معرفی لوازم و ابزار لوله کشی و تاسیسات ساختمان

معرفی لوازم و ابزار لوله کشی و تاسیسات ساختمان

ابزار لوله کشی

آشنایی با انواع ابزار لوله کشی و تاسیسات ساختمان

لوله کشی یکی از فنون تاسیساتی محسوب میشود و ابزار لوله کشی با توجه به تغییراتی که هر ساله شاهد تحولاتی در اجرا و تعمیرات داریم , تغییر میکند . اما یک سری از ابزارالات لوله کشی و تاسیسات قدیمی هنوز هم کاربردهای خود را دارند . با توجه به هزینه بالای تهیه ابزارالات لوله کشی و قیمت لوازم لوله کشی بهتر است در هنگام خرید نهایت دقت و وسواس را در تهیه و خرید این ابزارها بکار ببرید .در این مقاله سعی میکنیم که ابزار لوله کشی را از کم مصرف تا کم کاربردترین برای شما شرح داده و موارد مصرف آنها را قید کنیم.

ابزار لوله کشی ساختمان

آشنایی با ابزار لوله کشی ساختمان

به طور کلی دو نوع ابزار در اجرا و تعمیرات لوله کشی و تاسیسات ساختمان وجود دارد, یک سری از این ابزارالات عمومی هستند که در بسیاری از مشاغل و  صنوف دیگر هم بکار میروند. انواع آچار تخت, رینگی, بوکس, آچار فرانسه, انبرقفلی, پیچ گوشتی دو سو چهار سو, دریل و مته,دستگاه جوش برق, تراز و بسیار از ابزارهای دیگر که ممکن است در هر خانه های هم یافت شوند.

اما یک سری ابزار به صورت تخصصی فقط در لوله کشی ساختمان و تاسیسات کاربرد دارند و روشهای کار با آنها نیز به صورت تخصصی بایستی آموزش داده شوند. مثلا ابزار لوله کشی در لوله کشی گالوانیزه , لوله کشی پنج لایه و تک لایه تفاوتهای زیادی با هم داشته که در ادامه به این ابزارالات تخصصی ,  طریقه کارکرد و محل استفاده آنها را تشریح خواهیم کرد.

شاید بتوان گفت که جدیدترین ابزار لوله کشی ساختمان , دستگاه پرس لوله پنج لایه باشد. البته استفاده از دستگاههای جدیدتر منوط به سیستم های نوین لوله کشی ساختمان است.

لوازم تاسیساتی لوله کشی

رنج گسترده و انواع مختلف لوله کشی در بحث لوله کشی آب و فاضلاب, شوفاژ و گاز و استفاده از لوله های با متریال متفاوت در تاسیسات گرمایشی سرمایشی ساختمانی و صنعتی هم در بحث اتصال بین لوله ها و هم در قسمت سوراخ کاری, بست کاری, عایق کاری سبب شده که ابزارهای لوله کشی و تاسیسات از لحاظ کمی تعدد بسیار زیادی داشته باشند.

ابزار لوله کشی پنج لایه

لوله های پنج لایه به دو صورت پرسی و کوپلی اجرا میشوند. دستگاه پرس لوله پنج لایه از ابزارالات مورد نیاز برای لوله کشی پنج لایه به صورت پرسی میباشد. ریمل یا برقوی پنج لایه هم یک ابزار برای کونیک کردن ( کالیبراتور ) لوله ها هنگام وصل کردن به لوله ها بوده که در لوله کشی  پرسی و کوپلی مشترکا بکار میروند. لوله کشی کوپلی توسط برقو و یک آچار انجام میشود.

قالبها و کالیبر هر سایز نیز از وسایلی هستند که در پک ابزار مورد نظر وجود دارند.

قیچی لوله بر

قیچی لوله بر پلیمری از وسایلی هست که در لوله کشی پنج لایه و تک لایه مورد استفاده قرار میگیرند . انواع قیچی در بازار وجود دارد که در رنج قیمتی متفاوت عرضه میشوند . قیچی های معمولی از سایز 16 پنج لایه تا 32 قابل بکارگیری بوده و از این قطر به بالا بهتر است از قیچی سایز بزرگ یا تیغ اره استفاده کنید . البته قیچی برش با کیفیت تری میزند اما بخاطر قیمت بالا و مصرف کم قیچی سایز بزرگ هر لوله کشی قادر به خرید آن نیست .

اتوی لوله کشی

دستگاه  اتوی لوله کشی از وسایل مورد نیازی است که هر لوله کشی بایستی به آن مجهز باشد . نحوه کار با این دستگاه  و شرایط جوش آن در مقاله نحوه کار با اتوی لوله کشی را  شرح داده ایم .

دستگاه حدیده لوله کشی

دستگاه حدیده لوله کشی از جمله ابزارالات لوله کشی است که به خصوص در گذشته از مهم ترین ابزارالات تاسیسات کاران بوده اما به دلیل گرایش عامه به استفاده از لوله های پنج لایه و تک لایه و قیمت بالای لوله های فلزی و اجرای نسبتا مشکل آن این ابزار بسیار کم مصرف میباشد .

دستگاه حدیده لوله کشی در دو نوع برقی و دستی تولید و به بازار عرضه میشود . این ابزار در لوله کشی آب با لوله های گالوانیزه فلزی و به ندرت در لوله کشی پکیج و موتورخانه کاربرد دارند . زیرا در کار با لوله های فولادی سیاه جوش دادن سردنده کاربرد بیشتری دارد .

آچار لوله گیر

آچار لوله گیر از جمله ابزارهای تخصصی در تاسیسات است که کاربردهای بسیار داشته و به خصوص در لوله کشی در سایزهای بزرگ تر کاربرد دارد . سایزبندی آچار لوله گیر برحسب تا اینچ مورد استفاده بوده و مثلا آچار تا 2 یا 4 اینچ وجود داشته که اندازه آن نیز بزرگتر میشود.

آچار شلاقی نیز نوعی آچار لوله گیر است. آچار لوله گیر به دو دسته تک دسته و دو دسته تقسیم بندی میشود. یک نوع آچار هم برای برش لوله های فلزی بکار میرود که تیغه های مخصوص فلزبر دارد.

ابزار لوله کشی گاز

دستگاه جوشکاری برق و فرز مهم ترین دستگاه برای لوله کشی گاز , لوله کشی آتش نشانی و کار با لوله های فلزی سیاه در ساخت و تعمیرات کلکتور و لوله کشی موتورخانه است.گیره و پایه جوش, کابل برق , کابل اتصالات , ماسک جوشکاری و دیگر ابزارهای جانبی نیز از وسایل مورد نیاز هستند.

مانند دیگر دیگر تخصص های تاسیساتی استفاده از ابزار لوله کشی گاز نیاز به اطلاعات فنی و دوره های آموزش تیوری و عملی دارد. به خصوص در مورد جوشکاری لوله گاز که به دلیل شرایط خاص مسولیت زیادی را متوجه مجری و تعمیرکار لوله کش گاز میکند.

ابزار مورد نیاز تاسیسات

کیف یا جعبه ابزار مهمترین گام برای فراهم کردن ابزار مورد نیاز تاسیسات کار است . آچارهای مختلف , پیچ گوشتی و ابزارهای عمومی به علاوه لباس کار و دستکش و لوازم ایمنی از ابزارهای مورد نیاز هستند . سیم سیار , فازمتر , تیغ اره  آهن بر , قلم چکش , دریل ,  هیلتی و سنگ فرز یا مینی از دیگر ابزارالاتی هستند که بسته به نوع کار تاسیسات کار احتیاج دارند.

ابزار لوله کشی پلی اتیلن

لوله کشی پلی اتیلن به خاطر تخصصی بودن نیز ابزارهای مخصوص خود را دارد. به غیر از ابزارهای تاسیساتی عمومی, راکت یا دستگاه جوش پلی اتیلن در سایزهای مختلف از وسایل مورد نیاز میباشند. دستگاه برش لوله پلی اتیلن نیز یک وسیله تخصصی مورد نیاز مبیاشد.

ابزار لوله کشی پوش فیت

تنها ابزار تخصصی برای اجرای لوله کشی پوش فیت , دستگاه برش و کونیک کن پوش فیت است که البته به خاطر حمل سخت و قیمت بالا خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد. مگر در پروژه های ساختمانی بسیار بزرگ که حجم کار, باعث میشود که مجری سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری را بکار ببرد.

ابزار لوله کشی پلیکا یا PVC

به طور اصولی برای کونیک کردن لوله پلیکا باید از آب جوش یا سشوار صنعتی استفاده کرد. اما به خاطر  اهمیت ندادن مجریان اغلب با شعله مستقیم آتش عمل گرم کردن لوله انجام میشود که به خاطر آسیب رساندن به بافت لوله , لوله آسیب دیده و در طول زمان ممکن است دردسر ایجاد کند. البته لوله های فاضلاب به خاطر تحت فشار نبودن بعد از تست مشلی ایجاد نمیکنند. اما در لوله کشی استخر با PVC  بهتر است این موضوع رعایت شود.

ابزار نصب موتورخانه و شوفاژ

در قسمت نصب و لوله کشی موتورخانه, دستگاه جوش و آچار شلاقی تک و دو دسته تا 2 یا حتی 4 اینچ و در نصب و اتصال پره های دیگ چدنی به آچار دیگ جمع کن در کنار آچار و ابزارهای عمومی ابزار نصب موتورخانه هستند.

برای اضافه کردن و افزایش پره رادیاتور آچاری به نام آچار کوپل رادیاتور وجود دارد که بستگی به سایز مغزی رادیاتور دارای سایز بندی است. اما پرمصرف ترین سایز آچار کوپل رادیاتور برای اضافه کردن پره رادیاتور های معمولی آچار کوپل 1 اینچ یا سایز 3 میباشد.

ابزار نصب شیرالات

برای نصب و تعمیر شیرالات معمولی آچار فرانسه یا انبر قفلی در کنار آچار تخت و رینگی کافی به  نظر میرسد. اما در تعمیر شیرالات اهرمی برای جدا کردن اهرم از کارتریج شیر از آچار آلن یا ستاره ای معمولا سایز 6 استفاده میشود. البته برای تکمیل جعبه ابزار دسته آچار آلن تهیه کنید که از لحاظ اقتصادی به صرفه تر از خرید آچار تکی است.

اما برای تعمیر برخی شیرالات اروپایی,انواع توالت فرنگی و وال هنگ و فلاش تانک ممکن است به برخی از آچار و ابزارالات ویژه نیاز پیدا کنید.

برای خرید ابزار لوله کشی و تاسیسات ساختمان بهتر است به فروشگاه های معتبر یا بورس ابزارالات تهران واقع در میدان حسن آباد مراجعه کرده و یا با نمایندگی لوله و اتصالات تماس گرفته تا از اصالت برند آن مطمین شوید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *