نحوه لوله کشی با اتو لوله آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی

نحوه لوله کشی با اتو لوله آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید پلاستیکی

آموزش نحوه لوله کشی با اتو و لوله کشی ساختمان با لوله سفید

لوله های تک لایه یا سفید پلیمری از جنس پلی پروپلین بوسیله یک دستگاه اتو لوله کشی به یکدیگر و بوسیله اتصالات از جنس خود متصل میشوند.

در این مقاله برای شما نحوه کار و توضیحاتی را درباره لوله کشی اتو را ارائه می دهیم. برای آشنایی با هزینه خدمات اجرایی به بخش قیمت لوله کشی ساختمان مراجعه نمایید. در انتهای نوشته آموزش لوله کشی پلاستیکی به صورت فایل pdf نیز ضمیمه شده است.

لوله های تک لایه سفید یا سبز پلی پروپلین برای مصارفی مانند آبرسانی , لوله کشی آب سرد و گرم و لوله کشی پکیج شوفاژ ساختمان مناسب بوده و برای لوله کشی گاز حتی در متراژ کم غیرقانونی و خطرناک میباشند.

دستگاه اتو که به دستگاه جوش لوله نیز مشهور است, دارای عملکرد خاصی در لوله کشی است. نحوه لوله کشی با اتو این دستگاه دارای یک یا دو المنت برقی است و قالب هایی را به شکل نر و ماده در خود جای می دهد.کارکرد این قالب های نر و ماده به اینصورت است که باعث گرم شدن خواهند شد, و این نوع دستگاه لوله کشی اتو برای اتصال لوله های پلاستیکی پلی پروپلین سفید به یکدیگر بکار می رود.

اندازه و برش لوله, درجه حرارت , زاویه و جهت جوش و مدت زمان داغ کردن و بلافاصله اتصال و جوش دادن از پارامترهای مهم آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید میباشد. اگر تجربه اینکار را ندارید بهتر است بعد از خواندن این مطلب و  قبل از اجرا در محل اصلی چندبار عمل جوش را تمرین کنید تا با زیر و بم نحوه لوله کشی با اتو لوله سفید بیشتر آشنا شوید.

به دلیل گستردگی استفاده از لوله کشی ساختمان با لوله سفید در اجرای لوله کشی ساختمان, تعمیرات و رفع نشتی لوله آب و شوفاژ یادگیری و آموزش کار با اتو لوله کشی میتواند, راهگشای خوبی در امور فنی تاسیساتی ساختمان باشد.

آموزش نحوه لوله کشی با اتو

نحوه کار با دستگاه لوله کشی اتو

ابتدا می توان گفت برای هر نوع لوله ای که با دستگاه اتو اتصالات آن انجام می گیرد  ,عملکرد ها متفاوت است.این نوع دستگاه برای اتصالات لوله های درون ساختمان ها عملکرد بسیار مناسبی خواهند داشت. هم چنین برای اتصالات لوله های پروپلین و لوله های سبز نیز بکار می روند.

لوله سبز و اتصالات مربوط به این نوع لوله با دستگاه لوله کشی اتو:

ابتدا دستگاه را گرم کرده، سپس یک سر لوله را با سر لوله یا هر نوع اتصالی که می خواهد به لوله وصل شود را دقیقا بر روی محل تعیین شده قرار داده و بر روی دستگاه اتو قرار می دهیم وقتی مشاهده کردید که در هم فرو می روند بعد از سرد شدن کار به اتمام می رسد , و دو مورد متصل شده از همدیگر جدا نخواهند شد.نحوه لوله کشی با اتو

نحوه لوله کشی با اتو اتصال لوله پروپیلن

فرقی که این نوع لوله ها با لوله های پلی اتیلن در اتصال دارند این است که در آنها شکاف ایجاد نمی شود بلکه لوله در اتصالات فرورفته وسپس لوله و اتصال بهمدیگر جوش میخورند. میزان عمیق در نحوه لوله کشی با اتو در اندازه های گوناگون لوله به دلیل قدرت اتصال کمی فرق دارد.

نکاتی که باید رعایت شود:

دقت در کار و رعایت جزییات مانند فاصله گذاری و برش , زمان بندی مناسب , رعایت شاقول و تراز بندی با استفاده به خطوط نشان بر روی لوله و اتصالات سفید پلیمری
استفاده از دستکش برای انجام کار
رعایت نکات ایمنی

در ضمن این یاداور میشویم که برای لوله گاز به هیچ وجه از این لوله ها استفاده نشود .

آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید

بعد از نصب دستگاه جوش روی پایه، اول قالب متناسب با قطر لوله مربوطه را تمیز کرده و سپس روی راکت اتو لوله نصب کنید. به صورتی که تماس کاملی بین المنت اتو ولقمه حاصل شود.

قالبهای بیشتر از قطر 40 باید در قسمت میانی صفحه المنت نصب شوند. لقمه ها را با آلن ویژه محکم کنید. برای محکم کردن قالب یا شابلون از انبر دست و وسایل فلزی که به پوشش تفلون لقمه آسیب می رساند استفاده نشود.

روکش قالبها از جنس تفلون که ماده ای ضدحرارات است میباشد وبا ازبین رفتن آن ممکن است در هنگام انجام جوش چسبندگی ایجاد شود پس بهترست مراقب روکش قالبهای اتو لوله کشی باشید.

لوله را صاف و بدون هیچ کنگره و زایده ای با قیچی لوله کشی طبق اندازه برش داده با توجه به خطی که روی لوله و اتصال است و بخاطر تنظیم تراز بودن وشاقول بودن لوله کشی داخل قالبها قرار داده و اتو میکنید.

عمق جوشکاری را در انتهای لوله به وسیله مداد وشابلون مشخص نمائید.

تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی
دمای اتو چیزی حدود 200 تا 300 درجه میباشد که بهترین درجه حرارت دمای 260 درجه میباشد. هرچقدر سایز و قطر لوله ها بیشتر شود مدت زمان ودرجه حرارت بیشتر میشود.

زمانی بین 5 تا 12 ثانیه لازم است تا لوله و اتصالات به درجه مورد نظر رسیده و لوله و اتصال آماده جوش شوند. برای لوله های با قطر پایین زمان کمتری لازم است و اگر بیشتر نگهدارید باعث میشود که اتصال و لوله آسیب ببینند.

زمان دقیق در اتوهای مختلف ممکن است متفاوت باشد برای همین میتوانید ابتدا قلق گیری کرده و بعداز اینکه زمان دقیق اتوی خود را پیدا کردید اقدام به جوش لوله نمایید.

تایم جوش از زمانیکه لوله و اتصال در داخل لقمه وارد می شود ، شروع میشود. پس از گرم شدن لوله و اتصال ، آنها را به سرعت از لقمه خارج نموده و بدون هبچ گردشی بلافاصله به یکدیگر متصل و دست های خود را به مدت لازم جهت جوش خوردن ثابت نگه دارید توجه کنید ,که در هنگام لوله کشی ، لوله را بیشتر از قسمت نشان زده شده به داخل اتصال فشار ندهید ، در غیر این صورت قطر داخل لوله کم شده و در صورت فشار بیش از حد لوله کور میشود.

کار با اتوی لوله کشی

زمان استفاده از دستگاه را مدیریت کنید تا المنت و ترموستات دستگاه شما نسوزند. به برق بودن مدام بیش از چندین ساعت بخصوص اتوهای لوله کشی چینی عمر دستگاه شما را کم میکند.

پس از انجام لوله کشی حتما لوله ها را چک کرده تا مطمئن شوید , که جوشکاری به خوبی صورت گرفته و زواید جوش در ناحیه داخلی لوله جمع نشده است، چرا که بیرون آمدگیهای اضافی سرد شده علاوه بر تنگ کردن مسیر جریان آب، موجب انسداد لوله کشی در محل می گردد.

سعی کنید از اتصالات ولوله های بایک برند و به شکل تمیز استفاده کنید. از اتصال لوله های سفید با سبز برحذر باشید چراکه لوله های سبز بدلیل اینکه خیلی وقت است از زمان تولیدشان گذشته و همخوانی پلیمری مناسبی با لوله های سفید ندارند پس از چندی از محل اتصال دچار ترکیدگی میشوند.

برای عبور لوله ها از روی یکدیگر بهترست از پل یا لوله خمدار استفاده کنید.

اتو و قیچی با قالبها یا لقمه های مربوط دو جز اصلی لوله کشی با لوله های پلی پروپیلن تک لایه میباشند.

لوله های سفید در سایزهای 20 , 25 ,32 ,40 , 50 , 63 ,75 , 90, 110 و 125 تولید و به بازار عرضه میشوند .

البته مصرف عمده این نوع لوله ها در ساختمان همان چندسایز ابتدایی و نهایتا سایز 63 بوده و قطرهای بالاتر مصارف خاصی دارند.

تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی

در جدول زیر شرایط تنظیم دمای اتو لوله کشی , مدت زمان نگه داشتن , عمق جوش , زمان خنک شدن لوله های پلی پروپیلن آمده است .

جدول درجه حرارت اتو لوله کشی

 

اتصالات لوله اتویی

این نوع لوله های دارای اتصالات متنوعی بوده که برای آمورش نحوه لوله کشی با اتو بایستی با آنها آشنا شوید.

زانو مهمترین و پرمصرفترین اتصال در لوله کشی میباشد که برای تغییر مسیر لوله کشی در دو نوع 90 درجه و 45 درجه تولید میشود.

یک نوع زانوی خاص هم وجود دارد که علاوه بر تغییر مسیر تغییر سایز هم میدهد و فقط سایز 25 در 20 آن موجود است.

بوشن یا رابط لوله کارش اتصال بین دو لوله همسایز یا تبدیل کردن به سایز قطرهای لوله کشی است.

بوشن تبدیل که وظیفه تبدیل از یک سایز لوله کشی را به قطر دیگر دارد. به عنوان مثال اگر لوله 20 را میخواهید به لوله 25 تبدیل کنید بایستی یک بوشن 25 به لوله 25 جوش داده و سپس تبدیل 25 در 20 را از یکطرف به بوشن 25 و ازسمت دیگر به لوله 20 نصب کنید.

سراهی که انشعاب گیری را انجام میدهد در انواع سراهی مساوی و سراهی تبدیلی وجود دارد.

مثلا وقتی از یک لوله 32 میخواهید برای یک شیر حیاتی انشعاب بگیرید با استفاده از سراهی 32 در 20 در 32 که نافش 20 میباشد انشعاب را گرفته و با لوله کشی سایز 20 به محلی که میخواهید لوله کشی میکنید.

نحوه لوله کشی با اتو نیز بایستی به نحوی باشد که اتو در محل مورد نظر قابل استفاده باشد. سراهی در دونوع معمولی یا تخت و کنج تولید میشود.

بوشن یک سرفلز که در دو نوع بوشن یک سر فلز داخل دنده و بوشن یک سرفلز یک سر مغزی تولید شده و در سایزهای متفاوت وجود دارد.

نحوه اتو کردن لوله و اتصالات

برای رعایت کردن تراز و شاقول و اینکه لوله کشی در یک خط مستقیم قرار بگیرد از خطهای قرمز و آبی که روی لوله ها درج شده و همچنین خطولی که روی اتصالات قرار دارد , کمک گرفته تا در هنگام اتو کردن لوله این خطها در امتداد یکدیگر قرار بگیرند .

عمق اتو کردن لوله و اتصالات نیز توسط ابزارهایی که در کنار اتو در جعبه اتو هستند , تعیین میگردد . عمق و طول اتو کردن هر سایز با بالا رفتن قطر لوله ها افزایش پیدا میکند .

انواع اتو لوله کشی

از لحاظ کلی اتو لوله کشی به 2 دسته اتوهای لوله کشی حرفه ای و اتوهای آماتور دسته بندی میشوند . اتوهای لوله کشی  حرفه ای اتوهایی هستند که عمر طولانی داشته و بر اثر کارکرد طولانی و روشن بودن به آسانی خراب نمیشوند و شما میتوانید به سهولت برای لوله کشی در مدت زیاد از آنها استفاده کنید . این نوع اتوها معمولا دارای 2 رنج حرارتی داشته و به اتوی لوله کشی 2 المنته یا دو ترموستات معروف میباشند . برای سایزهای کوچک از المنت اول و برای سایزهای بزرگتر از هر دو المنت استفاده میشود .

یک دسته دیگر از اتوها نیز که به وفور در بازار یافت میشوند انواع چینی اتو لوله کشی هستند و البته نحوه لوله کشی با اتو در هیچ یک تفاوتی نداشته اما ممکن است بر اثر کار مداوم ترموستات آنها عمل نکرده و المنت آنها پس از یک ساعت سوخته یا حتی ذوب شوند .

البته در صورتیکه المنت هم اندازه یدکی آنها را بتوانید یافت کنید میتوانید با تعویض آن نسبت به تعمیر اتو لوله کشی اقدام نمایید.

به هر صورت ما به شما توصیه میکنیم که برای خرید اتو لوله کشی از اتوهای با کیفیت تهیه کنید.

بهترین برندهای اتو لوله کشی هم در صورت موجود بودن برندهای ترکیه ای فیوژن , جاندان و مارکهای چینی و ایرانی هستند . البته به دلیل قیمت بالای ارز دستگاههای جوش ساخت کشور ترکیه به سختی در بازار یافت میشوند اما  بعضا برندهای ایرانی و چینی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

آموزش لوله کشی پلاستیکی pdf

در فایل زیر آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید به صورت pdf آورده شده است. جهت مشاهده و دانلود کلیک فرمایید.

آموزش لوله کشی پلاستیکی pdf

بدیهی است که آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید و نحوه لوله کشی با اتو علاوه بر مرحله عملی به تجربه عملی نیز نیاز دارد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (7)

  • لوله کشی پلیمری تک لایه | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] و تعمیرات لوله کشی پلیمری تک لایه , لوله کشی اتویی آب و […]

    ژوئن 4, 2020 at 8:04 ب.ظ
  • رحیم عباسپور پاسخ

    یاشاسین

    آوریل 24, 2021 at 8:33 ق.ظ
  • جواد مالکی نژاد پاسخ

    بسیار عالی
    استفاده کردم
    موفق باشید

    می 18, 2021 at 11:48 ب.ظ
  • علیرضا محمودی مراغه پاسخ

    عالی بود

    ژوئن 12, 2021 at 7:01 ب.ظ
  • علی پاسخ

    تشکر از توضیحات کامل و قابل فهم شما

    نوامبر 29, 2021 at 4:09 ق.ظ
  • احمد دقوقی پاسخ

    درود بر شما مطالب اموزشی خیلی مفیدی ارایه گردید خیلی با ارزش وهمه نکات فنی خوب توضیح داداه شده قدردان خدمات شما هستم

    آگوست 16, 2022 at 4:35 ب.ظ
  • سجاد پاسخ

    بسیار مفید بود
    ممنون از شما

    جولای 14, 2023 at 5:51 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *