14 دلیل افت فشار آب ساختمان و روش های رفع کاهش فشار

14 دلیل افت فشار آب ساختمان و روش های رفع کاهش فشار

افت فشار آب ساختمان

افت فشار آب ساختمان همواره دغدغه ساکنین بسیاری از ساختمانها بوده است, و میتواند رفاه و آسایش زندگی را به شکلی آزار دهنده مختل کند. به طور کلی افت فشار آب در 2 مورد افت فشار آب گرم و افت فشار آب سرد یا هر دو اتفاق میفتند که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند.

افت فشار آب ساختمان

دلیل کم شدن فشار آب ساختمان

علت کاهش فشار آب ساختمان میتواند از بیرون ساختمان و قبل از کنتور باشد و ممکن است مواردی از داخل ساختمان در این کاهش فشار دخیل باشد.

افت فشار آب شهری دلایلی مانند افزایش مصرف در فصول گرم سال, از کار افتادن پمپ های آب سازمان منطقه ای آب, گرفتگی و انسداد یا ترکیدگی در انشعاب های آب شهری و وجود تخریب و ساخت و ساز در ساختمان های مجاور میتواند این موارد باشد که البته رفع این گونه مشکلات در حیطه وظایف اداره یا سازمان آب میباشد.

اما یک سری علل داخلی باعث میشود که شاهد افت فشار آب ساختمان حادث شود. برخی از علت های شایع به شرح زیر میباشند.

  1. خرابی و انسداد شیر فلکه, توری کنتور یا شیر صافی یا شیر یکطرفه بعد از کنتور
  2. ترکیدگی های معمولا پنهان لوله کشی آب اصلی و نشتی لوله آب
  3. گرفتگی و انسداد سطح مقطع داخلی لوله کشی آب به ویژه زنگ زدگی لوله های گالوانیزه
  4. نشت آب از پمپ , شیرالات یا دیگر تجهیزات تاسیساتی ساختمان
  5. اشتباه در اجرای لوله کشی ساختمان و انسداد نصف و نیمه لوله کشی
  6. انسداد و گرفتگی شیر فلکه ورودی آب واحد 
  7. کاهش باد مخزن تحت فشار پمپ آب
  8. خرابی و نقص در عملکرد پمپ تحت فشار
  9. تا شدن لوله های پنج لایه یا داغ کردن بیش از حد در لوله کشی ساختمان با لوله سفید
  10. گرفتگی لوله کشی داخلی آپارتمان 
  11. وجود گرفتگی در مغزی شیر اب, شیر پیسوال یا محل نصب شیر به لوله کشی
  12. انسداد در شیر یا شیلنگ پیسوار 
  13. کم بودن قطر لوله ها
  14. نصب پمپ در سایر واحدها یا ساختمان های مجاور و مکش آب موجود در لوله

هریک از این موارد میتواند به تنهایی باعث افت فشار آب ساختمان شود, و ممکن است این مشکل در تمام ساختمان , در برخی از واحدها یا در برخی از قسمتها مانند شیر دوش حمام رخ دهد.

در کنار دلایل فوق ممکن است, اجرای لوله کشی آب با سایز نامناسب در لوله های اصلی و فرعی تاثیر مستقیمی با افت فشار آب در لوله داشته باشد.

علت فشار کم شیر آب گرم

اما در برخی موارد فشار آب سرد به اندازه کافی وجود داشته و این آب گرم است که فشار کافی برای استفاده ندارد. ممکن است پاره ای از دلایل ذکر شده در کاهش فشار آب سرد باعث کم شدن فشار آب گرم هم باشند, اما از دلایل عمده کاهش فشار آب گرم میتواند موارد زیر را عنوان نمود.

  1. رسوب گرفتن منبع کویلی موتورخانه
  2. خرابی و نقص در عملکرد پمپ آب گرم شوفاژخانه
  3. ته نشین شدن رسوب در مبدل پکیج
  4. گرفتگی در شیرالات و شیلنگ آب گرم پکیج
  5. کم شدن فشار آب سرد ورودی به پکیج
  6. وجود رسوب در مبدل آبگرمکن
  7. گرفتگی شیر صافی آب گرم پکیج یا آبگرمکن

هریک از دلایل فوق بستگی به نوع گرفتگی احتمال دارند, با یکدیگر اتفاق افتاده و دسترسی به آب, این مایع حیات را برای ما مشکل کنند, چرا که با وجود افت فشار آب ساختمان زندگی شرایط بسیار مشکلی برای هریک از ما به وجود آورده و زندگی ساکنین را مختل میکند.

در بسیاری مواقع  نیاز به نصب پمپ آب یک ضرورت بوده و ممکن است با عدم همراهی سایر واحدهای آپارتمان برای نصب پمپ روبرو شویم, که این مساله به دلیل عدم وجود فشار آب ساختمان در این واحدهاست. در صورت بروز چنین مشکلی میتوان با نصب پمپ آپارتمانی این مشکل را برطرف نمود.

رفع افت فشار آب

بسته به نوع خرابی, راهکار ما نیز تغییر پیدا میکند. پس ابتدا بایستی تک تک احتمالات را بررسی و قدم به قدم به پیدا کردن مشکل اصلی و رفع افت فشار آب ساختمان نزدیک شویم. به طور کلی در بررسی موارد بایستی نکات زیر را واکاوی کنیم.

افت فشار یکی از شیرالات ساختمان به تازگی

افت فشار آب در یک آپارتمان در چند وقت گذشته

حل مشکل فشار آب در طبقات بالا ساختمان

افزایش فشار آب بدون پمپ

افت فشار شیر

اگر مشکل افت فشار شیر به تازگی و فقط برای یک شیر اتفاق افتاده است, احتمالا در بیشتر موارد با تعویض مغزی شیر آب مشکل حل میشود. در برخی موارد نیز ممکن است در شیرهای دیواری مانند شیر دوش یا شیر توالت در محل نصب شیر به اتصالات لوله کشی ذرات شن و ماسه گیر کرده باشند و این مشکل را میتوان با باز کردن و نصب مجدد شیر رفع نمود. در شیر های تک پایه مانند شیر ظرفشویی و روشویی این مساله بیشتر در مواقعی دچار افت فشار میشود که شیر پیسوار دچار گرفتگی شده باشد, که با عوض کردن مغزی و شیر پیسوال حل میشود.

این گونه انسداد ممکن است در پرکن شناور توالت فرنگی یا فلاش تانک نیز حادث شود.

افت فشار آب یک آپارتمان در چند وقت گذشته

ممکن است در روزهای اخیر چند شیر آپارتمان یا خانه شما دچار کاهش فشار آب شده باشند و شما در جستجوی علل این مساله و افزایش فشار آب ساختمان باشید.  اگر این مشکل فقط مربوط به واحد شما باشد و شما طبقه آخر ساختمان نباشید, 2 علت اصلی احتمالا موجب افت فشار آب شده باشد. علت اول که بررسی و رفع آن راحت تر است, گرفتگی و انسداد شیر فلکه های ورودی آب واحد است. این مساله بعضا با نشتی شیر فلکه یا شیر دسته گازی ورودی آب ساختمان روی میدهد. برای رفع آن بایستی شیر فلکه باز شده و تمیز شود و درصورت عدم امکان آن نسبت به تعویض شیر فلکه یا مغزی آن اقدام کنید.

در صورت تعویض شیر فلکه اگر باز هم مشکل پابرجا بماند, اگر لوله کشی آب سرد و گرم منزل شما از نوع لوله کشی گالوانیزه باشد که قطعا دچار انسداد و گرفتگی بوده و بایستی نسبت به تعویض و بازسازی لوله کشی اقدام کنید, و در صورت گالوانیزه نبودن, میتوان ابتدا با فشار آب یا باد اقدام به بازکردن گرفتگی لوله آب نموده و در صورتیکه بازهم موفق به رفع افت فشار آب نشدید, چاره ای جز تعویض مقطعی یا کلی لوله کشی آب سرد و گرم به صورت روکار یا توکار ندارید. این اتفاق ممکن است برای ساختمان های قدیمی ساز یا حتی نوساز هم رخ دهد.

حل مشکل فشار آب در طبقات بالا ساختمان

این مشکل در بسیاری از ساختمانها وجود داشته و اغلب به دلیل کاهش و افت فشار آب انشعاب شهری یا قدیمی بودن لوله کشی ساختمان است. به طور کلی پس از بررسی و مطمین شدن از عدم ترکیدگی لوله, خرابی و گرفتگی شیر صافی و شیرفلکه کنتور و واحد, 2 راهکار اصلی وجود دارد. راهکار اول نوسازی لوله کشی در بخش رایزر ساختمان و راهکار دوم تعبیه و نصب پمپ تحت فشار برای ساختمان یا به صورت اختصاصی برای واحد مورد نظر میباشد.

در صورت وجود پمپ آب علت افت فشار آب ساختمان میتواند, نقص در عملکرد پمپ تحت فشار شامل خرابی یا عدم تنظیم پرشر سوییچ پمپ تحت فشار, کاهش باد یا خرابی مخزن تحت فشار و خرابی های دیگر قسمت های پمپ میباشد.

کم بودن قطر لوله ها نیز یکی از مشکلات شایع در کاهش افت فشار آب ساختمان است.

افت فشار آب آپارتمانهای با کنتور مستقل

در برخی ساختمان ها هر آپارتمان دارای یک کنتور مستقل و مجزاست. تقریبا میتوان گفت که علت افت فشار آب ساختمان در برخی از این آپارتمانها مانند موارد ذکر شده در سطور بالاست,اما ممکن است به غیر از دلایل فوق, در برخی از این ساختمانها با نصب پمپ در طبقه 4 , شاهد افت فشار در سایر واحد باشیم. این مشکل ممکن است در مورد نصب پمپ در ساختمان های مجاور نیز اتفاق بیفتد, چرا ک نصب پمپ بدون وجود مخزن ذخیره آب موجب تخلیه مستمر آب موجود در لوله های مشترک شده و این مساله موجب افت فشار دیگر واحدها یا ساختمانهای همسایه میشود. به همین علت نصب پمپ, بدون منبع ذخیره آب بر اساس مقررات سازمان آب غیرقانونی تلقی میشود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *