علت صدای لوله های آب و فاضلاب و رفع مشکل

علت صدای لوله های آب و فاضلاب و رفع مشکل

صدای لوله های آب و فاضلاب

در بسیاری از ساختمانها صدای لوله های آب و فاضلاب کم و زیاد وجود داشته و در صورت بیش از حد بودن میزان صدا و مکرر بودن آن به خصوص در مواقعی مانند شب که آلودگی صوتی کاهش پیدا کرده و وقت استراحت است, این صدا میتواند آزار دهنده باشد و باعث سلب آسایش ساکنین شود. بسیاری از مردم با این صداها کنار آمده و برخی به دلیل حساسیت و یا درگیری فکری با این صدا ممکن است دچار مشکلاتی حادی شوند.

دقت کنید که اگر صدای لوله های آب به تازگی به وجود آمده اند, ممکن است نشتی و ترکیدگی لوله دلیل آن باشد. اما اگر با بررسی مشخص شد که نشتی وجود ندارد, دلایل آنرا در ادامه بررسی خواهیم کرد.

علت صدای لوله های آب میتواند مربوطه به لوله های آپارتمان خود شما باشد, مربوطه به لوله های اصلی و مشاع ساختمان بوده و یا لوله های دیگر آپارتمانها و به ندرت ساختمان مجاور این صدا را ایجاد کند.

به طور کلی منشا و علت صدای لوله های ساختمان مربوط به لوله کشی آب و فاضلاب بوده و کمتر اتفاق میفتند که لوله کشی شوفاژ یا گاز صدایی ایجاد کنند, مگر در مواقعی که ترکیدگی و نشت شدیدی در این لوله ها حادث شده باشد.

اما لوله های آب به دلیل فشار بالا و لوله های فاضلاب به علت حجم زیاد و پژواک صدا ممکن است, باعث ایجاد سر و صدای ناهجاری شوند.

علت صدای لوله های آب و فاضلاب

به طور کلی وقتی یک سیال مانند آب از یک لوله یا هر جسم دیگری عبور میکند, به دلیل مقاومت و اصطحکاکی که بین این دو به وجود می آید, صدا تولید میکند. در حالت عادی این صدا به اندازه ای نیست که آزاردهنده تلقی شود, اما در برخی ساختمانها به دلیل شرایط خاص ممکن است این صدای بیش از حد بلند باشد و آسایش عمومی افراد را مختل کند.

صدای لوله های آب و فاضلاب میتوانند در وضعیت های مختلف اصوات متفاوتی داشته باشند و برای پی بردن به علل این صداها ابتدا آنها را دسته بندی میکنیم. تق تق کردن, لرزش لوله و ضربه های ممتد از انواع صداهایی هستند که در لوله های آب به وجود آمده و در بخش فاضلاب معمولا یک جریان دایم و بم در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی ایجاد میشود.

شرایط ایجاد صدای آب

  • زمان استفاده از آب گرم
  • در زمان باز و بسته کردن شیرالات بهداشتی
  • در هنگام استفاده از آب سرد
  • مواقعی که هیچ شیر آبی باز نیست.

موارد بالا ممکن است علل مختلفی داشته باشند اما بر حسب تجربه به دلایل اصلی و راهکارهای پیش روی آنها میپردازیم. در ابتدا لازم است برای حصول اطمینان در چند مرحله به قطعیت در علت صدای لوله های آب و فاضلاب برسیم.

سر و صدای لوله کشی آب گرم

در صورت ایجاد سرد و صدا ناهنجار مانند تق تق کردن در لوله کشی آب گرم میتوان به چند مورد مشکوک شد.

در صورت وجود لوله کشی تک لایه پلیمری ممکن است, در هنگام استفاده از آب گرم انبساط طولی و شل شدن لوله ها بر اثر آب گرم خروجی موجب لرزش های در طول لوله ها شوند که اگر این لوله ها فضای کافی برای دفع تکانه های ناشی از انبساط را نداشته باشند, این صدا ایجاد میشود. راه حل رفع صدای آن را میتوان در اصلاح لوله کشی دانست که البته کمی هزینه بر میباشد.

در صورت وجود لوله کشی گالوانیزه در سیستم آب گرم مصرفی, گرفتگی سطح مقطع داخلی لوله موجود ایجاد صداهایی لرزشی و در برخی مواقع وحشتناک میکند. یک راه حل با هزینه کم میتواند شستشوی لوله با فشار آب سرد باشد که احتمال نتیجه گیری با آن کم است. در صورتیکه این روش جواب نداد بایستی به دنبال بازسازی لوله کشی ساختمان باشید.

در برخی مواقع گرفتگی شیرالات و اتصالات در مسیر لوله کشی آب گرم نیز ممکن است باعث ایجاد سر و صداهایی شود که بایستی این گرفتگی ها را یافته و رفع شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد سر و صدای لوله ها , ممکن است نشتی لوله کشی باشد, که این مساله بیشتر در ترکیدگی های پنهان ممکن است با بروز صدا بروز کند, پیدا کردن محل نصب و رفع نشتی لوله آب و فاضلاب یا شوفاژ راه قطع کردن این صداهای مرموز است.

ضربه قوچ یا آب کوبش

در لحظه قطع جریان آب به خصوص در برخی تجهیزات منزل مانند فلاش تانک, توالت فرنگی و ماشین لباسشویی انسداد مسیر جریان آب موجب میشود که یک فشار معکوس به جریان عبور آب در سطوح بالای وسیله مذکور ایجاد شود. این فشار دینامیکی موجب تولید ضربات آنی و ایجاد سر و صدای ناهنجار در ساختمان میشود. این پدیده که به خصوص در پمپ های آب رایج هستند با تمهیداتی رفع میشوند. در برخی از ساختمانها با نصب محفظه هواگیری این مشکل کمتر بروز میکند. اما در ساختمانهایی که این مساله بسیار اتفاق میفتد میتوان با بستن شیر فلکه ورودی اصلی ساختمان و تخلیه آب کل مجموعه از پایین ترین شیر ساختمان در جیات یا پارکینگ کار هواگیری را انجام داد تا مشکل ضربه قوچ یا چکش آبی رفع شود.

صدای لوله های آب و فاضلابفشار بالای آب سرد

فشار بالای آب سرد از مواردی است که در ساختمانهای دارای پمپ ایجاد یک صدای ممتد میکند. این صدا با بازکردن شیرالات کاهش پیدا کرده و مجددا با قطع جریان آب ادامه پیدا میکند. تعدیل فشار پمپ راهکار رفع این صدای لوله های آب ساختمان است.

رسوب گرفتگی پکیج یا آبگرمکن

یکی از علل ایجاد سر و صدای لوله آب در آپارتمان هایی که دارای آبگرمکن و پکیج هستند, وجود رسوب در مبدل آبگرمکن و پکیج است که معمولا به صورت تق تق رخ میدهد. راهکار آن هم مشخص بوده و این کار میتواند نشانه ای برای سرویس و تعمیر پکیج و آبگرمکن شما باشد.

رفع صدای لوله های فاضلاب

صدای لوله های فاضلاب نیز میتواند بسیار آزار دهنده باشد. استفاده از لوله های سایلنت با بهترین برند لوله فاضلاب و بست کاری اصولی میتواند در کاهش این صداها موثر باشد, اما در ساختمانهایی که سکونت وجود دارد, راهکار چیست؟

محکم کردن بستهای شل شده و مهار لوله های رایزر فاضلاب

عایق کاری لوله های با فوم, پشم سنگ و عایق های حجیم

رفع صدای سیفون

چک کردن و تعمیر شناور توالت فرنگی یا مکانیزم تخلیه فرنگی راه حل رفع صدای توالت فرنگی باشد. بازبودن یکسره شناور و یا تخلیه مکرر مخزن تخلیه علاوه بر هدر دادن آب میتواند صدای لوله های آب را تشدید کند.

این مشکل در فلاش تانک ها هم شایع است که بایستی بررسی شوند.

مساله بعدی نصب غیر اصولی شترگلویی یا سیفون توالت ایرانی در لوله کشی فاضلاب است که پس از استفاده از سرویس ایرانی صدایی مانند سرریز شدن آب از یک تشت را تا مدتی تولید میکند. عایق کاری و تعویض شتر گلو میتواند این مساله را رفع کند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *