آموزش اصول طراحی لوله کشی ساختمان

آموزش اصول طراحی لوله کشی ساختمان

طراحی لوله کشی ساختمان

اجرا و طراحی لوله کشی ساختمان (Piping ) و تاسیسات مکانیکی , ضوابط و اصول لوله کشی آب , لوله کشی فاضلاب , شوفاژ , گرمایش و گاز خانگی طراحی لوله کشی آشپزخانه , سرویس بهداشتی و محل نصب شیرالات بهداشتی جایگذاری محل مناسب برای نصب لوازم تاسیساتی ,  موتورخانه , پمپ آب , منبع ذخیره آب ساختمان , پکیج دیواری , آبگرمکن گازی , رادیاتور , کلکتور , دریچه بازدید , ناودانی , همه اینها بخشی از استارت برای اجرای تاسیسات مکانیکی و لوله کشی ساختمان میباشد.

آموزش طراحی لوله کشی ساختمان

برای یادگیری طراحی لوله کشی ساختمان, دو پارامتر آشنایی با نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی لوله کشی و همچنین آشنایی با مفاهیم تیوری لوله کشی ساختمان لازم است. در طراحی لوله کشی طبق پلان سازه, رسم مسیر و سایز لوله اتصالات , همراه با نصب تجهیزات لوله کشی مانند شیرفلکه, پمپ و غیر انجام میشود.

وجود یک طراحی اولیه جزو اصول اجتناب ناپذیر در اجرای لوله کشی ساختمان بوده و این حفظ این طراحی نیز میتواند در آینده برای تعمیرات احتمالی و پیدا کردن مسیر عبور لوله کشی های مختلف کمک کند.

طراحی لوله کشی ساختمان در بخش های لوله کشی آب و فاضلاب, شوفاژ و گاز انجام شده و تفکیک این موارد در طراحی و رسم نقشه بایستی منطبق بر هم باشد. معمولا در طراحی لوله کشی ساختمان اولویت با رسم نقشه لوله کشی فاضلاب بوده و لوله کشی آب و سایر موارد بر طبق آن انجام میشوند.

آشنایی با کلیات اصول لوله کشی و موارد فنی در رسم نقشه نیز لازم به نظر میرسد. در طراحی لوله کشی گاز نیز توجه به مسیرهای لوله کشی آب و فاضلاب لحاظ شده و به دلیل حفظ فواصل و مسیرهای متفاوت طراحی لوله کشی گاز از گذشته تا کنون یک الزام قانونی بوده است.

اصول لوله کشی ساختمان

اصول طراحی لوله کشی ساختمان مبنی استفاده راحت و بی دغدغه همراه با حفظ سلامت ساکنین و ساختمان پایه گذاری میشود. لوله کشی آب و فاضلاب و سیستم های حرارتی از جمله موارد لوله کشی در یک ساختمان بوده و هریک ملاحظاتی عمومی و تخصصی منحصر به فردی دارند. برای ساختمان های مسکونی و محل کار باید آب خاص، سالم و گوارا با لوله و اتصالات عاری از مخاطرات جریان معکوس یا پس مکش تامین کرد.

در ساختمان هایی که سرویس حمام دستشویی و لوازم بهداشتی دارند،آب باید به اندازه و با فشار کافی تامین شود تا این لوازم همواره به درستی کار نمایند.

آبگرمکن ها و سایر وسایل گرمایشی و ذخیره سازی اب باید طوری طراحی و نصب گردند که از هر گونه انفجار ناشی از افزایش بیش از حد دمای آب در امان باشند.

در جایی که احتمال دسترسی به شبکه فاضلاب بهداشتی شهری فراهم باشد، فاضلاب ساختمان های مسکونی را باید به آن وصل نمود.

ملزومات بهداشتی لوله کشی باید از متریالی ساخته شوند که پایدار و مقاوم در برابر خوردگی و با سطوح غیر جاذب و بدون جرم گرفتگی پنهان باشند.

اماکنی که در آن سرویس بهداشتی قرار دارد باید دارای تهویه و روشنایی کافی باشند.

بهتر است واحدهای مسکونی که در نزدیکی خطوط فاضلاب بهداشتی قرار دارند و یا خود دارای شبکه فاضلاب خصوصی هستند، برای رعایت بهداشت عمومی و شخصی حداقل دارای یک دستشویی، یک حمام با وان یا دوش آب و یک سینک ظرفشویی آشپزخانه باشند.

دیگر ساختمان های مسکونی نیز اعم از اینکه به شبکه فاضلاب عمومی و یا خصوصی وصل باشند یا نباشند باید حداقل یک توالت و یک دستشویی داشته باشند.

شرایط طراحی و نصب سیستم های فاضلاب بهداشتی باید بگونه ای باشد که بتوانند هرزآب و فاضلاب مربوطه را از هر یک از این وسایل بهداشتی بدون ایجاد هر گونه آلودگی گرفتگی مسیر و باقی گذاردن فاضلابهای جامد در داخل لوله فاضلاب به چاه یا فاضلاب شهری انتقال دهند.

دریچه های بازدید باید به اندازه کافی در سیستم لوله کشی پیش بینی شوند تا امکان دسترسی و نظافت لوله ها به هنگام گرفتگی فراهم شود. سیستم های لوله کشی باید در شرایط بهداشتی نگهداری شوند و در مسیر انشعاب های مستقیم و غیر مستقیم به شبکه فاضلاب از سیفون با آب بند مناسب استفاده شود.

با انتخاب فاصله کافی بین وسایل برای تمیز کاری باید به طور معقولی در دسترس باشند. ساخت و نصب لوله های فاضلاب باید با استفاده از مواد مستحکم و نشست ناپذیر در برابر آب و بخارات مضر حاصل از هوای فاضلاب باشند نصب باید با مهارت و اجرایی مناسب و استفاده از مصالح مرغوب انجام شود.

سیستم های لوله کشی باید طوری طراحی ، اجرا و تنظیم شوند, که بتوانند آب را به مقدار کافی تامین کنند. همچنین به هنگام استفاده عادی از سیستم های جدید و با سیستم های بازسازی شده باید از نظر نشت و مشخص شدن هر گونه عیب و نقص آزمایش شوند.

در طراحی باید همه گونه ملاحظات از لحاظ حفظ مقاومت عناصر ساختمانی رعایت شود. انتهای لوله ونت که روی بام ادامه می یابد، باید طوری طراحی شود که از برگشت هوای آلوده به ساختمان و عدم انتقال هوا از لوله به خارج جلوگیری کند.

ملاحظات لازم برای حفاظت در مقابل آلودگی های ناشی از جریان معکوس فاضلاب مواد غذایی، پسماندهای مواد عفونی و دیگر مواد مشابه منظور شوند: موادی که سبب گرفتگی لوله ها اتصالات می شوند و یا در ترکیب با مواد فاضلابی گازهای قابل اشتعالی تولید می کنند، نمیبایست به شبکه فاضلاب ساختمان راه پیدا کنند.

فاضلاب ها یا هرزاب های دیگر سیستم و لوله کشی نباید در لایه های سطحی خاک ویا آب سطحی دفع گردند، مگر اینکه قبلا با روش مناسبی تصفیه شده باشند.

در لوله کشی ساختمان پیش بینی هدایت و انتقال هرگونه سیالی اعم از آب و هوای آلوده و گازهای سمی و بوی بد به بیرون از ساختمان طوریکه موجب کاهش کیفیت زیستی ساکنین نشود بایستی پیشبینی و اجرا شود.

طراحی لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب و فاضلاب

هنگامیکه صحبت از اجرای تاسیسات مکانیکی و  لوله کشی ساختمان میشود ,اولین مساله ای که به ذهن مجری خطور میکند طراحی لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان است . هرچند که این دو نوع لوله کشی چه از لحاظ طراحی , سایزبندی , سبک و تحت فشار بودن و نبودن با یکدیگر تفاوتهای بسیار داشته و از نظر اجرایی و متریال نیز همخوانی زیادی باهم ندارند , اما میتوان قاطعانه گفت که تقریبا در تمام نقاط ساختمان همراه همدیگر هستند . تفاوتهای اصلی لوله کشی آب و فاضلاب بخاطر این است که لوله کشی آب معمولا بالارونده است و لوله کشی فاضلاب پایین روند و تحت فشار نبودن لوله کشی فاضلاب در اکثر موارد باعث شده که لوله کشی فاضلاب بر پایه شیب بندی و جاذبه زمین و به دلیل دفع مایع توام با جامدات از لوله های قطورتر استفاده میشود . تنها نقاطی که لوله کشی فاضلاب به تنهایی وجود دارد , مکانهایی هستند که آب حاصل از بارندگیها را به سمت چاه یا فاضلاب شهری هدایت میکنند . در ساختمانهای بلندمرتبه مانند برجها نیز قسمتی از لوله کشی فاضلاب به صورت تحت فشار اجرا میشود .

طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان

در طراحی لوله کشی فاضلاب , پارامترهای نظیر مساحت و زیربنا , پلان سازه , تعداد واحدها و پراکندگی کفشورها و خروجی فاضلاب سرویسهای بهداشتی تعیین کننده تعداد رایزرها , قطر لوله های اصلی و محل قرار گرفتن رایزرهای بالارونده فاضلاب است .

لوله کشی فاضلاب توالت

در طراحی لوله کشی , رایزر اصلی  فاضلاب , بایستی نزدیکترین فاصله ممکن به سرویس بهداشتی باشد تا شیب بندی موجب افزایش ضخامت کف آپارتمان نشود . در عین حال در طراحی لوله کشی فاضلاب بایستی لوله کشی های افقی در کمترین طول ممکن رسم و اجرا شوند تا افزایش شیب بندی مزاحمتی برای بالاآمدن کف و کاهش شیب لوله فاضلاب باعث گرفتگی و ته نشین شدن رسوبات نشود .

طراحی لوله کشی آشپزخانه

یکی از مهمترین قسمتهای طراحی لوله کشی آشپزخانه است , زیرا چیدمان سینک , ماشین لباسشویی , ظرفشویی , ساید , گاز و  پکیج میتواند بر کل لوله کشی یک ساختمان اثر مستقیم بگذارد . پس در طراحی لوله کشی بایستی با سازندگان و طراحان ساختمان برای نوع چیدمان آشپزخانه مشورت شده , و طراحی با اولویت بندی ایمنی , فنی , دردسترس بودن , راحتی , زیبایی و دکوراسیون صورت گیرد . البته در هنگام اجرا ممکن است , تغییراتی ناچیز گریز ناپذیری باشد . در لوله کشی آشپزخانه جزیره نیز لوله آب و فاضلاب از کف قسمت میانی جزیره به سمت لوله اصلی انشعاب گیری میشوند .

لوله کشی آب آشپزخانه

در طراحی لوله کشی آشپزخانه , لوله کشی آب برای شیر ظرفشویی , ماشین لباسشویی , ماشین ظرفشویی , یخچال ساید , پکیج انجام میشود .

چیدمان لوله کشی آشپزخانه

در چیدمان گاز , سینک و یخچال و جانمایی لوازم آشپزخانه بهترست که همه لوازم با فاصله از هم قرار بگیرند . برای تعیین فاصله این سه وسیله از یک مثلث فرضی در طراحی نقشه لوله کشی ساختمان بهره میگیرند . در صورت استفاده از پکیج یا آبگرمکن چیدمان باید به شکلی باشد که دودکشی مناسب برای این دو وسیله مهیا باشد . نصب هر وسیله ای نبایستی مانع یا خللی در استفاده از وسایل دیگر و بازکردن در و پنجره ها شود .

چیدمان لوازم بهداشتی حمام

زیردوشی ,  روشویی ,  وان, کفشوی و بیده , توالت فرنگی از وسایل احتمالی نصب و دارای لوله کشی در حمام هستند, که در هنگام طراحی لوله کشی بایستی لحاظ شوند. در چیدمان سرویس بهداشتی توالت ایرانی نیز بایستی کاسه توالت ایرانی طوری طراحی شود که به سمت قبله قرار نگیرد. وجود یک روشویی نیز در کنار هر سرویس ایرانی یا فرنگی الزامی میباشد.

انواع لوله کشی فاضلاب

لوله کشی پوش فیت , لوله کشی پلیکا ( پی وی سی ) یا UPVC , لوله کشی پلی اتیلن و لوله کشی چدن از لحاظ متریال از انواع لوله کشی فاضلاب هستند. همانطور که ذکر شد در طراحی لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان بایستی متریال اجرایی نیز مدنظر قرار بگیرند. همه متریال مورد استفاده در فاضلاب از اصول یکسان پیروی میکنند و فقط در برجهای چندین طبقه بخاطر اینکه , گرفتگی و مشکلاتی که برای یک واحد موجب اختلال در فاضلاب کل واحدها نکند,  از یک منهول یا چاهک فاضلاب فرعی و یک چاه اصلی استفاده کرده و هر ازچندی چاه اصلی تخلیه میشود.

لوله مناسب برای فاضلاب

سایز مناسب لوله برای فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی  100 یا 110 , فاضلاب آشپزخانه 63 یا 75 , حمام 75 ,6  یا 90 و برای فاضلاب اصلی حداقل از 110 میلیمتر تا 160 میلیمتر استفاده میشود.

نرم افزار طراحی لوله کشی آب ساختمان

برای محاسبه حداکثر مصرف احتمالی، برای هر دستگاه لوله کشی، یک ساختمان در ارتباط با احتمال استفاده یکسان  در سیستم توزیع لوله کشی وجود دارد. سایز بندی لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و فاضلاب از قابلیتهای این نرم افزار میباشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • لوله کشی و تاسیساتی خیابان قزوین | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] و طراحی لوله کشی ساختمان و تاسیسات گرمایشی و […]

    سپتامبر 6, 2020 at 6:50 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *