نحوه تعویض و نصب شیر روشویی اهرمی و دوپایه

نحوه تعویض و نصب شیر روشویی اهرمی و دوپایه

آموزش طریقه نصب شیر روشویی

نصب شیر روشویی , انواع روشویی , فرنگی و نصب شیرالات بهداشتی ساختمان

تلفن : 09122437371-22533080 بدون تعطیلی , شبانه روزی , سراسر تهران

نصب شیر روشویی بسته به نوع شیرالات, نحوه لوله کشی موجود و نوع روشویی ممکن است تفاوتهایی داشته باشند. به طور کلی دو نوع شیر روشویی دیواری و توکاسه در بازار موجود هستند, که اغلب شیرهای دیواری از نوع شیرالات کلاسیک بوده و معمولا شیرالات اهرمی از نوع تک پایه هستند. البته شیر کلاسیک توکاسه نیز در بازار به فروش میرسد و به ندرت شیرالات دیواری اهرمی روشویی نیز ممکن است یافت شود.

شیرالات توکاسه شیرهای هستند که به صورت عمودی روی کاسه روشویی قرار گرفته از طریق شلنگ به شیر پیسوار وصل میشوند, و شیرالات دیواری شیرهای هستند که با توجه به نوع لوله کشی مستقیما به روی دیوار وصل میشوند.

نصب شیر روشویی با هر مدل و شکلی شامل 4 بخش مهم است.

  1. نصب شلنگ های سرد و گرم به روی شیر روشویی
  2. عبور شلنگ های از سوراخ سنگ و قرار دادن شیر روی روشویی
  3. محکم کردن شیر روشویی روی کاسه روشویی
  4. متصل کردن شلنگ به آب ساختمان و تست نهایی

در نصب همه مدلهای شیر روشویی بایستی بسته به مدل روشویی از لحاظ شکل قرار گیری, زاویه نصب و آب بندی ملاحظات فنی رعایت شود. نصب شلنگ و روشویی نیز بایستی طوری باشد که دسترسی کافی برای تعمیرات احتمالی در آینده وجود داشته باشد.

 

نصب شیر روشویی

نصب شیر روشویی اهرمی

به طور کلی 2 نوع شیرالات روشویی روکار برای نصب وجود دارد, شیر روشویی تک پایه و شیر روشویی دوپایه که شیرالات اهرمی روشویی معمولا از نوع تک پایه هستند. نحوه لوله کشی و نصب شیرآلات توکار نیز در لینک قابل مطالعه است.

شیر روشویی اهرمی تک پایه تقریبا مانند نصب شیر ظرفشویی نصب میشود, با این تفاوت که معمولا شیرالات دستشویی دارای علم متصل به شیر یا علمک کوتاهتری نسبت به شیرالات ظرفشویی دارند. علت این مساله هم این است که کاربرد شیر روشویی شستشوی دستها میباشد و بلند بودن علمک آن موجب پاشیدن آب به اطراف میشود و این مساله حس خوشایندی برای کاربر ندارد. از طرفی در شیرالات آشپزخانه به دلیل شستشوی ظروف ناچار به استفاده از علم بلندتر میباشیم.

همانطور که گفته شد, شیر روشویی اهرمی به طور معمول دارای پایه تکی است که دو شلنگ سرد و گرم به آن متصل میباشند. البته انواع لوکس تر شیر روشویی هم وجود دارند که دارای تنه و علم اصلی شیر در وسط و 2 اهرم در طرفین هستند که تقریبا نصب آنها مانند شیرالات دستشویی معمولی است.

در نصب شیرآلات دستشویی از انواع اهرمی بعد از متصل کردن شیلنگ سرد و گرم به شیر و نصب شیر پیسوار به روی دیوار , شیلنگ ها را از درون روزنه سنک روشویی عبور داده و شیر را روی روشویی قرار میدهیم. پس از قرار گرفتن شیر توسط نعلی تک پیچ یا دوپیچ و واشر مخصوص یا پیچ و مهره , شیر را روی روشویی محکم میکنیم. دقت کنید که شیر دقیقا وسط کار قرار گرفته و با بازکردن آن آب دقیقا روی زیرآب بریزد.

برخی از انواع شیرالات به جای پیچ و مهره و واشر نعلی شکل یک مهره بزرگ دارند که به قسمت زیر شیر روشویی نصب شده و با سفت کردن آن روی روشویی محکم میشوند.

البته نوع کلاسیک و پیچی قدیمی شیرالات تک پایه روشویی هم با شیوه فوق نصب شده و از نظر نحوه نصب هیچ فرقی با انواع اهرمی ندارند.

آموزش نصب سیفون روشویی و سینک ظرفشویی.

نصب شیر روشویی اهرمی

نحوه بستن شیر روشویی دیواری

نصب دیواری روشویی بسیار ساده تر از شیر تک پایه است به این شرط که لوله کشی موجود فاصله و آکس بین دو لوله آب سرد و گرم را دقیقا رعایت کرده باشد . اتصال انتهایی شیر دیواری دستشویی مهره سایز 3/4 داشته که بایستی به دیوار نصب شود.

در صورتی که لوله کشی موجود دارای زانوی دنده بیرون 3/4 باشد, شیر مستقیما روی لوله نصب میشود و در غیر این صورت با استفاده از اتصال لنگی شیر را روی دیوار نصب میکنیم. برای نصب لنگی حتما بایستی عمل تنظیم و رگلاژ شیر انجام شود. در نصب شیرهای دیواری علم شیر جداگانه روی شیر نصب میشود. مهره 3/4 روی شیر فقط بایستی با استفاده از نوار تفلون روی شیر نصب شود.

نصب شیر دوپایه دستشویی

برخی از شیرالات کلاسیک و به ندرت شیرهای اهرمی دستشویی دارای دو یا حتی 3 پایه برای نصب هستند. شیر روشویی دو پایه دارای دو مسیر مختلف ورود آب گرم و سرد بوده که در محل اتصال به علم آب گرم و سرد را مخلوط میکنند. انتهای قسمت تنه شیر دارای مهره 3/4 بوده که از زیر توسط دو لنگی مخصوص و بلند به شیر نصب میشوند. این لنگیها علاوه بر کاربرد ارتباطی شیر را روی روشویی محکم نگه میدارند.

از سمت دیگر این 2 عدد لنگی بلند بوسیله یک شیلنگ پیسوار به شیرهای پیسوار سرد و گرم متصل شده و شیر آماده تست و در صورت صحت نصب آماده استفاده میباشد.

همانطور که میدانید در نصب شیرالات آب بندی تمام قطعات بوسیله واشر و مهره های برنجی انجام میشود و استفاده از نوار تفلون مگر در شرایط خاص و غیرضروری ممنوع میباشد , چرا که  جنس شیرالات معمولا از فلز برنج با روکش کروم بوده و این فلز در مقابل تورمی که نوار تفلون و کنف ایجاد میکند بسیار شکننده و آسیب پذیر میباشد.

تعویض شیر روشویی

برای تعویض شیر روشویی بایستی ابتدا شیر قدیمی باز شده, تا به جای آن شیر جدید را جایگزین کنیم. برای جدا کردن شیر قدیمی لازم است جریان آب از شیر پیسوار یا شیر فلکه ورودی واحد قطع شود. در صورت آب بندی نبودن شیر های پیسوار یا شیر فلکه بایستی شیر فلکه کل ساختمان قطع شده که این مساله کمی دردسرساز است. به همین دلیل اگر با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است, ابتدا تعویض یا تعمیر شیر فلکه واحد و شیر پیسوار را نیز انجام داده تا در مواقع اضطراری با مشکل مواجه نشوید.

پس از قطع جریان آب شلنگ های پیسوار را از شیر پیسوار جدا نموده و سپس پیچ های سفت کننده شیر روشویی روی سنگ را باز کنید. برخی از مدلهای شیر روشویی برای سفت شدن از مهره های نعلی تک پیچ و دوپیچ استفاده کرده و برای باز کردن این مدل پیچ های به آچارهای بوکس سایز 6 تا 10 نیاز است. در صورت خرید شیر نو ممکن است آچار آنها نیز بتواند کار شما را برای باز کردن این پیچ ها راه بیاندازد.

بعد از باز کردن پیچها شیر روشویی از روشویی جدا شده و طبق نحوه نصب شیر روشویی در پاراگراف بالا کار بستن شیر روشویی را انجام دهید. در هنگام خرید و تهیه شیر روشویی دقت کنید که سایز شلنگ های پیسوار با اندازه شیرهای پیسوار بسته شده روی دیوار یکی باشد. به طور کلی دو سایز شیر پیسوار 3/8 و 1/2 وجود داشته که اندازه اولی کمی نسبت به کمی کوچکتر است.

سمت دیگر شلنگ های شیر روشویی تک پایه هم معمولا سایز M10 و به ندرت M8 هستند. سمت این سر شلنگها روزه رو یا نری هستند, در صورتیکه سمت شیر پیسوار شلنگ مادگی یا مهره دار هستند.

برای نصب هر نوع شلنگی روی شیرالات نیازی به استفاده از نوار تفلون وجود نداشته و در حین نصب شیر روشویی نیز به نوار تفلون نیازی نیست. البته برای  وصل کردن شیر پیسوار به روی دیوار بایستی مقدار کمی نوار تفلون یا تفلون مایع استفاده شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *