر است, لوله های روکار به توکار تبدیل شوند. بسته به نوع اجرای کاشی دوغابی و چسبی  لوله کشی در قسمت کنده کاری متفاوت است. در روش چسبی ضخامت موجود برای عبور لوله ها وجود نداشته و بایستی به اندازه قطر محل عبور لوله برش داده شود. در روش دوغابی فضا برای عبور لوله های آب سرد و گرم وجود داشته و احتمالا نیازی به کنده کاری و برش کاشی ها نداریم.

با توجه به اینکه در تبدیل لوله کشی روکار به توکار, مالک هزینه و مخارج زیادی را متحمل میشود, بایستی کار لوله کشی به بهترین نحو ممکن انجام شود. در انتهای اجرای لوله کشی و بعد از اتمام عملیات بنایی بایستی نصب به نصب شیرالات و تجهیزات بهداشتی اقدام نماییم.

قرنیز برای پوشش لوله روکار

روش دیگری که در برخی از آپارتمانها میتواند برای پوشاندن لوله های روکار در نظر گرفته شود, استفاده از قرنیز برای پوشش لوله روکار است. این روش هرچند وقتگیر و هزینه بر است, اما در مقایسه با تخریب و کنده کاری و اجرای لوله کشی توکار قیمت و بنایی کمتری داشته و از لحاظ زیبایی نیز بسیار کارآمد است.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • سجاد هاشمی پاسخ

    آیا میشه یه تیکه از لوله های رو کار رو بزنیمش زیر کار و بره پشت کاشی سرامیک یا نع

    ژوئن 4, 2023 at 11:11 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      بله , این روش با کمی سلیقه میتواند ظاهر بهتری ایجاد کند.

      ژوئن 7, 2023 at 2:47 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *