آموزش لوله کشی پنج لایه نیوپایپ سوپرپایپ و هزینه اجرا

آموزش لوله کشی پنج لایه نیوپایپ سوپرپایپ و هزینه اجرا

لوله کشی پنج لایه

اجرا و تعمیرات لوله کشی پنج لایه آب مصرفی و شوفاژ و تاسیسات ساختمان

تلفن : 09122437371-22533080  کلی و جزیی سراسر تهران

اجرای و تعمیرات لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی ساختمان با لوله اتصالات پنج لایه

اجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ و پکیج دیواری با لوله اتصالات پنج لایه , اجرای لوله کشی پنج لایه با اتصالات پرسی با دستگاه پرس پنج لایه و اتصالات کوپلی , اجرای لوله کشی گرمایش از کف آپارتمان با لوله های پنج لایه با روش کلکتوری و انشعابی

ارایه خدمات لوله کشی آب , گاز , شوفاژ , فاضلاب , نصب و راه اندازی موتورخانه و پکیج در شمال , شرق , غرب , مرکز و جنوب تهران به صورت فوری, تاسیسات شبانه روزی تهران

برآورد قیمت و هزینه تمام شده با لوله اتصالات پنج لایه نیوپایپ , سوپرپایپ , ایزوپایپ, بهتراشان و سایر برندها برای اطلاع از آخرین قیمت لوله اتصالات پنج لایه نیوپایپ سوپرپایپ و ایزوپایپ به وبسایت پایپ تهران مراجعه کنید .

فروشگاه  لوازم تاسیساتی و لوله کشی تهران پایپر نمایندگی نیوپایپ و سوپرپایپ تهران با قابلیت ارسال به شهرستانها .

ویژگیهای لوله کشی پنج لایه

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که اجرای لوله کشی پنج لایه مانند سایر انواع لوله کشی نیاز به تجربه, آگاهی و مهارت اجرایی داشته و اگر فکر میکنید صرف اینکه استفاده از لوله اتصالات پنج لایه میتواند تضمینی برای کیفیت لوله کشی ساختمان باشد, کاملا در اشتباه میباشید, چرا که یک اجرای ناشیانه میتواند موجب شود که علاوه بر از بین بردن مصالح موجب خسارتهای مالی و از بین رفتن زمان شود. مهمترین اصل در لوله کشی ساختمان بکارگیری نیروهای متخصص همان رشته هستند و چه بسا یک کاربلد با لوله های تک لایه بتواند لوله کشی با کیفیت خیلی بهتری نسبت به لوله کشی پنج لایه انجام دهد.

از لحاظ فنی و رعایت اصول, تفاوت خاصی بین لوله کشی پنج لایه و سایر انواع لوله کشی مانند لوله کشی تک لایه و گالوانیزه وجود نداشته و تنها در جزییات اجرایی نیاز به تجربه, مهارت و ابزارالات خاصی است.

اخرین لیست قیمت بی تی اس

اغلب برندهای مورد استفاده در کشور, داخلی بوده و خوشبختانه در این زمینه خودکفا بوده و حتی صادرات هم انجام میشود.

پنج لایه لوله های مذکور تشکیل شده از لایه اول و آخر پکس, لایه میانی فویل آلومینیوم و رابط بین فویل و پکس از چسب های مخصوصی برای چسباندن پکس و فویل استفاده میشود. کیفیت مواد اولیه PEX, چسب, فویل و تکنولوژی ساخت و ماشین آلات از عوامل تاثیرگذار در مرغوبیت لوله هستند.

در اجرای لوله کشی پنج لایه در حال حاضر دو نوع اتصالات مورد استفاده قرار میگیرد. اتصالات پرسی و اتصالات کوپلی رایج ترین اتصالات کاربردی در لوله کشی 5 لایه هستند. قیمت اتصالات کوپلی نسبت به اتصالات پرسی در حدود 10 تا 20 درصد گران تر هستند.

لوله کشی پنج لایه با اتصالات پرسی

معمولا اتصالات پرسی در لوله کشی پنج لایه ساختمان های در حال ساخت استفاده میشوند. دلیل اصلی این مساله کاهش هزینه خرید اتصالات است, اما عده ای از مجریان و مالکین اعتقاد دارند, کیفیت این نوع لوله کشی نسبت به مدل کوپلی بهتر است. اما با این وجود به دلیل نازک بودن و اشکال در هنگام پرس بایستی دقت لازم را در اجرای این نوع کشی لحاظ کنیم.

تنوع مدل و سایز اتصالات پرسی یکی دیگر از ویژگی ها برای اجرای لوله کشی آب و شوفاژ محسوب میشود.

لوله کشی با اتصالات کوپلی

این نوع اتصالات در سالهای ابتدایی تفاوت قیمتی بسیاری با اتصالات پرسی داشت, که با تولید داخلی, این فرق قیمت بسیار کاهش پیدا کرد, اما به دلیل رایج شدن اتصالات پرسی نتوانست آنطور که باید در اجرای لوله کشی ساختمان های نوساز, بازار خوبی پیدا کند. اما با این وجود به دلیل ضخامت بالای این اتصالات و احتمال پایین پوسیدگی به خصوص در تعمیرات و اجرای لوله کشی های جزیی بسیار استفاده میشود.

لوله کشی پنج لایه انشعابی

لوله کشی پنج لایه انشعابی یکی از روشهای متداول برای لوله کشی شوفاژ و آب مصرفی است. معمولا سایز انشعابات در این نوع لوله کشی قطر 16 در آب مصرفی و برای رادیاتورها معمولا 16 و در برخی ساختمانها 20 استفاده میشود. در صورت استفاده از پکیج حداکثر قطر لوله اصلی قطر 25 و به تدریج با انشعاب گیری به 16 و 20 تبدیل میشود.

در آپارتمان های کوچکتر لوله اصلی آب مصرفی را میتوان با سایز 20 هم اجرا کرد, اما در لوله کشی شوفاژ بهتر است برای افزایش راندمان همان لوله 25 استفاده شود.

در واحدهای بزرگتر ( بالای 170 متر) ممکن است آب مصرفی با سایز 25 اجرا شده و انشعابات با قطر 16 اما در لوله کشی رادیاتور حتما لوله کشی شوفاژ با توجه به بزرگ بودن مساحت لوله 32 استفاده شود.

در صورت اجرای سیستم گرمایش از کف , لوله اصلی 32 یا 25( بسته به متراژ واحد) و لوله های انشعاب برای چرخاندن در کف قطر 16 استفاده میشود.

قیمت لوله کشی پنج لایه

لوله کشی ساختمان با لوله پنج لایه

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت در همه زمینه ها از جمله صنعت ساختمان, باتوجه به کاربرد و قیمت مصالح ساختمانی, قیمت تمام شده ساخت بالا رفته و بایستی عمر مفید ساختمان ها به ناچار افزایش پیدا میکرد.

همگام با تمام متریال ساختمانی عمر سیستم لوله کشی و تاسیسات ساختمان نیز باید افزایش قابل توجهی پیدا میکرد. از این رو سازندگان مسکن نیز ترجیح میدهند از لوله هایی با عمر طولانی بیشتر و خرابی و نگهداری کمتر استفاده کنند تا طول عمر لوله کشی ساختمان نیز پایاپای طول عمر ساختمان افزایش پیدا کند.

لوله های پنج لایه برای افزایش طول عمر لوله کشی در حال حاضر بهترین گزینه میباشد. لوله اتصالات پنج لایه برای لوله کشی آب سرد و گرم موتورخانه شوفاژ , پکیج و گرمایش از کف بسیار مناسب هستند.

لوله کشی پنج لایه در حال حاضر با استفاده از دو نوع اتصال پرسی و کوپلی اجرا میشود که البته در سایزهای بالاتر اتصالات کلمپی که نوعی متفاوتی از کوپلینگ لوله های پنج لایه هستند , نیز مورد استفاده قرار میگیرد . معمولا بخاطر هزینه کمتر در ساختمانهای در حال ساخت از اتصالات پرسی و با استفاده از دستگاه پرس و در خرده کاری و تعمیرات از اتصالات کوپلی در لوله کشی ساختمان بهره میگیرند.

لوله کشی نیوپایپ روکار

یکی از رایج ترین روشها برای بازسازی و نوسازی لوله کشی روش لوله کشی روکار است. لوله کشی نیوپایپ روکار برای آب و شوفاژ هم از لحاظ ظرافت و هم از نظر کیفیت برند بسیار مناسبی بوده و نسبت به لوله کشی تک لایه کمی گران تر است, اما مقاومت بالای آن در برابر حرارت لوله آب گرم و شوفاژ بسیار بالاست و دچار افتادگی و نشتی کمتری میشود.

به دلیل نازک تر بودن سایز لوله 16 نیوپایپ نسبت به 20 لوله آذین, از لحاظ بصری نیز ظاهر بهتری داشته و قیمت آن نیز نسبت به برند سوپرپایپ بهتر است. ضمن اینکه به دلیل روکار بودن رنگ سفید نیوپایپ نسبت به رنگ زرد سوپرپایپ خوش رنگ تر است.

خصوصیات سیستم لوله کشی پنج لایه

  • ضریب انبساط طولی کم
  • استحکام مناسب درمقابل خوردگی و پوسیدگی و رسوبزدایی
  • کم بودن افت فشار در لوله های پنج لایه
  • مناسب بودن در برابر فشار و دمای آب در سیستمهای موتورخانه ,آب گرم مصرفی و پکیج
  • انتقال هدایت حرارتی مناسب
  • سبک بودن وحمل  آسان
  • انعطاف پذیری بالاوسرعت وسهولت درنصب
  • کم بودن نسبی تعداد اتصالات مصرفی
  • کاهش مقدار ضایعات لوله
  • عدم نفوذ هوا واشعه فرابنفش نور خورشید
  • رعایت سلامت آب  وعدم تغییررنگ و بوی آب
  • عدم ایجاد صدای ناهنجار  هنگام عبور آب
  • مقاومت دربرابر لرزشهای ساختمان و زمین لرزه
  • -مقاومت درمقابل مواد شیمیایی ,اسیدها و بازها
  • احتیاج کمتر به عایق کاری لوله کشی
  • طول عمر مناسب  واقتصادی بودن

نکات اجرایی در لوله کشی پنج لایه

1- ارتباط لوله پنج لایه با لوله‌های فلزی در اتصالات دنده ای زمانی که می‌خواهیم یک بوشن روپیچ کوپلی یا پرسی  داشته باشیم, باید از مغزی ویژه که دارای کونیک است استفاده شود.

2- نگهداری از لوله‌ها در مقابل ضربات و تنشهای فیزیکی بسته باز شده  لوله‌های پنج لایه را نباید روی نخاله و مصالح تیز ساختمان قرارداد و بهتر است زیر آن یک کارتن بگذاریم .در ضمن  بعد از لوله‌کشی و تأیید توسط مهندس ناظر بایستی روی لوله ها  را با ملات سیمانی پوشاند.

3- جلوگیری از برخورد مستقیم نور خورشید بر لوله طبق استانداردهای موجود برای لوله‌های پنج لایه نور خورشید نباید در هیچ‌ یک از مراحل ساخت و نگهداری و نصب به‌ طور مستقیم به لوله برخورد داشته باشد و باید با پوشش مناسب از تابش نورجلوگیری نمود.

4- جلوگیری از بارهای اضافی بر لوله ازجمله مسایل  مهم در لوله‌کشی پنج  لایه، عدم وارد شدن وزن  اضافی برمسیر لوله‌کشی مانند وزن کلکتور و اتصالات مربوطه می‌باشد.

5- لوله‌کشی توکار باید به‌صورت عمودی انجام شود. لوله‌کشی توکار نمیبایست به‌صورت افقی در روی دیوار انجام شود و لوله‌ کشی باید مسیر افقی را در کف انجام شود , و درست از زیر شیرآلات به‌صورت عمودی بالا بیایند , تا مصرف کننده  مسیر تقریبی لوله‌ها را دانسته و احتمال سوراخ کردن آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

6- نصب  لوله ۵ لایه با پکیج شوفاژ و آب گرمکن لوله‌های پنج  لایه نباید مستقیما به خروجی پکیج یا آبگرمکن متصل شود و باید ابتدا یک لوله یا شیلنگ 10 سانتی‌متری به خروجی دستگاه متصل  شود و بعد طرف دیگر لوله فلزی به لوله ۵ لایه متصل شود. در اجرا وصل کردن سیستم لوله کشی با شیلنگ پکیجی و حصیری این مشکل را برطرف می‌نماید.

7- عدم استفاده از سیم و اجسام تیز برای مهار لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه و کامپوزیت به دلیل ظرافت ساختاری لایه‌های تشکیل دهنده و قطر  کم جداره به شدت در برابر فشار اجسام خارجی آسیب پذیر هستند، بستن این لوله‌ها توسط سیم مفتول و اجسام برنده  می‌تواند باعث آسیب دیدن آها شده آن‌ها شود از این رو این لوله‌ها را تنها با بست های پلاستیکی  می‌توان بست.

8- لوله کشی پنج لایه با فاصله و نچسبیده میان لوله‌ اتصالات آب سرد و گرم مصرفی.

ضریب انتقال حرارت بالای لوله‌های پنج لایه باعث شده است , تا از این لوله‌ها برای کاربریهایی چون گرمایش از کف استفاده شود، ,ذ به همین خاطر اجرای نا مناسب سیستم آبرسانی می‌تواند , موجب گرم شدن آب سرد مصرفی و برعکس در اثر عدم اندازه خالی و فواصل میان لاینهای لوله شود.

9- استفاده از اتصال نو : آب بندی اصلی لوله کشی پنج لایه را اورینگهای لاستیکی انجام میدهند . به همین علت استفاده از اتصالات نو و تازه تولید اکیدا توصیه میشود تا اورینگهای کهنه باعث کاهش عمر لوله کشی ساختمان نشود.

10- حرکت از  کف در کناره  دیوارها: از آنجا که لوله‌های پنج لایه انعطاف پذیر هستند برخی مواقع دیده می‌شود لوله کش و مجری تاسیسات لوله‌ها را از مسیر میانبر و اوریب به سمت مصرف کنندگان می‌برند و این امر موجب می‌شود بعد از عملیات ساختمانی، مسیر لوله‌ها به هیچ وجه قابل ردیابی  نیست و احتمال آسیب دیدن لوله‌ها در نوسازی و  کف سازی بعدی ساختمان بالا می‌رود از این رو توصیه می‌شود در کلیه قسمتها سرویس‌ها و آشپزخانه‌ها از کنار بدنه ساختمان صورت پذیرد.

11- استفاده از شیر قطع کن : در اجرای کلکتوری سیستم‌های گردشی که معمولاً برای گرمایش استفاده می‌شوند، می‌بایست نابرابری افت فشار در مسیرهای طولانی و کوتاه محاسبه شود .

از این رو پیشنهاد می‌شود وصل شدن  لوله به کلکتور شوفاژ با یک شیر پروانه ای و یک شیر فلکه کشویی انجام شود تا سیستم در آینده قابل تنظیم باشد.

12- لوله کشی با سایز مناسب  تک لایه و یا فلزی براساس نیاز در رایزرهای عمودی

13- لوله‌های پنج لایه با نوع اتصال پرسی باید توسط دستگاه پرس و فک مناسب پرس شوند .

14- توجه به روزنه بازدید

در حلقه پرس این اتصالات پرسی روزنه ای تعبیه شده تا لوله پس از وراد شدن به اتصال از داخل آن دیده شود , و به این ترتیب داخل شدن کامل لوله از این روزنه در اتصال قابل رویت باشد و لوله کش باید  قبل از پرس کردن از این مطلب مطمئن گردند. معمولا سه خط پرس باید روی اتصال انجام شود.

15- شکسته شدن پولک اتصال: در بعضی  از برندهای این لوله‌ها پولک پلاستیکی بر روی اتصال قرار دارد, که با پرس شدن شکسته و از اتصال جدا می‌شود، وظیفهٔ این پولک ایجاد تفاوت بین  اتصال پرس شده و پرش نشده است. اتصالات لوله سوپرپایپ دارای این نوع پولکها میباشند.

16- استفاده از فنر و خم کن: تا کردن لوله‌های پنج لایه با شعاعی کمتر از شعاع استاندارد باعث افزایش افت فشار در لوله کشی پنج لایه و تا حدی دوپهن شدن و یا شکستن آن می‌شود از این رو توجه به دفترچه راهنمای سازنده و استفاده از فنر مخصوص یا خم کن برای شعاع‌های پایین الزامی است.

17- عایق کاری مناسب: لوله‌های پنج لایه در مقابل سرما و یخ زدگی نسبتا  آسیب پذیر هستند، از این رو عایق کاری لوله‌ها امری ضروری میباشد.

18- خالی کردن لوله ها در فصل سرما: در صورتی که مالک ساختمان تمایلی به عایق کاری سیستم لوله کشی نداشته باشد، بهتر است لوله‌ها در فصل سرما بعد از تست تخلیه شوند و یا با محلول ضدیخ مخصوص پر شوند.

19- استفاده از ضد یخ مناسب: در صورت عدم عایق‌کاری لوله کشی  می‌توان از ضدیخ‌های مورد تأیید شرکت تولیدکننده برای جلوگیری از یخ‌زدگی در فصل زمستان استفاده کرد. بهداشتی بودن ضدیخها بدیهی میباشد.

20- جلوگیری از عبور بخار لوله های پنج لایه منحصرا برای لوله کشی آب و شوفاژ میباشد. و برای لوله کشی بخار و گاز مناسب نیستند.

بهترین مارک لوله پنج لایه

در ایران در ده سال اخیر برندهای زیادی در زمینه واردات و تولید لوله اتصالات پنج لایه فعالیت کرده اند. اما به غیر از لوله اتصالات یونیک پایپ که در ابتدا رواج لوله های پنج لایه در ایران حضور پررنگی داشت و از کیفیت و  قیمت بالایی هم برخوردار بود , امروزه لوله های مرغوب پنج لایه بیشتر از تولیدات داخلی هستند.

لوله اتصالات نیوپایپ ساخت شرکت گیتی پسند اصفهان , سوپرپایپ و ایزوپایپ از بهترین کارخانجات داخلی تولید کننده لوله اتصالات پنج لایه هستند.

اما تولیدکننده های دیگری نیز مانند مسترپایپ, وحید, ایزی پایپ , گلدپایپ, بهتراشان , نیک بسپار یزد , دژپایپ و برخی شرکتهای چینی نیز در این زمینه فعالیت میکنند که البته از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

متاسفانه برخی از این محصولات به نام ایرانی به فروش میرسد , اما درحقیقت در چین و تحت نام ایرانی تولید شده است.

لوله کشی گاز با لوله پنج لایه

به طور کلی اجرای لوله کشی گاز تنها با استفاده از جوشکاری لوله گاز فولادی استاندارد بوده و برای لوله کشی گاز حتی در مقادیر کوچک نیز نمیتوان از لوله های پنج لایه استفاده کرد. این مساله به دلیل افزایش احتمالات خطرات ناشی از نشت گاز است.

شاید نشت آب باعث بروز خسارت مالی شود, اما نشتی گاز احتمالا با مخاطرات آتش سوزی , انفجار و صدمات جانی همراه بوده و از آنجا که در لوله کشی گاز با لوله پنج لایه به صورت روکار احتمال آسیب به لوله و نشتی و در لوله کشی گاز توکار احتمال سوراخ شدگی یا نشتی از سر اتصالات وجود داشته باشد, این مساله به کلی از طرف مراجع ذی ربط ممنوع است.

اگر هم قصد انجام کار غیراصولی داشتید و به طور موقت از لوله گاز پنج لایه استفاده میکنید, حداقل یک شیر گازی استاندارد در دسترس, قبل از شروع لوله کشی پنج لایه قرار دهید.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و برای آشنایی با قیمت لوله اتصالات پنج لایه به کانال تلگرامی پایپ بازار مراجعه کنید. فروشگاه فوق در زمینه تامین لوله و اتصالات پنج لایه در ایران از باسابقه ترین ها میباشد.

اجرا و تعمیر لوله کشی پنج لایه

قیمت لوله کشی 5 لایه

قیمت لوله کشی 5 لایه از لحاظ دستمزد نسبت به لوله کشی تک لایه پلاستیکی بین 10 تا 20 درصد گران تر است. هزینه خرید اجناس لوله کشی پنج لایه نیز بستگی به شرایط بازار و مدل لوله کشی ساختمان دارد, اما به طور کلی قیمت لوله پنج لایه و تک لایه در یک رنج قیمت قرار داشته و هزینه خرید اتصالات لوله پنج لایه بین 40 تا 50 درصد گرانتر هستند. با توجه به اینکه در روند اجرای لوله کشی پنج لایه تا حدودی در مصرف اتصالاتی نظیر زانو بوشن کاسته میشود, در مجموع میتوان هزینه لوله کشی پنج لایه را در حدود 30 درصد گران قیمت تر از لوله کشی پلی پروپیلن دانست.

البته تخمین های فوق بر اساس مقایسه بین برند نمایندگی لوله آذین و نیوپایپ بوده و در صورت استفاده مارک سوپرپایپ بایستی حدود 20 درصد به این اختلاف اضافه شود. مضافا اینکه روش کلکتوری میتواند نسبت به انشعابی مخارج بیشتری داشته باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • لوله کشی پکیج دیواری روکار , توکار , تک لایه و پنج لایه | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] لوله کشی پنج لایه , تک لایه و فویل […]

    می 10, 2020 at 7:10 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *