لوله کشی هواکش – سایز لوله هواکش دستشویی ارتفاع لوله پشت بام

لوله کشی هواکش – سایز لوله هواکش دستشویی ارتفاع لوله پشت بام

لوله کشی هواکش

اجرای لوله کشی هواکش به منظور هدایت بوی نامطبوع و گازهای حاصل از پخت و پز به بیرون از محیط صورت میگیرد. وجود یک لوله برای خارج کردن بوی بد فاضلاب از سرویس بهداشتی و حمام و همچنین خروجی هود آشپزخانه اجتناب ناپذیر بوده و هنگام اجرای لوله کشی ساختمان معمولا همراه با با اجرای لوله کشی فاضلاب و لوله کشی ونت انجام میشود.

لوله کشی هواکشی در 99 درصد موارد به صورت عمودی بوده و تقریبا هیچ نوع لوله افقی در آن به کار گرفته نمیشود, چرا که روند جریان هوا در لوله کشی افقی به شدت کند بوده و تقریبا استفاده از لوله های افقی حتی با وجود فن میتواند بی فایده قلمداد شود.

نقطه خروجی لوله هواکش در هر بخش در بالاترین ارتفاع ممکن درست زیر سقف تمام شده نصب میشود.

لوله کشی هواکش

روش های لوله کشی هواکش

به طور کلی 3 روش برای نصب لوله هواکشی وجود دارد.

1- در روش اول از هر سرویس بهداشتی و هر حمام یک لوله به صورت مجزا به سمت پشت بام اجرا میشود. از آنجا که لوله کشی هواکش بخش مهمی از لوله کشی توالت فرنگی و ایرانی و همچنین حمام محسوب میشود, دقت در اجرای دقیق آن بسیار مهم تلقی میشود.

2- در این شیوه یک لوله عمودی کار شده و خروجی تمام واحدهای موجود در طبقات بالاتر نیز یک خروجی به این رایزر اصلی هواکش دارند. عیب این نوع لوله کشی ورود بوی نامطبوع سایر واحدها به یکدیگر بوده که این مساله  بعضا دردسرساز میباشد. هرچند که برخی از سازندگان ساختمان با هدف صرفه جویی اقدام به این روش غیر استاندارد میکنند.

3- این روش ترکیبی از روشهای 1 و 2 است که ممکن است برخی لوله ها عمودی مشترک بوده و برخی از لوله کشی هواکش مشترک کار شود.

4- در صورتی که رایزرهای عمودی تا پارکینگ کشیده شود و انتهای لوله از قسمت پایین باز گذاشته شود, موجب تقویت گردش هوا شده و این شیوه را میتوان برترین نوع لوله کشی هواکشی دانست.

لوله کشی هواکش سرویس بهداشتی

برای اجرای لوله کشی تهویه سرویس بهداشتی بهتر است, از زانو و سراهی 90 درجه استفاده شده که گردش هوای بهتری دارند. استفاده از کمترین اتصالات و متراژ لوله ممکن برای هدایت گازهای نامطبوع سیستم فاضلاب به خارج از ساختمان با ملاحظات فنی بهترین دستورالعمل برای لوله کشی فاضلاب دستشویی و دیگر نقاط ساختمان است.

در هنگام لوله کشی و آماده گذاشتن خروجی و محل نصب هواکش سرویس بهداشتی بایستی وجود سقف کاذب در سرویس دستشویی و حمام محاسبه شود.

ارتفاع لوله هواکش پشت بام

ارتفاع لوله های خروجی سرویس بهداشتی از سطح پشت بام بهتر است 2 تا 3 متر از کف پشت بام ادامه پیدا کرده تا از ورود به محل هواکش کولر های آبی ممانعت شود. استفاده از کلاهک عصایی مخصوص یا دو زانوی 90 درجه در انتهای لوله در پشت بام فراموش نشود. این کلاهک ها  برای جلوگیری از ورود برف , باران , پرنده و اجسام دیگر به داخل دودکش و ایجاد گرفتگی یا نشت آب لوله های هواکش است.

سایز لوله هواکش دستشویی

قطر لوله هواکش دستشویی و حمام حداقل سایز 100 یا 110 , و قطر لوله هواکش آشپزخانه دست کم سایز 90 میباشد. متریال مودر استفاده در لوله کشی هواکشی میتوانید از لوله های هواکشی پلیکا که قیمت کمتری دارند استفاده کنید و در صورت استفاده از لوله کشی پوش فیت یا لوله فاضلابی پلیکا هزینه بیشتری پرداخت کنید.

تغییر قطر لوله هواکش از زیاد به کم میتواند راندمان گردش هوا را کاهش داده و در صورت اجرای اینکار ممکن است در برخی مواقع بو پس بزند.

گرفتگی لوله هواکش

گرفتگی لوله هواکش یکی از موارد نادر اما مشکل ساز برای هر ساختمانی است. این گرفتگی معمولا به دلیل ورود اجسام خارجی مانند مشما , روزنامه , پرندگان و یا نصب غیراستاندارد اتصالات و فن هواکش به وجود می آید. از نشانه های گرفتگی لوله هواکش افزایش ناگهانی میزان بوی نامطبوع در سرویس بهداشتی یا دیگر نقاط ساختمان است.

برخی از دلایل گرفتگی لوله های هواکش و ونت فاضلاب به شرح زیر است.

  1. بارش برف سنگین
  2. ورود توده شی خارجی به لوله هواکش
  3. نصب اشتباه لوله و اتصالات و هواکش
  4. به وجود آمدن آلودگی در فن و خروجی لوله

رفع گرفتگی لوله هواکش ساختمان

برخی از پرندگان غلاقه زیادی به لوله های بیرون آمده از یک ساختمان دارند, به همین دلیل ممکن است خروجی لوله هواکش با ساخت لانه آنها مسدود شده باشد. شاید درست نباشد اما ما ناچار به خراب کردن لانه این پرندگان شده تا راه  خروج هوا را باز کنیم.

در صورتی که چنین موردی اتفاق نیفتاده بود, با استفاده از شیلنگ آب میتوانید از پشت بام جسم باعث انسداد را از سر راه برداشته تا راه هواکش باز شود.

اگر باز هم رفع گرفتگی با موفقیت انجام نشد, بایستی با استفاده از فنر لوله بازکنی اقدام به رفع گرفتگی لوله کشی هواکش بنمایید.

در صورت نیاز میتوانید با خدمات لوله کشی تهران پایپر تماس گرفته در اسرع وقت نسبت به رفع گرفتگی لوله فاضلاب و هواکش در خدمت شما عزیزان باشیم.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • حسنی پاسخ

    سلام مهندس
    در روش دوم احتمال داره همسایه ها یا ساکنین به علت شنیدن صدای همدیگز از سازنده شکایت بکنن
    سپاسگذارم

    آگوست 6, 2023 at 3:42 ق.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام از لحاظ قانونی , احتمالا کار به جایی نخواهند برد اما از لحاظ حسن هم جواری و اخلاقی بایستی در صورت وجود مشکل حل شود. البته این مساله صدا به سلیقه و حساسیت افراد مختلف نیز بستگی داشته , ولی به دلیل اینکه امکان و هزینه اصلاح این مورد کمی مشکل است, قضیه کمی پیچیده میشودو شکایت به سازنده و ناظر تاسیسات مکانیکی رسیده میشود.

      آگوست 6, 2023 at 4:34 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *